Gå til innhold

En ny stang og en ny line.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

  • Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hmmm . . . Dette må ha gått meg hus forbi  :o  ;D

Da spør jeg heller : "Hvem husker ikke da Arnstein Løvlien dro til med et kast på 19 meter i glomma i '94, selve ol året" ?  :)

Det kommer av at du ikke er opptatt av kasting,men fisking og derfor går det deg hus forbi.

Det er hverken galt eller rett,men å ikke ha en følelse for selve kastingen i seg seg selv når det gjelder fluefiske

er i mine øyne litt tragisk og egentlig litt synd.

En stor del av gleden ved å fluefiske er rett og slett bare det å kaste.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg vite hva du kan forholde deg til og hva du tror varierte?

Jeg forholder meg til ulikheter.Og det som varierer er tapering og vekt.

Så hva var det han målte egentlig når du snakket med ham?

Hvem er SA?

Tom.

Unnskyld. Jeg mente vision.

Hva tror du han gjorde når han sjekket vekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld. Jeg mente vision.

Hva tror du han gjorde når han sjekket vekta?

Jeg vet ikke Ruffen,det er du som har pratet med ham om det.

Hva sa han om den saken?

Når du snakker om vekt er det hele snøret,klumpen,deler av snøret eller

vet du ikke? ;D

Tom.

Tror du vi snakket om de to siste meterene av linen? Hvis ikke så la meg høre hva du tror og hva du tror er viktig å måle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hmm... for det første så føler jeg at en viss person mener at jeg farer med tøv. Som om jeg hverken kan måle riktig eller kjenne noe som helst. Harde krav her skjønner jeg.

Er det sikkert at gamle eksempler er like aktuelle i dag? Jeg mener bestemt at noe av den største utviklingen innenfor fluefiskeutstyr er jevnheten i produksjonen. Men det kan selvsagt hende det bare er innbilning og at jeg igjen er ute og sykler på feil jorde. Sikkert ikke uvanlig for oss kløner som jobber med utstyr, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke noe som helst jeg.

Hva var det dere målte og snakket om da?

Hvorfor begynner du å snakke om de to siste metrene av lina?

Det er ganske utrolig hva du klarer å konesntere deg om?Er det det som avgjør

oppfattelsen.

Hva snakket dere om og hvordan målte dere?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke noe som helst jeg.

Hva var det dere målte og snakket om da?

Hvorfor begynner du å snakke om de to siste metrene av lina?

Det er ganske utrolig hva du klarer å konesntere deg om?Er det det som avgjør

oppfattelsen.

Hva snakket dere om og hvordan målte dere?

Tom.

[/quote

Jeg tror heller ikke noe som helst. Jeg vet ;) Synser ikke vet du..

Hvorfor tror du jeg prater om de to siste meterene av lina?

Hva tror du vi målte? Og hvordan tror du vi målte?

Hvorfor tror du jeg klarer å konsentrere meg om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,hvis du mener det Erik,hva er det som har bedret jevnheten på stenger og snører i den senere tid?

Og hvorfor skal du alltid drive med den der tilsynelatende ydmykheten og kalle deg selv en kløne

når du ikke er det?

Jeg sier ikke at du farer med tøv Erik,men i dette tilfellet så mener jeg bastant at det er

tydlige forskjeller når det gjeder stenger og snører.

Betydningen og størrelsesforskjellen av det er en helt annen diskusjon.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Såså, Marius. Har det bare litt moro med "Socrates" (question everything). Du vet han som spør om alt og ikke tror noe som helst. Bare frem til isen går altså. ;D

Vel,hvis du mener det Erik,hva er det som har bedret jevnheten på stenger og snører i den senere tid?

Normal utvikling det? Mer kunnskap om materialer, bedre maskiner, erfaring, kontroll osv.? Eller mener du det ikke har vært noen utvikling?

Og hvorfor skal du alltid drive med den der tilsynelatende ydmykheten og kalle deg selv en kløne når du ikke er det?

Fordi jeg sammenlignet med bla. deg er det? Jeg kjenner ikke forskjell på stenger som er målt til å være like og heller ikke på snører som varierer med 0,0x gram på hele snøret og lengden på klumpen muligens kan variere med noen få millimeter. Jeg sier muligens fordi jeg ikke har målt alle. De skal liksom selges og da tror jeg neppe folk setter pris på at jeg har fiklet med dem og surret dem på spolen igjen. Jeg får det aldri like fint som på fabrikken likevel. Hvilket jo også er ganske klønete? Mens andre altså tydeligvis kjenner disse forskjellene? Med andre ord mangler jeg denne "feelingen" (for ikke å snakke om talent?) og fremstår altså som rimelig klønete? Jeg må si jeg er mektig imponert over hva folk klarer!?! Hva tror du?

Jeg sier ikke at du farer med tøv Erik,men i dette tilfellet så mener jeg bastant at det er

tydlige forskjeller når det gjeder stenger og snører.

Jeg mener bestemt at du så langt bare har nevnt gammelt utstyr? Tar jeg feil?

Men én ting kan jeg være enig i: Man må nok regne med større variasjoner i billig utstyr? Eller?

PS. Sorry for alle spørsmålene! Er så lett påvirkelig serru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik,det er en stund siden jeg målte og kastet med stenger og snører

av samme type,og det krever både tid og penger.

Jeg har ikke nok av noen av delene. ;D

Helt enig med deg i at ting utvikler seg,men jeg tror fremdeles at det ikke byr på

særlige problemer å kjenne forskjell på snører og stenger som blir produsert i dag.

Bittesmå forskjeller i toppdelen av stanga er lett merkbare.

Det er en stund siden jeg målte noen snører nå,men hvis jeg tar et snøre som er up to date

så ville jeg tro at ved å måle to like snører så ville heller ikke det by på problemer å finne ulikheter?

Har du et forslag til et snøre som jeg kunne bruke litt tid på å teste opp mot hverandre?

Jeg synes sånn som dette her er gøy,og er mye av den gleden med å kaste med fluestang. :)

Kunne vært artig å teste to nye stenger også opp mot hverandre også.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Skjønner. Likt blir det nok ikke, men jeg tror lite på at det er like merkbart på alt av utstyr i dag. Men uansett; er man så sensetiv er det nok lite håp om 100% likhet på atenger og snører..

Uansett betyr lik kvalitet på fortom mer :) forresten er ikke 2 biler like heller ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig liker å blande alt som har godt ut på dato i langskapet og lage min egen nonstopp pose, blande det med øl ,og brun sprit.

Igår fikk jeg en fiks ide etter en halv slik pose og spikket av toppen på alle fluestengene mine slik at de ble 8,9 fot <<l <<l.

Skal ikke si meg enig med noen her, men i mine yngre dager ble ofte  stenger(emner) bygget om, og om igjen, samme emne, samme plassering av ringer osv.  Litt slurv og mitt inntrykk ikke som den var sist gang.

En av mine favoritt 3're , en Sage,  knakk jeg toppen på og fikk ny del, surra opp, og ble aldri brukt lenger  fordi den ikke var som den gamle ;D Ble surret 10- 12 stenger i ventetiden, kanskje det var grunnen ;D

Heldigvis har jeg glemt å tenke på slike ting, men det kan være noe i hva vi alle mener her.

Har man fokus på sånne ting, så kanskje legger man merke til det, har man ikke så..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig liker å blande alt som har godt ut på dato i langskapet og lage min egen nonstopp pose, blande det med øl ,og brun sprit.

Igår fikk jeg en fiks ide etter en halv slik pose og spikket av toppen på alle fluestengene mine slik at de ble 8,9 fot <<l <<l.

Skal ikke si meg enig med noen her, men i mine yngre dager ble ofte  stenger(emner) bygget om, og om igjen, samme emne, samme plassering av ringer osv.  Litt slurv og mitt inntrykk ikke som den var sist gang.

En av mine favoritt 3're , en Sage,  knakk jeg toppen på og fikk ny del, surra opp, og ble aldri brukt lenger  fordi den ikke var som den gamle ;D Ble surret 10- 12 stenger i ventetiden, kanskje det var grunnen ;D

Heldigvis har jeg glemt å tenke på slike ting, men det kan være noe i hva vi alle mener her.

Har man fokus på sånne ting, så kanskje legger man merke til det, har man ikke så..............

Hva i helvete er du mener med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...