Gå til innhold

Hvorfor finnes ikke gjedda i Nordland???


Anbefalte innlegg

Har et lite spørsmål som jeg har lurt litt på!Er ikke sikkert dette er rette plassen å ta det opp men jeg prøver i allefall.

Hvorfor finnes det ikke gjedde i Nordland?

De finnes jo faktisk både lenger sør og mye lengre nord for oss.Så det skulle ikke være noe i veien med klimaet i hvertfall?

Det er jo kjempe synd for etter hva jeg har hørt er gjedda en fremdragende sportsfisk!!

Sånn helt teoretisk:hvis jeg var grunneier og eide et vann som var rimelig dødt for fisk,kunne jeg sånn uten videre fek.sette ut gjedder slik at de formerte seg naturlig eller finnes det strenge regler for slikt?

Hadde vært interessant om noen hadde litt kunskap rundt dette.Ingen ting hadde vært bedre enn at vi kunne få fisket litt gjedde i Nordland!!!! :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Gjedda kommer nok tidsnok bare å vente, jeg trur vel gjedda finnes der man har tilknyttning til sverige via vann og vassdrag i utgangspunktet. Norge har vel ingen stor stamme egentlig fremfor her i sverige. Men dette er bare noe jeg trur, mener iallefall å fått høre at den er innført fra sverige, og du finner vel stort sett bare gjedde på østlandet og finnmark, tar jeg feil ?

 

Du får nok ikke lov til å sleppe ut gjedde i ditt egent vann, trur knapt du får sleppe ut regnbueørret der. Veldig strenge regler, og godt er vel det. Håper iallefall at gjedda ikke sprer seg i altfor mange vann.

 

Detta er bare noe jeg trur, har ikke no peil egentlig, brude ikke svart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hermansen er inne på det. Hvis jeg husker riktig tilhører gjedda de såkalte østlige innvandrerne som kom til Norge via den såkalte Ancylus-sjøen for 8000 år siden eller deromkring. Ancylus-sjøen var et stort ferskvannshav som dekket Østersjø-området. Det er forøvrig mange arter som har kommet til Norge den veien, f.eks. sik, harr, abbor, lake m.fl.

 

Hvorfor noen arter, som gjedda, i hovedsak har kommet seg til Østlandsområdet og Finnmark, mens andre, f.eks. gjørs, bare finnes i lavere områder på Østlandet henger sammen med innvandringstidspunkt og landhevningen etter istida. Etter hvert som landet hevet seg ble det dannet naturlige vandringshindre som fiskene ikke klarte å passere. Det gjaldt derfor å være tidlig ute. Jeg regner med at Gjedda ikke har kommet seg til Nordland fordi høydeforskjellen har vært så stor at det har blitt for mange fosser/stryk på vegen. Den har åpenbart heller ikke fått "hjelp" til spredningen slik det har skjedd andre steder i landet.

 

Når det gjelder utsetting, er det som Hermansen skriver. Det er enkelt og greit ikke tillatt. Det er mulig å søke fylkesmannen om tillatelse, men jeg tviler på at du vil få tillatelse til å sette ut Gjedde i et område der den ikke fins fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel samme grunn som hos alle oss andre tenker jeg...

Hvem gidder å bosette seg i Nordnorge... :)

 

Spøk til side. Tror nok det rett og slett har med at svenskene har holdt seg unna denne landsdelen med sine merkelige kultiveringsforsøk.

 

Her hvor jeg bor i Nord-Trøndelag er det masse gjedde i flere vann.

 

Alle de vannene jeg kjenner til fikk satt ut gjedde en gang på 70 tallet av noen representanter fra søta bror.

Mange syntes dette var forferdelig, men personlig synes jeg det var genialt.

 

Ørreten har doblet sin snittvekt på 30 år og man kan fiske gjedde på fluestang. Noe som er helt rått!

 

Minuset er at streamerfiske etter ørret er så og si umulig om man vil beholde fluene sine.

Men hvem fisker vel med streamer uansett? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tetrao sier, er ikke de geografiske forholdene helt på parti med gjedda.

 

Når det gjelder grunneiers rett til å sette ut fisk i vannet "sitt" er det som nevnt strenge regler. Skal man drive klekkeri i den hensikt å sette ut ørretyngel, må eggene være henta fra det samme vassdraget som utsettinga skal foregå i. Til og med å hente ei bøtte med småfisk i ei småelv, for så å bære dem noen kilometer opp i et lite tjern uten gytebekk er straffbart. Det sees på som introduksjon/spredning av nye arter.

 

Grunnen til at loven er slik, kommer nok av at men har sett så mange dårlige utslag av slike "kultiveringstiltak".

-Ikke alle steder er de like glade for at gjedda har blitt satt ut.

-Røye har blitt spredt i massivt omfang fordi man trodde den ville være god ørretføde. I stedet fikk man overbefolkede vann.

-Ørekyte er også spredt av mennesker. Ørretmat var tanken der og. Trenger vel ikke å gå i dybden når det gjelder den arten.

-Mysis, et lite krepsdyr, skulle og fungere som mat, og ble satt ut i Nord-Trøndelag på 70-tallet. Den spiser i stedet opp dyreplanktonet som røya også lever av. I stedet for å være mat ble den en konkurrent.

-I Nord-Trøndelag er det også påvist Canada-røye i flere vann. Muligens er det fiskere med kultiveringsinteresser som står bak. Konsekvensene for artene som allerede eksisterer der er store.

Går man bort fra fiskenes verden kan man jo også nevne kongekrabbe og mink.

 

Mao er spredning av arter ofte ganske skumle greier. Det lønner seg nok i lengden å satse energien på de artene som allerede eksisterer der fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest FlueJimFlue

Vel må si dere er heldige i Nord da...

Gjedda er ikke min favoritt og mener den ødelegger

stammen av ørret i vannet der den settes ut....

at den ørreten som er igjenn er stor, betyr ikke noe for meg"

da ørreten er blittt så "pinglete" med årene er simpelhenten at altfor få fisker

i mange vann rundt om i Norges land.. før levde man av fiske!

fisken var også større da...

 

Ps: Sa ihvertfall Farfar i sin tid =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest FlueJimFlue

Dere burde vært glad der oppe ...Gjedda er en farsott i Bergen

de aller fleste vann i nærheten er full av gjedder ....som igjenn har resultert

i veldig få ørreter ..sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedda er i ferd med å spre seg oppover telemarkskanalen, og ingen har sett vak på en rekke år. Nå er det like før den forserer øverste sluse. Derfra er det fritt frem innover fantastiske ørretområder.

 

De galeste kultiveringsfantastene finnes etter min vurdering i telemark (signalkreps, gjedde, karpe). Det er ikke bare ulovlig, men også uendelig uklokt å i det hele tatt tenke tanken på å spre arter unaturlig. Det er alltid forbundet med store negative konsekvenser å tro at man kan bedre naturens karakter.

 

Slutt å tenk disse tankene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...