Gå til innhold

Diverse bindetekniske tips og triks.


tob

Anbefalte innlegg

Tips til binding av kropp med biot:

(Kanskje en selfølge for mange, sikkert ikke alle)

Start bindingen av flua med å legge valgte biot på  tunga og ha den i munnen til den bindes inn. Da blir den mykere og sprekker/flises ikke når den surres.

For de som ikke vil ha den i munnen blir resultatet det samme om den bløtlegges i en liten skål vann en liten stund før innbinding.

Jeg bløtlegger forøvrig alt av quills før innbinding for å unngå at den flises opp.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til binding av kropp med biot:

(Kanskje en selfølge for mange, sikkert ikke alle)

Start bindingen av flua med å legge valgte biot på  tunga og ha den i munnen til den bindes inn. Da blir den mykere og sprekker/flises ikke når den surres.

For de som ikke vil ha den i munnen blir resultatet det samme om den bløtlegges i en liten skål vann en liten stund før innbinding.

Jeg bløtlegger forøvrig alt av quills før innbinding for å unngå at den flises opp.....

Anbefaler skåla. Biot er noe drit å sette fast i halsen. Tro meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett enkelt tips fra meg. Tenk over mengde tråd du klipper bort hver gang du har surret tråd på krok i steg 1 av bindinga. Før satte jeg krok i stikka, surra på tråd med holderen og klipte bort den 10-15 cm lange trådstumpen når tråden var på plass. I dag lar jeg denne tråd-enden aldri være lenger enn ett par kroklengder max. Sparer masse tråd over tid. Håper dette blei forståelig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en slik tmc nål med magnet på enden. Kjempegrei å plukke kroker og gullhoder med.

Til kroker er det veldig kjekt å kjøpe skrin med rom i på klaes Olsson som du legger magnet tape i fra panduro.

Så kan du skrive på lokket hva du har oppi. Du har full oversikt og krokene holder seg der de skal.

Kan ta er bilde hvis noen ønsker. Utrolig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at når jeg bruker magic tool til feks Teppegrisen, eller andre fluer som inneholder lange fibre som skal spinnes i løkke lønner det seg å ta litte grann lakk i løkka før man legger i fibrene. Da slipper man og holde løkka så utrolig stram for fibrene detter ikke ut så lett. ( kan sikkert overføres til andre materialer som spinnes i løkke)

-Kurt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal brette CDC enten som throax til en klekker, eller som hode på ei vårflue (tunder-creek style), legg da ei løkke av kobbertråd mellom CDCen og kroken. Etter at CDCen er bundet ned, kan du dra i fjær(a/ene) for å redusere størrelsen på throax/hodet, eller i kobbertråden for å øke størrelsen.

Grunnen til at jeg bruker kobbertråd er at den er sterk, lett tilgjengelig og at den ikke glir når den er bøyd inn. Jeg synes det gir en jevnere belastning enn om man skal inn med dubbingnåla og pirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Wood-duck substitutt

Sitter her og ergrer meg over å straks gå tom for wood-duck flankefjær til div. klassiske døgnfluer o.l. Et tips jeg lærte for mange år siden og som faktisk fungerer fint: Teal-fjær i løkskall bad.

Slik gjør man: Ta den tørre delen av vanlige løk og kok det en stund i vann. Du vil se at vannet får en dyp gylden gul/brun farge. Ha i en skvett eddik. Legg vaskede/skyllede teal-fjær i en (hvit) skål og hell over kokevannet. La fjærene ligge og trekke (ikke koke) til de har tatt ønsket farge. Ta ut og skyll/tørk en fjær for å sjekke fargen etter hvert. Funker dette <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...