Gå til innhold

Råtten AKRON?


Fjellfiskeren Jim

Anbefalte innlegg

Hvilken Akron er det du har brukt da, Jim ?

Jeg er fornøyd med de taperte fortommene deres, men spissmaterialet har vært så som så, spesiellt fluorcarbon-materialet.

Har sittet å dratt sene av spolene noen ganger og kjent på bruddstyrken for ca hver halvmeter. Virker som det er veldig ujevnt hva slitestyrke angår på en og samme spole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Har nesten utelukkende bare hatt problemer med Akron tippetmateriale, enten var de pill råtten eller så var de veldig ujevne som Lars nevner. Nå styrer jeg unna alt som har med Akron å gjøre <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Akron FC ihvertfall fem år, og kunne ikke tenke meg å bytte til noe annet.. Og sånn kan vi fortsette, som vi har gjort før, med totalt forskjellige erfaringer ang akrons spissmateriale  ;)

Ja, jeg tror det kan forekomme noe dårlig materiale hos alle produsentene, så ingen grunn til å bytte om man er fornøyd med det man har.

Det gjelder å unngå å få stor fisk, så holder det meste av fortomsmateriale i massevis  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Akron FC ihvertfall fem år, og kunne ikke tenke meg å bytte til noe annet.. Og sånn kan vi fortsette, som vi har gjort før, med totalt forskjellige erfaringer ang akrons spissmateriale  ;)

Ja, jeg tror det kan forekomme noe dårlig materiale hos alle produsentene, så ingen grunn til å bytte om man er fornøyd med det man har.

Det gjelder å unngå å få stor fisk, så holder det meste av fortomsmateriale i massevis  <<l

Unngå stor fisk, ja. Der har jo jeg en kjempefordel  <<l Er det rart det råtne greiene mine holder mål liksom...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt henholdsvis akron og egor om hverandre de siste par årene. Opplever at egor sin 5-6x er omtrentlig like sterk som min akron 4x... Men den er tynnere, og kanskje ennå mer sensitiv for varmgang i knute og slikt. Uansett, fukter alltid fortommen, så ser ikke på det som noe problem.

Mulig det er som du sier, at den taper seg over tid - men akkurat det har jeg min tvil til. Hvis det faktisk er ren fluorcarbon i materialet så skal det ikke ha noe å si. Og jeg tviler veldig sterkt på at de har prøvd seg på en såpass spansk en.

Røyk en ørret,.. stor,.. 2kg+ i sommer. Tror muligens jeg skada fortommen like før jeg tok ørreten, så skal på ingen måte klandre materialet. Som vanlig er det fiskern det står på... Jeg som dreit meg ut.

Kan være med på at egor er hakket bedre, men det blir bare synsing ut i fra feelingen min... ikke gjort noen form for vitenskapelige undersøkelser. Så finnes det sikkert de som har omvent oppfattelse. Liker du ikke Akron, så bytt da vel :) Det er en forbruksvare. Selv synes jeg både Akron og Egor holder mål til mitt bruk... bare jeg ikke driter meg ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rio Fluoroflex pluss?  ;D

Har ikke noe med dem å gjøre jeg altså, men makan til bra og stabilt spissmateriale skal man lete lenge etter   <<l

Det spissmaterialet her har jeg anbefalt i mange år.

http://www.rioproducts.com/tippet/freshwater/fluoroflex-plus/

Nå har jeg aldri prøvd Akron eller noe av det, så det kan hende det er like bra altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å skylde på råtten fortom når man ryker fisk, og noen syntes å tro at det ikke skal la seg gjøre å nappe av 0.12 sene.

At vi ryker fisk av og til skyldes nok like gjerne en skade på fortom, dårlig knute eller skjøt som materialet.

Begrepet om at "man ryker ikke fisk" er bare tullball . . . Det har vi gjort alle sammen, og vil fortsette å gjøre det i fremtiden  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet om at "man ryker ikke fisk" er bare tullball . . . Det har vi gjort alle sammen, og vil fortsette å gjøre det i fremtiden  :)

Helt enig, Lars.

Å påstå at man aldri ryker fisk, er tullball, og vil i mi bok si at man aldri egentlig har testa grensene for hva spissen tåler. Og slippe ut igjen ørret handler mye om å få den inn fortest mulig - på mest mulig skånsom måte av det vi klarer. Da må man på ett eller annet vis teste spissen i praktisk fluefiske, og gjerne ryke noen for å finne grensa. Så jeg liker heller å snu om på det, og si:

Man bør ryke fisk av og til - ellers kjører man for lett.

Og si at "man ryker ikke fisk" er et urbant fenomen som dessverre har festet seg hos mange. Desverre.

Og når man kjører en litt stor ørret, som snur seg i strømmen, og man kjenner at fortommen glir/spretter over tanngarden fra høyresida til venstresiden av gapet, så skjønner man hvorfor løpet er kjørt rett etterpå  :) Hvor blir det da av ordtaket: "Man ryker ikke fisk"? om det var noe hold i det i det hele tatt?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg må teste Rio André.

Har brukt endel Berkley Trilene Flurocarbon fra Noroco i Drammen. Den er nok litt tykkere en hva som er angitt, men  har fungert bra for meg i et par år, både i sjøen og til brunørret fra 0,14-0,34 mm. Grei pris også så vidt jeg husker.

Har ellers stort sett vært fornøyd med Akron også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet om at "man ryker ikke fisk" er bare tullball . . . Det har vi gjort alle sammen, og vil fortsette å gjøre det i fremtiden  :)

Helt enig, Lars.

Å påstå at man aldri ryker fisk, er tullball, og vil i mi bok si at man aldri egentlig har testa grensene for hva spissen tåler. Og slippe ut igjen ørret handler mye om å få den inn fortest mulig - på mest mulig skånsom måte av det vi klarer. Da må man på ett eller annet vis teste spissen i praktisk fluefiske, og gjerne ryke noen for å finne grensa. Så jeg liker heller å snu om på det, og si:

Man bør ryke fisk av og til - ellers kjører man for lett.

Og si at "man ryker ikke fisk" er et urbant fenomen som dessverre har festet seg hos mange. Desverre.

Og når man kjører en litt stor ørret, som snur seg i strømmen, og man kjenner at fortommen glir/spretter over tanngarden fra høyresida til venstresiden av gapet, så skjønner man hvorfor løpet er kjørt rett etterpå  :) Hvor blir det da av ordtaket: "Man ryker ikke fisk"? om det var noe hold i det i det hele tatt?  :)

Helt enig Lars og Andrè  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke få fisk for å ryke fortoms materiale fra AKRON 6,5kg med bare nevva no problem

Ikke noe problem for meg at noen liker det til sitt bruk, men til laks så stoler jeg kun på

ting som ikke blir råtten..

Har brukt Rio sin fortom ca en sesong i mono, men ikke den som du nevner Andre ( Fluoroflex Plus Tippet )

Den er grisesterk holdbar til tusen men med mye minne, det misliker jeg sterkt med RIO sin Powerflex.

går kanskje for RIOMax Plus Tippet samt den du nevnte Fluoroflex Plus Tippet neste sesong :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ryke fisk av og til - ellers kjører man for lett.

Det samme sa Tormod til meg like etter at jeg røyk min største ørret noen sinne. Selv om jeg nok var utrøstelig ennå da, sa han umiddelbart: Bra, da kjører du ihvertfall ikke fisken for lett.

Poenget er vel akkurat det. Å kjøre en fisk i 5+ minutter hvis man har tenkt å slippe den ut igjen er ikke spesielt heldig. Selv om ørreten tåler ganske mye, er det med den, som det er med oss mennesker - vi blir mer utsatt for sydommer og slikt ved utmattelse. Selv om den jo lever, så hadde det nok vært bedre å gjøre unna kjøringen på kortere tid enn hva man kan få inntrykk av at er "vanlig" i enkelte fluefiskefilmer.

Kanskje ikke heeelt on topic, men det er no i "ballparken" som amerikanerne sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Etter mange års positiv erfaring med Rio fluorkarbon-materiale, valgte jeg av en eller annen merkverdig grunn i 2011 å gå over til Akron fluorkarbon. I 2011 og 2012 merket jeg ingen stor forskjell, men i år røyk Akron-materialet som sytråd (4x, 5x, 6x). Med tanke på mine tidligere positive erfaringer med Rios fluorkarbon, så ante jeg lite om at et fluorkarbon-materiale kunne tape seg så mye i løpet av bare to år. Nå har jeg akkurat vært ute med søpla og sørget for at jeg i fremtiden vil være Akron-fri i min jakt på storørretene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har testet Acron litt i år, og har så langt veldig delte opplevelser.

Misty + opplever jeg som utrolig ustabil. Så ryker den i knuten(kirurg) når man skjøter. Så er den så sterk i knuten at du nærmest ikke får røket om du prøver....Om hverandre i skjønn forrening.

Dro av en meter, og denne nappet jeg av som sytråd. så kommer man inn på sunn mono igjen, og den er død og fin som tusan. Får du knute på fortommen, så er det over og ut. Opplever mye av det samme med fluor materialet. Ustabilt! Vi testet litt for moro skyld, og dro litt fortoms materiale på fiskevekta, for å teste.

6x misty+ : 1,0 kg. M.knute 0,4kg

6x fluo      : 1,1 kg.M.knute 0,4kg

6x Powerflex : 1,2 kg. M. knute 0,8kg.

Men jeg tror Powerflex er 0,128 altså nært 0,13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Akron Misty + de siste tre årene, kjenner dog ikke til fluorutgaven. Jeg kan ikke si annet enn at jeg har opplevd dette som svært stabilt og sterkt fortomsmateriale. Benyttet hele spekteret 0X-6X, og har ingen planer om å bytte det ut. Jeg opplever Misty + til å ha akkurat de egenskaper jeg verdsetter, men som sagt jeg holder meg av prinsipp vekk fra fluorcarbon. Når det gjelder bruddstyrke på knuter, og at denne varierer, så er det jo også et spørsmål om knutene er satt like godt hver gang...  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...