Gå til innhold

Stabburselva i Finnmark.


Tom R

Anbefalte innlegg

Jeg har tittet endel på de kartene, ser giftig ut! Var egentlig planen å gå inn der i sommer men å gå fire mil en vei, for å nå målet var uaktuelt med kun ti dager til rådighet. Det er i tillegg vrient å få noen form for transport inn i terenget her(porsanger=militært).

Setter ved ett bilde fra nærområdet gytebekken i godvannet, mye stor fisk her gitt. Sier jeg hvor det er [-( :-# =;

 

Kommer du foresten på møtet angående Vorma i morgen, er på velhuset på Brårud kl 1900. Så kan vi ta den diskusjonen angående vinterfiske i elva.

Får håpe det blir et konstruktivt møte ;)

 

Kent

post-496-13949845974458_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kent. Driver faktisk å jobber med alternativer for å transportere utstyret inn til elva nå. Tror jeg skal klare å få noen til å kløve utstyret inn med hest. Vi må jo gå selv, men det går fint når man ikke trenger å bære noe. Angående møtet så var jeg ikke klar over at det var i morgen. Jeg har vel egentlig ikke noe der å gjøre men det kunne vært interresant å høre på hva folk har å si. Jeg tror og håper at alle som fisker i elva synes at det er fint med en fredning i gyte tida, det skulle jo bare mangle. Jeg har fisket i elva siden jeg var en liten gutt og har blitt ganske kjent etter hvert. Det som er en realitet er at oppe ved fossen(i frednings området) har vi fått en overvekt av villfisk. Det tror jeg betyr at det gyter fisk der i området, og at reproduksjonen er brukbar.Derfor er det helt topp med fredning i de riktige områdene . Men på nedsiden av fredningssonen vet jeg at mesteparten av fisken som blir tatt er finneklippt, altså utsettfisk. Jeg mener at mye av fisken er på næringsvandring fra Mjøsa, altså ikke stedegen fisk. Dette kunne vi ha funnet ut med merking. Det jeg lurer på er om det er riktig å forby vinterfisket i de områdene av elva som det blir tatt nesten bare settefisk og som det ikke er påvist noen gyteområder? Jeg føler at denne debatten har blitt helt svart/hvit. Noen skal på død og liv frede, og noen skal overhodet ikke frede. Uansett hva som skjer i den ene elller andre retningen så er jeg redd avgjørelsen blir tatt på et tynt grunnlag og lite kunnskap om elva. Jeg er for fredning i gytetida, og jeg er også for en totalfredning av Vorma ørreten hvis den er truet. Det jeg allerhelst ønsker er å finne ut mer om er hvordan det egentlig står til med Vorma ørreten. Jeg håper og har egentlig alltid trodd at det finnes en stedegen stamme i elva. Men hva hvis det viser seg at all fisk kommer fra Mjøsa? At all fisk som gyter er også kommet fra Mjøsa eller eventuellt Glomma? Hva hvis all settefisken faktisk gjør mer skade enn godt for villfisken? Hva om det finnes gyteområder nedenfor fredningsonen? Det jeg egentelig gnåler om her er vel at det burde vært forsket mer på fisken og forholdene der nede før noen avgjørelse tas. Eventuellt frede alt ørret fiske i tre til fire år, men på en betingelse å finne ut mer i løpet av denne perioden. Den forskningsrapporten som ble laget sist har en mengde hull etter min mening. De mener at fisken i Mjøsa ikke vandrer ned i Vorma. Det har faktisk vært fanget fisk som er merket og satt ut i Hunderfossen ved Rånåsfoss nede i Glomma. Det står også at det ikke settes fisk i Vorma lenger. Hvorfor er det da så mye fisk med klippt finne i elva. Det må jo bety at fisken enten kommer fra Mjøsa eller Glomma. De mener også at det er lite trolig at fisken fra Glomma vandrer oppover. Hvorfor det? Har de forsket på det? Det har tidligere hvert fanget fisk i fossen som ble merket og satt ut ved Kongsvinger. Det tyder da på at det kanskje kommer fisk oppover også.Det vil være synd å forby en type fiske hvis det egentlig ikke har noen hensikt. Når det gjelder områdene lenger ned i elva så tror jeg at jeg kan vise deg noen plasser jeg tror ørreten gyter. Dette burde vært undersøkt nærmere sånn at det også kanskje skulle hvert fredet der. Jeg har heller ingen tro på at fisken faktisk gyter så seint som ut i Januar og Februar heller. Det er vel også en ting man burde finne ut. Jeg mener at gyteområdene bør fredes, og at resten av elva bør være åpen for fiske. Hvis man er redd for et for stort uttak så sett fangstbegrensning og eventuellt andre minimumsmål eller maksimumsmål, alt etter hvordan det står til med elva. Vi som er glad i elva burde begynne å snakke sammen og dele erfaringer, da tror jeg vi alle kunne lære mye. Lykke til på møtet i morgen, det hadde vært fint med et referat hvis jeg ikke kan komme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom R skrev:

 

Hvis man er redd for et for stort uttak så sett fangstbegrensning og eventuellt andre minimumsmål eller maksimumsmål,

 

Dette er noe jeg prøver å få grunneiere med på, må smi mens jernet er varmt. Det er jo snakk om fisketurisme i Vorma og Glomma, i den forbindelse så er det ikke dumt å innføre et maksmål, i tillegg et minimumsmål for å sikre rekrutering! Dette viser evntelle fisketurister at det faktisk er en forvaltning som sikrer stor fisk i elva!

 

Vi som er glad i elva burde begynne å snakke sammen og dele erfaringer, da tror jeg vi alle kunne lære mye. Lykke til på møtet i morgen, det hadde vært fint med et referat hvis jeg ikke kan komme selv.

 

Ja vi som har interesse av elva burde pratet sammen, det er tross alt vi som bruker elva som vet mest om den. Hadde vi stått samlet hadde gjennomslagskraften hos grunneierne hvert mye større! Kansje vi skal prøve å gjøre noe med dette. Forhåpentligvis blir møtet bra, så har vi kansje noe å bygge videre på derfra.

Jeg skal sende deg ett referat fra møtet hvis du ikke får kommet.

 

Ridetur inn Stabbursdalen høres jo helt flott ut, eller så har jeg muligens en på hånden som søker i disse tider, om landingstilatelse for helikopter på noen lokasjoner, men er ikke helt sikker på hvilke områder han har søkt om. Men han er fra Porsanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på, og håper inderlig ikke at man får landingstillatelse så langt ut i villmarka. Kommer til å ødelegge områdene for lang tid fremover. Nei, f..n, skal dere inn dit, får dere komme dere inn ved egen hjelp!!! Irriterende nok å bli overflydd av ulovlige innflyvinger når man går inn!!!

 

Hvis dere ikke orker å gå inn, samt bære utstyret selv kan dere holde dere til områder nærmere vei!!!

 

Det er en grunn til at noen områder blir/er bedre enn andre!!!

 

(jeg er ikke opptatt av å ha områdene for meg selv, bare fisk, men husk at områdene her nord også er sårbare)

 

jk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JK. Jeg var inne i Stabbursdalen i sommer, og da brukte jeg beina. Har ikke noe problem med å gå for å komme meg til gode plasser. Er litt overrasket over at du reagerer sånn på kløving med hest. Vi har sett på det som en litt koselig del av turen, og ikke bare en måte for å slippe unna å bære. Vi får jo også muligheten til å tå med noen kilo ekstra uten at det blir helt uholdbart. Mener du at områdene er så sårbare at de ikke tåler heste hover? Eller mener du at området ikke tåler flere fiskere?

Hvis dere ikke orker å gå inn, samt bære utstyret selv kan dere holde dere til områder nærmere vei!!!

Dette synes jeg blir litt for dumt. Jeg er frisk og rask, men det er ikke alle som er så heldige. Du mener altså at marka er for de som ikke er hemmet på noe vis, og de som eventuellt har et problem med fysikken skal fiske i fra bilvinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kan dere gjerne ta med hester og reinsdyr om dere vil, men hva helikopter og andre motoriserte farkoster i utmark angår må jeg si meg hjertens enig med JK. Altfor mye av dette som det er. Synes dere ikke dette ødelegger selv også da ? De beste stedene skal være vanskelig tilgjengelige, det er jo ofte grunnen til at de er bra.

 

rj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert , øvre del av Stabbursdalen er ikke plassen du drar for å nyte skogens ro :D , jeg har flere ggr sett over 30 biler parkert innpå moen. Dette er folk som hovedsaklig skal på ørretfiske innover dalen. Siste rapport jeg fikk derfra i sommer var bekjent som var innpå i 7 dager uten fisk.. :cry: For de lmer sedate er lombolaområdet også en fint område for brunørret, har selv dratt 6 stk over kiloet fra båt på min siste tur her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Føler meg litt dum her gitt. Mener ikke at man skal fly folk langt f... i vold inn på fjellet med fiskebruk og all mulig f...skap. Men jeg mener at det tross alt ikke er noe galt i at noen tjener noen kroner på å kunne ta med seg noen turister i villmarka. Men det skal være på naturens villkår, og når det gjelder det etiske i dette så kan helikopter være en god løsning, man slipper å ha søppeldynger på hver leir plass innover mot det forgjettede land, slik er det i alle områder, har blant annet fått raporter fra femunden i år der området rundt Røvoldtjønna så ut som en stor utedass bokstavlig talt.

Hvis man i tillegg setter krav til at det skal være med en guide på slike turer så ser jeg ikke den helt store faren. Vel å merke hvis guiden og arangøren har ett vist ansvar i landingsområdene sine.

Men dette er helt klart noe som burde vært tatt opp i noen fora i Finnmark, der rovdrift ser ut til å ligge mange hjerter nær på mange områder. Dette er mine helt subjektive synspunkter og er ikke ment mot noen på dette forum :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg at det er rovdrift på naturen her på noen områder, men tror ikke det hjelper at fiskere blir fløyet inn til slike avsidesliggende områder... Er selv fiskeguide, men har ikke lyst til å fly folk inn til de områdene jeg bruker (ikke stabb...).

 

Bruk føttene. Det rasket man bærer inn i fjellet, får man også bære ut!!! Ikke noen unskyldning at man må bære det selv (ikke noe vondt ment til noen spes. her på forumet, bare generell frustrasjon etter å ha sett leirplasser som likner på søppeldynger her...)

 

 

jk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Er enig med JK her.

Irriterer meg over at folk bruker "unaturlige " middler for å komme seg fra A til Å berre for å spare på kreftene.

 

Det er nok plasser ein er meir avhengig av transport en andre, men det er det med at naturperler ser ut som rasteplasser som irriterer her.

 

(Og folk som må bruke helikopter for å spotte Reinsdyr på vidda når dei er på jakt og er eg imot) Litt offtopic. :roll: Sær?.....litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er nå litt viktig å skille på lovlige / ulovlige transportmidler her da....

 

Apropos helikopter; -Man kan ikke klandre folk for å benytte seg av fult lovlige transportmidler, det er bedre å klandre de som styrer reglementet, eller gir alt for mange dispensasjoner fra reglene.... ;)

 

Jeg har fisket på Kola, med helikopter som transportmiddel, og jeg har fisket i Europas største naturreservat i nordsverige, med helikopter som transportmiddel. Begge plassene er ganske utilgjengelige til fots, men det går nok - hvis man vil sette av ca. to ferieuker bare til fotturen inn/ut ;) . Her finnes ingen veier på mange, mange, mange mils omkrets, i motsetning til Finnmarksvidda der man kan gå inn fra grusveier til mange godplasser på under ett døgn med høy marsjfart.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler liksom at det for de aller fleste bare er et spørsmål om stor nok avstand før man sier at det er OK med lovlig helikoptertransport...

 

De fleste skjønner at man ikke kan gå til fots inn til nordøstsiden av Kola, og da er det greit med helikopter. Helikopter inn til Laksefjordvidda blir liksom ikke det samme, når det kun er noen timers marsj fra nærmeste hovedvei. Men hvor går grensa for at det skal være OK? Én dagsmarsj? To dagsmarsjer? Tre..?

 

Ikke missforstå - jeg er ikke tilhenger av at det skal mykes opp i denne transportformen i Norge. Ser bare (som Sven-Kåre påpeker) at det er mange som synes det er OK å fly i andre land, eller andre landsdeler - bare ikke i "sitt" favorittområde...... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personlig av den oppfatning at turen inn til fiskevannet / området er vel så mye rekreasjon som selve fiske. Traske i fredfyllt natur koke kaffe på bålet . våkne til en duggfrisk morgen når en kryper ut av soveposen. Å ikke minst kjenne forventningene bygge seg opp til fiske når du ser hvor nydelig naturen er.

Transport etappen er etter min mening sterkt undervudert å tror mange ville verdsette turen mer om de tar seg tid til å pruke pedalene til å komme seg rundt å ikke bare hoppe i bilen , bli kjørt inn av en hjelpsom bonde eller kaste seg på et hokus!

Hoku burde vært forbeholt dem som av fysiske grunner ikke kan ferdes i naturen. for oss andre finnes det ikke unskyldninger.Tar turen til vannet 2 uker tur /retur så får en ta 3 uker fri , enkelt å greit . eller finne en annen plass å fiske!

men det er for mange av de som egentlig har tid å fysikk som velger en lettvint løsning.

La oss foreksempel ta disse som bruker hokus til å spotte rein . Hvor i helvete er jakta henn , de jakter nemmelig ikke, de driver slakt ( eller rikmannsjakt som det også kan kalles). Lattelig spør du meg , kan du faen ikke finne dyra på andre måter bør de gå på maxi å kjøpe ferdig stek!! ( noget off topic men men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Skjønner jo at vist ein er på slike turer som Mr Flemming nevner her,er det neste umulig å gå.Men slike turer er som oftest lagt opp slik at det ikkje er noko særlig spor etter dei.

 

Er nok av samme oppfatning som Eirik.Spesiellt det med jakta(fordi om det er offtopic)

 

Når ein jakter rein på vidda er jo halve greia at ein skal gå i naturen.Finner ein ikkje rein, ja da er det ein normal bomtur.

 

Her eg bur er den komunen med flest hjorteløyve pr jeger i Norge.Her er det eit par eksempel på kor gale det er(husk offtopic):Her kjøper ein løyve av bønder og skogseigere, legger epler på eit jorde og setter seg i ei bu og venter på at hjorten skal komme ner.

 

Dette er veldig vanlig rundtom i norges land........... :?

 

Dette eksempelet viser berre kor lite naturen betyr for enkelte.

 

 

For kva gir den beste følelsen? Gå etter hjorten i skogen etter spor, lyd og vindretning.

Eller sitte med nytrekt kaffi i ei bu og vente på at dyret skal komme ner der epla og gullerøttene ligger :(

 

 

Men vi er jo ikkje alle like.Er ein på tur så er ein på tur.(Dette gjelder da selfølgelig ikkje plasser det tar 5 uker å gå til..... :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos helikopter; -Man kan ikke klandre folk for å benytte seg av fult lovlige transportmidler, det er bedre å klandre de som styrer reglementet, eller gir alt for mange dispensasjoner fra reglene....

 

Dette er jo noe dobelt moralsk . En har lov her i landet til å ta all fisk over minstemål( untatt lokale bestemmelser) men da blir en sett ned på , for da vil en over tid ødelegge elva / vannet . det brukes store summer hvert år til å vedlikeholde vann og elver ( bla kalking ) på grunn av surt nedbør å forurensning( helikoptere av " kola " typen eller super puma bruker nermere 700 liter jet a1 pr time flyvning

Konklusjoen min blir da ( satt på spissen) : ta ikke fisken du fisker lovlig , men fly inn bidra til økt vannforurensning å skremm alt viltet i mils omkrets.

 

Vi som brukere kan ikke sitte på gjerdet å si " skyll på reglene" . Vi som brukere av naturen må gå forran med et godt eksempel!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du bruker aldri bil på fisketurer Eirik...?

Er litt spent på hvordan du da skal forsvare denne forurensende bilbruken når du kunne gått til fots, selv om det tok tre uker. Du kan jo ta fire uker ferie vet du..... ;) Det var en fleip...

 

Ser ikke på meg selv som et miljøsvin, tvert i mot, men det får være grenser for hvilke forurensinger jeg skal ha dårlig samvittighet for, og hvilke jeg ser på som et "nødvendig onde" fordi det er den mest praktiske løsningen... ;)

 

Jeg bruker forurensende bil til fisketurer, ja. Skal jeg slutte med det? Og jeg kjører bilen så langt det er mulig før jeg tar beina fatt, jeg innrømmer det. Er det latskap, eller prioritering av tid til fiske i stedet for vandring?

 

Skjønner hvorfor folk reagerer på bruk av helikopter til jakt. Dette synes jeg ikke noe om i det hele tatt, og har ingen ting med "jakt" å gjøre. Som ren transport til andre siden av den russiske tundraen derimot, synes jeg er helt ok. Man har liksom ikke noe særlig valg om man vil oppleve fisket der, og DET ville jeg..... ;)

 

Konk; hvis området er tilgjengelig til fots så bruker man bena, og hvis området er utilgjengelig må det være lov med annen transport. Ok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ok hvis transportmiddelet er lovlig. Her i Norge Går det jo bilveier overalt, så det blir sjelden tre ukers innmarser til noen områder. Bruk beina fra bilveien, så sparer vi noen områder til de som orker og har tid til å gå dit... Må man jukse med helikopter kan man holde seg til områder nærmere vei!!!

 

jk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Skal opp til Hammerfest til sommeren men er ikke helt sikker på når det er best å dra opp. Planen er å fiske i Stabburselva og i div vanner og elver i nærleiken. Er det noen som kan gi meg tips om når ørreten fiske er på sitt beste. Tror jeg legger turen tidlig på sesongen, når er det tidligste sånn ca? Gleder meg som en unge! Skal finne den gytebekken som det tidligere ble vist her, til fots.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...