Gå til innhold

Høflighet utvist, takk!!!


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Nå når vi er iganmg med mange selvransakende tråder...hensiktsmessige :)

Så har èn ting som egentlig har irritert meg, og vet mange andre opp gjennom, at vi spør om bistand/hjelp...men takker ikke for hjelpen...nesten ignoreres ???

Hva er dette fenomenet?

Er det bare sutring fra meg nå...er ikke lei i det hele tatt, faktisk lattermild fordi jeg tenker; Er det mulig???

Vet at både erfarne/og uerfarne brukere av forum til tider irriterer seg over bruk av tid til å hjelpe- men mottar aldri tegn tilbake på at det er lest/mottat- eller at vedkommede var takksam for behjelpeligheten.

Dette kan flettes in i takhøyde/hvem er forum for/ekspert/utstyrs/fluetips/- ja, alle tråder.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta går på rein folkeskikk.  :) Enda værre er det når man bruker tid på å tipse og forklare folk via pm, for å ikke høre et kvekk tilbake, enda det er dem som sendte pm til "meg" for å grave og bli klokere. At man ikke engang får et lite hint om at pm var mottatt, er noe jeg finner provoserende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel vi liksom har blitt litt for godt "kjent" og tar kunskapen som sitter her inne for gitt.. Må bare si at det året jeg har hvert aktiv her inne har jeg lært mer enn alle de åra jeg har stått i elva og ikke skjønt en pøkk.. Er mange her inne som bør takkes for gode råd på både utstyr og teknikker.. Stig har mye og fare med og jeg har selv fulgt mange av hans råd.. "Sitter med en gjeng Winston" Kanskje vi burde bli litt mer ydmyke ovenfor hverandre?? Vi er jo tross alt en litt pussig rase vi fluehuer..

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare sutring fra meg nå...

Ja! (Men du er ikke alene her inne)

Godt å se at noen svarer, fremdedel mange ikke har giddet svare, vet nemlig at en erfarne og mindre erfarne brukere av forum har påpekt ovenfor meg det samme.

Dette er ikke utelukkende mitt problem/irritasjonsmoment, men nå er jeg ikke så feig at jeg tar det opp på vegne av "enn annen" (for å oppnå en helgen glorie).

Nå er det helt ok å gjøre som man vil- jeg gjør det selv.

Nå er ikke denne tråden tatt frem som det beste og eneste eksempelet...hadde ikke trengt ref til den da jeg visste at den referansen ville "lukke" tråden litt- fordi relasjoner til impliserte parter ofte stilner saker litt.

Så uten referanse- kunne jo egentlig spørsmålet på generelt grunnlag vært bedre å stille/omformulere?

redigerer bort den linken jeg...var unødvendig. Blir liksom litt for personlig :-\

Eller Personlig er vel ikke rette ordet- har jo ikke snøring på hvem/hva jeg snakker til...

Skitt på det, vi herjer videre :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta går på rein folkeskikk.  :) Enda værre er det når man bruker tid på å tipse og forklare folk via pm, for å ikke høre et kvekk tilbake, enda det er dem som sendte pm til "meg" for å grave og bli klokere. At man ikke engang får et lite hint om at pm var mottatt, er noe jeg finner provoserende

Denne har irritert meg noen ganger Olav, så inn i hampen.

Men jeg er faktisk enda mer provosert når man i alle offentlighet roper ut;

"Hei...er det noen som har en hundrings å låne/gi meg...?"

Så kommer det er meget gavmild kar bort å strekker ut labben og overrekker, lappen...ikke 100 lappen, men gjerne både 200, 500 og boen ganger attpåtil 1000 lappen.

Skurken strekker ut hånden og tar imot, snir seg bort og labber inn i folkehavet med snørr under nesa og surt tryne....han tok 1000 lappen imot.

Er rett og slett ikke rart folk ikke tør trykke navnene sine i all offentlighet :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et forum, og det er jo opp til hver enkelt om de vil oppgi navn eller ikke :)

Uansett, jeg tar ikke folk like seriøst om de ikke har et navn eller på annen måte viser klart hvem de er..

Jeg bruker ikke mye tid på en "435lakserull" for å si det sånn :P

På pm er jo folk stort sett greie å skriver hvem de er, og det er jo et pluss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Supertakk Eikre.

Pokker, ser tråden min er helt avleggs...se bort ifra ifra hele greien. :)

(på den annen side, flere enn meg som ikke hadde lest/t noe av det siden fenomenet fortsetter...også blant de beleste ;))

man kan tydeligvis trenge påminne hverandre/segselv om dette fenomenet også. :)

Stig

Bare hyggelig!  :)

Avleggs?? Å nei du! Dette trenger vi, som du skriver, å påminnes stadig vekk. Så takk for at du minnet oss på det igjen!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Min oppfatning er faktisk at så godt som alle jeg har fått PM/telefon/mail fra både oppgir fullt navn OG er veldig hyggelige...

PÅ forumet er det noe annet ..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høflighet er å si takk da en får hjelp. Kan være et spørsmål får flere svar, trådstarter takker, flere svar kommer til som trådstarter ikke "registrerer".

Høflighet er også å vise takhøyde for andres meninger. Benyttes ofte negative beskrivelser om personer som ikke har samme mening som en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hva du mener Stig.

Jeg tror faktisk ikke folk er utakknemlige. Jeg tror de er blitt VANDT til at de får svar på ting de lurer på, og ser på sdet som en selvfølge at folk bruker tid på å lage ting, fortelle ting, lære bort ting etc.

Jeg tror folk blir vandt til/utakknemlig på lik linje med barna våre. De er vandt til å få mye/bortskjemte og de blir mindre glade for/takknemlige en før.

Kan det være noe mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hva du mener Stig.

Jeg tror faktisk ikke folk er utakknemlige. Jeg tror de er blitt VANDT til at de får svar på ting de lurer på, og ser på sdet som en selvfølge at folk bruker tid på å lage ting, fortelle ting, lære bort ting etc.

Jeg tror folk blir vandt til/utakknemlig på lik linje med barna våre. De er vandt til å få mye/bortskjemte og de blir mindre glade for/takknemlige en før.

Kan det være noe mon tro?

Helt klart et poeng Henning, og jeg også tror det er en herlig blanding...jeg også skroller gjennom uten av og til å tenke gjennom.

MEN; som trådstarter/eier av tråden, ja da er man litt mer forpliktet synest jeg...men vi er forskjellige, betyr ikke at jeg nå stempler megselv eller andre som utakknemlige selvhøytidlige skitbaggar, men lett å la seg rive med når man er litt på "tuppa" :)

Fint innspill det der Henning....og nå har jeg bare lest siste innlegg i tråden siden det poppet opp på ny side,

dvs det er overhengende fare for at jeg nå takket deg, og ikke de som evt har skrevet på forrige side ;D

best å gå inn å sjekke...he-he

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man spør etter noe konkret så syntes jeg det det er på sin plass med et "takk for hjelpen/tips/råd" om noen tar seg tid til å svare.

Men om en skulle finne på å skrive noe uoppfordret, som viser seg å være til nytte for mange, så ville det vel bli litt mye av det gode om annenhvert innlegg i tråden skulle være takketaler  :)

Slik sett ville en "liker" knapp vært genial  ;)

Vi er nok forskjellige her, også . . . Noen har sikkert sterke meninger om dette, mens andre igjen knapt tenker over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare sutring fra meg nå...

Ja! (Men du er ikke alene her inne)

- Nei dette synes jeg ikke er sutring. Sikkert flere av ressursfolkene her inne som har opplevd dette. Slik oppførsel som SVN skisserer har med elementær folkeskikk å gjøre. Selvfølgelig blir det surt når det legges ned tid og omtanke i et svar på et gitt spørsmål - og så vet en ikke om mottakeren engang har giddet å lese det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer mange flotte synspunkter... :)

Er selv opptatt av når blodtrykket mitt senker seg, å si at også slike saker har minst 8 sider, som jo flere er inne på.

"Liker" knapp er genialt forslag Lars...de viser at de "ser".

MEn helt klart oppfordrer jeg trådstartere til å holde et øye med tråden sin selv...ihvertfall vise bittelitt entusiasme.

De aller fleste gjør det, heldigvis :)

Og ved konkret stilt spørsmål; Burde være krav, i hvertfall høy grad av forventning til at det ble svart, gjerne et diskret takk om ikke annet :)

Kanskje vi skulle hatt "liker IKKE...slettes IKKE" knapp også?

ved å lese innleggene til dere som har skrevet her, virker det jo som man er enig i det store bildet, det er fint :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke man trenger aa takke i en felles traad, men jeg opplever stadig at folk spoer meg paa PM og ikke takker. Det synes jeg er daarlig folkeskikk. En PM er en personlig henvendelse om hjelp, og hvis man faar den hjelpen man var ute etter skal man takke.

Saa jeg beklager til de som har sendt meg PMs de siste maanedene for at jeg ikke har svart... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...