Gå til innhold

Telt vs lavo


Mattis!

Anbefalte innlegg

Har litt samme tankene som deg. Jeg har både fjelltelt og lavo, og det jeg har savnet på alle teltene jeg har hatt er vindu!!!!. Lys inni telt er det så mange løsninger på, men det å kunne sitte inni teltet og se ut når det regner og blåser, det har blitt et savn. Hustelt er kanskje ingen dum ide, den parafin ovnen jeg har, fungerer inni et slikt telt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte å gjøre det skikkelig komfortabelt med gode kokemuligheter, varmeovn, lys osv.. osv og i tillegg et solid campingbord, et par komfortable stoler og plass til det en trenger for å ha det behagelig ei ukes tid.

God ståhøyde og adskilt sove og boavd. er også et krav!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne tanker og behov får man vel gjerne når man begynner å dra på åra.. hehe.  :D    Neida, jeg har vel savna vinduer enkelte ganger jeg også, spesielt når regnet øser ned i timesvis og man blir sittende inne.  Samtidig setter heg pris på å kunne fyre opp lavvu'n når det blir kjølig.  Skulle jo gjerne hatt alt..gjerne samtidig.  :)  Enkelte lavvuer har jo vindu, men de er så små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Lavvo er som regel stort, tungt og mørkt, men helt ok selvfølgelig.

Kjøp heller telt med ståhøyde og "fellesareale"  Så slipper man å krype inn og kun ligge inni teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvo er som regel stort, tungt og mørkt, men helt ok selvfølgelig.

Kjøp heller telt med ståhøyde og "fellesareale"  Så slipper man å krype inn og kun ligge inni teltet.

Tja, en lettvektslavvo av god kvalitet (f.eks. Tentipi eller Venor) som tar 4-5 personer med full oppakning veier ca. 7 kg. Det blir ikke spesielt mye vekt per mann. Veldig mørke er de heller ikke, og med mindre du er over tre meter høy er det ståhøyde i massevis;) I tillegg tåler de skikkelig storm uten å klappe sammen. Etter min mening den klart beste løsningen når man er noen stykker på tur og teltplassen ligger et stykke fra parkeringsplassen - det er kjipt å ligge i vanlig telt når det er dårlig vær, synes jeg.

Hvis det er drive-in-fiske det er snakk om er vel hustelt bra?  I 2009 tilbragte jeg endel netter i et digert hustelt fra Halti, et sånt med flere rom, vinduer, gang osv. Komfortabelt nok, men må innrømme at jeg foretrekker campinghytte på sånne type turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...