Gå til innhold

Hvordan få sjøørreten til å bite?


Dan Haukland

Anbefalte innlegg

At sjøørreten følger flua er langt fra uvanlig. Prøv gjerne følgende:

- Varier tempoet på inntrekkene. Alt fra hurtig til rolig, og legg inn jevnlige stopp. Det viktigste stoppet er det du legger inn like før flua er helt inne. Stoppene trenger ikke være lange. Det holder med 1-2 sekund.

- Putt stanga under armen og kjør dobbelttrekk alt du orker, og igjen: Legg inn korte stopp før du trekker som "bare rakkern" igjen.

Fungerer ikke noe av dette så bytt flue. Opplever du følgefisk gjentatte ganger, uavhengig av stopp og hastighet, uten lugging eller fysisk kontakt så er rett og slett ikke jegeren overbevist. Da er det bare å sette på en helt annen farge eller form. Da smeller det ofte godt i andre enden :)

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med lars og dilla her men enkelte ganger er fisken mer nysgjerrig en hva den er i fore modus, spesielt tiden vi er inne i nå. straks vi tipper under 13 grader i sjøen sitter svært mange av de som nå bare følger flua. et tips nå er lopper, farger som har gitt god utelling de siste dagene for min del er oransje og kobber. fisker loppene i rolige trekk a 25 cm ish og noen kast immellom med raske korte trekk og STOPP på 1-3 sekunder, fisken sitter ofte i det en skal sett fart på flua igjen! fisk også igjennom flere vannlag, jeg legger alltid kastet samme sted et pat tre ganger på ca samme plass men varierer da fra bunn til vannskorpa omtrent. ofte trigger farger er utslags givende på sær fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like mange svar som det er fiskere her;)

Men jeg gjør nok som de fleste øker inntrekkshastighet m innlagte stopp... og gjør ikke det susen så bytter jeg til en str eller 2 mindre... beholder fargen,ihvertfall en stund til..

Fremdeles ikke fisk som biter,så prøv sterke farger..

Men denne tiden på året så er loppe somregel giftig:) Og jeg mener inntrekkshastighet og str på flue er mye viktigere enn fortomstykkelse og lengde.. men der er det oxo div meninger..

Flua i vannet er viktigst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flue i vannet er det aller viktigste ja  :P

Men inntrekkhastighet og variasjon av denne er nøkkelen :)

Noe som funker på meg er å stoppe opp 1-3s før så øke hastigheten/trekke raske rykk inn, ofte den sitter på tredje ;)

Følger den fremdeles kun etter legg et kort kast (5m utenfor) og dra som rakkern - forutsatt at du ikke har skremt den da hehe..

Sjøørreten er veldig rask og om du så springer innover land med snøret klarer ørreten å ta igjen flua - det går ikke ann å trekke for fort inn.  Så ikke vær redd for raske snøretrekk  <<l  Merk dog at dette stiller større krav til fortom da hugget blir hardt. 

Variasjon, korte rolige trekk, raske og lange, pauser mm

Knekk & brekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...