Gå til innhold

Fortom.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Det er vel fortsatt ingen som svarer på det jeg spør om . Er fluor mer sårbar for løkke i løkke ( ;)) og erfarerer dere dette eller er det bare meg?

Jeg spurte rett og slett dumt.

Hvor mye fiskes det da, med løkke?

Helt ærlig hvor mye fiskes det med løkke og streamer, Pål tregner ikke svare da han er immun ,og har alleredes vart:)

Lars er vel den eneste som ga et svar sammen med Pål  :D. Dette har jeg selv opplevd på tørr knute , men ikke nå lenger<<l er jeg den enste som opplever fluor som ustabil i løkke?.

Siden dette sikkert er et merkerelatert problemstilling, så spør jeg bare. Jeg fisker såpass med streamer at dette kan jo ikke bare gjelde meg  :o :o :o.

Dette er et problem jeg opplever og kanskje sjø-ørretgutta kan svare på

Glem gamle feider og løkke er løkke, jeg spør jo bare om erfarignger om løkke fra de som faktisk bruker denne måten ofte.

Erfariger fra tørt er uvesentlig da jeg ikke har den problemstillinga lenger, og ikke spurte om det heller.

Beklager at jeg ikke tar de som skryter mest om tørt som det beste, jeg spør dere som er i felten hver eneste dag :-\ :-\ :-\ :-\.innlegg

Ps; herr Brun, jeg skrev ikke at inlegga dine (flertall, du skrev) ja sjekk, var dustete, jeg skrev at jeg opplevde at det var dustete å rette på et innlegg, noe jeg kanskje lesbart missforsto. Du er flink med ord, jeg er bare en gammel maler.

Det dere der plager meg litt ......Og ikke uten grunn, jeg har flere innlegg fra deg i hva hører du på nå som merksnodig blir slettet dagen derpå, printscreen , no worries, kanskje derfor jeg begikk feilen å skumleste :-\ :-\ :-\

Var kanskje et irritasjonmoment fra meg, da jeg sjeldent streber etter å å være korrekt i en hver situasjon .Men ikke gi lesere her egenskaper jeg ikke har.

Pm er tingen hvis vi er så uenige, noe vi sjeldendt er :)

Er det bare meg som synes fluorkarbon ryker lett i løkke, kontra mono, merkelig da mine streamerfiskende venner mener noe det samme . Og hva er den sprøe kontra den myke, første gang for meg og mine venner, og før vi blander in sprø kontra myk så kanskje , mono kontra fluor som jeg egentlig spurte om først.

Vi er ganske uenige oss imellom og jeg spurte derfor her, det var jo tydeligvis helt håpløst :P

Når man stiller et spørsmål så for man jo bare råd om å bytte til ------- så er allle problem løst.

Er det faktisk ingen som bruker og /eller har problemer med fluor i løkke?

Da er saken grei da, dette er tydleligvis mitt problem alene :D

Jeg spør igjen , har noen ryki fluor i løkke etter xx antal kast og vurdert no annet?

Dette synes jeg er merkelig :-\ :-\ :-\

Jeg svarte vel tidligere på dette Robban ??beklager hvis jeg var uklar: Crystal dense fluor er sterkere i løkke enn mono, det samme opplever jeg med Mirage. Under 0.22 mm veit jeg ikke, da det er knuter som er mye bedre enn løkke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Du ga et fin svar du Pål, og var ikke uklar, jeg skal teste din kombo. Jeg skrev i innlegget at du var imunn og hadde allerede svart.. :D

Dette er faktisk en av få fluor jeg ikke har testet og har dårlig erfaring med. :)

Hei Robban,

jeg opplever akkurat det samme problemet med løkke når jeg fisker sjøørrett.

Bruker da fluor og ofte løkke på deceivere/streamere/jiggy og på reker, tanglopper etc.

Har prøvd acron og egor uten å merke noen særlig forskjell, tykkelse på spissen er sjelden under 0.26

eneste jeg har funnet ut, og som hjelper (for meg) er å knyte ny løkke (el bytte flue) oftere...

Dag

Takk Dag, da er jeg ikke helt gal likevell.

Samme erfaring som deg :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel strengt tatt aldri brukt mye fluor i mine fortommer, ei heller brukt løkkeknuter. Men føler at det er relativt til saken likevel. Jeg har aldri røket så vidt mange fiske noen sesong som i år! Og jeg snakker ikke om store fiskene... Opplever Acron fluorcarbon som svært ustabilt. Den ene gangen man bytter spiss, så virker knuten så sterk, at man får fullstendig godfølelse. Den neste spissen man skal sette på, har jeg opplevd å knyte så mange ganger, uten at den holder, at jeg til slutt, har måttet ta ny spiss, og begynne på nytt!

Dette er ikke svaret på spørsmålet ditt konkret Robert, men jeg sitter igjen, med at materialet generelt, er mer kilent enn vanlig nylon.

Jeg er for øvrig helt enig med Lars, som skriver lenger opp, at han opplever, at flua "plutselig" er borte. En annen ting jeg har registret, er at materialet, er svært skjørt i forhold til f.eks en knute på fortommen.

Mine erfaringer er først og frems basert på 0.12. Dette betyr selvfølgelig skjør spiss uansett. Men jeg tør påstå, at man ser lettere forskjell på så tynn fortom også, enn på 0.25 +  Jeg er ikke i tvil. Heretter, blir det vanlig nylon, kun med fluor, som en back up, til de blankeste dagene. Eller kanskje bare en liten boks med godt MUD

Mud, kanskje er en mulig løsning også under streamerfiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker løkke nesten hele tiden og opplever svært sjelden slitasje på løkka. Jeg spisser alltid med fluorcarbon, bruker Leftys løkkeknute. Men det er et poeng å ikke lage løkka for stor da, jo mindre jo bedre, så liten som du bare klarer å lage den :)

Jeg synes FC er mer slitesterk enn mono, opplever ikke at den fliser seg opp lite fort, nesten uansett merke.

Jeg fisker ikke like tynne spisser som dere brunørretgutta, men er ofte nede i 0.17 og 20-25 fots fortom.

Skal ellers ikke legge meg opp i denne fortomsdiskusjonen, da mine meninger om det er like greit å holde for seg selv.

Så svaret mitt til deg Robban er at jeg ikke har dårlige erfaringer med løkkeknute, mono eller FC, men mulig det er et problem på tynnere spisser enn det jeg bruker da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar .

Har opplevd noe ustabiltet på tynne spisser selv og at flua forsvinner. Men tar meg selv i være extra nøye med knutene på Fc.

Etter at jeg bytta til den Crawfordknuten så har jeg faktisk ikke opplevd det. Har konsekvent bare brukt Egor de siste åra så er i grunn meget fornøyd med Fc som spiss der.

Men husker at det skjedde med Akron av og til.

Når det gjelder disse løkkeknutene så har jeg bare blitt usikker på Fc. Jeg opplever som flere at den er frisk og fin når den er ny, men plutselig borte når man har brukt samme flue lenge. Når man blir usikker så blir jo bare problemet større inni hodet, kan jo ligge litt der også ;D.

Jeg bruker sjelden tynnere en 3x på brunørret og streamer, men det kan jo kanskje være noe med knuten her også.

Lefty's løkkeknute har jeg ikke prøvd Tony, men notert i boka nå, Thx.

Jeg får prøve litt videre med ny knute og andre merker, da Fc har egenskaper jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen burde kanskje hatt sitt eget emne, men i likhet med Robban har jeg også svært dårlige erfaringer med bruk av tunge sjøørret-/lyrfluer i løkkeknute. Bytter man flue ofte vil dette aldri bli et problem, men går man med samme flue over tid virker det som "slagene" fra en fortynga flue i blindkastene etter hvert vil fører til tretthetsbrudd i spissen på løkka. Jeg kan selvsagt ikke utelukke at slitasje på krokøyet etter at baksleng har gått i svaberg/stein og/eller skarpe fisketenner har vært en medvirkende faktor, men det ble til slutt så plagsomt at jeg sluttet helt å bruke fluer som Jiggy og Clouser (har etter hver funnet tilfredsstillende og kanskje til og med fullgode og bedre erstatninger). Basert på mine erfaringer kan det se ut som fluorocarbon tippet er noe mer utsatt for denne typen slitasje/belastning, men problemet var i høyeste grad aktuelt med nylon/copolyper tippet også.

Hei Raymond

Siden du er i Harrop og Trout Hunter land

Har du testa TroutHunter finesse 12 fot 5X spiss ? synes den ser spennende ut

Har ikke fått testa den ennå selv

Nei, ikke fått testet de enda, men skal testes til neste sesong. Tippetmaterialt deres er også knall, anbefales <<l

Savner fortsatt "Parallel/Level Wind", men ellers har jeg også utelukkende gode erfaringer med TroutHunters tippetmateriale, selv om 3X ble for svakt når drømmefisken tok på Kola for vel en ukes tid siden... :( I motsetning til Tiemco Akron ser det også ut til at de geniale spolene tåler en liten trykk uten å knekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...