Gå til innhold

En hyllest til Sven Kalmar.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Det finnes unike og særegne mennesker i nær sagt alle sammenhenger.

Når det gjelder fluekasting så var Sven Kalmar en helt utrolig unik fluekaster.

Jeg har aldri sett noen som har hatt et så bredt spekter og har kastet så bra.

Han var like opptatt av å kaste kort som langt,for ikke å snakke om kurvekast.

Vel,når du går ned til butikken eller til posten og samtidig tar med deg fluestanga på veien,

så er du mer enn spessielt interressert i fluekasting. ;D

Jeg var så heldig at jeg fikk kaste mye sammen med Sven,selfølgelig rakk jeg ham ikke

til knærne engang,men jeg lærte utrolig mye og savner at han ikke kaster lengre. :'(

Å kaste er ikke det samme lengre,jeg savner Sven og tiden vi hadde sammen.

Det var mye mer morsomt før,alt det rare Sven og jeg fant på. <<l

Vi var til og med så gærne at vi hang opp ned i vinduet i 2 etg hos Sven for å se

hvordan buktene ble.

Litt kult å se gamle klipp.Se hvordan pekefingeren skifter posisjon før han starter

bakkastet,noe som var typisk for Sven.I dette kastet så drifter han ikke negativt heller.

Se på hvordan han slipper opp grepet og hvordan stanga på grunn av snella roterer før

han starter fremkastet.Skikkelig kult å se hvordan han stikker,og legg merke til at skytelina

strekker seg.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda,beklager formuleringen hvis den oppfattes sånn?

Han kaster bare ikke lengre,det var ene og alene det eneste jeg mente.

Kajakk og tromming er vel greia hans nå om dagen. :)

At han ikke lengre kaster er et stort tap for meg.Han var mer eller mindre drivkraften min.

Det er ikke gøy på samme måte lengre,det å kaste er ikke det samme lengre.....

Dere vil ikke tro alt det rare vi drev med,fy pokker for en herlig tid. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Uffda,beklager formuleringen hvis den oppfattes sånn?

Han kaster bare ikke lengre,det var ene og alene det eneste jeg mente.

Kajakk og tromming er vel greia hans nå om dagen. :)

At han ikke lengre kaster er et stort tap for meg.Han var mer eller mindre drivkraften min.

Det er ikke gøy på samme måte lengre,det å kaste er ikke det samme lengre.....'

Tom.

Begynn  å fisk i stedet da Tom, Jeg garanterer deg sterkere opplevelse enn det kastingen gir  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn  å fisk i stedet da Tom, Jeg garanterer deg sterkere opplevelse enn det kastingen gir  <<l

Hyggelig at du har omtanke for meg Fredrik. :)

Jeg fisker mye mer enn du/dere tilsynelatende får inntrykk av her på nettet.

Jeg snakker bare ikke så mye om det.Ingen tvil om at det gir gode,deilige,og sterke

opplevelser Fredrik.

Når Sven og jeg"kastet" sammen så drev vi med mye annet enn akkurat det å kaste.

Fluekasting er så mye mer enn bare det å kaste.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn  å fisk i stedet da Tom, Jeg garanterer deg sterkere opplevelse enn det kastingen gir  <<l

Hyggelig at du har omtanke for meg Fredrik. :)

Jeg fisker mye mer enn du/dere tilsynelatende får inntrykk av her på nettet.

Jeg snakker bare ikke så mye om det.Ingen tvil om at det gir gode,deilige,og sterke

opplevelser Fredrik.

Når Sven og jeg"kastet" sammen så drev vi med mye annet enn akkurat det å kaste.

Fluekasting er så mye mer enn bare det å kaste.

Tom.

Kansje litt kosepuling?  Eller kansje bare litt fellesrunking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Begynn  å fisk i stedet da Tom, Jeg garanterer deg sterkere opplevelse enn det kastingen gir  <<l

Hyggelig at du har omtanke for meg Fredrik. :)

Jeg fisker mye mer enn du/dere tilsynelatende får inntrykk av her på nettet.

Jeg snakker bare ikke så mye om det.Ingen tvil om at det gir gode,deilige,og sterke

opplevelser Fredrik.

Når Sven og jeg"kastet" sammen så drev vi med mye annet enn akkurat det å kaste.

Fluekasting er så mye mer enn bare det å kaste.

Tom..

Da tror jeg vi er ganske enige. Jeg er ute hver dag for tiden og kaster og prøver ut forskjellige teknikker og utstyr Det har jeg holdt på med i minst tjue år...

Men, dette gjør jeg kun for å overliste den slu og myteomspunnede ØRRETEN ! dark-smiley

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn  å fisk i stedet da Tom, Jeg garanterer deg sterkere opplevelse enn det kastingen gir  <<l

Hyggelig at du har omtanke for meg Fredrik. :)

Jeg fisker mye mer enn du/dere tilsynelatende får inntrykk av her på nettet.

Jeg snakker bare ikke så mye om det.Ingen tvil om at det gir gode,deilige,og sterke

opplevelser Fredrik.

Når Sven og jeg"kastet" sammen så drev vi med mye annet enn akkurat det å kaste.

Fluekasting er så mye mer enn bare det å kaste.

Tom..

Da tror jeg vi er ganske enige. Jeg er ute hver dag for tiden og kaster og prøver ut forskjellige teknikker og utstyr Det har jeg holdt på med i minst tjue år...

Men, dette gjør jeg kun for å overliste den slu og myteomspunnede ØRRETEN ! dark-smiley

Det trenger heldigvis ikke jeg for å lure en ørret eller to. Men så er vel jeg litt mer inteligent en deg da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Begynn  å fisk i stedet da Tom, Jeg garanterer deg sterkere opplevelse enn det kastingen gir  <<l

Hyggelig at du har omtanke for meg Fredrik. :)

Jeg fisker mye mer enn du/dere tilsynelatende får inntrykk av her på nettet.

Jeg snakker bare ikke så mye om det.Ingen tvil om at det gir gode,deilige,og sterke

opplevelser Fredrik.

Når Sven og jeg"kastet" sammen så drev vi med mye annet enn akkurat det å kaste.

Fluekasting er så mye mer enn bare det å kaste.

Tom..

Da tror jeg vi er ganske enige. Jeg er ute hver dag for tiden og kaster og prøver ut forskjellige teknikker og utstyr Det har jeg holdt på med i minst tjue år...

Men, dette gjør jeg kun for å overliste den slu og myteomspunnede ØRRETEN ! dark-smiley

Det trenger heldigvis ikke jeg for å lure en ørret eller to. Men så er vel jeg litt mer inteligent en deg da. ;)

Det er ikke noe å skryte av !  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi er ganske enige. Jeg er ute hver dag for tiden og kaster og prøver ut forskjellige teknikker og utstyr Det har jeg holdt på med i minst tjue år...

Så kult da,Keep it going.... <<l

Men, dette gjør jeg kun for å overliste den slu og myteomspunnede ØRRETEN ! dark-smiley

Jeg gjør det i tillegg for tilfredstillesen av det ønske om å ha kontroll over stangtuppen min. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Om man  har kontroll på hvor flua havner er dette rimelig greit. Om man _IKKE har kontroll på hvor flua havner er det mest et morrokast. Imponerende uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man  har kontroll på hvor flua havner er dette rimelig greit. Om man _IKKE har kontroll på hvor flua havner er det mest et morrokast. Imponerende uansett.

DET er faktisk et veldig godt poeng, Fredrik  :)

Jeg har sett mange kaste slik "mellom økta, og på kvelden", men aldri sett noen bruke det i praksis på en brukbar ørret. Aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun Staffan, Preben jeg har sett som har presisjon på dette kastet.

Og til dels Terje, som en god nummer tre :)

På vakende stor ørret?

Nei, det vet jeg, at du aldri har 1) sett noen av dem har gjort på 2) brukbar stor vakende ørret 3) i praksis. Ikke at det spiller noen rolle, men du har faktisk ikke sett det  :)  

Det må vel i så fall være Preben som kunne ha gjort det i praksis :-) Han er fantastisk til å kaste.

Eller Kjetil B. Mathisen, som også var utrolig dyktig.

Eller Sven, som utførte svært fine kurvekast.

Kjetil - her fra 1993

8686530095_5cee3e7882_b.jpg

EDIT: Jeg gleder meg faktisk til sommeren nå, og se at noen utføre 10 slike presisjons-kurvekast på rappen mot en vakende stor ørret  <<l Det blir moro og ikke minst lærerikt <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Et helt greit kurvekast.

OK Terje.

Hvordan beveger du stanga for å få til kastet?

Tom.

Jeg forklarer aldri fluekasting med ord, så der må jeg bare beklage at jeg ikke kan kommentere.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kun Staffan, Preben jeg har sett som har presisjon på dette kastet.

Og til dels Terje, som en god nummer tre :)

På vakende stor ørret?

Nei, det vet jeg, at du aldri har 1) sett noen av dem har gjort på 2) brukbar stor vakende ørret 3) i praksis. Ikke at det spiller noen rolle, men du har faktisk ikke sett det  :)  

Det må vel i så fall være Preben som kunne ha gjort det i praksis :-) Han er fantastisk til å kaste.

Eller Kjetil B. Mathisen, som også var utrolig dyktig.

Eller Sven, som utførte fine kurvekast.

Kjetil - her fra 1993

Jeg vet ikke hva Henning har sett og ikke sett men jeg har iallefall sett både Preben og ikke minst Staffan legge kurvekast på stor ørret........ i all beskjedenhet har jeg også gjort det selv noen ganger :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...