Gå til innhold

Sikkert meg det er noe galt med men...


Gjest Bishop

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Jo men det har vært ekstra mye fjas i sommer...

Det er ofte gode diskusjoner her, men de blir lengere i mellom.

Men klart det er frivillig å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men det har vært ekstra mye fjas i sommer...

Det er ofte gode diskusjoner her, men de blir lengere i mellom.

Men klart det er frivillig å lese.

Det er forskjellige oppfatninger av hva som er gode diskusjoner, god humor, interessant og ikke interessant, så hvem skal sitte å avgjøre hva som er nyttig for oss alle sammen ?

Det er like mange meninger som det er brukere her inne, så man må nesten leve med at man ikke finner alt like nyttig. Det er slik det fungerer på nettfora.

Noen syntes å vite årsaken til at mange blir borte herfra, også  :rolleyes: Tar man det for gitt at de sitter med samme oppfatning som man selv gjør da, eller ?

Eller kan det være andre årsaker, også ? Som at man kan bli lei de samme diskusjonene om og om igjen ? Besserwissere som mener å sitte på fasiten om det meste innen fluefiske ? Mer eller mindre sponsede fluefiskere på utrettelig jakt etter noen å prakke utstyr på  ? Useriøse klovner ? Seriøse klovner ?

Alt i alt har jeg full forståelse for at noen etterhvert blir lei av å bruke tid på ffs . . . det er helt naturlig, det.

Men jeg tror du vil finne et stort sprik i årsakene til at enkelte trekker seg ut eller er lite aktive her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Samme diskusjoner om og om igjen er nok den viktigste årsaken. I alle fall for meg.

Humor har ikke irritert meg til nå, men jeg ser hva JFL mener. Det er noe i det han sier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner også at folk går lei, gjør det selv fra tid til annen. Men slike sosial fora har noen dimensjoner som kanskje gjør det litt vanskelig.

For det første, og det gjelder i høyeste grad meg selv, så er det slik at det utvikler seg klikker av brukere som har intern humor, og som kanskje kan virke litt "skumle" eller bare tullete på helt nye medlemmer. Håper likevel ikke vi blir oppfattet som ekskluderende, det er aldri intensjonen. Selv synes jeg det er en stor glede å se nye medlemmer som hiver seg utpå. At enkelt innlegg ikke får like mye respons eller kommentarer som andre, er ofte en følge av at i hvert fall jeg er litt reservert i forhold til å si noe om nye medlemmers innlegg. Vil nødig utfordre noen før jeg ser at de er litt varme i trøya. Det betyr ikke at innleggene er uinteressante, ofte tvert i mot. Likevel er det ofte slik at vi som har holdt på en stund her følger hverandres innlegg, og kanskje overser innlegg som tross alt er mer interessante, og som fortjener større oppmerksomhet og diskusjon.  

En annen dimensjon, som er den mest verdifulle for meg, er at den interaktive kommunikasjonen om seriøse emner og useriøse, om løst og fast, har gitt meg en rekke nye bekjentskaper som jeg også har hatt gleden av å møte i "real life. I messehaller, og ikke minst langs elver og vann - og på felles fisketurer og sosiale treff. Nettopp dette er kanskje hovedårsaken til at jeg fortsatt holder stand, og benytter ffs til å holde kontakt med mine bekjentskaper. Jeg har garantert fortsatt mye å lære når det gjelder fluefiske, men det blir et spørsmål om hvor langt jeg vil dra det. Har vel en følelse av at jeg klarer meg rimelig greit, og ffs som læringsfora er ikke hva det en gang var. Det har både med kunnskap og ambisjoner å gjøre. Ikke la det være til hinder for at andre vil bli mye bedre enn meg, og det vet jeg det er gruelig mange som allerede er. Unge som gamle.

Ja, noe sånt, håper jeg fikk frem noen poenger.

Mvh

Jørn  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner også at folk går lei, gjør det selv fra tid til annen. Men slike sosial fora har noen dimensjoner som kanskje gjør det litt vanskelig.

For det første, og det gjelder i høyeste grad meg selv, så er det slik at det utvikler seg klikker av brukere som har intern humor, og som kanskje kan virke litt "skumle" eller bare tullete på helt nye medlemmer. Håper likevel ikke vi blir oppfattet som ekskluderende, det er aldri intensjonen. Selv synes jeg det er en stor glede å se nye medlemmer som hiver seg utpå. At enkelt innlegg ikke får like mye respons eller kommentarer som andre, er ofte en følge av at i hvert fall jeg er litt reservert i forhold til å si noe om nye medlemmers innlegg. Vil nødig utfordre noen før jeg ser at de er litt varme i trøya. Det betyr ikke at innleggene er uinteressante, ofte tvert i mot. Likevel er det ofte slik at vi som har holdt på en stund her følger hverandres innlegg, og kanskje overser innlegg som tross alt er mer interessante, og som fortjener større oppmerksomhet og diskusjon.  

En annen dimensjon, som er den mest verdifulle for meg, er at den interaktive kommunikasjonen om seriøse emner og useriøse, om løst og fast, har gitt meg en rekke nye bekjentskaper som jeg også har hatt gleden av å møte i "real life. I messehaller, og ikke minst langs elver og vann - og på felles fisketurer og sosiale treff. Nettopp dette er kanskje hovedårsaken til at jeg fortsatt holder stand, og benytter ffs til å holde kontakt med mine bekjentskaper. Jeg har garantert fortsatt mye å lære når det gjelder fluefiske, men det blir et spørsmål om hvor langt jeg vil dra det. Har vel en følelse av at jeg klarer meg rimelig greit, og ffs som læringsfora er ikke hva det en gang var. Det har både med kunnskap og ambisjoner å gjøre. Ikke la det være til hinder for at andre vil bli mye bedre enn meg, og det vet jeg det er gruelig mange som allerede er. Unge som gamle.

Ja, noe sånt, håper jeg fikk frem noen poenger.

Mvh

Jørn  

Det ligger mye klokt i det du skriver her, Jørn.

Og jeg tror ikke nødvendigvis at folk (inkludert meg selv) leser/bidrar i nerdetråder for å bli så fordømt mye bedre, men for å oppleve nye ting, og å lykkes litt bedre hver gang i nye ting: Som å oppleve å lykkes under svømmepuppe-økta, å kunne kaste under ei busk, å få til et godt overslag på en lang fortom. Sånne dagligdagse ting, og her har vi mye å lære av hverandre. Og her er FFS sin sterke side, synes jeg. Utrolig mange flinke folk her som har mye å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting vi ikke skal glemme er at takhøyden Rune vil ha her inne er akkurat det som gjør det til det FFS er...

Det kan godt hende vi har en eller annen tråd som skulle vært litt hardere moderert, men dere medlemmer har en fin evne til å moderere dere selv!

Ikke ofte vi trenger å gjøre noe som helst  :D

Hold OT i OT tråder og la diskusjoner få ha den temperaturen som mange diskusjoner fortjener og jeg tror vi vil ha et forum som mange vil holde seg til i årevis.

At ikke alle bidragsytere er pålogget 24/7 året rundt er sunt! De fleste vil før eller siden logge på igjen og dele sin store erfaring med oss igjen når batteriene er ferdig ladet!

Nyt slutten av sesongen folkens! Det kommer en lang høst og en enda lengre vinter.....

Jan  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg at det er en del emner og tråder som stort sett blir bare rør. Og det synes jeg stort sett gjelder tråder om utstyr, kasting og fisketeknikk. Her er det mange som hiver seg inn som selvoppnevnte eksperter og prøver å dekke over med kjekke fraser og til tider latterliggjøring. Dette synes jeg er synd men det det blir fort sånn i tråder hvor smak og behag teller inn.

Dette tror jeg også kan være litt ekskluderende for ferske fluefiskere som ikke tør å komme på banen i frykt for "trollet " her inne.

At det er off topic tråder og takhøyde for humor må det være, men det kan være vanskelig til tider å lære kodene da det er mange her inne som har en litt mer intern humor da de også omgåes og kjenner hverandre godt. Dette var ikke kritisk ment, men en observasjon.

Når det gjelder trådene litt lenger ned på siden så synes jeg de er veldig flotte. Trådene om fluebinding, stangbygging ol. synes jeg stort sett blir holdt i riktig tone og er sakelige. Men i disse trådene viser ofte deltagerne bilder av det de gjør eller utfører, og da er det liksom lagt mer til rette for konstruktiv kritikk eller hyllest. Det er liksom mye lettere å prate om hvordan en flue ser ut, et håndtverk er utført eller om et foto er bra, enn det er å diskutere om en fluestang er bra. Spør du om hva noen synes om ei stang får du like mange forklaringer som debatanter. Alle har ulike ferdighetsnivå, krav og ønsker. Og da kommer bedreviterne på banen å skal forklare i hjel dine erfaringer og synspunkter. Du får altså en følelse av å måtte bevise hvorfor du gjør som du gjør eller liker det du gjør. Og dette skaper helt ubrukelige diskusjoner.

Jeg hopper stort sett over det som for meg fremstår som tullete tråder og koser meg stort med det som intereserer. Og jeg må si at det positive overskygger det negative, og jeg har fått flere venner som jeg har truffet flere ganger. Samtidig som noen har vært å treffe på andre sosiale medier og fremstår som både siviliserte og boende i møblerte hjem.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en del som bruker diverse forum som kjenner seg igjen i denne utviklingen av en post i et hvilket som helst forum;

1 som kjøper ny fluestang og poster i utstyr tråden at han har kjøpt Guideline

14 som har erfaring fra Guideline også og foreslår hvordan han kunne ha valgt et annet merke

7 som henviser til faremomentene ved å bruke Guideline

3 som spør hvorfor trådstarteren trenger ei ny stang

5 mener garantien er for dårlig

1 gal en som påstår at fant opp carbon

8 som henviser til skrivefeilene i de andre innleggene

12 som skriver hatinnlegg til grammatikkfanatikerne og mener at disse er arrogant

25 som retter opp skrivefeilene i hatinnleggene

6 som diskuterer om stangen har parabolsk eller konkav aksjon

6 til som skjeller ut de forrige 6

3 som har vært medlem i forumet lenge og vet at samme diskusjonen allerede har vært for 2 år siden, siterer folk som ingen kjenner til lenger, og påstår at tråd-starteren har stjålet emnet for å oppnå samme suksessen som denne gangen

32 som er strenge og mener at denne tråden ikke skulle vært startet i utstyrs tråden, men i en annen tråd

36 som diskuterer over hvilken forhandler som er best, hvor en kan kjøpe de beste stengene, hvilket merke som fungerer best og hvilket merke ikke duger i det hele tatt

12 som klarer seg fint med de stengene som skal være dårlig og mener derfor de andre som reklamerer for et bra merke er forhandlere eller produsenter for stenger.

4 som mener at folk burde lære seg å lese

2 som henviser til søkefunksjonen

6 som klager over dårlig service i nettbutikken

11 som mener en bør handle hos fagfolk, fordi en får det en betaler for der

13 som mener at dette er off-topic og det burde startes en annen tråd for det

19 som legger ut forskjellige lenker der en kan se på fluestenger

7 som henviser til at lenken ikke fungerer og korrigerer disse

19 som blir irritert fordi dem føler at et av de forrige innleggene er et direkte angrep mot dem

22 som siterer de lengste innleggene for å si at dem er enige

7 som skriver innlegg som består kun av smiley

13 som bare har blitt oppmerksom på tråden på grunn av antallet innlegg

3 som truet med å slutte på forumet grunnet den lave kvaliteten og denne diskusjonen

***Fritt skrevet om fra en annen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan slutte meg fullt og helt til det -Lars- og JB skriver rett ovenfor.

Etterhvert som denne siden har eksistert har mange blitt kjent off-line dels på grunn av siden. Det være seg Koppangtreff, fluebinding på Skogborg, flere sjøørrettreff etc etc. Det utvikler seg da intern humor som overføres til forumet. Hadde forumet bare handlet om klumplengder, ERN, AA, klumpvekt, artsbestemmelse, bremsesystemer etc etc, hadde vel selv de største nerden blant oss blitt lei.

Om det er så ille å lese litt halv-intern morro så er det vel ikke verre enn at man går rett til den tråden man ønsker, i stedet for å gå rett til "Nyeste innlegg".

For egen del er jeg mer lei av den åpenbare markedsføringen som foregår, mer eller mindre åpenlyst, her inne enn litt intern humor..

;D Kul video, Lars  ;D

Jeg er sikker på at du vet at på Loop Opti og G4- snellene våre,

så bruker vi de dyreste og beste O-ringene og pakningene fra Tyskland,

bremsesystemet er LAGET i Sverige - ikke bare designet der, men det blir produsert der,

så setter vi sammen "innmaten" selv, og sender "pakka",

har strenge spesifikasjoner på materialkvalitet på snellehuset,

og så sender vi det hele til Korea for montering.

Det er derfor Loop- snellene er som de er.

;D Kul video, Lars  ;D

Jeg er sikker på at du vet at på Loop Opti og G4- snellene våre,

så bruker vi de dyreste og beste O-ringene og pakningene fra Tyskland,

bremsesystemet er LAGET i Sverige - ikke bare designet der, men det blir produsert der,

så setter vi sammen "innmaten" selv, og sender "pakka",

har strenge spesifikasjoner på materialkvalitet på snellehuset,

og så sender vi det hele til Korea for montering.

Det er derfor Loop- snellene er som de er.

Og koster som de gjør. Litt stiv pris, det skal jeg være enig i, men alle slike kvalitetskomponenter koster. Det viktigste er at snella holder når drømmefisken går på. Og holder gang på gang.

Og koster som de gjør. Litt stiv pris, det skal jeg være enig i, men alle slike kvalitetskomponenter koster. Det viktigste er at snella holder når drømmefisken går på. Og holder gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut - det der blir litt løsrivi og sosialt misforstått.

Lars smeller et vennskapelig høyreslag til meg, jeg overlesser han med nerde-dustete fakta, og vi begge ler. For det er jo moro. I DEN tråden.

Det er "hva får deg til å le"- tråden... Hallo?  ;D

Om jeg ville ha formidlet den infoen ellers, så kunne jo jeg ha skrevet det på hjemmesiden min, og på facebook og sikkert flere steder. Har jeg gjort det? Nei.

Du ser den? Ja?

Det er uskyldige morsomheter mellom meg og Lars  ;D Lev med det. Det kan da ikke være så forferdelig vanskelig å skjønne tull/moro/ironi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

For egen del er jeg mer lei av den åpenbare markedsføringen som foregår, mer eller mindre åpenlyst, her inne enn litt intern humor..

[

Og DET er vel det mest irriterende av alt !

Det er så lett gjennomskuelig at det i seg selv blir humoristisk..

Også lefling med de "rette folkene" er komikk i mine øyne..  (De rette folkene er de som har tid til å lage DVD'er) ;D

Mulig jeg er i overkant kynisk her.....  Det får dere tåle :rolleyes:

EDIT:

Fikk plutselig behov for å kommentere min egen kraftsalve... Den var kanskje noe overdrevet.

Jeg har INGENTING imot dere som lager DVD'er !   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Er det en her på forumet som alltid holder en sakelig og nøktern tone, men likevel med toleranse, klokskap, vidd og spenn så er det Kjell Karlsen. Kjell for president.  <<l

Enig. Om ikke for president (selv om jeg er en republikaner).  ;D

Republikaner ?

Du mener vel ikke seiøst at kongehuset vårt er noen forskrudde orginaler ??    

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en her på forumet som alltid holder en sakelig og nøktern tone, men likevel med toleranse, klokskap, vidd og spenn så er det Kjell Karlsen. Kjell for president.  <<l

Enig. Om ikke for president (selv om jeg er en republikaner).  ;D

Republikaner ?

Du mener vel ikke seiøst at kongehuset vårt er noen forskrudde orginaler ??    

;D

hehe, dette er vel FFS i et nøtteskall; om man sier at døgnfluer er pene, så vil svaret være at "faen vårfluer er store dem da!"  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...