Gå til innhold

Høstfiske!


This Fish

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Hei!

Er det noen som kan forklare litt om høstfiske i vann/elv? Hvordan fisken oppfører seg og hva den spiser?

Så lurer jeg også på om det er no bra ørretvann i nærheten Horten?

Takker på forhånd! :)

De siste 14 dagene (september) i Drammenselva er ofte de beste for tørrfluefiske etter stor fisk. Har elver rundt i området som man kan ha godt fiske til desember.. Stillevannsfiske er på stille varme dager tidvis bra til isen legger seg.

OM det er noen bra områder for ørretfiske i Horten? NEPPE :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det noen som kan forklare litt om høstfiske i vann/elv? Hvordan fisken oppfører seg og hva den spiser?

Så lurer jeg også på om det er no bra ørretvann i nærheten Horten?

Takker på forhånd! :)

Fisken gyter hvis det er ørretelv du mener. ;)

Eller så går det i mygg og microdøgnfluer her om dagen iallfall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet hjem fra to dagers høstfiske i en vakker norsk elv som jeg ikke husker navnet på i farta. Gud bedre. Høsten ruler. Det er nesten så det ryker av pc'n her. Laster nemlig over bilder og filmsnutter fra stappfulle memory brikker. Ser i importvinduet at det seiler inn kubber, puddinger, griser, prikkefanter og noen skikkelig heartbreakers. Her er minner til å leve på i flere år.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høsten ruler.

Nettopp, når tempen kjem ned mot 10 grader og ein tenkjer at søren der var den sommaren så kjem dei fyrste hauststormane frå gulfen, elvane fyllast med vatn og all den store fiske som har vore pokker så sær siste to månadane synes nymfer er ein god ting. At fjellelvane fylles med tidleg gytefisk i str XL gjer at hausten er ei fantastisk tid. September er ei fantastisk tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig tilbake fra årets siste ørretjakt på norsk jord selv.

Fisket ufattelig godt, men valgte å ikke kroke noe fisk denne helga. Vindstyrken lå og sluret på hyggelige 26m/s det meste av tiden, så det piper godt i ørene enda.

Det klekket opp til 4-5 døgnfluer i timen på det meste, så det gikk greit å holde styr på insektslivet . . . Alt i alt ei knakandes fin helg i elva, men kanskje mest på kveldstid  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket og kastet utrolig godt jeg også Lars. Måtte dra på sånn moderat i motvinden. Hadde naturligvis på full brems for at ikke flua og hele snøret skulle lande oppi åker'n på motsatt side. Resultatet ble at backingknuten snappet til meg over fingrene, så hardt at jeg fikk bulk i gifteringen!

Til trådstarter: Små døgnfluer er på elvemenyen om høsten. Størrelse 18-22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det noen som kan forklare litt om høstfiske i vann/elv? Hvordan fisken oppfører seg og hva den spiser?

Så lurer jeg også på om det er no bra ørretvann i nærheten Horten?

Takker på forhånd! :)

Hvis du skisser opp en times kjøring i en sirkel fra Horten så ser du alle vannene du slipper å sjekke...  Inn i det indre av fylket, det er det nærmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mye bra info!! For en fersking så kommer alt godt med ;)

Fikk noen 150g ørreter i nisser (vrådal) sist uke. men det var på sluk:(.. De få fluene jeg hadde med var dårlig greier..

Noen som har vært no på blefjell (langvannet)? Er det mulig med fluefiske der nå? Kan låne en hytte der til helgen, men vet ikke om jeg gidder hvis ikke det er no særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da noen vakre bilder. Hvem har du fått til å ta de?

Alf Prøysen sendte meg noen bilder fra da han var ung og sprek nok til å sykle til fjells på høstfiske.

Disse bildene tok han faktisk med Samsung Galaxy II, forløperen til dagens Galaxy III. Artig å tenke på at høstfargene langt på vei var de samme da som i dag  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...