Gå til innhold

ATV-løyper på Finnmarksvidda


hjedda

Anbefalte innlegg

Yes, kjenner jeg får helt vondt inni hjertet når jeg bruker satelittkart på søken etter elver, vann og natur inne på viddene. Særlig området Laksfjordvidda er ekstreeemt oppherja av motoriserte kjøretøy. Snakk om å sette spor... Helt tragisk faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o  Kjenner jeg blir skikkelig provosert når det sitter folk fra andre deler av landet å diskuterer hvor lat finnmarkinger er, og at det er hjulspor over hele fylket. Hvorfor kommer dere hit når det er så jævlig her??

Påstander som er kommet fram her:

1. Kan noen dokumentere at folk fra sørnorge går mer ut i naturen enn oss fra finnmark?

2. Når det gjelder barmarksløyper så er det svært strenge restriksjoner, det er svært få løyper som går inn i naturen. Når det gjelder Laksefjordvidda, som er 3300km2, 1,5 ganger så stort som Vestfoldfylke, går det 1 -EN- løype fra RV98 til E6. Blir man tatt mer enn 300 meter fra løypa på ATV så blir boten på 8000,- --> 16000,-  Så de som mener det er vill vest her har ikke peiling på hva de snakker om!!!

3. Det kan bli stengt for utlendinger å dra mer enn 5km fra vei. (Europaveier, Riksveier), men fordi det kan virke diskriminerende kan det bli forbudt også for andre norske statsborgere. Altså kun de som er bosatt i Finnmark har lov å dra inn på viddene.

4. Jeg går mye i naturen i hele Finnmark, og kjenner meg ikke igjen i den svartmalinga som pågår her.

5. Jeg kjører også atv når jeg skal til ett bestemt område, og der kan det bli gjørmete og sporete etter atv, men som sagt; dette er svært få steder av hele arealet til fylket. Så for dem som plages av dette: Ikke dra til disse stedene hvor det er løype, det er svært mange andre steder å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Om folk i sør går mer eller mindre ut i naturen enn folk fra Finnmark er det ingen som har påstått. Derimot virker det vel sannsynlig at folk i Finnmark kjører mer ATV/scooter når de er ute i naturen, fordi dette ikke er lov i sør?

2) En barmarksløype som går tvers over vidda fører til mye bråk og støy. I tillegg er det folk som ikke respekterer at det bare skal kjøres på denne traseen, har selv møtt folk på ATV flere kilometer unna nærmeste ATV-trase. Du får bot for å kjøre for fort på motorveien også, men folk gjør det allikevel. Regner med at sjansen for å få bot for ulovlig kjøring med ATV/scooter ikke er stor?

3) Å nekte alle nordmenn unntatt de bosatt i finnmark å kjøre på vidda virker lite sannsynlig., det er ihvertfall diskriminerende.

4) Du kan se på denne linken http://nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.11007788 og bildene i starten av tråden.

5) Er det egentlig svært mange andre steder å gå hvis man vil inn på finnmarksvidda og være minimum en dagsmarsj unna ATV-traseer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kommet ubegrunnede påstander om at folk fra Finnmark er mer lat enn folk fra andre steder i denne tråden, men velger å se bort fra det når ingen kan dokumentere det. Men det er sant at folk fra Finnmark drar til fjells med atv, men det må folk fra andre steder respektere at folk kjøre atv på godkjente løyper.. Løypenettet dekker mindre enn en promille av all utmark i finnmark, så hva er problemet??  :o

Noen her påstår at snescooteren "herper" naturen, og det ser ikke ut her når de kommer på besøk fra østlandet og skal på fisketur? Hehe, hvem klarer å se snescooterspor som er smeltet med sneen??  :o

Og noen her påstår at når de kommer på besøk hvert 3. eller 4. år så skal naturen her være helt urørt; "så da får de heller legge ned hele næringer som reindrift og alle forhandlere som selger atv og scooter".  Hvorfor trur noen at deres fritidssyssel er mer viktig enn andres næring?

Det er enkelt å irritere seg selv hvis man tilhører anorak-mafia å gå nær løypeene som finns, så får man se hjulspor som finns i naturen. Men da må man huske på at man er på besøk, ofte svært langt hjemmefra, så får man respektere at slik er det akkurat der. Hvis man vil, kan man gå i dagesvis uten å se ett eneste menneske eller noen hjulspor. Det er bare å gå på www.nordatlas.no - trykke løyper - og krysse av barmarksløyper i Finnmark, så er det bare å legge opp rute etter det.

Alle er hjertelig velkommen til Finnmark, her er enda plass til mange mennesker. Det gjelder bare å følge lover og regler, og respektere de som bor her.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man kan gå dagevis i Finnmark uten å se hjulspor? Narr meg ikke til å le... Da må man i alle fall holde seg langt unna innlandskommunene (eller gå utrolig langsomt). En annen ting er at man skal være bra tykkhuda og tåle sjikane av verste sort hvis man som Finnmarking åpner munnen og ytrer seg kritisk til motorisert ferdsel i utmark.

Når det sies at det er bare ei åpen løype på Laksefjordvidda så er heller ikke det helt sant, det går også ei åpen løype fra Masjhok i retning Sommervann. I tillegg er det en rekke "displøyper" i området (bla, en masse avstikkere fra hovedløypa), og jeg kan love at det blir kjørt i disse også, og i tillegg til ren ulovlig kjøring deles det også ut en masse lovstridige dispensasjoner til å kjøre i disse.

Den åpne hovedløypa over Laksefjordvidda er forøvrig et trist syn.

Noen lenker:

http://publikum.tana.kommune.no/getfile.aspx/ephdoc/?db%3DEPHORTE%26ParamCount%3D2%26DL_DOKID_DB%3D49130%26DL_JPID_JP%3D36359

http://naturvernforbundet.no/naturogmiljo/import/forakt-for-loven-article14168-1009.html

http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article5122190.ece

http://naturvernforbundet.no/finnmark/motorferdsel/category2025.html?offset2307=15

http://www.journalisten.no/story/47668

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.6526208

Edit: et par lenker til

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.7199370

http://www.nrk.no/nordnytt/fa-onsker-atv-i-utmark-1.7345582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"2. Når det gjelder barmarksløyper så er det svært strenge restriksjoner, det er svært få løyper som går inn i naturen." øøææ..  :rolleyes:

Har du studert satelittkart av din egen "bakgård" eller? Spør du meg så virker det til å være ekte cowboytilstander der oppe i nord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil, kan man gå i dagesvis uten å se ett eneste menneske eller noen hjulspor. Det er bare å gå på www.nordatlas.no - trykke løyper - og krysse av barmarksløyper i Finnmark, så er det bare å legge opp rute etter det.

Hahahehehe. Javel :-) Min påstanad er at man da må gå i ring på et svært begrenset og nøye utvalg område. Nå er vel noe av problemet her at det er en del avstikkere og "uforståelig kjøring" som setter blødende sør i et naturlandsskap som skulle vært forskånet for dette. Det er jo rimelig gitt, og lite diskutabelt, at en tilsvarende ferdsel aldri kunne vært tilfelle feks på Hardangervidda. Næring, ja det kan jeg skjønne at skal ha en skånsom tilgang. Men ut fra hvordan tilstandene er, og dersom alle spor og avstikkere, kan relateres til næring; ja da burde næringen selv, eller med pålegg, sørge for en bærekraftig forvaltning av naturområdet. For min del synes jeg hele greia er drit-trist. Villmark? Er det virkelig ikke plass til det i Norge? Og jeg ser faktisk ikke problemet med at det er lite tilgjengelig og at det krever solid fysisk innsats for å komme til enkelte steder.

Og en ting til; det er i mange tilfeller jævlig lett å se "snescooter-spor som har smeltet bort med sneen". Det kan i enkelte tilfeller enkelt være en konsekvens av "når" snøscooteren har bedrevet uvettig kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelt å irritere seg selv hvis man tilhører anorak-mafia å gå nær løypeene som finns, så får man se hjulspor som finns i naturen. Men da må man huske på at man er på besøk, ofte svært langt hjemmefra, så får man respektere at slik er det akkurat der.

Finnmark er da like mye Norge som resten av landet og man skal ikke behøve å føle som som besøkende / turist i sitt eget land! Med de bildene og artiklene som har kommet fram i denne tråden må jo til og med den mest hardbarka "ATV-friluftsmannen" i Finnmark se at det faktisk har en negativ innvirkning på naturen. Så kan man diskutere hvem av oss som er mest egoistisk. Er den den personen som som vil ha uberørt natur den ene uka i året han er er vidda, eller er det den personen som mener man kan ødelegge deler av naturen fordi han skal ha enkel tilgang på hele vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man diskutere hvem av oss som er mest egoistisk. Er den den personen som som vil ha uberørt natur den ene uka i året han er er vidda, eller er det den personen som mener man kan ødelegge deler av naturen fordi han skal ha enkel tilgang på hele vidda.

WORD!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det hjedda skriver :)

Legger ved et bilde av den begredelige løypa over Ifjordfjellet, som ser helt fin ut.

Legger også ved et kart over alle Barmarkløyper i Finnmark, så kan dem som skal på tur studere, slik at dem slipper å komme i kontakt med dem.

post-3527-139498960417_thumb.jpg

post-3527-13949896042185_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det hjedda skriver :)

Legger ved et bilde av den begredelige løypa over Ifjordfjellet, som ser helt fin ut.

Legger også ved et kart over alle Barmarkløyper i Finnmark, så kan dem som skal på tur studere, slik at dem slipper å komme i kontakt med dem.

Tragisk! Vil bare minne om at det finnes ca 114 millioner kilometer uoffisielle løyper som ligger som åpne sår på vidda og ikke er med på dette kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at jeg er finnmarking, driver imitasjonsfiske etter ørret, og bruker aldri motorisert ferdsel i utmark. Og jeg synes det er en uting, og burde strammes veldig inn, for pdd er det veldig mange som gjør akkurat slik det passer dem. Det er faktisk sant. Det er cowboy tilstander her, og mange finnmarkinger gidder ofte ikke gå så langt som tilreisende sørfra som er på fiskeferie gjør.

Ferdsel i utmarken i Finnmark burde selvsagt være åpen for alle Nordmenn. Bosatt i Finnmark eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggrike områder med tette vierkratt, kupert terreng og skikkelige blautmyrer er god beskyttelse hvis man er svakt allergisk mot motordur og andre eksemplarer av Homo sapiens.

For øvrig er jeg enig i at barmarkskjøringa i enkelte kommuner i Finnmark har tatt helt av. Men det gjelder slett ikke alle kommunene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg forundrer meg over en ting. Finnmarkinger er velidig ofte svært opptatt av at det kun skal være finnmarkinger som skal ha lov å mene noe om finnmark.

Hmmm ja, på samme måte som at Oslofjordinger skal mene på vegne av Norge om det skal være Norskist OL eller ikke. Beklager, måtte bare  :D.

For å være litt seriøs så har Finnmark en litt annen historie enn andre deler av Norge, og var den delen som senest (sammen med Nord-Troms) ble en del av dengang Danmark/Norge. I senere år har eierskap vært forsøkt tilbakeført fra Staten til Finnmark via Finnamrkseiendommen. Kanskje dette er noe av forklaring til hvorfor; "eiere" vil jo gjerne mene litt om "eiendommen" sin mhp bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...