Gå til innhold

Kjøpefluer


Blue Charm

Anbefalte innlegg

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Kjøpefluer ??? Joda det kan lønne seg økonomisk , men hva med gleden av å få en stor fisk på en selvbundet flue da .

Sene vinterkvelder ved bindestikka for så ut om våren for å prøve ?

 

Nei jeg vil fortsette å binde mine fluer jeg selv om kvaliteten på kjøpefluer er bedre. De fleste som jeg har sett er gode imitasjoner og de jeg prøvde før jeg begynte med binding selv funka helt greit de. Prisen er det iallefall ingenting å si på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tydelighvis vært en utvikling..Jeg begynte å binde fluer for "tusen" år siden (dengang fluestangen het Vangen 603..:-)), fordi jeg synes kvaliteten og utvalget var for dårlig. Fikk bl.a ikke kjøp no-hackle... Og helt enig i at det er mest gøy å fange fisk på selvbundne fluer, men så er det dette med tiden da..

 

For mange som må "forhandle seg" til fisketurer med den bedre halvdel kan det kansje bli litt lettere hvis man ikke "kaste bort" enda mer tid på fluebinding resten av året..

 

Det kan derfor være mange grunner for å bruke kjøpefluer som et supplement...trur eg.

 

Må løpe, har en halvferdig klassisk lakseflue som venter ;)

 

thight lines

 

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette var mistenkelig billig, kanskje man burde tenke over hvor, eller av hvem disse blir produsert :? ?

Fem spenn for en black gnat, med fjærvinge er rimelig billig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Dette er vel halv pris i forhold til kva som er vanlig?

 

Er det bedre kvalitet på ei kjøpeflue en dei me binder heime????

Det trodde iallefall ikkje eg, så den var ny for meg gitt.

Men billig var det iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er i hvertfall sikkert... Hvis jeg bare gidder å lakkere hode på fluene jeg lager så blir de 1000 ganger mere holdbare en en kjøpeflue :roll:

De eneste kjøpefluene jeg har prøvd som virkelig holder all den herjinga jeg utsetter de for og samt er fine å se er Umpqua sine. Bare synd at disse koster 25kr stk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt sikker rett Henning.

Har ikke så veldig mye erfaring med kjøpefluer da og må bare ta utgangspunkt i mine egne erfaringer og de er ikke så dorlige. Kjøpte ca 40 stk tørrfluer i sverige før jeg begynte å binde selv og jeg må si at de tålte utrolig mye bank. Var i startfasen av min fluefiskekarriere og kastet like mye i bakken som i trær men de fleste av dem besto testen. Prisen der borte var heller ikke ille 10 kr pr stk. Men blir ikke å kjøpe fler nå nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mye av gleden ved å drive med dette er for meg å binde selv og "forske" på de problemene som dukker opp underveis! For eksempel i sommer da jeg var borti svært kresen fisk i elva som på død og liv bare skulle ha Bjørkemålere...Første dag fikk jeg ingen ting og jeg måtte bruke kvelden på å koke sammen noen imitasjoner :D

Dagen etter var øretten fortsatt like selektiv, men jeg var bedre forberedt! Imitasjonene jeg hadde pønsket ut fungerte knall og det var utrolig kult å lure fisken med egne mønstre! I slike situasjoner ville det ikke vært så spesiellt om jeg hadde kjøpt og fått fisk på fluer til 6 kroner..... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning
Mye av gleden ved å drive med dette er for meg å binde selv og "forske" på de problemene som dukker opp underveis! For eksempel i sommer da jeg var borti svært kresen fisk i elva som på død og liv bare skulle ha Bjørkemålere...Første dag fikk jeg ingen ting og jeg måtte bruke kvelden på å koke sammen noen imitasjoner :D

Dagen etter var øretten fortsatt like selektiv' date=' men jeg var bedre forberedt! Imitasjonene jeg hadde pønsket ut fungerte knall og det var utrolig kult å lure fisken med egne mønstre! I slike situasjoner ville det ikke vært så spesiellt om jeg hadde kjøpt og fått fisk på fluer til 6 kroner..... :?[/quote']

 

 

EG kan føle det!!!!!!!!!

Det er da livet er verdt å leve!!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hei

Det er en ting jeg sjelden gidder å binde og det er laksefluer. De gangene i året jeg fisker laks så går jeg til innkjøp av et knippe laksefluer. Grunnen er at jeg har fullsortiment utvalg av materialer til å lage mine imitasjoner for ørret og det er det som er viktig for meg. Såpass sjeldent (sjeldent er et relativt begrep) som jeg fisker laks så blir det for dyrt å handle inn en respektabelt utvalg av materialer. Joda, jeg binder noen MB osv, men ikke de mest krevende klassikerene. I år kjøpte jeg fluer fra fiskefluer.com for et par hundrelapper. De levere lynraskt, med faktura og du får fluene sammeballet i en liten boks. Mitt inntrykk er at du får det du betaler for. Ikke spesielt slitesterke, men du kan jo til gjengjeld bare kaste flua i boss og sette på en ny for en fortsatt rimelig penge. Men som det ble sagt her. Jeg lurer av og til på hvor desse fluene blir produsert. Kanskje vi skal sende oppfordring til gutta/jentene i Fiskefluer med krav om å opplyse om hvor desse blir produsert. I alle fall en garanti mot at det ikke er barn som sitter og binder desse til 10 øre stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå lønner det seg snart ikke å binde lenger... :cry: en hyggelig hobby blir vel snart stor butikk. Det har det vel aldri vært ment som... #-o

 

Det har aldri lønnet seg å binde egne fluer, ikke økonomisk, men jeg vil si at en fluefisker som ikke kan binde fluer har et handikap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå lønner det seg snart ikke å binde lenger... :cry: en hyggelig hobby blir vel snart stor butikk. Det har det vel aldri vært ment som... #-o

 

Det har aldri lønnet seg å binde egne fluer' date=' ikke økonomisk, men jeg vil si at en fluefisker som ikke kan binde fluer har et handikap[/quote']

 

I grunnen enig. Jeg er ikke spesielt begeistret for å binde standardmønster i "masseproduksjon". Så de kjøper jeg mer enn gjerne. De jeg binder selv er de mønstrene du ikke finner i noen butikk.

 

Så, det er viktig å kunne binde selv for å kunne justere mønster og finne nye. Men finner jeg bra fluer så kjøper jeg mer enn gjerne. Lenge siden jeg kom over "jeg fisker kun med egne fluer" stadiet ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er zen å binde fluer ;) Fin måte å meditere på. Det finnes mange som ikke vet hva meditasjon er, men praktiserer det hele vinteren foran bindestikka :) . Det økonomiske er ikke så viktig for meg når det kommer til fluer. Det tror jeg 90% av dere er enige med meg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tmags' date='

Lenge siden jeg kom over "jeg fisker kun med egne fluer" stadiet

[/quote']

Er det liksom noe mål i seg selv? Høres mer ut som et argumet for latskap

laugh.png' alt=':lol:'>

 

laugh.png' alt=':lol:'>

Latskap stemmer sikkert bra det. Hvis du med latskap mener at jeg ser på fluebinding som en JOBB jeg helst vil slippe å gjøre.

Må innrømme at jeg synes fluebinding er ganske kjedelig. Går greit en time eller to, så er det stopp. Spesielt er "masseproduksjon" kjedelig. Det er vel ikke til å legge skjul på at fluebinding er en ganske sørgelig substitutt for fiske for fluefiskere i Norge vinterstid :) . Jeg vil ihvertfall mye heller fiske!!

 

Om det er noe mål i seg selv å komme over" jeg fisker kun med egne fluer" stadiet er vel tvilsomt. Det er snarere en konsekvens av at jeg helst ikke fisker på steder hvor fisken har blitt utdannet i kunstige imitasjoner av 242 451 fluefiskere før meg. Helt gjennomsnittlige fluer er derfor mer enn bra nok - som oftest. Om jeg binder dem selv eller kjøper dem er derfor ett fett, så lenge det jeg fisker med er innenfor grensene av det jeg mestrer å binde selv (de jeg lånte av deg i fjor var i grenseland).

 

Tror det finnes to typer fluebinding: 1. fluebinding for bindingens/kunstens skyld, og 2. fluebinding for fiskets skyld. Kategori 1 er en hobby i seg selv uansett om man fisker eller ikke. De fleste av oss er vel enten i kategori 2, eller et sted midt imellom (du Rune?). Jeg er en ren 2'er!!

Derfor har jeg skaffet meg et bindesett med bindestikke som jeg kan feste til låret. Da kan jeg bruke det jeg har til det er tomt, og så binde nye ved elva :) . Helt genialt!! Ihvertfall i teorien laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tmags,

Tror det finnes to typer fluebinding: 1. fluebinding for bindingens/kunstens skyld, og 2. fluebinding for fiskets skyld.

Du er inne på noe, selv om det fint går ann å kombinere. Jeg binder fluer etter to prinsipper: Det fisken ser etter og det jeg liker å bruke. Om fluene er litt staslige er fint. Jeg synes det er mer moro å ta fisk på ei flue som jeg har lagt litt arbeid i enn en "dott" som tok et minutt. Det er nesten hån mot fisken å bruke slike "dotter". For meg handler fluebinding om: Lengsel, estetikk og fiskbarhet :-({|= Det er da jeg drømmer om nye sesonger...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Hvorfor ikke kjøpe fluene fra England.

Sjekk denne: http://www.carlsons.co.uk/

Det tar 2-3 dager i frakt' date=' de har veldig gode priser og.

eks Black Gnat 2.52 kroner =D>[/quote']

 

Hmm....

 

Carlsons parachute:

 

25.jpg

 

Runes parachute:

 

FallskjermDF.jpg

 

Carlsons klinkhammer:

 

28.jpg

 

Runes klinkhammer:

 

vulgataklekkerstor.jpg

 

Carlsons klekker:

 

126.jpg

 

Runes klekker:

 

biotemerger.jpg

 

osv....

 

Tror heller jeg betaler 40kr pr. flue til Rune enn 2,5kr for disse andre sammensurringene. Så for å slippe bruke for mange tusenlapper på Rune får jeg prøve å lage noen selv. Det kan da umulig bli så ille at jeg blir nødt til å fylle boksene med fluer som jeg vil beskrive som hån av motstanderen. Joda, jeg forstår at ikke alle vil eller kan bruke så mye penger på fluer eller fluebinding, men jeg mener det er bedre å ha 2 pene og gode fluer i boksen enn 100 elendige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Men du mr Eikre, nå har du vel valgt det styggeste av det stygge du fant :) Nå har ikke jeg sett på den siden, men vakkert var det jo ikke :)

 

Det finnes en mellomting, men de koster muligens 5 kroner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tmags' date='

Tror det finnes to typer fluebinding: 1. fluebinding for bindingens/kunstens skyld, og 2. fluebinding for fiskets skyld.

[/quote'] Du er inne på noe, selv om det fint går ann å kombinere. Jeg binder fluer etter to prinsipper: Det fisken ser etter og det jeg liker å bruke. Om fluene er litt staslige er fint. Jeg synes det er mer moro å ta fisk på ei flue som jeg har lagt litt arbeid i enn en "dott" som tok et minutt. Det er nesten hån mot fisken å bruke slike "dotter". For meg handler fluebinding om: Lengsel, estetikk og fiskbarhet :-({|= Det er da jeg drømmer om nye sesonger...

 

Skjønner deg godt Rune.

Husker godt den tiden jeg var stuck i Norge gjennom vinteren. Da var det frem med bindestikka og fluefiskefilmene jeg hadde sett ørten ganger før. Hadde sin sjarm det og. Men, jeg kan ikke akkurat si jeg savner det... ;) Men så er jo jeg en mye enklere sjel enn deg. Liker ikke å lengte. Vil jeg ha noe så tar jeg det!

 

Dagfinn, laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...