Gå til innhold

Fjerne fightingbutt


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en lts x1 #6 som jeg benytter scierra ctc 6-6 og reelmaster 4-6 på. Utsyret funker fint, men det ser dumt ut med butten som stikker ut bak >:( Hvordan er det å fjerne denne? det ser ut som om klingen går gjennom snellefestet. Er det vanlig? Tenkte på å kappe av butten der gjengene slutter og lage en duganes avslutning på stanga... Tips mottas med takknemmelighet <<l

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at butten sitter limt så prøv å varme den litt for så å trekke den av.

Deretter må du få på plass en annen "plugg" i enden. Hvis du vet produsenten av snellefestet kan du sikkert få det fra de.

Vil stangemnet stikke ut der butten har vært?

Det er litt spesielt snellefeste på x1, med tre tynne stenger rundt d som ser ut som klinga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg kjenner ikke lts stengene godt nok men vanligvis kan butten fjernes. Stangemnet skal ikke stikke ut.

Skal det vel. Unntaket er hvis stanga er laget med gjenget/avtagbar fighting butt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er butten i veien ?

På en måte. Føles rart ut samt at den virker litt ´baktung´...

Helt enig med deg,kapp den vekk den er bare i veien og har ingen verdens funksjon.

Tom.

La den sitte. Helt topp på en 6'er! Hvis du ikke bare fisker småfisk eller har sterke underarmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjært bort fightingbutt på enhåndsstang selv. Benyttet baufil og var forsiktig. Deretter limte jeg rett og slett på ett endestykke som var sort og rundt. Dette fungerte helt greit på den stangen.

Årsaken til at jeg gjorde det, var at jeg synes fightingbutt er særdeles lite estetisk og utrolig lite nyttig. Her får smaken væres som baken. Lages det femmer eller sekser med fightingbutt, blir dette aldri mitt valg (eller skjært bort).

Gamle GL stenger av den grønne LPX serien og Salarserien hadde valgfritt med avtagbar butt, og endestykke. Det syntes jeg var perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Er butten i veien ?

På en måte. Føles rart ut samt at den virker litt ´baktung´...

Hvor langt bak snellefestet går butten ? Bilde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Butt har en god funksjon på mange stenger, samt at den også beskytter snella. Da snakker jeg om butt'er på 1-3 cm i kork. Klinga går inn i disse butt'ene. Kapper du en så kort ende, vil du ha niks fordeler av det. Dessuten må set lages en annen butt plug :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butt har en god funksjon på mange stenger, samt at den også beskytter snella. Da snakker jeg om butt'er på 1-3 cm i kork. Klinga går inn i disse butt'ene. Kapper du en så kort ende, vil du ha niks fordeler av det. Dessuten må set lages en annen butt plug :)

Knske jeg kan reise på kondomeriet å kjøpe en buttplugg <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...