Gå til innhold

Gode binde-videoer


langbein

Anbefalte innlegg

Som nybegynner er det utrolig hva man lærer av gode fluebinde-videoer. Jeg har allerede studert utrolig mange forskjellige videoer med forskjellige fluebindere, men får ikke nok.

Er det noen som har noen snutter, sider eller youtubekanaler og anbefale?

Jeg vil også sende en takk til de som er så godhjerta og tar seg bryet med å legge ut videoer for allmenheten. Brun, Stokkebekk, Sæbø, Terry Corneau. Takk!

Så... er det noen jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du også binder sjøørretfluer kommer du ikke utenom Eivind Berulfsen..

Personlig mener jeg mannen er ett geni innen SØ fluer og videoer.

For det første så tar han seg god tid til å forklare teknikkene, videoen er på norsk, og han forklarer også mye rundt fisking med flua. Ofte hvor han fisker med dem, når, og generelle tips rundt SØ fiske.

Mitt tips er å abbonere på kanalen hans på youtube, der er det mye å lære for mange tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Davie har uhorvelig mange flotte snutter :)

Ja, VELDIG mye bra fra den mannen  :)

Her er noen snutter til fra Mr.Bindetrådkontrol Wayne Luallen:

http://www.theweeklyfly.com/TWF/tyer/wayneluallen/

John

Hei, John  :)

Jeg liker Luallen godt jeg altså, og han er flink og sympatisk, men det 8.april klippet der (V-wing Mayfly) var jo rett og slett ikke teknisk god fluebinding.

Utgangspunktet, som han sier selv, er at han vil ha en tynnest mulig kropp.

1. Da må han ikke begynne bakerst, for med innbinding av trailing shuck'n på tur bakover igjen, så han nødvendigvis gå framover igjen for å binde resten av flua  :) Så han bruker 3 surringer opp og ned krokskaftet, i stedet for 2 (som han kunne ha brukt, om han hadde surret fundamentet bakover. SÅ surret inn trailing Shuck'n på tur framover igjen. Begge løsninger gir 1) fundament under materialet, og 2) nedbinding av materialet. Men løsningen hans blir 3 surringer opp og ned krokskaftet, i stedet for to. Ja, blir sært dette, men det er jo detaljene som er morsomme med det tekniske  :D Og hvis målet er tynnest mulig kropp bakerst på abdomen, så bygger hans metode mer enn alternativet jeg foreslår her.

2. Igjen tilbake til utganspunktet hans, som han selv sier; han vil ha en tynnest mulig kropp (bakerst da).

Men da binder man jo ikke inn en separat ribbing-tråd og får en 4. surring langs krokskaftet, når han allikevel skal bruke bindetråden som ribb.

Man bruker bindetråd-enden som man surret det første fundamentet med.

Enig? Så dette synes ikke jeg var teknisk god trådbruk  :)

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Davie har uhorvelig mange flotte snutter :)

Ja, VELDIG mye bra fra den mannen  :)

Her er noen snutter til fra Mr.Bindetrådkontrol Wayne Luallen:

http://www.theweeklyfly.com/TWF/tyer/wayneluallen/

John

Hei, John  :)

Jeg liker Luallen godt jeg altså, og han er flink og sympatisk, men det 8.april klippet der (V-wing Mayfly) var jo rett og slett ikke teknisk god fluebinding.

Utgangspunktet, som han sier selv, er at han vil ha en tynnest mulig kropp.

1. Da må han ikke begynne bakerst, for med innbinding av trailing shuck'n på tur bakover igjen, så han nødvendigvis gå framover igjen for å binde resten av flua  :) Så han bruker 3 surringer opp og ned krokskaftet, i stedet for 2 (som han kunne ha brukt, om han hadde surret fundamentet bakover. SÅ surret inn trailing Shuck'n på tur framover igjen. Begge løsninger gir 1) fundament under materialet, og 2) nedbinding av materialet. Men løsningen hans blir 3 surringer opp og ned krokskaftet, i stedet for to. Ja, blir sært dette, men det er jo detaljene som er morsomme med det tekniske  :D

2. Igjen tilbake til utganspunktet hans, som han selv sier; han vil ha en tynnest mulig kropp (bakerst da).

Men da binder man jo ikke inn en separat ribbing-tråd og får en 4. surring langs krokskaftet?

Man bruker bindetråd-enden som man surret det første fundamentet med.

Enig?  :)

André

Enig Andre!

Jeg starter aldri å binde bakerst på flua, men tror WL gjør dette for at det skal være så rasjonelt som mulig (Les; minst mulig bindetråd), samtidig gjør han et lite teknisk nummer av Trailing Shuck slik at han får demonstrert trådpress for å legge tråden parallelt med krokskaftet på tur fremover..

Men videre i videoen fester han materialene der hvor siste materiale er ferdig innbundet og de er et bra poeng selv om han ikke nevner det! Dvs ikke noen unødvendige runder opp og ned krokskaftet med bindetråden der i gården!

Du har et godt poeng med bindetråden som ribbing! Der ville jeg ha brukt enden av bindetråden i stedet for å feste inn en ny! Men her tror jeg WL rett å slett vil vise hvordan man fanger materialet med bindetråden og drar den slik at den får riktig lengde slik at du slipper en ekstra runde med saksa for å klippe enden..

John 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Andre!

Jeg starter aldri å binde bakerst på flua, men tror WL gjør dette for at det skal være så rasjonelt som mulig (Les; minst mulig bindetråd), samtidig gjør han et lite teknisk nummer av Trailing Shuck slik at han får demonstrert trådpress for å legge tråden parallelt med krokskaftet på tur fremover..

Men videre i videoen fester han materialene der hvor siste materiale er ferdig innbundet og de er et bra poeng selv om han ikke nevner det! Dvs ikke noen unødvendige runder opp og ned krokskaftet med bindetråden der i gården!

Du har et godt poeng med bindetråden som ribbing! Der ville jeg ha brukt enden av bindetråden i stedet for å feste inn en ny! Men her tror jeg WL rett å slett vil vise hvordan man fanger materialet med bindetråden og drar den slik at den får riktig lengde slik at du slipper en ekstra runde med saksa for å klippe enden..

John  

Men det blir jo ikke rasjonelt, eller minst mulig bindetråd ut av hans teknikk :)

Han bruker 4 runder opp og ned langs kropskaftet, der man kunne ha brukt 2, med litt planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Enig Andre!

Jeg starter aldri å binde bakerst på flua, men tror WL gjør dette for at det skal være så rasjonelt som mulig (Les; minst mulig bindetråd), samtidig gjør han et lite teknisk nummer av Trailing Shuck slik at han får demonstrert trådpress for å legge tråden parallelt med krokskaftet på tur fremover..

Men videre i videoen fester han materialene der hvor siste materiale er ferdig innbundet og de er et bra poeng selv om han ikke nevner det! Dvs ikke noen unødvendige runder opp og ned krokskaftet med bindetråden der i gården!

Du har et godt poeng med bindetråden som ribbing! Der ville jeg ha brukt enden av bindetråden i stedet for å feste inn en ny! Men her tror jeg WL rett å slett vil vise hvordan man fanger materialet med bindetråden og drar den slik at den får riktig lengde slik at du slipper en ekstra runde med saksa for å klippe enden..

John  

Men det blir jo ikke rasjonelt, eller minst mulig bindetråd ut av hans teknikk :)

Han bruker 4 runder opp og ned langs kropskaftet, der man kunne ha brukt 2, med litt planlegging.

Sant nok..! Litt klønete skrevet av meg... Men hvis du starter bakerst og fanger ALLE materialene på tur fremover ved å fokusere på trådpress kan du greie deg med 1 gang. Man da får du en liten utfordring i å feste alle materialene i samme punktet (Bakerst), samtidlig som Trailing Shucken vil lage en bulk bakerst på flua (Og det liker jo ikke fisken  ;D )

Tror en del av momentene i videoen er kun for show for å vise tekniske momenter, og jeg er litt nerdy og liker slikt!

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...