Gå til innhold

c&r i lakseelva


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Jeg begynner med en gang. Vi har nå måneder på å bearbeide. Laksesesongen er i dag over i mange elver. I Orkla er det rapportert tatt til nå 3261 laks. Kun 749 av disse er satt ut igjen ( noen av disse er sikkert tatt senere) Det er faan meg for dårlig. Vi sportsfiskere må begynne å ta vår del av dugnaden for å bevare laksestammen og laksefisket for framtiden. Det blir for billig bare å skylde på oppdrett og regjering når vi ikke tar vårt ansvar selv.. Faktum er det at i Orkla er 20 tonn gytelaks kakket av oss. Overslagsregning skulle da tilsi at omtrent et trailerlass med lakserogn ligger i fryseren til folk. Beklager peovokasjonen..... men jeg mener det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg litt uenig her. Visst man kikker nærmere og mer detaljert på børsen så er det få fiskere som har tatt den lovlige sesongkvoten. At folk da ønsker å ha med seg noe fisk hjem er svært forståelig. For min egen del setter jeg hvert år ut tildels mye laks (også stor fisk) da det gir meg minst den samme gleden som laks til middag. Likevel vet jeg at mange mister motivasjonen for å sette ut fisk når man leser reportasjer som foreksempel den om notfiskeren uten for Driva vassdraget som alene hadde tatt 5 tonn... Tror han endte på 7 tonn til slutt… Da føles det meningsløst å skulle slippe ut igjen kanskje ukens eneste laks, som man i tillegg kansje har betalt flere tusen kroner i døgnet for å få fiske. Stangfiskere vil aldri være en betydelig trussel for villaksen og tiltakene MÅ iverksettes deretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Riktig betraktet, men likefullt steinaldertankegang. En død hufisk i elva får ikke gytt uansett hvor mange som tas i not. Hvis motivasjonen for sportsfiske er å fylle fryseren så er man på villspor. Man betaler for retten til å fiske, ikke få fisk. Hvis det er slik anbefaler jeg put and take fiske i Sverige. Det betyr ikke at jeg setter ut alt jeg får. 1 hannfisk til røyking, 1 hannfisk til graving og 1 til grill.... MER enn nok. Disse tar jeg i Drammenselva hvor det er gyro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg litt uenig her. Visst man kikker nærmere og mer detaljert på børsen så er det få fiskere som har tatt den lovlige sesongkvoten. At folk da ønsker å ha med seg noe fisk hjem er svært forståelig. For min egen del setter jeg hvert år ut tildels mye laks (også stor fisk) da det gir meg minst den samme gleden som laks til middag. Likevel vet jeg at mange mister motivasjonen for å sette ut fisk når man leser reportasjer som foreksempel den om notfiskeren uten for Driva vassdraget som alene hadde tatt 5 tonn... Tror han endte på 7 tonn til slutt… Da føles det meningsløst å skulle slippe ut igjen kanskje ukens eneste laks, som man i tillegg kansje har betalt flere tusen kroner i døgnet for å få fiske. Stangfiskere vil aldri være en betydelig trussel for villaksen og tiltakene MÅ iverksettes deretter.   

Når stangfiskere blir MANGE nok og får tiden og muligheten til det så kan vi bli en betydelig trussel.

I dette tilfellet så snakker vi gytefisk i ei bestemt elv.

Laksen gyter vel ikke i andre elver enn der den er født og oppvokst , da hjelper det lite att havet er fullt av laks.

Nei dette er en av grunnene til att jeg ikke fisker laks og att vi her i huset ikke spiser laks. :)

finnes så mange andre fisker og fiske på og spise til mat:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig betraktet, men likefullt steinaldertankegang. En død hufisk i elva får ikke gytt uansett hvor mange som tas i not. Hvis motivasjonen for sportsfiske er å fylle fryseren så er man på villspor. Man betaler for retten til å fiske, ikke få fisk. Hvis det er slik anbefaler jeg put and take fiske i Sverige. Det betyr ikke at jeg setter ut alt jeg får. 1 hannfisk til røyking, 1 hannfisk til graving og 1 til grill.... MER enn nok. Disse tar jeg i Drammenselva hvor det er gyro...

Poenget mitt er at de fleste ikke tar så mye som tre laks engang. En kan da ikke sutre for at de da vil ha en og annen fisk med seg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar opp noen laks jeg får og gir meg stort sett heller enn å kun drive med rent C&R fiske. Liker ikke helt tanken på å kun fiske og kjøre fisk kun for min fornøyelse, kanskje jeg der er litt gammeldags :-\.

På den måten er det mitt bidrag til C&R men dette blir jo ikke synlig på noen børser eller statistikker. Jeg kunne selvfølgelig fortsatt å fiske i steden for å gi meg, for da hadde eventuelt mine C&R lakser også blitt synlige på børsen, men det bedrer jo ikke noe for laksens del.

Jeg har ikke noe mot at andre driver C&R altså, jeg har også satt ut noen lakser og det er en fin følelse og se den svømme tilbake til sitt rette element. :D

Og hadde det f.eks blitt fredning av hunnfisk hele sesongen, hadde jeg selvfølgelig fisket selv om det hadde innebært mere C&R fra meg.

Men det viktigste må jo være antall gytefisk som overlever til høstens gyting er høy nok, ikke kun høyest mulig prosent utsatt laks.

Jeg får håpe at de i Orkla har så bra kontroll på fiskebestanden og gytefisken som det kan virke som om de har der. De pleier jo ta en vurdering eller to i løpet av sommeren for å iverksette utsetting av huhnnfisk eller ikke. Har de så god oversikt over fiskestammen, så ser jeg ikke noe problem i å ta med seg noen lakser i løpet av sesongen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ikke elvas gjytebestandsmål blandes litt inn her?

Jo det er blant annet det jeg mener. Er gytebestanden stor nok (hvis de har kontroll på det) ser jeg ikke noe problem i ut ta opp noen lakser. Eller for å si det på en annen måte, er gytebestanden stor nok trenger vel ikke prosentandelen utsatt laks være høy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo også at vi sportsfiskere har tatt ansvar. For ikke veldig mange år siden var det ingen begrensning for hvor mange laks man kunne ta. Så kom det restriksjoner på 5 laks i døgnet, så 3 laks i døgnet, så 2 laks i døgnet og nå 1 laks i døgnet i tillegg til maks antal 8 i sesongen og blant de 8 i kan vel bare 4 være storlaks (over 80 cm eller noe sånt).

Jeg er litt usikker på om det var akkurat slik nedtrappingen/restiksjonene har vært fra ingen begrensning til 1 i døgnet, men det var noe sånt (i Orkla). Så jeg vil jo da si at vi sportsfiskere også har tatt ansvar (måtte ta ansvar etter restriksjonene kan man jo si) og jeg synes ikke restriksjonene er for strenge. 8 laks i sesongen er i hvertfall mer en nok for meg og jeg har aldri tatt opp noe i nærheten av 8 laks i løpet av sesongen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med antall tonn i året i lakseelver der C&R er en av reglene, vil ikke dette gi en noe ukorrekt pekepinn hvor mye som er tatt totalt og hvordan det står til med bestanden når det er store sjanser for og ta samme laksen flere ganger?

er det gjort noen undersøkelser på dette? merket fisk etc?

Nei, men Orkla hadde i hvertfall en lakseteller på Bjørsetdammen inntil i fjor. Den virker ikke lenger, og det skal visst settes ut en ny en som også kan telle oppdrettslaks. Slik jeg har forstått det, skal oppdrettslaksen merkes. Da vil man ha helt klare tall på hvor mye O-laks som går opp i elvene.

Angående C&R, så ser jeg ikke på elvefiske etter laks som en stor trussel. Svært få fiskere kommer opp mot minstemålet. Det vi betaler for å fiske må være den høyeste kjøttprisen på planeten! For mine laks betalte jeg over 1000 kroner kiloen. Når vi i tillegg legger igjen penger i den lokale matbutikken, fluefiskebutikkene etc, blir det en stor sum vi legger igjen. Ingen tvil om at dette er den beste måten å forvalte laksen på.

På den annen side, mistenker jeg at flere ikke overholder fredningen av hunnlaks etter 1. august i Orkla. 

Her må grunneierlagene trå til med flere kontroller. Og de som blir tatt for ulovligheter bør ikke bare betale gebyr på et par tusen, de bør også stenges ute av lakseelvene i minst 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...