Gå til innhold

ULTRA LETT FLUEFISKE!!!


fiskern69

Anbefalte innlegg

:D Ser at det er mange og negative utsagn om klasse 00 men det betyr vel bare at dere ikke tar utfordringen med et smil. Vær lett på handa,bruk ikke kraft vent med fremslengen å se hvor lett det går. Auren bryr seg mye om hva som serveres,men presentasjonen er minst like viktig. Fisker også med kl.7-6-5-4 og 2 og alle stengene kastes på forskjellig vis. Når jeg spurte om fluetips til den kalde årstiden var det til bruk i elver og os. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Teton' date='

 

:twisted: Hvis du leser iforumet så var det snakk om 0,0 stanga som sage har produsert, & jeg sier min mening hva jeg mener & hva hensikten med en 0'er stang er for meg. jo for 3 gang sier jeg at ( JEG ) ikke vil kjøpe en stang som har en aksjon som jeg ikke takler pga at jeg kun har fisket med 4-5-6-8 er stenger & at overgangen til en 0'er gidder jeg ikke. Det er sikkert møkk tøft & få en stor ørret på den, men bakdelen er for det er at kastene ikke blir lengre en beina dine, & det ser jeg ikke hensikten med. ikke noe & diskutere. stikk & kjøp deg en 0.0 da, så kan du fiske 8)8). handler ikke om hva folk liker ( det er deres sak ) men for meg ( meg altså ) ikke aktuelt før jeg eventuelt blir sponset av sage ( som aldri skjer).... hehe!! du må lese hva som står i forumet, ikke gå kun ut av en spesiell text som jeg har skrevet. det blir feil (( bæsja i sekken lillegutt )) buuuuuuuu laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> tørrpinne fisker? jo faktisk, der sa du noe, kansje jeg skal binde fluer av bark fra treet, det er stor mulighet for at det flyter bra. takk for tipset..[/quote'] :idea: :arrow: :evil: Ser at tørrfluefisker`n ikke tørr eller kanskje ikke kan forstå at noen faktisk er bedre kastere enn han selv. Du skriver at kastene ikke blir lengre enn beina dine. Har du lange bein :?: Kastet selv 10 meter etter en halv times trening og legger flua dunlett ned på vannet. Dette skremmer ingen storfisk,men det skremmer tydligvis deg :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte bare å komme med en observasjon (uten å ha lest hele tråden... synes ikke den var koselig jeg... :roll: )

 

selv på svært lett utstyr gir en stang utrolig mye mer motstand om man bruker "sidepress" mot fisken... altså ikke løfter stanga opp i været, men heller beveger den ut mot siden og bakover for å skape press. Det stemmer i allefall med de stengene jeg har prøvd. Det er i allefall et godt tips for de som opplever at fisken blir mer "utslitt" ved kjøring på lett utstyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskern69,

 

du tok den på 30 minutter ja!! jeg kaster ikke med stenger jeg ikke takler jeg. det gjør kansje du! føler meg ikke helt tilfreds med stenger som viser seg & være i klasse 0,0 :D. da er jeg imponert over kaste ferdihetene dine :D. good good!! men hvis du spør 1000 av 1000 fluefiskere. så velger de nok ikke klasse 0 i butikken fremfor en 3-4-5 stang? spørsmål til deG? hva sier du master?? 0er er bare ulempe for fiskinga... kaster mye bedre med en 3'er :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen begynner å bli ganske usaklige her nå... :smt084

 

Folk må få velge det utstyret de selv liker, og har lyst til å bruke.Har man lyst til å bruke en #0, så gjør man det. Tror ikke det var en disk. om hva man ville kjøpt hvis man skulle på butikken for å kjøpe den ene fluestanga man skulle eie...

 

Vær nå litt tolerant da!!!

 

jk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fisker av og til med en #2 stang, men aldri med det mål å lande størst mulig fisk på lettest mulig utstyr. De fleste småelver og også mange større, har for mye fisk. Der mer enn 95% av fisken veier under 3hg gir fiske med lett utstyr større fiskeglede uten at det medfører tapt kontroll og unødig langvarig kjøring.

Generelt mener jeg dimensjonen på fortomsspissen bør være det avgjørende for stangvalg. Med fortomsspiss på 0,12 eller tynnere er lette stenger best tilpasset. Som nevnt tidligere her har også jeg erfart at en myk, lett stang tretter ut fisk overraskende fort. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M
Ser også at det ikke er 100% enighet om hva som er ultralett eller ikke.

 

Forslag til enhåndstabell (tatt ut av luften):

Ultralett - #0

Superlett - #1-2

Lett - #3-4

Standard - #5-6

Tungt - #7-8

Supertungt - #9-10

Ultratungt - #11+

 

Ser ut som kjærringa har rett! Selv sett med en fluefiskers øyne er jeg bare "standard"....

 

Hva er egentlig ultralett fiske?

Jeg for min del vil være forsiktig med å kategorisere dette. Tror at det blir riktigere å bruke fiskesituasjon/ forhold som mál.

Eks. Storsteinet og stri finnmarkselv, med relaivt store muligheter for fisk mellom 1,5 og 4 kilo... I et slikt tilfelle finnes ikke stenger under kl. #4 i mitt vokabular, her annser jeg en 4'er som ultralett. Med dette mener jeg, uavhengig av hvor flink og erfaren du er, at du er avhengig av flaks for å berge fisken med så lett utstyr.

På motsatt side av skalaen.....

- Fjærmyggfiske i stille vann med krok nr. #20, 0,10 mm spiss og ei kjapp 6'er stang. Selv med mulighet for 3 kilos fisk vil jeg påstå at dette er "overkill" (tiltross for at jeg gjør dette selv. Men det er av praktiske årsaker. Jeg orker ikke drasse på flere stenger, fisker mest med nymfe, oftest i sterkt vind- utsatt, steinlent terreng ;). Du kan ikke legge effektivt press på en storørret med denne spissen, fluen kombinert med en 6'er. Her vil en trolig bruke mindre tid på å temme 3 kilosen med en 3'er/ dyp #4'er...

 

Men klasse 00 og 1 :shock: :shock: ??

Ville muligens brukt dette til tørrfluefiske etter stingsild (std. klasse laugh.png' alt=':lol:'> )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Pål Andersen

Klasse 0 er helt rått etter min mening. Har brukt denne klassen i flere år, og var i enkelte vassdrag førstevalg... der hvor fisken tar små tørrfluer/klekkere lynraskt, viser det seg også at man mangedobler sin krokingsprosent pga. "naturlig" forsinkelse i tilslaget.. Dessuten går det færre 0.10 fortommer i tilslaget :) Når det gjelder poenget med at fisken er halvdau når man først får den opp, er vel ikke bare overdrevet, men helt på viddene... Som det blir sagt her jobber virkelig HELE stanga og ikke bare de øverste 20 kronene av den :) For oss som fisker veldig mye, og har ørten stenger i andre vektklasser, er dette et HERLIG supplement.. Dessuten, med riktig snøre og kasteteknikk, tror jeg de fleste hadde blitt overasket når man så kastelengdene... MEN, ikke akkurat ei streamerstang i kraftig vind.. DET er korrekt,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...