Gå til innhold

Båtvalg...?


Gjest Mergus Merganeser

Anbefalte innlegg

Gjest Mergus Merganeser

Hei

Som vordende reder for ett eller annet sjøgående fartøy er jeg i villrede på hva jeg skal velge... Båten kommer til å stå på henger og bør ikke være for tung å håndtere! Båten skal brukes både i ferskvann og sjø, stødig er et must og helst lettdrevet ift motorvalg. Ser også for meg at den bør tåle litt sjø, men skal ikke krysse atlantern altså...

Vil ikke legge mer føringer enn dette.. Kom igjen gode forslag mottas med Takk!!

Mergus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små Zodiacer er morsomme å kjøre, stabile og ikke altfor tunge, hvis du evt. ikke liker flyteellementet burde du kikke på båter som Pioneer(den kategorien), de kan du rælle på land med uten at det er noe problem, du får de i forskjellige størrelser, vekta kommer deretter, men det er dobbelskroget plastbåt som er morsom å kjøre, og stødig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med restaureringsarbeidet i Tokkeåi var vi på befaring i Sverige for å se på hva de har gjort i Idsjøstrømmen. Utenfor der vi bodde stod det en merkelig farkost parkert. Jeg har ikke sett noe lignende tidligere og ble litt nyskjerrig. På mange måter en overdimensjonert kajakk med vannjett motor. Det var en fotograf og fluefisker som eide den og han var VELDIG fornøyd. Dette er nok ikke noe som egner seg for en familie på tur, men for en ihuga fisker kan den være spennende. Vurder selv...

http://mokai.com/productsWide.html

Edit: Eier opplyste om at dette IKKE var den ideelle farkosten i litt høy sjø.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Tror jeg slår fra meg den svensken.... Regner med gutta i huset hadde blitt skuffet da ;D

Buster har jeg vurdert, men synes de er vel overpriset! Båter som ser ut som vrak går jo for 20" eks motor..?? Ikke det at utseende betyr noe for en som ikke skal cruise på fjorden med en "kom-og-se-på-meg-dame" som nipper på en Champis på dekket...

Viktig at båten i tilegg er stødig iom at det kan være fare for at eier vil stå i båten å "peive" med fluestanga...

Noen som har noen erfaring med disse??

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36011888

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36175207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

har en steady, og de er supre. Du kan stå på kanten uten at båten tipper....i tillegg tåler båten alt. River-båtene er like bra.

Finnes det andre merker med samme utforming som disse båtene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en steady, og de er supre. Du kan stå på kanten uten at båten tipper....i tillegg tåler båten alt. River-båtene er like bra.

Finnes det andre merker med samme utforming som disse båtene??

Når jeg var mindre hadde jeg tilsvarende til steady båten, flatbunnet plastbåt, genialt mtp. stødighet. Du kan som blir nevnt her stå på kanten uten å velte den. Husker desverre ikke hva merket var på denne, men ja det finnes tilsvarende. Tror ikke den var alverdens dyr heller, 25-30 tusen ny ink. 9,9yamaha ferdig trimmet til 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en steady, og de er supre. Du kan stå på kanten uten at båten tipper....i tillegg tåler båten alt. River-båtene er like bra.

Finnes det andre merker med samme utforming som disse båtene??

Det gjør det sikkert, men med en av disse er du sikret å få pengene igjen. Nesten....motoren taper seg endel. Dropp styrekonsollen. Den tar for mye plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg kjøpte en 2007 silver fox sist uke. totalt 16 fot med 50 hk etec og kalesje. Når har jeg ikke vært mange turene men førsteinntrykket er svært bra. Fikk henger, båt og motor for 100k. Hadde tidligere en 99 buster L en god båt som desverre ble stjålet (og funnet knust) litt senere på sommeren. Betalte nesten samme pris for disse to så busteren er nok litt overpriset.

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Hei

En god grunn for å velge Buster måtte være vekten... Det hender det kommer ut Busterbåter på Finn til reelle priser, men de forsvinner som dugg for solen straks de er lagt ut! Sikkert flere som er ute i samme ærend som meg.

Har sett på noen av forslagene og det er mye bra! Ønsker ikke noen "show-off" båt, men kun praktisk, lett, bred innvendig og stødig! Gjerne styrekonsoll som ikke tar all plassen da det kan være aktuelt å kjøre litt lengre distanser.

Så vanskelig å bestemme seg i båtjungelen.....

Mergus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner at det kan bli aktuelt å kjøre litt distanser og at den må tåle litt sjø. Skal du kjøre litt distanser er det dumt hvis det spruter inn i båten. Ut i fra det du skriver totalt tror jeg de veldig lette alubåtene og gummibåt/miniribb ikke er det beste valget for deg. En veldig lett båt er ikke noe lettere å håndtere på vannet. Heller tvert i mot.

En 14 fots plastbåt pleier å veie mellom 250 og 300 kg en plass. Det er veldig enkelt å håndtere opp og ned på en henger og du merker det ikke noe videre bak bilen.

Det er ikke lett å anbefale noe spesifikt før du har bestemt deg for hvilken type båt du vil ha.

Personlig hadde tankene gått mot en buster eller en plastbåt på minimum 14 fot og minimum 9,9/15 hester ut i fra det du beskriver.

Lykke til da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Du nevner at det kan bli aktuelt å kjøre litt distanser og at den må tåle litt sjø. Skal du kjøre litt distanser er det dumt hvis det spruter inn i båten. Ut i fra det du skriver totalt tror jeg de veldig lette alubåtene og gummibåt/miniribb ikke er det beste valget for deg. En veldig lett båt er ikke noe lettere å håndtere på vannet. Heller tvert i mot.

En 14 fots plastbåt pleier å veie mellom 250 og 300 kg en plass. Det er veldig enkelt å håndtere opp og ned på en henger og du merker det ikke noe videre bak bilen.

Det er ikke lett å anbefale noe spesifikt før du har bestemt deg for hvilken type båt du vil ha.

Personlig hadde tankene gått mot en buster eller en plastbåt på minimum 14 fot og minimum 9,9/15 hester ut i fra det du beskriver.

Lykke til da :)

Faktisk hender det at det er pent vær og da..... ;) Nei ikke lett å velge i denne båtjungelen! Det er vel kanskje best å bruke litt tid på dette til den rette Bustern kommer TS på Finn.no og slå til med en gang! Liker de, men ikke prisen!?! Bred, lett, konsoll, robust mv.. Har egentlig alt jeg liker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Jeg kjøpte meg en slik en fin for en liten famile på 4 å stødig og lett. jeg ga 36000 på son marina for 3 år siden med skinn puter. Ser den er blitt noe dyrere 49000, men fortsatt en billig skjærgårdsjeep <<l Motor kan du jo kjøpe brukt billig.

http://leeres.no/leeres_baat/?page_id=47

Skjærgårdsjeep for fluefiske ??!!

Tror det er riktig valg til norske forhold... Passer ikke med en skiff med lavt fribord i vestavinden her i midt-norge iallefall... Går sikkert fint å fiske fra en Buster ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en slik en fin for en liten famile på 4 å stødig og lett. jeg ga 36000 på son marina for 3 år siden med skinn puter. Ser den er blitt noe dyrere 49000, men fortsatt en billig skjærgårdsjeep <<l Motor kan du jo kjøpe brukt billig.

http://leeres.no/leeres_baat/?page_id=47

Skjærgårdsjeep for fluefiske ??!!

Synes denne fungerer til det meste vi snakker 14 fot å 30 hk motor så er vel strengt talt ingen Skjærgårdsjeep men er dyp å fin. samt at den er stødig i sjø. Har den på henger å lett å sjøsette alene. Eneste minuset med den er at den er svensk produsert ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Næh.. Om båten er Svensk, spiller ingen rolle...

Linder har jeg også sett på, men foruten den modellen som heter Sportsman ser de litt lite robust ut..? Denne modellen er vel også den eneste som leveres med styrekonsoll?

Begynner å bli overbevist om at Buster er rette skuta for meg! Bruker nå varslefunksjonen fra Finn.no om nye busterannonse så får vi se? Mulig det blir jeg som blir først til mølla denne gangen....??

Mergus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Hva med denne?

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=578455

En veldig stødig og smart båt, som bare veier 230 kg (uten motor).

Hmm.... Er da ikke bassfisker heller da..  :P Saken er vel den at jeg har et litt begrenset budsjett i denne omgangen. Vi pusser opp i huset (selvfølgelig etter fruens initiativ og ønske) og da handler det om å fire på krava så det ikke oppstår indre stridigheter i hjemmet ;D

Mergus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

En kompis av meg har en gammel buster, ikke mye å anbefale for flue fiske.(gammel modell uten rett dørk)

Gå heller for en Pioner som har rett dørk (gulv) å stå i, disse er utrolig stø i sjø, vind og ligger veldig fint i vannet i plan.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36393790

Her får du alt du vil trenge, lykke til med valge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...