Gå til innhold

Det er for mye fisk i norge !


-Lars-

Anbefalte innlegg

Samma her, helt enig. Tipper at de fleste vann iallefall over en viss størrelse har alt for mye fisk i forhold til mattilgang. Vi driver med garnfiske i endel av vanna i foreningen vår, og ser at størrelsen på fisken sakte men sikkert går litt opp. Tar tid, men det hjelper smått om senn. Vil tro at for mange vann ville det hjelpe noe, om man åpnet for alternative måter å fiske på. Mer åpninger for bellybåt, kajakk o.l. om ikke permanent, så iallefall for en periode. Det vil gjøre flere vann i mitt nærområde mer attraktive for fisking, men om det hjelper tilstrekkelig er vel heller usikkert. Kanskje åpne perioder for alle med mulighet for å sette garn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu!!

men ja, skulle fiska mere i fjellvannene her selv jeg hvis jeg hadde fått brukt bellybåt....

man kan trygt si att det bare er og kakke det man får av fisk i mange av vannene her i området, men de burde vel slutte og sette ut fisk i mange av fjellvannene her også....

tror fjellstyret har bruker 100 000 kr i året jeg på settefisk husker ik hvor jeg leste det,eller om det stemmer, synes de kunne brukt det på noe annet, kanskje tilrettelagt flere vann for fiske kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

problematikken ligger i at har få vann med god vannkvalitet.... kvalitetsvann gir mere insekter = mere mat = størrefisk = flerefisker som blir predatoer.......... det er her det problemet begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Enig. Enorm mange vann som ikke har naturgitte forutsetninger. Dessuten gidder ikke sportsfiskere å dra 20cm fisker til dommedag. Statsskog for begynne med kultivering og opplysning for hvert enkelt vann de å...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storfeskarn

Det er påtide å avvikle fiskekort på statsgrunn. Fiske på statsgrunn burde være gratis. Det ville samtidig legge en demper på blodprisene som herjer på fiskekort på privat grunn. 500 spenn for et årskort for å få lov til å kaste ut bly eller peive med en lodott i fjellvatn på statsgrunn er helt bak mål. Ikke rart terskelen for å komme seg ut er høy for folk som er litt under middels interessert i å fiske... Ørretfiske skal være gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært noe yngre, så hadde det faktisk vært en ide å utstyrt meg med gratis kort for å fiske opp en del av småtassene. Hadde jeg fått på noen tre - fire hektos så kunne de fått svømt videre. Har jo til og med vært med grunneier og dratt garn inne på Tomasvatn en gang, kanskje jeg hadde anskaffet meg en oter igjen også. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske utrolig at artikkelen ikke har noe om maksmål slik at de store fiskene får leve. Stor ørret er skikkelige predatorer som rydder småfisk på en måte som vi fiskere aldri kommer i nærheten av.

Fiskere er det nok av,det er bare forvaltningen som er helt på tryne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle også ønske at det var flere regionale samarbeid for felles fiskekort, det å lete etter grunneier er noe av det som virkelig kan irritere på en fisketur, evt et register over grunneiere som er lett tilgjengelig.

Kjører ofte forbi vann som ser flotte ut, men som aldri blir fisket i fordi at det av og til er så arbeid med å få tak i fiskekort.

Jeg tror at flere felles fiskekort, evt bedre tilgang på informasjon, gjerne gjennom kommune/fylkeskommune kunne bidratt til at litt flere tar stanga fatt.

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

tror det ikke er fiskekortprisen.......... det skorter på rekruteringsarbeidet... det er for mange som er fanget bak skjermene........ de unge er noen skikkelige dovenpeiser...... det er for øvrig vi på forumet og..... Det er desverre norges  som hindrer kultiveringsarbeidet... GRUNNEIER HAR ALL RETT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært noe yngre, så hadde det faktisk vært en ide å utstyrt meg med gratis kort for å fiske opp en del av småtassene. Hadde jeg fått på noen tre - fire hektos så kunne de fått svømt videre. Har jo til og med vært med grunneier og dratt garn inne på Tomasvatn en gang, kanskje jeg hadde anskaffet meg en oter igjen også. :) :)

var med svigers som har båtrett forrige helg jeg på matauk med oter. :)

bytta ut oterfluene hans med vårfluer.....dro oterfjøla tett ved sivkanten og holdt lina så høyt att fluene flytta mest mulig vann....effektivt og faktisk ganske gøy :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...