Gå til innhold

Fluevalg?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Det diskuteres så hackelet fyker i andre tråder om dette.

Hva tenker du på når du velger en flue i fra boksen? Tenker ikke på art. Hvis ikke det er noe spesielt for akkurat den arten.

Hva legger du vekt på når du velger flue? Vet jo at dette er stort tema men et sted må man jo begynne ;D

La oss si hastigheten på elva. Hva har den å si for fluevalget? Sånn ca i midten og generelt.

Edith: Nå tenkte jeg på tørrfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svak for farger, så jeg må alltid bort å pirke litt på de rosa tsjekkerne mine. Men må jeg velge tørt, så går jeg for en knallgul sulphureaimitasjon med flotte hvite vinger.  :-*

EDIT: Seriøst (du verden, nå slår jeg til): Bustefluer. Flyter bra, selv i urolig vann. Poppegenskaper ved litt striping, og fisker dessuten godt under vann ved raskere inntrekk. Vet jeg ikke hva som klekker fisker jeg med bustefluer i str. 12-19, alternativt Brown Bivisible.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hvis vi snakker om forhold der det ikke lander insekter i hopetall på nesetippen min...

Tid på året og hvor jeg er i landet er selvsagte ting og deretter:

Farge på bunn og bunnvegetasjonen er det første jeg ser etter. Og er det slik at det klekker, men vaker lite så tenker jeg nok litt annerledes enn de fleste. Tror jeg da...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du på når du velger en flue i fra boksen?

Hva jeg har fått fisk på før i lignende situasjoner (tid på året/vær/sted). Har et vann der jeg feks bestandig begynner med en svart klinkhammer-aktig greie (dersom det ikke klekker i hopetall av noe spes da) - har funket i minst 2 av 10 tilfeller :)

Eirik

Samme her pluss de andre faktorene jeg nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Dette var interesant. Lyst å utdype litt? :D

Hva da? Jeg har heller lyst til å spørre om hvordan du tror jeg tenker og hvorfor jeg gjør det. Tror man lærer mer av å tenke litt selv også enn å bare "få det servert". Selv om det kanskje er feil det jeg gjør så liker jeg å gjøre det slik. Ting henger liksom som regel sammen og da gjelder det å finne den røde tråden og/eller logikken i det hele. Tror jeg. I alle fall så husker jeg best de svarene jeg har jobbet litt for å få og dårligst de som jeg har fått etter et spørsmål til en som "vet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker så det knaker jeg. Pleier dessverre ikke hjelpe så mye.

Har vel egentlig aldri tenkt noe videre på fargen på bunnen og bunnvegetasjonen når jeg har knytet på ei tørrflue.

Kontrasten på fluen blir vel den samme mot himmelen uansett bunnfarge?

Eller tenker du mer i retning av hvilke arter? Hmm. Gi et hint da :D

Bare så det er sagt så trenger absolutt ikke denne tråden bare handle om tørrfuer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi snakker om forhold der det ikke lander insekter i hopetall på nesetippen min...

Tid på året og hvor jeg er i landet er selvsagte ting og deretter:

Farge på bunn og bunnvegetasjonen er det første jeg ser etter. Og er det slik at det klekker, men vaker lite så tenker jeg nok litt annerledes enn de fleste. Tror jeg da...  ;)

Hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi snakker om forhold der det ikke lander insekter i hopetall på nesetippen min...

Tid på året og hvor jeg er i landet er selvsagte ting og deretter:

Farge på bunn og bunnvegetasjonen er det første jeg ser etter. Og er det slik at det klekker, men vaker lite så tenker jeg nok litt annerledes enn de fleste. Tror jeg da...  ;)

Hehe ;)

Hehe? hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interesant. Lyst å utdype litt? :D

Hva da? Jeg har heller lyst til å spørre om hvordan du tror jeg tenker og hvorfor jeg gjør det. Tror man lærer mer av å tenke litt selv også enn å bare "få det servert". Selv om det kanskje er feil det jeg gjør så liker jeg å gjøre det slik. Ting henger liksom som regel sammen og da gjelder det å finne den røde tråden og/eller logikken i det hele. Tror jeg. I alle fall så husker jeg best de svarene jeg har jobbet litt for å få og dårligst de som jeg har fått etter et spørsmål til en som "vet".

Ja jeg tror att du tenker att så lenge de ikke vaker selv om det kommer mye duns så er det ike til og stikke under en stol att nymfedrivet får dem til og prioritere og spise nymfer.

Når du nevner fargen på bunnen så ser du nok etter hvilke farge du vil velge på flua di, eller iallfall hvilke farge nymfene har valgt og kamuflere seg med ?(bunnforholdene kan sikkert fortelle deg mye om hva som kan leve akkuratt der)  Du velger sikkert gjerne en med omtrentlig farge ,men tror kanskje du ville velge ei med litt bling i, kanskje ett kulehode i passende farge.Så fisken skal se nymfa di,for du vil vel ikke kamuflere den for fisken?  er det grumsete i vannet velger du sterkere farge på hodet, hvis ett klart og fint vann vil du nok heller gå for en  litt dusere farge,men som fortsatt er synlig for fisken. Vet ikke men du kan nok tenke noe sånt ?

Så tar du nok også hensyn til dybden, kanskje farten i vannet når du beregner hvor fortynget nymfe du vil putte på,for og få flua kjappt nok ned til der du tror fisken vil befinne seg.

eller fisker du av forskjellige vannlag?

ved ett nymfedriv så kan gjerne nymfene slippe seg med strømmen og flyte rimelig høyt i vannet?

Hvis jeg misforstår så bare glem dette  <<l;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Bra harr......! Der var det mange gode poenger gitt. Litt å lære for alle der skulle jeg tro.

Men det er spesielt ett punkt jeg tenker på og som du ikke har nevnt enda...  ;) Det handler dog om at man har litt kjennskap til vassdraget og mulige insekter eller i alle fall en viss anelse.

Når det gjelder kamuflering og ikke så er det mest aktuelt på litt "treige" nymfer og ikke så aktuelt på svært aktive. Bevegelse er ofte nok da. Til og med jeg ser en hjort når den springer i skogen innenfor synsfeltet mitt, men dersom den står stille så er nok ei rød lue eller lignende mer påkrevd ja.

Nå må dere da på ingen måte tro at jeg tror jeg sitter på fasit her! Jeg prøver meg bare frem jeg også. Det jeg gjør er kun basert på hva jeg har erfart at gir meg størst sjanse til å lykkes. Altså MEG størst sjanse. Og da kan det godt være at andre metoder er både mer praktiske og mer effektive for de fleste andre. Men i fravær av så veldig mange andre innspill så turer jeg på til noen setter meg på den benken jeg sikkert hører hjemme.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra harr......! Der var det mange gode poenger gitt. Litt å lære for alle der skulle jeg tro.

Men det er spesielt ett punkt jeg tenker på og som du ikke har nevnt enda...  ;) Det handler dog om at man har litt kjennskap til vassdraget og mulige insekter eller i alle fall en viss anelse.

Når det gjelder kamuflering og ikke så er det mest aktuelt på litt "treige" nymfer og ikke så aktuelt på svært aktive. Bevegelse er ofte nok da. Til og med jeg ser en hjort når den springer i skogen innenfor synsfeltet mitt, men dersom den står stille så er nok ei rød lue eller lignende mer påkrevd ja.

Nå må dere da på ingen måte tro at jeg tror jeg sitter på fasit her! Jeg prøver meg bare frem jeg også. Det jeg gjør er kun basert på hva jeg har erfart at gir meg størst sjanse til å lykkes. Altså MEG størst sjanse. Og da kan det godt være at andre metoder er både mer praktiske og mer effektive for de fleste andre. Men i fravær av så veldig mange andre innspill så turer jeg på til noen setter meg på den benken jeg sikkert hører hjemme.  :D

Takk for svar Harrkongen. ;)

Jada det glemte jeg helt og ta med  <<l

Klart det har mye og si, og  ihvertfall NÅR man er ute i elva. I mai kan man feks ikke forvente all verdens av aktivitet,men til fordel kan det være lettere og tenke seg til hva som antageligvis er på G. Feks rhodani eller mygg.

EDIT: ja er du feks på sørlandet så ligger de LITT lenger fram i tid med tanke på klekkinger feks, enn om du skulle vært her i mai.

verre kan det være når det er tida for mange av dem som er klekkeklare.

Tiden på dagen kan jo også fortelle deg litt, ihvertfall når du kan forvente att ting vil skje, eller burde skje.

Kanskje været også kan gi deg en liten indikasjon på hva du kan ha i vente.

Det er mye, og vanskelig og komme på alt, og vanskligst av alt, hva du tenker, du kan jo litt av hvert etter som jeg har skjønt  <<l  :P

mvh harr....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror att du tenker att så lenge de ikke vaker selv om det kommer mye duns så er det ike til og stikke under en stol att nymfedrivet får dem til og prioritere og spise nymfer.

Jaja.

Hvis du hadde spist litt mindre kjøtt.....eller noe fisk......... :rolleyes:;D

Og samtidig tatt noen mageprøver av delikatessene,ville du(og mange andre kanskje)funnet ut hvor mye mat fisken spiser i vannet,kontra oppå. ;)

Meeeeen,nymfefisket kan være vanskelig,svært vanskelig,og da kan en klekker eller feks. dun gjøre susen,og da får man jo vaket med på kjøpet. <<l:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror att du tenker att så lenge de ikke vaker selv om det kommer mye duns så er det ike til og stikke under en stol att nymfedrivet får dem til og prioritere og spise nymfer.

Jaja.

Hvis du hadde spist litt mindre kjøtt.....eller noe fisk......... :rolleyes:;D

Og samtidig tatt noen mageprøver av delikatessene,ville du(og mange andre kanskje)funnet ut hvor mye mat fisken spiser i vannet,kontra oppå. ;)

Meeeeen,nymfefisket kan være vanskelig,svært vanskelig,og da kan en klekker eller feks. dun gjøre susen,og da får man jo vaket med på kjøpet. <<l:)

tsss ;)

Du, har mang en gang rivd hodet av en harr og sjekka magesekken på den ;) (forresten ett veldig godt tips,da følger magesekken med hodet og du slipper og bruke tid på og ta fram kniven,klipp så deretter ett hull i magesekken og sjekk svelget og det fremste i magesekk,da ser man hva den har spist den dagen)

Så jeg vet hva du snakker om, har aldri opplevd og finne mere duns enn div nymfer ,eller grus i magesekken på en harr :)

Dette er vel og merke her i sone 3 der jeg tar opp alt av harr jeg bare klarer og få ,kultiverring. :)

Så det anbefaler jeg folk og gjøre så lenge ikke dette er noen trussel for en fiskebestand,det er noe man kan lære mye av :)

eller snu noen steiner for og se hva som befinner seg der :)

på døgnfluenymfer kan du se om de er klekkeklare også ;)

ja grus i magesekken, hva forteller det oss, hva burde vi putte på da ?

EDIT: forklar du willy, mangler en god imitasjon av dette, ihvertfall tung nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...