Gå til innhold
  • 0

Knuteløs backing til line kobling, med mulighet for line bytte


Igor Soldo

Spørsmål

Anbefalte innlegg

  • 0

Fin video og bra forklart, Igor.

Hvorfor snakker du engelsk på filmene dine?

Sigve: hvorfor synger du på engelsk i bandet ditt "Pride and fall"?  :D

Link:

Vi er ute etter STOR internasjonal suksess ;) Skjønner nå et Igor er ute etter det samme :)

PS! Det er ikke mitt band. Vi er 3 stk og eier 33% hver

ikke noe suksess, bare et ønske om at flest mulig skal få muligheten til å nyte godt av det jeg egger ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fin video og bra forklart, Igor.

Hvorfor snakker du engelsk på filmene dine?

Sigve: hvorfor synger du på engelsk i bandet ditt "Pride and fall"?  :D

Link:

Vi er ute etter STOR internasjonal suksess ;) Skjønner nå et Igor er ute etter det samme :)

PS! Det er ikke mitt band. Vi er 3 stk og eier 33% hver

In my time of tying?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Grunnen til at løkkene ryker hos laksefiskere er at den jevne laksefisker sjelden er særlig fingernem og at de lar utsyret ligge å morkne i kjelleren i 9 måneder i påvente av neste sesong. Det at utstyret får kjørt seg så mye mer på laks enn ørret er en stor misforståelse. Hva kan liksom ryke med 50 punds backing og 0,35 i spiss? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Brukt forskjellige former for løkker i 25 år pg aldri har jeg hatt problemer. Alt kan skje hvis løkker og knuter er slurvete laget. De løkkene her er som sagt sterkere enn selve fluesnøret. Jada, er laksefisker også, og je har fått et par laks som har testa løkkene mine :) bare gjør skikkelig arbeide når løkkene lages ...

Ok holder sikkert i massevis men ikke godt nok for meg. Jeg har sett mange fiskere stå som et spørsmålstegn når laksen stikker med fluesnøret, og da har sånne flettede koblinger vært synderen.

Jeg liker heller ikke kirurgløkka da jeg opplever den som ujevn.

Har brukt løkkekoblinger med surringer, og i de siste årene til laksefiske Bimini twist.

Mitt poeng er bare som med alt annet, en må tilpasse utstyret til det fisket en bedriver. En knute som holder fint til vanlig ørret og harrfiske,trenger ikke være god nok når storlaksen raser ut med 100-150 meter backing.

Men jeg er kanskje for mye laksefisker for dette formuet og burde kanskje pelle meg over på FFNet? men der er det så stille  8)

Det er nok fordi mange bruker disse loekkene man faar kjoept ferdig i pakker. De trer dem paa og bruker den lille gummistroempa som foelger med. Litt juling av stangringer osv. saa loesner stroempa. Ikke lenge etter loesner loekka -> fluesnoeret er "gone".

Denne loesningen som beskrives her loesner ikke, da den er laget av selve backingen. Backingen ryker foer denne loesner. Belastningen der loekken er tredd inn i kjernen er faktisk minimal. Loekkene tar det meste, og de sitter bedre jo stoerre belasningen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Denne loesningen som beskrives her loesner ikke, da den er laget av selve backingen. Backingen ryker foer denne loesner. Belastningen der loekken er tredd inn i kjernen er faktisk minimal. Loekkene tar det meste, og de sitter bedre jo stoerre belasningen er.

Enig, men prøv å lage en slik løkke uten å lime. Lirker du litt fram og tilbake, drar du enden rett ut. (testet her nå med en 50 lbs havfiske dacron line)

Så lenge det er press er den 100% sikker selv uten lim, men mulig den er sikrere med feks 20 lbs dacron.

Svikter limet og det blir litt slakk føler jeg meg ikke trygg på den. Da tror jeg det er bedre med noen surringer og lim. Altså bare en liten justering i forhold til Igor sin :)

Setter veldig pris på slike videoer som Igor Soldo har lagt ut :) Tråden satte meg på sporet etter den havfiske splicing needle løkka, så nå har jeg kjøpt E-gitarstreng (15 kr) for å lage en trådtreder som kan åpnes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Først så lager jeg løkken med tynn flettet line, og en liten dråpe lynlim i begynnelsen av løkken.

Flettet-linen tres deretter innpå skytelinen.

Etter at jeg har "tygget" litt på de, slik at de ikke blir helt glatte.

Deretter surrer jeg med tynn tråd - bak løkken.

Men bare punktvis - slik at det ikke blir stivt.

Og under disse punktene - er det lynlim.

Deretter lynlim på surringene.

Når det er tørket - bruker jeg Biltema`s plastlim på surringene (blir litt glattere da).

Brukte dyr Aquasure før :rolleyes:

På coatede liner - drar jeg bare av coatingen, og lager en løkke som surres/limes som overfor beskrevet.

Hvis det er en fisk - som klarer å fri seg pga. løkkene - ja, da fortjener den å spre sine gener  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...