Gå til innhold

Prikkefant


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

En hver får uttrykke seg og skrive som en vil, men jeg har blitt drittlei "ordet"/ uttrykket prikkefant. Det blir brukt som brunost i norsk brødskivekultur i den nye bloggverdenen og på forskjellige forum. Nesten så ordet er vedtatt. I min verden er det som å skrive "kjamiz", "nussesuss" og alle slike tulleuttrykk. Prikkefant burde være et uttrykk egnet for barn og bør være forbudt i en hver sammenheng i en voksenverdens vokabulærbank. Med mindre man tulleprater med sine barn eller kjører barnespråk med kjæresten / kona innenfor fire vegger i en absolutt privat sfære.

Hva syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg ørret, aure (bruker det aldri selv, men det er naturlig for mange, og lyder bra i mine ører også) og (til nød) brunørret best. Synes prikkefant, gris, pudding etc. er litt sleivete omtale av vår edelfisk. Greit nok at kjært barn har mange navn, men det må utvises litt respekt her også. Jeg fisker ørret, og sånn er det.  ;)

PS! Føler jeg behov for å stedsbestemme en ørret, så kan markaørret eller fjellørret være greie tilførsler, men der stopper det på generalisering av ferskvannsarten. Elveørret er f.eks. en meningsløs betegnelse for meg. Da er f.eks. dokkaørret eller renaørret en mer verdifull beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SØ omtales ofte som prikkesfanter i SØ-trådene, og på tross av at jeg leser dette ordet ofte i disse trådene kan jeg ikke si at jeg blir provosert og får høy puls akkurat.

Synes det er rart at du Swede, som har tatt så mange fine fisk i år henger deg opp i slike bagateller. Hadde skjønt det om det kom fra visse andre her inne, men ikke fra deg. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha-ha . . . Herlig tråd  ;D

Selv greier jeg ikke bruke annet ord enn ørret om ørret, men vi er vel forskjellige her også.

Prikkefant-betegnelsen var ukjent for meg inntil for 2-3 år siden da det begynte å dukke opp her inne.

Pudding er desidert den mest nedverdigende betegnelsen jeg har hørt om ørret til dags dato, og kjenner jeg blir provosert når jeg hører det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det ikke bør brukes for mye kallenavn på den fisken en får på kroken. Fisken er vel fortsatt en, i dette tilfellet en ørret, (aure på min dialekt), selv om den er ekstra stor eller har et prikkete mønster på kroppen. Prikker har jo både laks og røye, også taretorsken har jo faktisk en god del prikker. Men det er da ingen som setter oppnavn på disse artene. Eller er det det??

Nei, bruk det rette navnet, ferdig med det.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prikkefant har jeg aldri brukt, aure og ørret er det det går i her. Men jeg er skyldig i å kalle en 3kg's regnbue jeg tok i Bosnia for gris og pudding. Uten at meningen var å rakke ned på fisken.

Men som JB sier lenger opp, brunørret, fjellørret og til dels markaørret er greit å bruke i gitte situasjoner.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg syns vel at pudding bare er et uttrykk for å forsterke at noe er stort. Ikke helt enig i at det er det samme som prikkefant. Jeg kunne nok dratt avgårde et "for en pudding" om jeg satt med en firekilos ørret i favnen med en boner som nettopp sprengt hull gjennom fem lag med goretex.

waffer´n, Språk er aldrig en bagatell. Uansett resultat. Eller syns du jeg er blitt lite ydmyk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, men denne type frustrasjon kommer som oftest når man har hatt en ræva sesong eller fiskeperiode. Henger seg opp i alt mulig.. Du som har hatt så hell med fiske i år burde sveve forbi sånn lett irritasjon av småting. ;D

Vi har nok bare foreskjellig oppfatning av ordet prikkefant. Tenker ikke over det i det hele tatt jeg, før du nevner det nå.

PRIKKEFANT. :-*;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok ta meg selv i å bruke "gris" og "purke" når jeg står ve elva! Rett og slett i stede for og si størrelsen på fisken, spotter jeg fisk på over 2kg er det purke er den mellom 1-2kg er det gris ;) Veldig greit og forholde seg til! :P Men prikkefant blir sjelden brukt av meg hvertfall, men visst først ordet prikkefant blir brukt så er det pga en voldsomt prikkete ørret  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns vel at pudding bare er et uttrykk for å forsterke at noe er stort. Ikke helt enig i at det er det samme som prikkefant. Jeg kunne nok dratt avgårde et "for en pudding" om jeg satt med en firekilos ørret i favnen med en boner som nettopp sprengt hull gjennom fem lag med goretex.

Snakk om å dra seg selv rett ned i søla, etter å ha åpnet tråden med et innlegg til terningkast 5 . . . Ja, nesten oppe å snuser på 6'eren, faktisk. Dette innlegget derimot var nær ved å snuse på toeren  :o

"Pudding" er noe jeg forbinder med stor bærsj, og ikke akkurat noe jeg vil sammenligne en flott ørret med  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere søker litt på nettet vil dere finne ut at ørret faktisk ble kalt PRIKEFANT fra rundt 1800tallet.

Ordet Fant kommer jo fra gammelt av og ble brukt til folkeslag som tatere og sigøynere å div. som ikke hadde faste bosteder. Siden ørreten ikke er fra norge men kom fra sjøen, og ble fraktet opp til elver og vann av mennesker ble den kalt en prikkete fant. Dermed har du prikkefant <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

En rørende og fin historie Kjetil. Og interessant! Fant ikke noe på "prikkefant", men fant, http://no.wikipedia.org/wiki/Fant, som jo har en veldig interessant bakgrunn og kanskje en enda større anledning for å ikke bruke ordet på en vakker ørret. Brun, fjell, bekk eller salt.

"I nyere tid er begrepet ofte assosiert med tatere og skøyere (skøyere ble kalt fant på Sørlandet), så vel som alkoholikere og narkomane."

Du må gjerne sende med linke så vi får lest om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns vel at pudding bare er et uttrykk for å forsterke at noe er stort. Ikke helt enig i at det er det samme som prikkefant. Jeg kunne nok dratt avgårde et "for en pudding" om jeg satt med en firekilos ørret i favnen med en boner som nettopp sprengt hull gjennom fem lag med goretex.

Snakk om å dra seg selv rett ned i søla, etter å ha åpnet tråden med et innlegg til terningkast 5 . . . Ja, nesten oppe å snuser på 6'eren, faktisk. Dette innlegget derimot var nær ved å snuse på toeren  :o

"Pudding" er noe jeg forbinder med stor bærsj, og ikke akkurat noe jeg vil sammenligne en flott ørret med  :o

Snuse på toern er vel ikke lov å si heller....... :-X

Jens M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns vel at pudding bare er et uttrykk for å forsterke at noe er stort. Ikke helt enig i at det er det samme som prikkefant. Jeg kunne nok dratt avgårde et "for en pudding" om jeg satt med en firekilos ørret i favnen med en boner som nettopp sprengt hull gjennom fem lag med goretex.

Snakk om å dra seg selv rett ned i søla, etter å ha åpnet tråden med et innlegg til terningkast 5 . . . Ja, nesten oppe å snuser på 6'eren, faktisk. Dette innlegget derimot var nær ved å snuse på toeren  :o

"Pudding" er noe jeg forbinder med stor bærsj, og ikke akkurat noe jeg vil sammenligne en flott ørret med  :o

Snuse på toern er vel ikke lov å si heller....... :-X

Jens M

Joda, når det tydeligvis er greit å kalle verdens flotteste fisk for pudding så er alt lov  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle om man kaller den for tryte, trutta, trutte, prikkfant eller hva det nå måtte være for min del i hvertfall ;) Personlig bruker jeg nok aure, tryte, eller "fornorskningen" øring i de fleste tilfeller. Tryte øsnker jeg å fremme fordi det ruller så godt av tungen?!? :D

Happy skvett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...