Gå til innhold

Fiske med Popper!


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer rundt fiske i sjøen med poppere og andre overflatefluer.

Etter min erfaring så er de ikke forbeholdt sommer og høy vanntemperatur.

Så man trenger ikke vente til etter St.Hans for å åpne "tørrflueboksen" :)

Det startet for flere år siden, en stille høstdag etter løvfallet.

Jeg hadde fisket over en grunn bukt med markert marbakke, det var mye sjøørret i området men de ville ikke ta på reker og små streamere. De vaket overalt og fisken var svært aktiv.

Jeg byttet flue og satt på en Muddler på krok 4 og kastet til nærmeste vakene fisk.

Men Muddleren sank ikke, irritert dro jeg kjapt inn en halv meter og i stoppet kom fisk opp og kroket seg selv.

Kort fortalt så ble det over 20 sjøørret på denne strip and stop teknikken.

De ville kun ta den i stoppene, noen fulgte etter på trekkene, men gjorde ingen utfall før Muddleren stoppet.

Men det var et problem med den flua, den ble tung, våt og sank etter noen fisk. Og jeg har ikke sjelden med flytemiddel i sjøen.

Så jeg laget en "ny" Muddler som hadde de egeskapene jeg var ute etter.

Den består av:

-en blank\hvit surret celleplast kropp, den tynne typen som brukes til innpakking av div elektriske artikler, ribbet med mono 0.18.

-vinge av celleplast 0.3mm nesten firkantet men litt bredere bak.

-hode av hjort spunnet på Muddlervis.

-Jeg har holdt de hvite, med grått hode men det er flere muligheter for å variere.

Denne flua bruker jeg en del etter sjøørret, natt som dag.

Til nattfiske så er det en enkel og ukomplisert konstruksjon som ikke hekter eller krever noe ettersyn mens man fisker.

Det fisker også godt i munningsområder og som stripeflue til nattfiske i elv.

Jeg kom litt bort fra overflatefisket etterhvert som tiden gikk, men fisket slik kveld og natt.

Det endret seg igjen da jeg sto ovenfor mengder med jagende fisk, det var mange arter inkl havabbor og sjøørret.

Brisling i store stimer var på menyen, og jeg tenkte at dette skulle bli lett!

Startet med en Clouser, men ikke et napp. Byttet til SF Deceiver, men den falt heller ikke i smak.

En annen fisker brukte sluk, men det virket ikke det heller, til tross for at han fisket over et området på sikkert 3 ganger det jeg hadde mulighet til.

Jeg tenkte at jeg måtte tiltrekke meg oppmerksomhet da fisken hadde nok å velge i under vann og en "våt" flue tydeligvis ikke virket!

Rigget om til flyteline 9 fot fortom og en Thai Popper, hadde ikke den helt store troen, men der tok jeg feil.

Fisken fosset etter popperen og kom fra alle kanter, jeg så på et kast 3 fisk som kom plogende flere meter unna flua. Jeg vet ikke hvor mange fisk det ble den kvelden, men det var tydelig at jeg hadde truffet riktig omsider!

Alle arter som jager småfisk slik vil finne interesse i en popper, jeg bruker mest min egen Thai Popper, men Crease Fly fisker akkurat like godt. Thai Popperen er bare så mye raskere å binde.

Man kan fiske slik hele året så lenge småfisk er jaget opp i overflaten, men det er ikke en fiskemetode jeg velger på en stille vinterdag uten vak eller eller aktivitet fra fisken.

Heller ikke om fisken på forsommeren vaker på klekkende fjærmygg, joda jeg har forsøkt det også, men da fikk jeg bare flyndre. Det er vel den minst trolige fisken å få på en overflateflue, og jeg ble mildt sagt overrasket! Den tok hardt og med et kjempeplask.

Da jeg snellet opp og satte med på en stein, så la jeg merke til at snørekurven var full av fjærmygg, dette var i relativt salt sjø, den som hadde hatt tørrflueriggen med da! For det vaket fisk så langt jeg kunne se..

Thai Popper:

-Bucktail hale med noen strå sølv eller perlemor flash.

-Kropp av hul celleplast tube, brukes til isolering av rør etc.

-Krok Popperkrok med stort krokgap, det er viktig!

Jeg bruker en sekser stang med en flytende syver line til popperfisket, fortommen er 9-12 fot med spiss på 0.25 eller 0.28. Jeg kapper litt av spissen på lina og fortommen er av det kraftige slaget. Dette fordi det er mye luftmotstand i disse fluene, og det er sjelden det er vindstille.

Det som er litt viktig å tenke over er at det ikke er særlig fair ovenfor popperen å teste den når ingenting annet virker, slik man gjør med mange fluer man ikke har helt tro på. Og man vil ikke få stort på de heller, og kanskje ende opp med å slenge den over i skrotboksen, der alle fluene ligger som man ikke helt liker men ikke klarer å klippe opp heller.

Det er ingenting magisk over disse fluene, de bare tiltrekker seg oppmerksomhet. Det er ikke alltid det er til det beste, noen ganger blir det for mye.

Men kommer du over forhold med jagende fisk, så er det rett tid å plukke frem noen fluer som skvetter vann.

Selv horngjel og makrell blir gøy på denne måten, men vente bare til havabboren kommer opp etter flua!!

Legger ved noen bilder av fluer, popperfanget havabbor, fjærmygg og fjærmyggvakende fisk.

Test en popper i sommer da vel <<l

Ps. Beklager litt varierende kvalitet på bildene..

post-3402-13949896110605_thumb.jpg

post-3402-13949896111208_thumb.jpg

post-3402-13949896111806_thumb.jpg

post-3402-13949896112546_thumb.jpg

post-3402-13949896113015_thumb.jpg

post-3402-13949896113267_thumb.jpg

post-3402-13949896113626_thumb.jpg

post-3402-13949896113956_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg Tony <<l Liker Teorien din med når fisken er på næringsøk\jakt så skal det litt til å få oppmerksomheten bort fra brislingstimen. Må teste ut det her i sommer 8) fisken tar vel popperen for en skadet og lett fanget fisk i stoppene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er greit å dele litt av og til, så takk for at dere finner nytte i det <<l

Jeg har fisket og bundet mye rart, også de ferdiglagde popperne.

De fisker veldig fint og det eneste som gjør at jeg ikke bruker de er at de tar for lang tid å binde.

Jeg finner glede i å ribbe fluene ned til bare det fangstgivende står igjen, mye for å spare tid ved stikka men også fordi det gir meg en del aha opplevelser.

I form av at det man først trodde var det aller viktigste, plutselig viser seg å ikke bety noe for fisken i det hele tatt.

Jeg snakket generelt nå og ikke bare om poppere.

Men vil man, så er det ikke noe i veien med å bruke ferdige hoder.

Det viktige her er ikke så mye hvordan de ser ut, men hvor mye eller lite leven de lager i vannfilmen.

En del arter blir ofte, ikke alltid, skremt av for mye bråk i filmen.

Sjøørreten kan være slik, men noen ganger er de i et annet modus og tar på alt som måtte komme.

Thai Popperen er en midt i mellom flue, den lager ikke for mye leven, men om man trekker den hardt så gjør den det.

For meg er den perfekt, men hva annet kan jeg si :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiggle Bug over samme prinsipp som Thai Popperen, tar 2 min å binde!

Denne er for fiske på hurtigsynk liner, den flyter og vil hele tiden jobbe seg opp mot overflaten.

Det sier seg selv at det blir mye bevegelse i denne flua og den kan fiskes utrolig sakte over grunne områder uten å henge seg fast.

Man kan også bare la lina synke til bunnen og la flua henge der, i påvente av trekkende fisk.

Det kan være effektivt om fisken er sky og vil bli skremt av lina som lander på vannet.

Denne varianten er ganske stor og tiltenkt havabbor, fisket på dyp fra 2-5 meter.

Men det er ingenting i veien for å lage den mindre til andre arter.

post-3402-13949896166462_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fisket en del med popper i dag, tony! Brukte en hjortehårspopper med litt marabou. str 1. Fikk en spinner hai på 70 kilo. skikkelig head and tail vak, etterfulgt av ett 350 meter langt utras :P

Vebjørn!

Her håper jeg kamera var med ?

Rått ! grattis med fet fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket en del med popper i dag, tony! Brukte en hjortehårspopper med litt marabou. str 1. Fikk en spinner hai på 70 kilo. skikkelig head and tail vak, etterfulgt av ett 350 meter langt utras :P

Vebjørn!

Brutalt :o Greit å passe fingrene fra sveiva da ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk :) kameraet var med vet  <<l

Har allerede laget en film av det, men jeg har ikke nett nok til å laste den ut på nettet.

Gjelder å passe fingra både fra snella og backingen. Freser godt i snella når spinner haien nermer seg 70 km/t.

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow.

20m line raser ut på et sekund.Da snakker vi action.

Hadde vært drita kult å se. :)

Tom.

Er vel ikke langt unna at det stammer nei. Brukte hansker, men backingen kutta meg skikkelig opp på fingeren når haien rasa ut første gang. Etter det fikk jeg to haier til på 60 og 120 kilo, og hadde da hender langt unna snelle og line :P Men de er så eksplosive, så sveiven rappa til meg ganske ofte. fingerene venstre hånda mi verket resten av dagen...

Bare vent tom, drar over til en ny øy om en uke. Kanskje det er nett nok på flyplassen i honduras til å laste opp videoen ;)

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...