Gå til innhold

Hvilken vadebukse?


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Jeg har et par G3 bukser og har brukt de hardt de siste 3 1/2 sesongene. Med hardt mener jeg mye gåing, kryping på knær over stein og grus og åling igjennom busker og kratt. Finner de ikke stive i det hele tatt, men de var det i starten, ble mye mykere etter litt bruk. Veldig gode bukser som tåler juling og som puster bra, definitivt noe du bør seriøst vurdere Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg syntes scierra cc6 buksa har vært helt topp brukt masse i sjøen både sommer og vinter glidelåsen er seff tett og buksa tåler mye juling og prisen er også veldig bra.

Hadde CC6 jeg også, eneste svakheten er zippen, hvis buksa di vil begynne og lekke en gang,så vedder jeg 10kr på att det blir i zippen  ;)

Da ville jeg heller vurdert CC4 som er uten zipp.

Ellers ser Scierra CC3 Waist wadern grei ut...noen som har erfaring med dem?

Ellers har jeg G3, fornøyd så langt, jeg tror man må "gå inn" buksa litt med tanke på stivheten dere snakker om.Ikke noe som plager meg nevneverdi iallfall.<Faktisk ikke tenkt over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes dette med vadebukser er sykt vanskelig - føler også ofte at det er litt "slakk" kvalitetssikring til tider.

Tror noe av det viktigste er at man kjøper riktig størrelse - ikke for store og ikke for små.

Har Simms G4 Pro nå som jeg har brukt ca en halv sesong, så har ikke mye referanse på holdbarhet. MEN når det kommer til passform er de helt overlegene fra hva jeg har brukt før! Sokken er perfekt sydd så den klumper ikke og buksa er formsydd så den "gnisser" ikke når man går.

Merker ikke noe til den "stivheten" som er nevnt i tråden.

Pusteegenskapene er supre også - kan ha de på en hel dag med trasking uten noe merkbar kondens (minus sokken som er av neopren - men det er ikke mye, men dette vil nok være individuelt)

Lommene er praktiske - men STORT minus at det ikke er en vanntett lomme for mobil! :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode.... du har ikke med mobil på fisking vetdu!! hehe.. Takk for mere info. Bruksinfo er interesant

Jeg stoler på det du sier Raymond ang G3. Når det gjelder zipper eller glidelås på vadebuksa, så er det noe jeg slett ikke ønsker. Har hatt det. Ser utrolig lite fordeler med det. Dessuten er det enda en duppeditt på buksa som kan gå i stykker.

Passform er viktig. Buksa jeg har hatt med best passform er guideline sin Dee bukse.. Av lure løsninger jeg har likt best, er det festeanordningen til selene på Loop. Der disse er festet ved livet. Overdelen kan dras opp og ned til livet uten å ta av selene. Passform på multi likte jeg også (men gravel guardsene ble dynnvåte og klissete). Dessuten liker jeg å komme til ei frontlomme på buksene uten å måtte vippe ut ei innerlomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Angående lekkasjer så er det veldig ofte pga brukerfeil.

Det kan være at de er for små, at man legger stort press på sømmer når man setter seg ned på huk.

Og ikke minst tråkker på neoprensokkene for å dra av seg buksa...

Etterpå mener man at buksa var bare drit...

Selv vil jeg bare ha Goretex Bjørnar. Har ikke prøvd noe som måler seg. Men har jo ikke prøvd alt da.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik en Simms som vel er forløperen til Convertible eller no sånt. Altså uten den merkelige løsningen med glidelås...

Greit, den har ikke så mange lag gørrtex som andre modeller men er, etter min ringe mening, uovertruffen til det meste. At de sluttet å produsere denne skjønner jeg nix o nada av...

Jeg har brukt min i tre-fire sesonger. Og jeg orker ikke være forsiktig. Setter meg ned der jeg føler for det, og "mishandler" den vel, som med resten av utstyret mitt. Har greid å fått et pitteliite hull foran, etter noe tornebusker.

Beina er knallbra formsydde, og jeg slipper nå "svosj-svosj" når jeg går. Merkes også ved vading i litt stri strøm.

Men det jeg digger mest, er at det ikke trenges sånne ubrukelige bukseseler. Hva i videste skal vi med brede seler? Her følger det riktignok med et par ultraslanke man kan hekte på, men de har jeg aldri brukt.

En enkel og grei strikkordning, og det sitter som støpt.

Øvre delen, altså over beltet, er så usedvanlig tynt, at man overhode ikke kjenner det når det er rullet ned bak beltet.

Pluss på lette, myke og gode, og meget god pusteevne, så... Tja, terningkast 7, minst!

Men alt dette er vel ubrukelig info, da den nok er ute av produksjon :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patagonia har gode vadebukser, ingen tvil om det  <<l

Minuset er litt dårligere passform enn Simms, og et selesystem som er vel og bra når man omsider har fått buksa på seg riktig, men som er laget slik at man virkelig må fokusere for når man trær bena nedi buksa . . . Reimer på kryss og tvers i alle retninger.

Kan være de har endret på dette nå . . . Er noen år siden sist jeg hadde Patagonia vadebukse  :)

Valgte selv Patagonia Watermaster (uprøvd) fremfor Simms sist gang jeg kjøpte vadebukse for ca. 3 1/2 år siden, mye på grunn av Patagonias miljøprofil og dette selesystemet med nedrullbar overdel. Passformen var ikke helt på høyde med Simms, spesielt i overdelen, men likevel akseptabel. Det som derimot har skuffet meg er selesystemet. I utgangspunktet mener jeg dette er en briljant idé, men utførelsen her holder rett og slett ikke mål (mulig den har blitt bedre på nyere modeller, men ser dessverre ikke slik ut på diverse YouTubevideoer jeg har sett).

For det første er bukseseler avhengig av mye elastisitet for å virke optimalt. Hvis ikke blir de for slakke når du bøyer deg ned eller for stramme når du reiser deg opp. På Watermaster er de så godt som helt uelastiske og fungerer deretter... :rolleyes: Derfor har jeg stort sett endt opp med å bruke vaderne med overdelen nedrullet og selene hengende løst rundt livet. Jeg synes også stoffet i overdelen er unødig kraftig/tykt, noe som i tillegg til at den har plass til minst mitt doble magemål gjør at det fort kan bli litt klumpete rundt livet når den er nedrullet.

På den annen side har jeg vært fornøyd med membranens pusteegenskaper, og med unntak av noen små pin holes høyt på ene låret nå i høst har den også holdt meg helt tørr i tre sesonger :)

Med bare noen små justeringer tror jeg Patagonia kunne sittet på en skikkelig vinner her, men tror nok det blir Simms når jeg skal handle nye vadere og de gamle Watermasterne blir nedgradert til backup en gang i løpet av vinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...