Gå til innhold

Tynnfiske/kultivering av tjern


TrulsR

Anbefalte innlegg

Hei!

Er av og til og fisker i et tjern ikke så langt unna hytta til en kamerat. I tjernet er det mye, men liten ørret. Grunneier har antydet at det trengs tynnfiske. Det er ikke så mange som fisker her, har ikke sett andre enn meg og de jeg er med de gangene jeg har vært der. Vi har vel mer eller mindre fått tillatelse til å prøve å få i stand en bedre ørretbestand i vannet, og har prøvd å sette ut garn to ganger uten særlig hell, fikk en ørret på ca 150 gram (med hvitt kjøtt) som hadde lurt seg halvveis gjennom maskene, lurer på om ikke maskene kan ha vært litt store.

Vannet er omringet av myr, og ca. ett mål stort, med ett eller to små bekkeos.

Det er ofte vakaktivitet der, men vi har ikke hatt mye flaks med verken flue eller spinner - usikkert om det skyldes ferdighet eller ikke. Har ikke sett andre arter enn ørret der, kanskje en og annen sprettende ørekyte, men jeg er usikker på den. Vannet blir så vidt jeg vet ikke kalket, og vi har ikke fått tatt ph-måling enda, men jeg tror det er et næringsrikt vann; greit med insekter i området.

Har noen noen tips til hva vi kan få gjort for å bedre bestanden i vannet? Er det tynnfiske med ruser som gjelder, eller er det andre tiltak vi kan trå til med? Tar gjerne imot erfaringer fra tilsvarende vann/tjern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Hvis det er Ørekyte i vannet tror jeg det faktisk er nødvendig og benytte ruse også.... Hvis vannekvalitet er sur bør det også tilsettes kalk. Blir jo snart vinter nå så da er det bare å kjøre dette utpå isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Mener NJFF har et hefte om Ørekyte. Hvis du henvender deg der får du sikkert hjelp!

Men skal du bli helt kvitt den tror jeg vi snakker om rotenonbehandling...

Mergus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det lange gytebekker der ?

kan også være bra og stenge av gyteforholda til ørretten!

eller er jeg teit nå ?

hørt om flere som har gjort det. og strømma fisken og bært den opp igjenn.

og knekke alle de små. eller eventuelt sette de ut i et gjeddevann ellerno :)

bare en teori fra meg altså. kan ikke så mye om kultivering akkuratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på gyteforholda der. Har kun sett bekker på kartet, ikke sett noe til de i virkeligheten iom. at det er rimelig godt gjengrodd der de skal være. Kan vurdere å ta en titt mot vinteren når det er litt lettere å spotte i området.

Vi får se om ikke vi kan få tak i et veldig finmaska garn og se hva vi får opp.

Vet noen hvor grensa mellom surt og bra vann ligger? Hva er "optimal" ph-verdi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye småfallen fisk = lite mat pr. hode og kan tyde på tidlig kjønnsmoden fisk. Bruk småmaska garn og fisk opp så det holder.

Får du ikke kontroll på bekkene er det som å øse en lekk båt. Sjekk om fisken gyter i utos, eller innos. Det ser du ved å gå og sjekke bekkenene i gyte tiden. Hvit farge på kjøttet kan bety at marflo og andre krepsdyr ikke finnes i vannet. Det kan igjen bety at det er surt, eller har vært surt da disse er ømtålige for surhet.

Ta kontakt med miljøavdelingen hos fylkesmannen, eller miljøavdelingen i fylkeskommunen og be om hjelp. Deres jobb er også å bistå deg i denne type arbeid.

Bra du prøver!!

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par vann jeg kunne tenkt meg å få ørret i,men har lyst til at det da skal være mine "hemmelige".

Kan jeg da gjøre dette selv uten samtykke fra grunneier.?

Kan jeg eventuelt bare reise til f.eks Mr Stokkebekk og handle fisk?

Vi snakker her om tjern med kun abbor i fra før og grunneiere som aldri har gjort noe å få til noe annet heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler på det sterkeste å avtale med grunneier. Du kan jo få til en avtale om leie av fiskeretten for noen år. Kultivering tar tid, så ta i litt tidsmessig. Og husk å få en skriftelig kontrakt som også regulerer om grunneier kan ta ut fisk når du har fått til vannet ditt.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på gyteforholda der. Har kun sett bekker på kartet, ikke sett noe til de i virkeligheten iom. at det er rimelig godt gjengrodd der de skal være. Kan vurdere å ta en titt mot vinteren når det er litt lettere å spotte i området.

Vi får se om ikke vi kan få tak i et veldig finmaska garn og se hva vi får opp.

Vet noen hvor grensa mellom surt og bra vann ligger? Hva er "optimal" ph-verdi?

Optimal ph er helst over 6, 6.5-8.5 er gull. 7 er nøytral ph hvis jeg ikke tar feil. Men siden det er høy rekkrutering burde ikke ph være noe problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For få fiskere og for mange fisk er stikkordene for over 60.000 innsjøer i Norge denne sommeren.

Det er for få som fisker for å få mat på bordet, mener Statskog.

- Dette gjelder for hele landet, sier seniorkonsulent i Statskog, Torkel Skoglund."

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10052500

http://www.an.no/nyheter/article6180710.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det enklaste og mest effektive form for kultivering i eit vatn der det berre er aure er å fiske med finmaska garn! IKKJE bruk tid på å supplere næeringsemner og kalking, dette er enormt ressurskrevjande og kan vera vanskeleg å berekna, og svært vanskeleg å måle suksessen av. Er det fisk i vatnet i dag og den har suksessfull gyting så er sannsynlegvis pH meir enn god nok til å kultivera fram eit godt fiskevatn.

Mitt råd er altså kort og godt å fiske knallhard med garn med maskevidde 19 - 22 mm. Ta ut ca 3-5 kg pr haa. Sjekk gytebekken på hausten og sjå kva storfisk som faktisk er i vatnet, er alltid nokre store.

Neste år bør du fiske med garn med ulik maskevidde, slik at du veit kva ulike str klasser som er her og kan kvantifisera i seinare år om det vert meir storfisk eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet, så er det ikke lenger lov å blokkere gytebekker. Da tror jeg du må søke hos Fylkesmannen.

Det er nok likevel den mest effektive metoden over tid. Men det kan være vanskelig nok. Ørreten er utrolig til å komme seg fram. Eksperter fra (putt inn en eller annen instans) var med på å vurdere en sjøørretbekk som vi restaurerte. De så at fisken aldri i verden kom opp et ganske drøyt fall i bekken. Noen uker senere telte jeg 10 gyteklare ørreter på oversiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikkje å sperre gytebekken dersom det allereie er eit overbefolka vatn, då må talet fisk i vatnet ned! I tillegg er det, som andre har vore innom, nesten umulig å sperre for alle gytemuligheter. For det fyrste må ein lokalisera alle gytebekker og klare å stenge desse på ein god måte. Hugs at hausten er gytetid og flaumtid. Masse lauv og kvist tetter nøter og rister og gjer at fisken vandrar opp på siden av hinder, her snakkar eg av erfaring. Fisken er ein jævel til å kome seg opp når det er snakk om å få seg noko.

Dersom de har ein del ressursar så er det ein del effektive sperrer som er utvikla, td betongtrapp med gitter, men desse må rensast i haustsesongen og ulike alurøyrkonstruskjoner. Det er effektivt å få ned størrelsen på gyteområde, så det er sagt. Eit anna alternativ som er nytta i utfisking er å gå ein runde på midtsommer med lite vatn i bekken/elva med elfiskeapparat og ta ut småfisken (NB må søkast til fylkesmannen).

Og som eg har sagt før, garnfiske på små str klasser er det enklaste og mest effektive for å kultivera eit aurevatn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...