Gå til innhold

Hvilken vadebukse?


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

I min korte tid i butikk så er jeg virkelig overasket over prat om bukse , men ingen nevner lagene under.

Vi svir lett av 5000.- på bukse , men når man nevner fleece bukse under så kommer ???

Jeg er fortsatt like mye misfornøyd uansett hva jeg har på meg i følge dette forum <<l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

I min korte tid i butikk så er jeg virkelig overasket over prat om bukse , men ingen nevner lagene under.

Vi svir lett av 5000.- på bukse , men når man nevner fleece bukse under så kommer ???

Jeg er fortsatt like mye misfornøyd uansett hva jeg har på meg i følge dette forum <<l.

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min korte tid i butikk så er jeg virkelig overasket over prat om bukse , men ingen nevner lagene under.

Vi svir lett av 5000.- på bukse , men når man nevner fleece bukse under så kommer ???

Jeg er fortsatt like mye misfornøyd uansett hva jeg har på meg i følge dette forum <<l.

???

Hæ hæ hæ Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min korte tid i butikk så er jeg virkelig overasket over prat om bukse , men ingen nevner lagene under.

Vi svir lett av 5000.- på bukse , men når man nevner fleece bukse under så kommer ???

Jeg er fortsatt like mye misfornøyd uansett hva jeg har på meg i følge dette forum <<l.

Det har du rett i Robban det er det som er på innsiden som teller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min korte tid i butikk så er jeg virkelig overasket over prat om bukse , men ingen nevner lagene under.

Vi svir lett av 5000.- på bukse , men når man nevner fleece bukse under så kommer ???

Jeg er fortsatt like mye misfornøyd uansett hva jeg har på meg i følge dette forum <<l.

???

Hæ hæ hæ Hva mener du?

Treg som jeg er så fikk jeg ikke tak i budskapet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min korte tid i butikk så er jeg virkelig overasket over prat om bukse , men ingen nevner lagene under.

Vi svir lett av 5000.- på bukse , men når man nevner fleece bukse under så kommer ???

Jeg er fortsatt like mye misfornøyd uansett hva jeg har på meg i følge dette forum <<l.

Det hjelper veldig lite å dra GoreTex-buksa over dongeribuksa, og klage på at den ikke puster så godt nei ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min korte tid i butikk så er jeg virkelig overasket over prat om bukse , men ingen nevner lagene under.

Vi svir lett av 5000.- på bukse , men når man nevner fleece bukse under så kommer ???

Jeg er fortsatt like mye misfornøyd uansett hva jeg har på meg i følge dette forum <<l.

Det hjelper veldig lite å dra GoreTex-buksa over dongeribuksa, og klage på at den ikke puster så godt nei ;D

altså, hvis man ikke skjønner at det funker dårlig med dongeri under gore tex buksa, for så og klage over ræva puste egenskaper, da har man virkelig gått på en skivebom. herregud, er det virkelig noen av disse menneskene? alle skjønner da at man må bruke riktig plagg(superundertøy, ull eller fleece)under vadebuksa. jeeez...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min korte tid i butikk så er jeg virkelig overasket over prat om bukse , men ingen nevner lagene under.

Vi svir lett av 5000.- på bukse , men når man nevner fleece bukse under så kommer ???

Jeg er fortsatt like mye misfornøyd uansett hva jeg har på meg i følge dette forum <<l.

Det hjelper veldig lite å dra GoreTex-buksa over dongeribuksa, og klage på at den ikke puster så godt nei ;D

altså, hvis man ikke skjønner at det funker dårlig med dongeri under gore tex buksa, for så og klage over ræva puste egenskaper, da har man virkelig gått på en skivebom. herregud, er det virkelig noen av disse menneskene? alle skjønner da at man må bruke riktig plagg(superundertøy, ull eller fleece)under vadebuksa. jeeez...

Sikkert et par av oss ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det du har under ha noe å si for pusteegenskapene til vadebuksen?

fordi huden din puster først og fremst gjennom det plagget du har på deg før vadebuksa.

om det plagget du da har på deg er potte tett, som dongeri, så har du et problem - for og si det mildt.

da vil ikke huden din kunne puste gjennom dongerien, og heller ikke vadebuksa. følgene blir da en hel del kondens i buksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.

Jeg går med dongeri hver eneste dag, året rundt. Har fremdeles til gode å oppleve kondens inne i dem.

Kanskje du bør revurdere dongeri-merket ditt?

Er for øvrig enig i at dongeri er ubrukelig under vaderene, men det er på grunn av manglende evne til varmeisolering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler alt er så jævli vedløftig. Jeg drar i grunnen på meg buksene og gir for det meste faen. Ikke misforstå. Prøver ikke være tøff men det får være grenser et eller annet sted.

Har vel for det for det meste brukt ei joggebukse under. Er buksa fuktig i fra dagen før, noe den veldig ofte er så merker du bare det i 5 minutter. Man blir jo alltid litt fuktig.

Det at buksa er komfertabel å ha på og holder tett er det viktigste. Så må den puste litt da. At man blir litt fuktig tåler jeg.

Dere kan tenke dere hvordan det var å jobbe som dykker i forhold til dette. Da nytta det ikke å sitte å sutre over klamt undertøy.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG fordi den ikke transporterer fuktigheten vekk fra huden din  :)

Joa,

men det vil du merke med et hvilket som helst annet bomulls-plagg, som er ubrukelig under vadere imo.

Men det har fremdeles ingenting med vadebuksens evne til å transportere fuktighet å gjøre. Og det er vel det vi diskuterer, ikke jeans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bomull bruker man ikke under vadebuksene, ikke dressokker heller. Jeg veit ikke hvem som dro opp dongeri, men det er i hvert fall et patetisk valg under vadebuksa, sommer som vinter  ;D Sjøl bruker jeg for det meste fleece, og en kansje en tynn superlongs på sommern hvis det er skikkelig varmt. De løsningen transporterer svetten vekk fra huden og ut mot buksa mer enn godt nok for meg. Syns Headwaters puster allright jeg, slitesterk og god er den også  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bomull bruker man ikke under vadebuksene, ikke dressokker heller. Jeg veit ikke hvem som dro opp dongeri, men det er i hvert fall et patetisk valg under vadebuksa, sommer som vinter  ;D Sjøl bruker jeg for det meste fleece, og en kansje en tynn superlongs på sommern hvis det er skikkelig varmt. De løsningen transporterer svetten vekk fra huden og ut mot buksa mer enn godt nok for meg. Syns Headwaters puster allright jeg, slitesterk og god er den også  <<l

Ja, back on topic.

Jeg bruker også ulike fleece-varianter samt ull under vaderene, aldri bomull.

Som sagt har mine Headwaters vært lekk siden dag en, og er det fortsatt til tross flere reparasjoner (Gero og Geir har vært velvilligheten selv, hatten av). Uansett forsøker jeg Patagonia neste sommer, har i alle fall kun positive erfaringer med annen bekledning fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, heads up for Geir og Gerogjengen, men også for Dag Bjørnar, hvor feks mine siste bukser blei kjøpt. Synd at Headwatersbuksa di ikke fungerer. Min har holdt veldig godt i halvannet år iallfall, og jeg håper på noen tette år til. Patagonia har jeg aldri prøvd, men jeg veit at veldig mange her inne sverger til dem. Sikkert bra saker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patagonia har gode vadebukser, ingen tvil om det  <<l

Minuset er litt dårligere passform enn Simms, og et selesystem som er vel og bra når man omsider har fått buksa på seg riktig, men som er laget slik at man virkelig må fokusere for når man trær bena nedi buksa . . . Reimer på kryss og tvers i alle retninger.

Kan være de har endret på dette nå . . . Er noen år siden sist jeg hadde Patagonia vadebukse  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patagonia har gode vadebukser, ingen tvil om det  <<l

Minuset er litt dårligere passform enn Simms, og et selesystem som er vel og bra når man omsider har fått buksa på seg riktig, men som er laget slik at man virkelig må fokusere for når man trær bena nedi buksa . . . Reimer på kryss og tvers i alle retninger.

Kan være de har endret på dette nå . . . Er noen år siden sist jeg hadde Patagonia vadebukse  :)

Det var jo bare to reimer. En for mye skjønner jeg. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patagonia har gode vadebukser, ingen tvil om det  <<l

Minuset er litt dårligere passform enn Simms, og et selesystem som er vel og bra når man omsider har fått buksa på seg riktig, men som er laget slik at man virkelig må fokusere for når man trær bena nedi buksa . . . Reimer på kryss og tvers i alle retninger.

Kan være de har endret på dette nå . . . Er noen år siden sist jeg hadde Patagonia vadebukse  :)

Det var jo bare to reimer. En for mye skjønner jeg. ;D

På den jeg hadde var det ca 18 . . . Og om du trådde feil nedi kunne du risikere å tugge deg inn i faenskapet slik at du måtte bruke resten av dagen på å komme deg løs igjen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på å kolapse i rør denne tråden. Men den er nå "back on track". Jeg suger til meg kunnskap her. Kjenner for få vadebuksemerker.

Jeg ønsker å høre bruksegenskaper. Alt for mange vadebuksediskusjoner går på hvilket merke man liker best. Manchester eller Liverpool. Unnskyld.. men det driter jeg i.

Jeg har fisket  med mange bukser fra GL. Har hatt mange gode erfaringer med dem. Når jeg tidligere nevnte at jeg handlet billig GL bukse før langtur. Er årsaken rett og slett at de er utrolig behagelige. De har omtrent samme membran, men ferre styrkelag, myke. Dette går selvfølgelig utover slitestyrke over tid. Dermed er de utmerket - ny - på langtur. Ellers passer de bedre som hovedbukse for noen som fisker mindre enn meg. Andre bukser har vært mine hovedbukser. Jeg har likt best de mere smidige og romslige modellene. High end - buksene har ikke passet meg på dette merket. For mange lag. For stive. går utover komfor ved mye kryping og gåing, samt pusting.

Har også vadet med Loop Multi og Opti. Sistenvnte kunne jeg ikke like. Laksebukse (samme begrunnelse som tidligere). Multi var ørretbukse.

Har hatt en Vision extrembukse som reserve i mange år. Holdt tett lenge. Men enig med Ruffen.. Man kan ikke gå med den. Puster ikke.

Jeg skal kjøpe meg noe jeg tror jeg blir fornøyd med nå. Dermed morsomt å høre synspunktene her inne. Vurderte lenge ei G3. Men er litt mere skeptisk etter å ha hørt det som står her!?! Tormod har pratet varmt om Patagonia. En kompis skryter voldsomt av ei William Josephbukse han har kjøpt (lurer på om de ikke produserer lenger?) Vi får se. Blir jeg ikke klokere, kjøper jeg GL som jeg kjenner. Er bare nysgjerrig på nytt.

Ellers mener jeg alle må lytte til det Robban sier angående tøy under.. Men skal jeg være ærlig. De som ikke benytter riktig tekstil der, er ikke ordentlig seriøs :P (beklager Frode) Joggebukser og dongeri er lagd av bomull. Dette fiberet binder fukt, istedet for å bringe det gjennom til buksemembranen. Da blir man våt. Kvalitetsfleece slipper fukt gjennom. Personlig blir fleece alltid ALLTID for varmt for meg. Jeg svetter. Da blir jeg like bløt. Jeg bruker alltid ulllongs, merino ullongs, under. Da har man full nytte av en dyr membran. Dessuten er den behagelig. Ull er vel også det tekstilet som skaper minst lukt over tid på tur.

En ting til. Jeg ønsker å stole på buksa. Ihvertfall over en hel sesong. Om buksa varer i 3 eller 5 år, får bare være. JDa er jegmye mere opptatt av bruksegenskaper, ventilering og passform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på disse Cloudveil vadebuksene . . . Disse produseres ikke lengre nå, men noen butikker selger dem ut til knallgode priser enda. Har desverre ikke erfaring med dem selv, men de jeg kjenner som har dem er blide og fornøyde  :)

Gore-tex membran i de fleste av disse også :

http://villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Fiskebekledning-og-vadeutstyr/Vadebukser/Cloudveil-8X-Pro-vadebukse

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...