Gå til innhold

Tenk nytt om oslofjorden


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

Det som stadig forundrer meg på dette forumet, er at det er så mange som kommer med forslag til hvordan ting skal gjøres eller skulle vært gjort.

Når det kommer til å bidra med noe selv, trekker de fleste seg. Bedriten moral!! Skjerp dere!!  p-off

Heldigvis finnes det unntak.

Hva i all verden vet du om det? Mange her har gjort veldig mye. I mange år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet mye om Friluftsfjorden under fullt navn både i aviser,fiskeblader og nettsider uten at det har ført til noen storm av tilhengere. Ikke engang en laber bris. Har tatt seg litt opp pga Nils og hvis bare flere vil gjøre litt kommer vi videre. Man kan si at det uansett ikke nytter, men uten å prøve nytter det hvertfall ikke.

http://www.facebook.com/friluftsfjorden

Knut Adolfsen Horten.

<<l

@Nils-Fiskern35. Hvis kommentaren gjelder meg, så kan du droppe å være pissed off. Støtter både det ene og andre av lokallag og foreninger, men i fritiden, utover å fiske, bruker jeg tid og har verv i lokale barneidrettslag og politikk. Det er flere ting som krever engasjerte borgere her i samfunnet enn sportsfiske.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Henger gjerne opp noen plakater. Kan sette opp en på min hjemmebane, Melsomvik, der har jeg allerede fått lov av båthavna til å sette opp skilt. Kan stå på en bru de fleste passerer på vei inn i området.

Mvh

Jens Martin Onsrud

Ragnhildrødveien 44

3160 Stokke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig at et rent privat initiativ blir som en dråpe i havet. Myndigheter må på banen, dette må gå igjennom det offisielle aparatet. Tror ikke noen vil bry seg hvis det er en ukjent interessegruppe som står bak. En utlending vil ikke bry seg om en oppfordring. Det må lov og bot til. Dessverre. Sier ikke dette for å ta motet fra noen, men dette minner på mange måter om kampen mot kraftindustrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at dette ikke skal linkes opp mot Friluftsfjorden. Vi må ta kontakt med myndigheter, for eks miljøavd hos fylkesmannen. Plakater fra fiskeridirektoratet bærer vel preg av å komme derfra? Henger man ikke opp plakater eller deler ut foldere ang minstemål kommer alt til å bli som før. Vi må ikke ha som utgangspunkt at det ikke nytter. Jeg har gjennom opplysning forandret mitt syn på fiske ganske radikalt. Kommer man fra nord slik jeg gjør og i tillegg er født for leeenge siden gjelder catch&freez.

Nils sier noe viktig når han peker på at vil ikke vi noe med Oslofjorden hvorfor skal da politikere gjøre noe. Vi kan påvirke hvis vi vil. Tar gjerne imot noen plakater eller adressen hvor man får kjøpt dem.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett Juvis, men hvis ikke vi som fisker gjør noe, hvem skal gjøre noe da.

Og hvis ikke vi bryr oss, hvorfor skal andre det?

Og hvis vi ikke vil noe for Oslofjorden, hvorfor skal politikerne ville det?

Mener ikke at man ikke skal gjøre noe, men mer at man må brette opp ermene og forberede seg på endel motgang. Vedr plakater så er det bare å henge opp ferdig materiell fra myndighetene, her monner alt, for det er gjort svært lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredricoo

Hva med litt mediadekning. Typ lokalnyhetene etc? Vet fra tidligere at de har lite saker, så kan nesten garantere at de stiller opp.

Om ønskelig kan jeg kontakte NRK Østlandet hvis noen andre kan være en "talsmann"

Politikere trenger ofte offentlig "kritikk" for å få fingeren ut av de stoooooore ra........ sine:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God idee Fredrik, og jeg tror det er enkelt å få komme på lufta. Ikke lett å fylle tre timer hver dag med lokalstoff. Jeg er ikke flink med det muntlige men sammen med en makker går det sikkert bra. I Vestfold er ideen etterhvert godt kjent for her er vi to stykker som jevnlig forer avisene med ideen. NRK forsøkte å få til en debatt mellom en fylkespolitiker fra Venstre og en representant for yrkesfiskerne men de ville ikke stille opp. Ser at det er mere fart i saken enn på lenge og vi har bl annet blitt omtalt i avisa Fiskaren. Ikke alt var korrekt så jeg har sendt et leserinnlegg dit.

Finnes det noen som takler media godt muntlig så si ifra.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør en kjempejobb Sarepta!

For å være flink i det muntlige, er det veldig viktig med inngående kunnskap om det man snakker om.

Tidligere fangsttall, nåværende fangsttall, fiskearter som er forsvunnet, samfunnsøkonomisk gevinst/tap ved å forby garnfiske i Oslofjorden etc.

Naturvernforbundet har også jobbet litt med dette. De har satt opp en kravliste som er veldig lik dine ønsker.

Vi må også jobbe for et felles mål. Er det indre heller hele Oslofjorden det er snakk om?

Tror bare indre hadde vært greiest i første omgang. Her er det i følge ssb registrert 4 yrkesfiskebåter.

Det er jo veldig mangelfulle tall for Oslofjorden. Blant annet blir ikke fangst av havabbor registrert.

Jeg kan sjekke med naturvernforbundet de har noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før men kan gjenta det. Den dagen man bare skal snakke om tonn og kroner melder jeg pass. Dette handler om trivsel,velvære,fysisk og psykisk helse,ernæring, deling av goder osv.. Rett og slett en helt annen forvaltning av en felles ressurs samtidig som man på en langt bedre måte kan ta vare på biologisk mangfold. Vern mot fremmede arter er det en bærekraftig fjord som best tar hånd om. Vi mennesker kan lite gjøre. Ved Sahlgrenska universitetssykehus i Gøteborg er det vitenskapelig bevist at sportsfiske har en rekke positive effekter både forebyggende og legende. God effekt på skiftarbeidende og uttrykket "gone fishing" er vel ikke tatt rett ut av lufta.

Jeg begynte å jobbe med ideen fordi fisken i vår del av fjorden ble borte pga et bevisst overfiske. Derfor ble yttergrensen først satt til Horten/Moss men mange ville ha med de rike oppvekstområdene rundt Bastøy og de store dypene øst for den så grensen ble flyttet litt lenger ut. I etterkant har også Drammensfjorden kommet med. Ingar Heum har skrevet en utmerket bok om fjorden og konkluderer med at den bør få vern på linje med Hardangervidda. Indre del av fjorden er bedre stillt enn resten men bør absolutt ha vern. Jeg har i alle år prøvd å få miljøorganisasjonene på banen men det er kun i det siste at noen har begunt å tenke vern. Bellona var helt avvisende så de har jeg aldri mer prøvd meg på. Får skrive til Naturvernforbundet.

Skulle egentlig tro at det var vi som var i stort mindretall i forhold til yrkesfiskerne når man ser hvor handlingslammet vi er. Men det er tross alt best på dette forumet.

God helg og skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom forsendelse fra fiskeridirektoratet. Ble dessverre litt skuffet, da det eneste de hadde sendt var små hefter, og en lapp hvor det stod at de ikke hadde plakater på lager.

Sitter her med 42 hefter. Tar kontakt med fiskeridept for plakater.

Hva med å legge ut et skriv på underskrift.no, Sarepta?

Edit: Heftet er merket "kysten er din -regler for fritisfiske i sjøen. Passer i en brystlomme .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å prøve meg med underskriftskampanje, men den som har lyst må gjerne prøve. I mange år var jeg den eneste som skrev om Friluftsfjorden i lokalavisa så folk lurte med rette på hvem vi var. Må få flere til å engasjere seg. Har i mange år hatt kontakt med de to damene som nå er generalsekretærer i henholdsvis wwf og naturvernforbundet. Jeg er sikker på at de har noe å bidra med hvis vi kommer med innspill. Nå er det planer om en nasjonalpark i Østmarka. Hvorfor ikke foreslå å forlenge den langt ut i fjorden? Det er mye dårlig samvittighet blant miljøpolitikere ang hvordan vi behandler det biologiske mangfoldet i havet og ikke minst over hvor kort vi har kommet mot målet om 10% verneareal i havet innen 2020. På land er vi ved målet allerede nå.

Men hvor er ungdommen? Hvor har det blitt av gleden over å kunne stille foreldregenerasjonen til veggs? Er man like stokk konservativ som byråkrater i dep og direktorat? Det er mulig å få gehør for tanker andre kaller utopi. Det er mulig å skape noe unikt og fremtidsrettet og så velger man konservatismen.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...