Gå til innhold

Bindetråd


Veitafaen jeg

Anbefalte innlegg

Hva er den tynneste og sterkeste bindetråden. Og hvor kan jeg kjøpe den?

Hei  :)

De tynneste trådene er vel UNI-Caenis (20 denier) eller UNI-Trico 17/0, men den sterkeste er GSP-tråd fra enhver fabrikant i enhver denier-tykkelse i forhold til vanlig tråd. Men da mister du fleksen og feelingen i trådkontrollen på et vis, synes jeg. Men jeg vet også at mange dyktige fluebindere bruker GSP, og det materialet er uansett sterkest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Hei

Nå kvier jeg meg alltid for å gå inn i tråder hvor det diskuteres utstyr. Her er det jo like mange meninger som medlemmer  ;D

Jeg har prøvd det aller meste av bindetråd! UNI, Benecchi, Danville, Sheer mv... Men for en tid tilbake kjøpte jeg Veevus bindetråd og den slo alle disse!! Denne bindetråden er sterkere enn alle de jeg nevnte og bygger minimalt! Jeg kjøpte 14/0 versjonen og styrken på denne overgår ALT annet jeg har prøvd! Du får denne i en rekke farger og jeg anbefaler deg (og alle andre) å prøve denne tråden.

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå kvier jeg meg alltid for å gå inn i tråder hvor det diskuteres utstyr. Her er det jo like mange meninger som medlemmer  ;D

Jeg har prøvd det aller meste av bindetråd! UNI, Benecchi, Danville, Sheer mv... Men for en tid tilbake kjøpte jeg Veevus bindetråd og den slo alle disse!! Denne bindetråden er sterkere enn alle de jeg nevnte og bygger minimalt! Jeg kjøpte 14/0 versjonen og styrken på denne overgår ALT annet jeg har prøvd! Du får denne i en rekke farger og jeg anbefaler deg (og alle andre) å prøve denne tråden.

John

Du kvier deg ikke mer enn resten av oss du heller, tydeligvis  :)

Men poenget er jo også å ta med momenter som flex i materialet og slik også da. Er ikke noe problem å finne en tråd som er sterkere enn "alt annet" i dagens marked, men utfordringen er hvordan det er å binde med. Et kosteskaft kan man kaste 20 meter med minst, og man kan ta både tarpoon og 100 grams harr på det, men det sier jo allikevel ikke noe om feelingen i kosteskaftet, hvis det teller da, noe det gjør for 99,9%. Og det er vel i landskapet der, at det tenkes tanker vil jeg tro. Utover det, så høres den Veevus-bindetråden spennende ut. Og det må vel være den eneste jeg aldri har hørt om. Men høres spennende ut  :) Overgår den GSP-tråder i styrke, og TMC, UNI, Benecchi i flex veid opp mot styrke? I så fall er det revolusjonerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare for Mergus, men har også prøvd Veevus bindetråden, synes den er mye det samme som Benecchi i tykkelse og styrke, men er mye jevnere spolet på trådsnellene, så opplever den også som sterk i forhold til tykkelsen.

GSP-tråder, Uni Cord, og lignende er nok sterkere, men som vanlig bindetråd som bygger lite, så er den ikke dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Hei

Nå kvier jeg meg alltid for å gå inn i tråder hvor det diskuteres utstyr. Her er det jo like mange meninger som medlemmer  ;D

Jeg har prøvd det aller meste av bindetråd! UNI, Benecchi, Danville, Sheer mv... Men for en tid tilbake kjøpte jeg Veevus bindetråd og den slo alle disse!! Denne bindetråden er sterkere enn alle de jeg nevnte og bygger minimalt! Jeg kjøpte 14/0 versjonen og styrken på denne overgår ALT annet jeg har prøvd! Du får denne i en rekke farger og jeg anbefaler deg (og alle andre) å prøve denne tråden.

John

Du kvier deg ikke mer enn resten av oss du heller, tydeligvis  :)

Men poenget er jo også å ta med momenter som flex i materialet og slik også da. Er ikke noe problem å finne en tråd som er sterkere enn "alt annet" i dagens marked, men utfordringen er hvordan det er å binde med. Et kosteskaft kan man kaste 20 meter med minst, og man kan ta både tarpoon og 100 grams harr på det, men det sier jo allikevel ikke noe om feelingen i kosteskaftet, hvis det teller da, noe det gjør for 99,9%. Og det er vel i landskapet der, at det tenkes tanker vil jeg tro. Utover det, så høres den Veevus-bindetråden spennende ut. Og det må vel være den eneste jeg aldri har hørt om. Men høres spennende ut  :) Overgår den GSP-tråder i styrke, og TMC, UNI, Benecchi i flex veid opp mot styrke? I så fall er det revolusjonerende.

Jeg liker at tråden flexer litt, men det trenger ikke være for mye. Har en bindetråd for saltvann fra Raymond Rumpf og da snakker vi en meget elastisk tråd. Grei nok hvis man skal lage f.eks Decivers og ikke vil at tråden skal få hjortehåra til å sprike for mye. Tror denne faktisk er ment for slik binding.. Sheer er også en tråd jeg godt kan bruke, men litt for sprø etter min smak. En liten "touch" på krokspissen blir som oftest etterfulgt av litt bannskap...  ;D Men du verden den bygger lite!! En annen sak er at noen av leverandørene av bindetråd ikke har lært seg å legge tråden godt nok på spolen så etter en liten stund er alt bare en stor "floke". Irriterende!! I gamle dager brukte jeg stort sett bare Benecchi, men alt for ofte opplevde jeg at det ble krøll på spolen etter en tids bruk..

Veevus leverer en rekke farger og tykkelser som burde tilfredstille enhver smak:

http://veevus.dk/en/6-thread

Fant en tabell på hjemmesiden til Veevus som du kan se på:

http://veevus.dk/en/content/7-breaking-strength

Veevus må være verdens beste bindetråd!!! (Men det er jo min mening dah..  ;) ) Denne må du bare gi en sjanse Andre...  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå kvier jeg meg alltid for å gå inn i tråder hvor det diskuteres utstyr. Her er det jo like mange meninger som medlemmer  ;D

Jeg har prøvd det aller meste av bindetråd! UNI, Benecchi, Danville, Sheer mv... Men for en tid tilbake kjøpte jeg Veevus bindetråd og den slo alle disse!! Denne bindetråden er sterkere enn alle de jeg nevnte og bygger minimalt! Jeg kjøpte 14/0 versjonen og styrken på denne overgår ALT annet jeg har prøvd! Du får denne i en rekke farger og jeg anbefaler deg (og alle andre) å prøve denne tråden.

John

Jeg har et noe ambivalent forhold til denne Veevus-tråden. Etter å ha bundet noen fluer med den, samt gjort noen ikke-vitenskapelig tester kan jeg ikke se at den er hverken tynnere eller har bedre bruddstyrke enn min favoritt Gordon Griffiths Sheer (eller Benecchi som er samme tråden). Faktisk synes jeg Veevus bygger marginalt mere.

Denne testen som Veevus selv har utført er i beste fall komisk. De sammenligner bruddstyrken på ulike tråder uten å oppgi dimensjon. X/O betegnelsen er på ingen måte noen standard, ei heller har den noen som helst sammenheng på tvers av de ulike produsenten. Om de hadde gjort samme testen med Denier ville den sett helt annerledes ut.

Sheer 14/0 er eksempelvis samme tråden som Benecchi 12/0. Uni 8/0 er like tykk som Danvilles 6/0 osv..

Om mitt halvdårlige øyemål er riktig så er Sheer 14/0 like tykk som Veevus 16/0 og dermed kommer sistnevnte dårligere ut! (kjenner ingen forskjell på disse to selv når jeg gjør bruddtest)

At de sammenligner Spiderweb med sin egen 16/0 utgave er temmelig urettferdig, da Spiderweb er like tykk som en den ene kordelen på Veevus sin tråd. Samme gjelder også Uni 17/0.

Det artige er jo at Staffan solgte samme tråden under navnet "Serafil" på slutten av nittitallet :D Han hadde riktignok kun den tykkeste som Veevus selger i dag.

Bare litt oppgulp fra en trådnerd  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Hei

Nå kvier jeg meg alltid for å gå inn i tråder hvor det diskuteres utstyr. Her er det jo like mange meninger som medlemmer  ;D

Jeg har prøvd det aller meste av bindetråd! UNI, Benecchi, Danville, Sheer mv... Men for en tid tilbake kjøpte jeg Veevus bindetråd og den slo alle disse!! Denne bindetråden er sterkere enn alle de jeg nevnte og bygger minimalt! Jeg kjøpte 14/0 versjonen og styrken på denne overgår ALT annet jeg har prøvd! Du får denne i en rekke farger og jeg anbefaler deg (og alle andre) å prøve denne tråden.

John

Jeg har et noe ambivalent forhold til denne Veevus-tråden. Etter å ha bundet noen fluer med den, samt gjort noen ikke-vitenskapelig tester kan jeg ikke se at den er hverken tynnere eller har bedre bruddstyrke enn min favoritt Gordon Griffiths Sheer (eller Benecchi som er samme tråden). Faktisk synes jeg Veevus bygger marginalt mere.

Denne testen som Veevus selv har utført er i beste fall komisk. De sammenligner bruddstyrken på ulike tråder uten å oppgi dimensjon. X/O betegnelsen er på ingen måte noen standard, ei heller har den noen som helst sammenheng på tvers av de ulike produsenten. Om de hadde gjort samme testen med Denier ville den sett helt annerledes ut.

Sheer 14/0 er eksempelvis samme tråden som Benecchi 12/0. Uni 8/0 er like tykk som Danvilles 6/0 osv..

Om mitt halvdårlige øyemål er riktig så er Sheer 14/0 like tykk som Veevus 16/0 og dermed kommer sistnevnte dårligere ut! (kjenner ingen forskjell på disse to selv når jeg gjør bruddtest)

At de sammenligner Spiderweb med sin egen 16/0 utgave er temmelig urettferdig, da Spiderweb er like tykk som en den ene kordelen på Veevus sin tråd. Samme gjelder også Uni 17/0.

Det artige er jo at Staffan solgte samme tråden under navnet "Serafil" på slutten av nittitallet :D Han hadde riktignok kun den tykkeste som Veevus selger i dag.

Bare litt oppgulp fra en trådnerd  ;D

Vi har tydeligvis forskjellig smak...  ;D

Jeg har også gjort tester på disse trådene og min erfaring er at Veevus er sterkere enn Sheer (Min gamle favorittråd). Men dette er heller ikke vitenskapelig utført... Sheer er lettere å spinne ut slik at den legger seg flat og det kan da oppleves som om tråden bygger mindre. Men jeg har slitt litt med floker på spolene fra Sheer (Irriterende) og enda værre på Benecchi!! Tiden vil vise om dette er det samme på Vevvus spolene..??

Jeg utførte testen ved å la en liten (3L) bøtte henge i trådenene (14/0) og vekt ble tilført ved å fylle denne med vann. Veevus tråden tålte da 15-20% mer enn Sheer tråden. Men når det er sagt har jeg ikke målt tykkelsen på trådene....

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå kvier jeg meg alltid for å gå inn i tråder hvor det diskuteres utstyr. Her er det jo like mange meninger som medlemmer  ;D

Jeg har prøvd det aller meste av bindetråd! UNI, Benecchi, Danville, Sheer mv... Men for en tid tilbake kjøpte jeg Veevus bindetråd og den slo alle disse!! Denne bindetråden er sterkere enn alle de jeg nevnte og bygger minimalt! Jeg kjøpte 14/0 versjonen og styrken på denne overgår ALT annet jeg har prøvd! Du får denne i en rekke farger og jeg anbefaler deg (og alle andre) å prøve denne tråden.

John

Jeg har et noe ambivalent forhold til denne Veevus-tråden. Etter å ha bundet noen fluer med den, samt gjort noen ikke-vitenskapelig tester kan jeg ikke se at den er hverken tynnere eller har bedre bruddstyrke enn min favoritt Gordon Griffiths Sheer (eller Benecchi som er samme tråden). Faktisk synes jeg Veevus bygger marginalt mere.

Denne testen som Veevus selv har utført er i beste fall komisk. De sammenligner bruddstyrken på ulike tråder uten å oppgi dimensjon. X/O betegnelsen er på ingen måte noen standard, ei heller har den noen som helst sammenheng på tvers av de ulike produsenten. Om de hadde gjort samme testen med Denier ville den sett helt annerledes ut.

Sheer 14/0 er eksempelvis samme tråden som Benecchi 12/0. Uni 8/0 er like tykk som Danvilles 6/0 osv..

Om mitt halvdårlige øyemål er riktig så er Sheer 14/0 like tykk som Veevus 16/0 og dermed kommer sistnevnte dårligere ut! (kjenner ingen forskjell på disse to selv når jeg gjør bruddtest)

At de sammenligner Spiderweb med sin egen 16/0 utgave er temmelig urettferdig, da Spiderweb er like tykk som en den ene kordelen på Veevus sin tråd. Samme gjelder også Uni 17/0.

Det artige er jo at Staffan solgte samme tråden under navnet "Serafil" på slutten av nittitallet :D Han hadde riktignok kun den tykkeste som Veevus selger i dag.

Bare litt oppgulp fra en trådnerd  ;D

Vi har tydeligvis forskjellig smak...  ;D

Jeg har også gjort tester på disse trådene og min erfaring er at Veevus er sterkere enn Sheer (Min gamle favorittråd). Men dette er heller ikke vitenskapelig utført... Sheer er lettere å spinne ut slik at den legger seg flat og det kan da oppleves som om tråden bygger mindre. Men jeg har slitt litt med floker på spolene fra Sheer (Irriterende) og enda værre på Benecchi!! Tiden vil vise om dette er det samme på Vevvus spolene..??

Jeg utførte testen ved å la en liten (3L) bøtte henge i trådenene (14/0) og vekt ble tilført ved å fylle denne med vann. Veevus tråden tålte da 15-20% mer enn Sheer tråden. Men når det er sagt har jeg ikke målt tykkelsen på trådene....

John

Hehe, ja det kan man si. Nå skal det sies at jeg på ingen måte synes Veevus er noen dårlig tråd, men måtte bare kverulerer på denne testen :)

Veldig enig i det med spinning av tråden!

Resultatene av alle testene er jo temmelig uinteressant så lenge man liker å binde med tråden. Smak og behag er det utvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er vitsen med at de tynneste trådene liksom skal holde svære bøtter med vann uten å ryke? ? :) Man legger da ikke så mye press på når man skal knyte de minste fluene.. Nei, det er sikkert fine tråder alle sammen, men nå har jeg blitt vant med tmc, med sine deilige jordfarger og egenskaper, så jeg holder meg der ei stund til.. Iallfall til jeg har brukt opp de rullene jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Nettopp Tormod!!!

Tror ikke Veevus ville lagt ut noen som helst test hvis denne ikke hadde vært til egen fordel... Slike tester skal man ikke ta alt for høytidlig, men min test viste at det kan være noe i dette ;) Sheer er på ingen måte noen dårlig tråd det heller, har brukt den mye! De fleste tråder er sterk nok til vanlig binding så lenge man har "bruddstyrken i fingrene".

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg fornøyd bare jeg slipper disse jævla trådene som splitter seg opp, omtrent som floss . . .

Har vært borti endel av disse, og det er ikke særlig stas når tråden plutselig er bredere enn hele krokskaftet  >:(

Ergo holder jeg meg heretter til Bennechi  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker UTC Ultra 70. Synes denne bygger lite, lett splitte når det er nødvendig og sterk nok til vanlige tørrfluer. Har prøvde både Bennechi og TMC, men synes spesielt Bennechi blir litt stiv. Men det er vel med dette som det meste her på forumet, hver har sin stil og smak.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...