Gå til innhold

Regnbueørret


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

Hadde en nydelig høsttur til feriehuset i Oppland i helgen. Tok selvfølgelig med fiskestanga og det endte med et pent eksemplar av en regnbue (bildet). 2,4kg. K-faktor 1,37. Fikk også en på 2,1. to på 0,6 og en på 0,9. Bra oppvarming til NZ ;) hehehe

post-367-1394984581332_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nysgjerrig, gitt. Såvidt jeg vet er det bare et sted i Norge det finnes regnbue i vill (selv-reproduserende) tilstand, og det ligger såvidt høyt og langt fra allfarvei at jeg tviler på om du har vært der nå. Dessuten er de siste rapportene derfra ikke så optimistiske mht utviklingen av bestand og størrelse.

 

Jeg har sett oppslag flere steder i nord-dalen om ørretfiske i dam, og regner med at det er snakk om regnbue. Kom igjen, Nikolaj - bryt sammen og tilstå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Nå er ikke fiske av regnbueørret min største hobby, selv om det er umåtelig gøy, men jeg kan anbefale et sted som ikke er i Oppland og det er øya Barmen i Sogn og Fjordane. Der trengst det litt tynningfiske av 3-5 hektos. Vannet er overbefolket av fisk i denne størrelsen. Og de er meget velsmakende og er trillrunde. K-faktor på 1,4 ca. Den største som ble tatt i fjor der så vidt meg bekjent var 6,5 kg.

post-367-1394984581485_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ser på et annet forum at fylkesmannen i Oppland har iverksatt tiltak mot regnbue som kan true populasjonen i Lågen, med rotenonbehandling og gytesperrer, henholdsvis i Sør-Fron og Sel. Så det er nok riktig som det fremgår av tidligere innlegg her på tråden at det er flere steder enn på Dovre at den reproduserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hva slags forhold skal til for at regnbuen trives og blir selvproduserende? Jeg tenker på PH,FØDE,GYTEMULIGHETER OSV. Noen som har forslag om linker til dette emnet? Har tilgang til 2 fisketomme vann som er uten tilgang til omkringliggende vassdrag. Det var mye stor aure i disse før 1955 da forsvaret :twisted: hadde storøvelse i området #-o . Har tatt PH og Nitritt prøver og alt ser OK ut. PH er på 6,7. Vurderer også andre fiskeslag som egner seg for utsetting. Et av vannene er 93 meter på det dypeste og kunne kanskje egnet seg til røye. Fine gytebekker er det også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Hmm.

Mener at det nå ikke er lov til å sette ut regnbueørret, fordi den ikke er en del av den norske naturlige faunaen. Hvertfall i vann der den ikke har vært før. Men mulig det kan søkes om i vann som ikke har tilknytning til noen andre vann.

(kan ikke si dette helt sikkert, men mener at jeg har lest det et sted en gang... noen andre som har hørt dette?)

Jeg ville satset på ørret og røye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags forhold skal til for at regnbuen trives og blir selvproduserende? Jeg tenker på PH' date='FØDE,GYTEMULIGHETER OSV. Noen som har forslag om linker til dette emnet? Har tilgang til 2 fisketomme vann som er uten tilgang til omkringliggende vassdrag.[/quote']

 

Don´t even think about it!!!

Skjønner at du er fristet :D , men utsetting av regnbue er også forbudt i totalt "lukkede" vann. Du vil nok IKKE få godkjent en ev. søknad... ;)

Utsetting uten godkjennelse er alvorlig og straffbar miljøkriminalitet!!

 

Når det gjelder trivselsvilkår for regnbua så kan jeg ikke mye om dette, men har hørt at den krever langt bedre vannkvalitet enn brunørretten for å kunne reprodusere seg. Om det med dette menes "renere" vann, kaldere vann, eller høyere ph e.l. aner jeg ikke..... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hei.. du kan soeke om aa faa bruke den til en put&take dam. Det stilles noen krav, men det er slettes ikke umulig aa faa loeyve til dette. Jeg har endel papirer paa dette. Kan sendes til deg om du er interresert. PM. Jeg synes det er spennende med regnbue. Brunoerreten blekner litt i forhold naar det gjelder kampvilje... (Naa blir det vel reaksjoner her)...

Kan nevne at jeg fikk paa en i gaar paa 1.7 som dro meg langt inn paa backingen oppstroems. Det gjoer ikke brunoerreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...