Gå til innhold

Scott Radian erstatter S4 !


-Lars-

Anbefalte innlegg

En spennende nyhet fra Scott, dette . . .

Radian skal erstatte S4, og skal visstnok være fast action fluestenger som også er artige å fiske og å kjøre fisk på  ;)

Interessant videosnutt her, og som alltid når Scott lanserer noe nytt, så har jeg trua på at dette er bra saker :

http://www.tellurideangler.com/categories/Fly-Rods/Scott/Radian-Series-%28New%21%29/

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spennende nyhet fra Scott, dette . . .

Radian skal erstatte S4, og skal visstnok være fast action fluestenger som også er artige å fiske og å kjøre fisk på  ;)

Interessant videosnutt her, og som alltid når Scott lanserer noe nytt, så har jeg trua på at dette er bra saker :

http://www.tellurideangler.com/categories/Fly-Rods/Scott/Radian-Series-%28New%21%29/

Spennende!

Legg merke til fasongen på håndtaket i de mindre klassene. Full well som på Sage ONE og Circa? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spennende nyhet fra Scott, dette . . .

Radian skal erstatte S4, og skal visstnok være fast action fluestenger som også er artige å fiske og å kjøre fisk på  ;)

Interessant videosnutt her, og som alltid når Scott lanserer noe nytt, så har jeg trua på at dette er bra saker :

http://www.tellurideangler.com/categories/Fly-Rods/Scott/Radian-Series-%28New%21%29/

Spennende!

Legg merke til fasongen på håndtaket i de mindre klassene. Full well som på Sage ONE og Circa? 

Ja, skal ikke nekte for at jeg kastet opp en skvett når jeg så korkhåndtaket fra helvete !

Men det fikser man lett med hammer, meisel, og litt ymse sandpapir  <<l

Evt kjøpe blanks, og lime & kitte på tilbehør selv  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert ei nydelig stang, med delikat finnish, flotte surringer, ditto lakkering, påkostet snellefester og flott korkkvalitet, men jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor i helv... de fleste stang produsentene, skal overøse nette klinger, med kork nok til ei hel stang nr.2?

Føles ikke bra, at denne trenden bare fortsetter. Kjenner jeg bare blir mer og mer glad i SP modellene mine.

Har gått å fyset på noe nytt i 9# line 4, men siden den eneste jeg liker korken på av de "nye" modellene, er det styggeste jeg vet for øvrig, så får det jaggu være.

Noen som har prøvd Helios II?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

En dag i elva med de nye håndtakene og man skjønner hvorfor.. Vi med mannehender setter i allefall pris på det  ;D

Scott var forøvrig tidlig ute med fullwells på #5 så de kopierer ikke Sage.

OG, vi som har vært med en stund husker at "half wells" var standarden... (Ikke REVERSED half wells som er på de fleste lettere klasser...)

Ser de har spadd fram Theresa i denne snutten også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Helt sikkert ei nydelig stang, med delikat finnish, flotte surringer, ditto lakkering, påkostet snellefester og flott korkkvalitet, men jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor i helv... de fleste stang produsentene, skal overøse nette klinger, med kork nok til ei hel stang nr.2?

Føles ikke bra, at denne trenden bare fortsetter. Kjenner jeg bare blir mer og mer glad i SP modellene mine.

Har gått å fyset på noe nytt i 9# line 4, men siden den eneste jeg liker korken på av de "nye" modellene, er det styggeste jeg vet for øvrig, så får det jaggu være.

Noen som har prøvd Helios II?

Enig. Rett i dreibenken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spennende nyhet fra Scott, dette . . .

Radian skal erstatte S4, og skal visstnok være fast action fluestenger som også er artige å fiske og å kjøre fisk på  ;)

Interessant videosnutt her, og som alltid når Scott lanserer noe nytt, så har jeg trua på at dette er bra saker :

http://www.tellurideangler.com/categories/Fly-Rods/Scott/Radian-Series-%28New%21%29/

Spennende!

Legg merke til fasongen på håndtaket i de mindre klassene. Full well som på Sage ONE og Circa? 

fine greier det der...på saltvannsstenger og skyteklumpbruk :)

På ørretstang? Nei, takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger håndtaket på Scott M ;D ;D Helt max i mine hender <<l

Scott M og Sage One/Circa er ikke helt krise, for der smalner det ihvertfall av en anelse mot front. Så får det heller være at det ikke ser helt bra ut . . .

På denne nye Scott Radian ser det nesten ut som håndtaket er tykkere i front enn bakerst, så man begynner å lure på om det er satt på feil vei  ;D

Det påstås at det gir bedre kontroll på stangføringen, men er det virkelig noe man plutselig finner ut i 2012/2013 ? Man benyttet jo slike håndtak på fluestenger på 70-80 tallet, for så å gå bort ifra det . . .

Nei, håper Radian blir å få kjøpt som blanks, for det er helt sikkert knallgode stenger  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jim Barchi fra Scott og Jerri Seim fra Sage det er nok snart industristandard, ig det er fullt forståelig..

Som tidliger håndtverker vet man hva man mener om en hammer med tynt skaft... Og andre typer verktøy for den del...

Her er det kun estetikk og konservativ tilnærming som begrenser...

(Vel og merke fra #5 og oppover... På treer og firerstenger vil jeg ha western grip eller liknende. rett og slett fordi jeg velger #4 og#3 til mere delikat nærfiske. Når jeg fisker med femmer er det OFTE laaaange kast, og div vannkast. Og da ER tjukt håndtak bedre....... mener JEG...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger håndtaket på Scott M ;D ;D Helt max i mine hender <<l

Scott M og Sage One/Circa er ikke helt krise, for der smalner det ihvertfall av en anelse mot front. Så får det heller være at det ikke ser helt bra ut . . .

På denne nye Scott Radian ser det nesten ut som håndtaket er tykkere i front enn bakerst, så man begynner å lure på om det er satt på feil vei  ;D

Det påstås at det gir bedre kontroll på stangføringen, men er det virkelig noe man plutselig finner ut i 2012/2013 ? Man benyttet jo slike håndtak på fluestenger på 70-80 tallet, for så å gå bort ifra det . . .

Nei, håper Radian blir å få kjøpt som blanks, for det er helt sikkert knallgode stenger  :)

Er ikke dette mest mote? Har en masse glassfiberstenger og tidlige karbonstenger etter min far, og de har alle sånne håndtak. Downlocking snellefester var jo også standard på 70-80-tallet, så det kommer sikkert snart det også. Moter går jo i sånne sykluser. Selv liker jeg sånne håndtak, så det gjør ikke meg noe hvis det blir veldig utbredt. Men det går jo helt fint med sigarhåndtak/half wells også.

Du skal se det ikke er lenge til simms lanserer vadebukser med sleng <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger håndtaket på Scott M ;D ;D Helt max i mine hender <<l

Scott M og Sage One/Circa er ikke helt krise, for der smalner det ihvertfall av en anelse mot front. Så får det heller være at det ikke ser helt bra ut . . .

På denne nye Scott Radian ser det nesten ut som håndtaket er tykkere i front enn bakerst, så man begynner å lure på om det er satt på feil vei  ;D

Det påstås at det gir bedre kontroll på stangføringen, men er det virkelig noe man plutselig finner ut i 2012/2013 ? Man benyttet jo slike håndtak på fluestenger på 70-80 tallet, for så å gå bort ifra det . . .

Nei, håper Radian blir å få kjøpt som blanks, for det er helt sikkert knallgode stenger  :)

Er ikke dette mest mote? Har en masse glassfiberstenger og tidlige karbonstenger etter min far, og de har alle sånne håndtak. Downlocking snellefester var jo også standard på 70-80-tallet, så det kommer sikkert snart det også. Moter går jo i sånne sykluser. Selv liker jeg sånne håndtak, så det gjør ikke meg noe hvis det blir veldig utbredt. Men det går jo helt fint med sigarhåndtak/half wells også.

Du skal se det ikke er lenge til simms lanserer vadebukser med sleng <<l

Helt sikkert motesak Håvard. Funker bra med andre håndtak for meg også, bare de ikke er for nette og små av type Winston. Holder ganske langt ned på håndtaket med tommelen oppå (?), og da passer dette meg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikker på at Radian blir kjempestenger som det meste andre Scott lager.  Når det gjelder håndtaket så synes jeg slike fullwells håndtak er helt nydelige å holde i en lang dag.

Jeg er nå sånn skrudd sammen at jeg kan tilpasse meg de fleste typer håndtak uten noe problem, men som skrevet over her, for tynne håndtake er drepen. De som ikke klarer å bruke slike håndtak bruker nok sånn "jålegrep" med pekefinger opp og er nok mer teoretisk enn praktisk anlagt  ;)

Vokste opp med fars splitcane for så å få min egen glassfiber før en Hardy carbonstang kom i mitt eie for ca 30 år siden alle med fullwells håndtak og dette håndterte jeg da greit som guttunge. Var derfor helt nydelig å ta i bruk min Scott M i fjor, kan ikke tenke meg noe mindre anstrengende håndtak å holde i over lang tid.

Men skal en bare ut på plenen å "peke" litt en gang i ny og ned med et nytt snøre bare for å finne ut at det ikke passer  ;D Eller sitte under en teltduk å fundere på alt som er feil ved forholda i stedet for å være ute å fiske, ja da ser jeg at fullwells håndtak blir helt feil, da er det nok sigar som gjelder ;D

Kjell

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Er sikker på at Radian blir kjempestenger som det meste andre Scott lager.  Når det gjelder håndtaket så synes jeg slike fullwells håndtak er helt nydelige å holde i en lang dag.

Jeg er nå sånn skrudd sammen at jeg kan tilpasse meg de fleste typer håndtak uten noe problem, men som skrevet over her, for tynne håndtake er drepen. De som ikke klarer å bruke slike håndtak bruker nok sånn "jålegrep" med pekefinger opp og er nok mer teoretisk enn praktisk anlagt   ;)

Vokste opp med fars splitcane for så å få min egen glassfiber før en Hardy carbonstang kom i mitt eie for ca 30 år siden alle med fullwells håndtak og dette håndterte jeg da greit som guttunge. Var derfor helt nydelig å ta i bruk min Scott M i fjor, kan ikke tenke meg noe mindre anstrengende håndtak å holde i over lang tid.

Men skal en bare ut på plenen å "peke" litt en gang i ny og ned med et nytt snøre bare for å finne ut at det ikke passer  ;D Eller sitte under en teltduk å fundere på alt som er feil ved forholda i stedet for å være ute å fiske, ja da ser jeg at fullwells håndtak blir helt feil, da er det nok sigar som gjelder ;D

Kjell

Noen mener at det blir bedre presisjon med pekefingeren framover. DET sitter i alle fall mellom ørene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikker på at Radian blir kjempestenger som det meste andre Scott lager.  Når det gjelder håndtaket så synes jeg slike fullwells håndtak er helt nydelige å holde i en lang dag.

Jeg er nå sånn skrudd sammen at jeg kan tilpasse meg de fleste typer håndtak uten noe problem, men som skrevet over her, for tynne håndtake er drepen. De som ikke klarer å bruke slike håndtak bruker nok sånn "jålegrep" med pekefinger opp og er nok mer teoretisk enn praktisk anlagt   ;)

Vokste opp med fars splitcane for så å få min egen glassfiber før en Hardy carbonstang kom i mitt eie for ca 30 år siden alle med fullwells håndtak og dette håndterte jeg da greit som guttunge. Var derfor helt nydelig å ta i bruk min Scott M i fjor, kan ikke tenke meg noe mindre anstrengende håndtak å holde i over lang tid.

Men skal en bare ut på plenen å "peke" litt en gang i ny og ned med et nytt snøre bare for å finne ut at det ikke passer  ;D Eller sitte under en teltduk å fundere på alt som er feil ved forholda i stedet for å være ute å fiske, ja da ser jeg at fullwells håndtak blir helt feil, da er det nok sigar som gjelder ;D

Kjell

Noen mener at det blir bedre presisjon med pekefingeren framover. DET sitter i alle fall mellom ørene..

Enig! Det er for lite krefter i pekefingeren sammenlignet med tommelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig, he, he  <<l

Jeg kjenner Pål Andersen. Kjenner meg sjøl ganske godt også. "Puse lanker" og "jåle grep",hmm, skeptisk... ;)

Sjøl skal jeg ikke skryte på meg times vis med fluestang i nevene de siste årene, men kalkuler gjerne, med at jeg har mine timer med korkhåndtak i hendene fra før. Pål, kan godt hende fisker og kaster mer enn de fleste her inne...  8) Det er for meg ikke helt tilfeldig at jeg, for min del, velger half wells håndtak på mine stenger #5>

Det er klart at full wells gir mulighet til å legge vesentlig mer trykk(krefter) i kastet, i form av "tommel grep",

Men det trenger jeg personlig ikke tenke på, da jeg ikke er nødt til å kaste/fiske på 20+ hele tiden.

Ikke trenger jeg å bruke så mye krefter for å kaste 20+ heller ;)

Godt vi er forskjellige, og ikke nødvendig hvis håndtverkere hele gjengen  ;)

Ronny B. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Fisker selv med Scott G2. Den har relativt tjukt western grep. Jeg er godt fornøyd med den, men jeg er ikke imot fullwells av den grunn er vel mitt egentlige budskap...

I bunn og grunn er det smack og behag.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikker på at Radian blir kjempestenger som det meste andre Scott lager.  Når det gjelder håndtaket så synes jeg slike fullwells håndtak er helt nydelige å holde i en lang dag.

Jeg er nå sånn skrudd sammen at jeg kan tilpasse meg de fleste typer håndtak uten noe problem, men som skrevet over her, for tynne håndtake er drepen. De som ikke klarer å bruke slike håndtak bruker nok sånn "jålegrep" med pekefinger opp og er nok mer teoretisk enn praktisk anlagt   ;)

Vokste opp med fars splitcane for så å få min egen glassfiber før en Hardy carbonstang kom i mitt eie for ca 30 år siden alle med fullwells håndtak og dette håndterte jeg da greit som guttunge. Var derfor helt nydelig å ta i bruk min Scott M i fjor, kan ikke tenke meg noe mindre anstrengende håndtak å holde i over lang tid.

Men skal en bare ut på plenen å "peke" litt en gang i ny og ned med et nytt snøre bare for å finne ut at det ikke passer  ;D Eller sitte under en teltduk å fundere på alt som er feil ved forholda i stedet for å være ute å fiske, ja da ser jeg at fullwells håndtak blir helt feil, da er det nok sigar som gjelder ;D

Kjell

Er så glad jeg er en slik praktisk fisker som er med å undergraver den meget "ikke teoretiske" analysen din :)

Utforming på håndtaker og blir en personlig greie, med mye estetikk innblandet for mange tror jeg.

Og jeg har noen timer bak meg I elven/vannet uten for mye tid under buskene, selv med de nette flotte cigargrepene som fremmer følelser fremfor misforstått kraftbruk.

jeg trives enormt godt med Sage One håndtaket, og Winston Half wells, aller helst på litt bånnstive stinger a la Winston B3X SX.

På GVX, B2t og B3X opp til og med #6 har jeg ikke en sjanse for å kunne foretrekke half/full wells fremfor cigargrep... på "ørretstenger" jeg skal fiske og kaste med i timesvis gjør det meg bare fordeler å ha følelsen av å holde en skrutrekker fremfor en slegge ;),

Digger å holde I Sage One og Winston stenger med slike nette half/full wells grep, rett og slett fordi de ikke er FOR tykke heller, bare en bedre fasong for lettere utnytte stangens stivere bånnparti I de tyngre klassene.

Fint at det er slik, man kan altså holde I en tykk dame hvis man vil, man kan holde i en slankt jente hvis man vil..dette er og blir personlige preferanser.

Ja takk til begge :), alt til sin tid

Er glad jeg har valget hos Winston..hadde irritert meg hvis de plutselig skulle ha frarøvet meg muligheten til å ha optimalt foretrukket kombo ;)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jo mindre kork mellom puselanke og klinge, jo mere følsomt.

Mange merker ustabilitet i kastet med for tykk kork.

Dette er og blir en smakssak, og jeg er glad jeg har nok sandpapir og dreibenk :) lurer på hvor mange for tykke håndtak jeg har slipt ned for folk jeg ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Pål, gi deg nå. Vi tar feil! ;)

Det ble vel konkludert lengere opp her at det ikke er noe riktig eller feil. Det er opp til hver enkelt.  Og det er jo fint !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål, gi deg nå. Vi tar feil! ;)

Det ble vel konkludert lengere opp her at det ikke er noe riktig eller feil. Det er opp til hver enkelt.  Og det er jo fint !

at folk har personlige preferanser er jo helt opplagt, altså ikke noe mer eller mindre feil.

Men at korkmengde er medvirkende i følsomhet man opplever gjennom klingen er derimot HELT RETT :)

Så her har Pål også hel rett, sagt på mer riktig mate.

Men les for ordens skyld at jeg synest den nevnte Scott stangen ser helt allright ut..sikkert knell å kaste med også, sikkert minst like fin å fiske med i tillegg.

Jeg hev meg bare innpå når preferasnser til slank korkgrep var for teoretikere :)

Og noen teoretiker er ihvertfall ikke jeg....og Pål er enda lengre unna ;D

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...