Gå til innhold

fluer og teknikk til harr?


KristianM

Anbefalte innlegg

Hei Kristian.

 

Det er ikke lett å svare kort på dette, men jeg skal forsøke en superkortversjon:

 

Dersom det vaker er jo saken enkel; Du ser hvor fisken står, og du bruker samme taktikk og fluer som på ørretfiske! Harren tar selvfølgelig det som klekker.... ;)

 

Dersom det ikke vaker blir taktikken fortsatt som på ørretfiske, men du kan oftere tillate deg å bruke attraktor-lignende tørrfluer som f.eks Redtag og Bradchaws fancy, eller du kan bruke fortyngede/ufortyngede nymfer som er litt mer fargesprakende enn ellers. Selv nymfer med rosa innslag kan fiske godt. Fisk av strømkanter, dypkanter, og gjerne der det er litt mer fart i elva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

KristianM,

 

harr ja:).... harr er morsomt det :D. et godt tegn for & se harren er på vake den gjør. Når den vaker blir det liksom en lang stripe med vann som peker oppover. det er et harre vak!! fisken er sterk som fy + at den er drit morsom & fiske etter. Når den først tar så er den extremt hissig på & slippe unna kroken, så den svømmer i 500 nedover & stanger i bunnen av vannet... bruk ganske sterk fortom (( det gjorde ikke jeg i sommer, men det gikk bra:).. harren kaller jeg en vårflue elsker. superpuppe en en flue som harren har vært mest glad i når jeg har fisket etter den. Mygg har vært lite akktuelt men har også fått harr på det.... man all slags vårfluer er harrens beste næring.. & sist men ikke mint klinkhammer :D det liker denne fisken.... men beste fluene i harr sesongen er midten av july....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja, Harr fiske her på vestlandet er jo ganske bra. Så jeg måtte bare legg inn noen ord (selv om jeg er mnd. etter :D)

Støtter meg til som er skrevet tidligere. Czech myphing er er god ting til både harr (og ørret), og/eller micronymfer. Disse fisker du i kombinasjon gjerne med indikator flue (tørr). Se FFFT repotasjer på

http://www.czechnymphs.com/tactics/tactics_2005_001.html

og http://www.czechnymphs.com/tactics.html

 

Fisken står der du ønsker at den står :D (et rundt utsagn)

Dette er bare noen eksempler. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Du trenger kun 2 fluer.Streaking caddis til tørrfisket og en hareørenymfe til vått.

Fisk nymfa i strømpartier med full kontakt.

Nåja, det skulle forundre meg mye om det er nok med disse 2 fluene til enhver tid. Da blir jeg meeeget overrasket! Men det kan jo hende jeg har gått glipp av noe....

 

Det enkleste er vel å gå inn på www.glommaguiden.com Der er det mye info om hvor du finner harr. Det aller sikreste stedet er riflestrøm hvor det ikke er for dypt. Dersom det er små groper under denne riflestrømmen er du på helt riktig sted. Slike riflestrømmer finner du oftest der hvor et kraftig strømparti begynner å avta eller rett på nedsiden av en grunne.

 

Gode fluer til harr er mye av det samme som til ørret, gjerne med innslag av teaserfarger som fluo orange, rødt eller knallgult i rumpa eller i thorax. Ikke mye, bare litt. Et godt eksempel er Red Tag. Ellers står det mye på sidene som "catovn" linket til.

 

På disse bildene har jeg merket av de plassene hvor jeg selv ville ha konsentrert meg om. Legg merke til at det er ganske spesifikt da harren ikke gidder å gå så mye til siden for å ta. Du kan også se at det er noen flate partier hvor jeg ikke har merket av som egner seg ypperlig til tørt, men som mest sannsynlig inneholder småfisk. Jeg beklager hvis jeg tar feil og det er selvsagt ikke slik at harren oppfører seg likt hver gang. Mannen på bilde 2 er forresten Edgardo Dona fra det italienske landslaget i fluefiske og er en av de aller beste fluefiskerne som finnes i dag.

 

Hvis det er interresant for brukerne av forumet så kan jeg jo alltids mekke sammen en artikkel om hva, hvor og hvordan jeg fisker harr. Sannsynligvis er vel mye kjent fra før, men det vet man jo aldri. Faren er likevel stor for at en del har andre syn på harrfiske enn det jeg har.

post-0-13949846085255_thumb.jpg

post-0-13949846085634_thumb.jpg

post-0-13949846086256_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkel hadde vært helt topp Erik:). Min bedømming av harrplasser begrenser seg til å finne plassene der det ikke er glattstrøm og så prøve å finne sånn passe dybde (hva nå det måtte være). Men nå har jeg kun fisket harr ved et par anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å se at verden ikke er så veldig stor.

Mange av disse mønstrene som det referes til brukes av konkurranse fiskere world wide pr. d.d.

Utfordringen er ofte å bruke fluene slik som de beste gjør det til enhver tid :D

Fisken er der, eller kanskje ikke? :shock:

Det er jo bare å hive seg ut, studer bildene som Erik har lagt ved. Kansklje du finner noe som ligner, ja da er det bare å forsøke på "de strekkene" = Fast Fisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei !

 

Enig med Erik her, selv om det er vanskelig å se av bildene om dette er gode standplasser for harr.

Generellt er det samme fluer som for ørret, for imitasjonsfiskeren.

I midnattsolens land, er min erfaring at du finner de store harrene i strømkanter/bakevjer og ikke i den sterkeste delen av strømmen. Strømkanter/bakevjer som i tilegg er dype, er gromplasser.

Slik som ørret, står gjerne de aller største der det er god mattilgang(foringskanal) og lite strøm.

 

Harren er en gave til tørrfluefiskeren da den vaker "lett" og tar mer enn gjerne tørt. Prime time er formiddagsfiske og sol.

Ofte kan den være i det vriene hjørne og bli like selektiv som ørreten. Opplevde dette en ettermiddag i en av Nordkalottens elver i fjor sommer, da en riktig storharr fikk meg til å skjelve i 2 timer uten at den tok flua. Den vaket av og til, men jeg fant ikke ut hva den tok.

Det ble ett par over kiloen, men den som kanskje var dobbel så stor måtte jeg gi opp.

 

Stein

post-792-13949849551632_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...