Gå til innhold

Scott Radian erstatter S4 !


-Lars-

Anbefalte innlegg

Hvordan disse linene funker for deg på 9-fotern veit jeg ikke. 9 fot og 8'6 fot opplevde jeg som såpass ulike at det er umulig for meg og mene noe som helst om 9-fotern og linevalg bortsett fra den LT Trout lina i #4 som jeg da har testet i en time på en gressplen. LT Trout og 9'#4 var match. Stabilitet og kontroll. samt delikate nedlegg er stikkordene i den komboen, syntes jeg, på den plenen.....Den lina er hva man kan kalle "riktig klasifisert", altså en #4 er en "gjennomsnitlig" 4-er line.

 

Førsteinntrykk av SA SBT var greit nok. Ikke en line jeg kommer til å bruke mye, tenkte jeg, Rio Gold gjør heller susen. MEN, etter noen flere turer i skauen der det er trangt må jeg innrømme at den lina jaggu meg er smooth. Klump og tapering minner om Guidelines Presentation men skytelina er tykkere slik at man kan presentere mer stabilt på lengre kast hvis behovet opptrer. Den SBT lina er faktisk ei knallgod line og den blir med med resten av året. Rio Gold derimot kunne jeg tenkt meg og bytta bort mot noe ørlite tyngre. Ikke fordi den ikke er god, for det er den, men forsi jeg liker ei langklumpline som bøyer stanga litt ekstra.

 

Du spør etter vannkast. SBT er overlegen på det området innenfor bruksområdet det er designet for, etter min mening og line-erfaring. Om det funker eller ikke for deg kommer nok mye ann på kasteferdighetene dine og selvfølgelig "your personal preferenses"..

 

 

Grattis med Radian! Knall fiskestang!! ;)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SBT vs Presentation: Jevnere overganger mot fronttapering/skyteline, fine markeringsfarger, digg coating(som presentation), og ei ellers god kortklumpline for lengder på maks tjueoglitt meter. Plasker mindre enn presentation gjør den også - synes jeg iallfall. Lett å trekke opp fra vannet, samtidig som den er lett og mende - innenfor en viss lengde seff... ;) Perfekt til elver på maks 15-20 i bredde, og supertrange "tett på land situasjoner" i krattskauen. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av gutta som har fanga fisk på Radian enda?

Kanskje vanskelig å sette ord på, men hvordan føles det med fisk i enden? Er den langt unna G2 på det punktet?

Tråden er utstyrsprat. Men siden du spør, ser med huff og gru på den dagen jeg får fiskeslim på korkhåndtaket

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er utstyrsprat. Men siden du spør, ser med huff og gru på den dagen jeg får fiskeslim på korkhåndtaket

Haha! Ikke meningen å gå OT ;-)

Spent på om den feelen scott snakker om også gjelder under kjøring av fisk. Synest ofte de raske stengene ofte blir litt kjedelige med lite feedback på dette området. På g2en kjenner man jo nærmest hver eneste bevegelse fisken gjør. Spent på om de har fått noe av dette inn i Radian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kunne gitt deg et svar. Tror andre kommer meg i forkjøpet! Har 8`6" og den var vesentlig snillere enn 9` da jeg testet på gress. Skulle ønske jeg kunne sammenlignet med stanga du har til salgs, men må bli mot min ZXL 905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg Scott forklarer stanga bra med "feeling og speed". Har fått kjørt noen fisk nå på min 8'6#4 og selv 100 grammerne er moro fisk. Den er ikke så løs i toppen som G2, men feeling har den i massevis. Blir bare mer og mer glad i den stanga, knall fiskestang!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det like store forskjeller på 8'6 og 9" i klasse 5 og?

Det er # 5 jeg har. Det er stor forskjell. Kan være det blir annerledes på vann/ i elv / ved å benytte forskjellige liner. Jeg testet kun på gress med samme line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg Scott forklarer stanga bra med "feeling og speed". Har fått kjørt noen fisk nå på min 8'6#4 og selv 100 grammerne er moro fisk. Den er ikke så løs i toppen som G2, men feeling har den i massevis. Blir bare mer og mer glad i den stanga, knall fiskestang!

Kult!  <<l  

Ser du har fått testa både 8,6 fotern og 9 fotern. Er de like i aksjonen? Fremsto en av de som dypere enn den andre? 

Dårlig med Scott-forhandlere på vestlandet, så vanskelig å få testet de selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klasse 4 som jeg har prøvd er dem er veldig ulike faktisk. 8'6 opplevde jeg som mer midflex og følsom. 9 fotern jobber mer i topp og holder mer line stabilt ute på lange kast, men det går på bekostning av følsomheten i stanga. Her måtte jeg velge mellom stabile lange kast eller en mer følsom stang med dypere flex. Valgte sistenevnte og angrer ikke ett eneste sekund. Kjørt masse småørret på den i kveld og samtlige 100-grammere er like moro med den stanga (8'6).

 

De fleste går vist for 9 fot etter hva jeg hører av div utsalgssteder, og det bunner seg nok i dette med stabilitet i kastene, etter min mening. 8'6 er like stabil når man har brukt den litt og blitt vant til den, mener nå jeg. :)

 

Blei mye synsing her. mmmoose

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan disse linene funker for deg på 9-fotern veit jeg ikke. 9 fot og 8'6 fot opplevde jeg som såpass ulike at det er umulig for meg og mene noe som helst om 9-fotern og linevalg bortsett fra den LT Trout lina i #4 som jeg da har testet i en time på en gressplen. LT Trout og 9'#4 var match. Stabilitet og kontroll. samt delikate nedlegg er stikkordene i den komboen, syntes jeg, på den plenen.....Den lina er hva man kan kalle "riktig klasifisert", altså en #4 er en "gjennomsnitlig" 4-er line.

 

Førsteinntrykk av SA SBT var greit nok. Ikke en line jeg kommer til å bruke mye, tenkte jeg, Rio Gold gjør heller susen. MEN, etter noen flere turer i skauen der det er trangt må jeg innrømme at den lina jaggu meg er smooth. Klump og tapering minner om Guidelines Presentation men skytelina er tykkere slik at man kan presentere mer stabilt på lengre kast hvis behovet opptrer. Den SBT lina er faktisk ei knallgod line og den blir med med resten av året. Rio Gold derimot kunne jeg tenkt meg og bytta bort mot noe ørlite tyngre. Ikke fordi den ikke er god, for det er den, men forsi jeg liker ei langklumpline som bøyer stanga litt ekstra.

 

Du spør etter vannkast. SBT er overlegen på det området innenfor bruksområdet det er designet for, etter min mening og line-erfaring. Om det funker eller ikke for deg kommer nok mye ann på kasteferdighetene dine og selvfølgelig "your personal preferenses"..

 

 

Grattis med Radian! Knall fiskestang!! ;)

Kjøpte SBT med en gang den kom, cirka to år siden, i #6. Bruker den på streamerstanga, som oftest i 'trange' skogsvann. Har blitt veldig glad i den lina, og som du sier: genial til sitt formål <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Måste säga att jag gått från att vara riktig Sage fan till att bli riktigt glad i Scott och Radian. Har fiskat med allt möjligt av spön sista 30 åren. Allt från riktigt mjuka saker till det snabbaste av det snabba. Personligen gillar jag när det är skapligt bra med fart i sakerna. Blåser gör det ju stort sätt alltid mer eller mindre. Men jag vill gärna ha ett lite mjukara spö när jag drillar fisk. Tycker dessvärre att många nyare spön saknar feeling både vid kast och drillning av fisk. Sammt att flera av spöna jag hade var väldigt fina till överhandskast men inte så mycket mer. Speciellt till underhandskast överaskade Radian mig. Ser verkligen fram till en ny sesång så dom nya spöna får kört sig ordentligt! För mig är Radian mitt i prick. Passar fint till alla sorters kast, skapligt lätta, väldigt livlig och "spretten", "rättklassade" och allmänt väldigt trevliga. :)

Endret av Lilja
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Prøvd RIO GOLD "sjokk rosa". Finnes knapt styggere line, men! Prøvekastet på gress, virker lovende. # 5 til Radian 865.

 

Ser i et innlegg mai 2014 at jeg skulle teste GL Experience # 4. Det fikk jeg gjort for 2 uker siden. Var bra det også. Prøvd på vann sammen med andre snører og stenger. (Hardy glass # 5  8` og T&T HII # 4  9`)

Endret av hansjr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...