Gå til innhold

hvordan veie en klump?


Tom Aage Aarnes

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg vet er det vel ingen måte å veie klumpen på et snøre med inntigrert runningline men kanskje noen kan hjelpe på andre måter. Hva slags snøre dreier seg det om? Hvorfor trenger du den eksakte vekten? Sleng ut litt mer info så kan hjelpen være på vei :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med mindre du skal veie det med ,00001 mg nøyaktighet så kan en hvilken som helst kjøkkenvekt duge, så lenge det er digitalt og ikke fjærvekt. fjærvekter er altfor unøyaktige.

da er det bare ¨kveile opp den delen du vil veie og holde resten i hånda. så lenge lina ikke hviler på vekta og du ikke holder deler av klumpen opp, så går det fint og blir mer en nøyaktig nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"fjærvekter er altfor unøyaktige"

Holder i massevis for å veie grammene på et fluesnøre.

T.o.m. narkomane - er flittige brukere av slike vekter - og de er jo litt nøye på dette med gram  ;D

de er ok om du skal veie vekte over 500g.... ellers kan man like godt bruke feelingen til å veie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å trashe tråden helt men dette med å holde running linen vil aldri bli nøyaktig om man ikke har en helt rett klump, de aller fleste klumper har en bak tapering som veier en god del mer en selve running linen så hvordan få en eksakt vekt? En glass klump er muligens lettere da meste av vekten i klumpen ligger i denne. Er det i tillegg en en kort klump på rundt 9 meter er det mindre som skiller klassene. Har prøvd selv på flere måter og resultatet har variet en del. Hoved grunnen til at jeg stiller meg undrende er at jeg liker klumpene tunge til mitt saltvanns fiske men et til halvannet gram for mye kan fort koste deg en go stang! (ikke om kaster roligere..) men jeg lurte på litt info tidligere da det finnes klump vekt info på mange liner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det å måle eller veie et snøre krever mer enn en nøyaktig vekt? ;D

Så klart det gjør,hvis vi ikke måler samme lengde eller samme tapering

så får betydningen av nøyaktigheten på vekta mindre betydning.

Og for sammenligning forsvinner litt av vitsen med å måle vekta?Eller? ;D

Så trenger vi et micrometer også? :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjærvekter som veier opptil 10,20,30,50,100 og 600 gram.

Og har overhodet ikke noe problem med å få klumpene i riktig vekt.

Så jeg er uenig med deg  ;)

det får du gjerne være, men hvor mange desimaler har du på vektene? jeg har to på min kjøkken vekt og 5 på de jeg bruker på lab.

så med mindre du kan lese av 100% nøyaktig, men minst en desimals nøyaktighet, på en fjærvekt, så er de nok ikke like nøyaktige som digitale vekter.

riktig nok må jeg kalibrere selv kjøkkenvekta mi, men det er ikke så vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjærvektene fra Pesola er mer en presise nok til fil å veie klumper med.ikke bruker de strøm og de er egnet å ha med seg på tur om det skulle være behov. Digitalvekter i samme prisklasse er ikke til å stole på og må stadig kalibreres.

Så får en bare velge ut fra det behovet en har  <<l

http://www.naturogfritid.no/Feltutstyr_og_fangstutstyr_Vekter_Pesola_fjaervekt.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...