Gå til innhold

Fortom.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hends camou

Respekter så klart svaret ditt Olav,men den fortommen er langt i fra bra etter min mening.

Den har etter min mening en tapering som jeg absolutt ikke liker.

Overrulling og strekk er vansklig å kontrollere på denne fortommen på grunn

av feil forhold mellom butt,tapering og spiss.

Dette er selfølgelig ene og alene min mening,så hva andre mener kan jo så klart

være helt motsatt.

Hva er det som du synes er spesielt bra med den da Olav?

Jeg bare spør altså. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hends camou

Respekter så klart svaret ditt Olav,men den fortommen er langt i fra bra etter min mening.

Den har etter min mening en tapering som jeg absolutt ikke liker.

Overrulling og strekk er vansklig å kontrollere på denne fortommen på grunn

av feil forhold mellom butt,tapering og spiss.

Dette er selfølgelig ene og alene min mening,så hva andre mener kan jo så klart

være helt motsatt.

Hva er det som du synes er spesielt bra med den da Olav?

Jeg bare spør altså. :)

Tom.

Regna med du mente tørrfluefiske, ja :) Jeg har forresten totalt motsatt mening  ;D Den har en tapering som fungerer utmerket til tørrfluefiske med herlig overrulling, vel og merke etter at jeg har spissa den ut med ønska materiale og tjukkelse sjøl - som man vanligvis gjør med ferdigtaperte fortommer rett ut av pakka. Det at den er omtrent minnefri, elastisk og akkurat passe mjuk hele veien gjør heller ingenting. Slitestyrken er også god etter min erfaring.

Har vært min nummer en i tre eller fire år, og jeg ser absolutt ingen grunn til å bytte den bort. Den passer perfekt for meg og mine liner/stenger når det kommer til praktisk fiske, goodfeel og kontroll på presentasjon. Jeg utfordrer deg faktisk til å servere meg en fortom som gjør at jeg legger Camou på hylla  ;) Jeg vil være deg evig takknemmelig, men jeg trur det vanskelig skal la seg gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav.

Mener du at en Hends Camoe French Leader UNF 450 har en herlig overrulling

i sin orginale versjon?

Tom.

Tja, bedre enn de aller fleste syns jeg. Nydelig blir det først når man kapper ca 30 cm av 3X ferdigtapert spiss, skjøter på med en liten meter med 4x knytedel og 5x spiss etter evne uttapå der igjen. Ca halvannen meter er finfint :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hvilket formål?

Tørrfluefiske.

Det er da valg av fortom har størst betydning slik jeg ser det.

Hva mener du da Knut?

Tom.

Har stort sett benyttet SA sine Trout fortommer (ikke fluor) de siste årene. Det har funket bra. Forlenger disse og alle andre kjøpefortommer med ca 0,5 meter i buttenden med samme tykkelse som butten på fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett om vi er forskjellige da. :)

Hends Camou er en fortom som jeg ikke liker i det hele tatt.

Personlig kunne jeg ikke tenke meg en mer feil tapering enn det,men det er meg,

og jeg påstår fremdeles at den fortommen ruller heller dårlig ut.

Tom.

Tenker du plen eller fiskekasting nå, Tom? Hva er det du ikke liker og hva er så feil med taperinga? Ett spørsmål til, hvordan ser din tørrfluefortom ut?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine favoritter er Rio Trout 15ft og jeg kapper av 40cm og knyter på egne spisser.

Det er ikke noe å lure på,den ruller over.

Det er fullt mulig å kaste med 15m fortom hvis den taperes riktig,uten at det i seg selv skal være

et poeng.

Poenget med overrulling er fornuftig tapering.

I morgen skal jeg teste ut Akron Heavy Butt leader 3X på favorittline mi.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska mye med favorittfortommene dine, Tom. Etter min smak er butten og hele fortommen laga i for stivt materiale, spesielt Rio sine trout. Har ofte kappa dem ned og laga streamerfortommer av dem. Utenom litt heftig med slitasje-minne så er det høvelig gode fortommer. Vi har bare litt forskjellig smak og preferanser  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .

Jeg sitter jo og leser. Skal man utveksle erfaringer eller ikke, blir det for dumt?, selv om man har noen personlige erfaringer ? ? ?

Jeg har tatt et glass vin og en sixpack, svaret er ikke for å være flink eller best , men ment som deling hva jeg tenker.

Skal man svare eller ikke. Den setningen er ikke ment som jeg vet bedre. Les innlegget om igjen hvis du får den følelsen.

Før jeg ble medlem her var aldri dette noe sånn særlig tema, jo litt.

Vi bendsla og brukte de værste vektøy mulig for smooth overgang osv osv. 

I korte drag :

Det skulle vøre smooth. Varming med lighter og og kun superlim i feste fluesnøre.

Yepp det funket det , aldri løsnet for meg.

Grunnen til at jeg kuttet ut var at jeg ofte byttet tema til et annet fiske ,og fortom fikk mange knuter etterhvert, ikke ideelt. Dyrt og unødvendig. Måtte bytte til ny uten knuter.

Man treffer nye mennesker med nye erfaringer. Vi bytter til effektivt, feks løkke i løkke.

Det funker til det meste av mitt fiske, faktisk nesten alt.

De siste årene har jeg nesten bare brukt heavybutt og power strike , spisset med akron og egor fluor.

Heavybutten er vel den fortommen jeg føler slår over best.

Den synker på stillevann, men i elv med maks sekunder flyt er dette ikke et problem.

At den synker på stillevann er heller ikke et problem da jeg ofte trur i mitt eget hodet at jeg har mye høyere krokingsprosent med akkurat den fortommen. Ja jeg trur det, og samme er det med all fluor som synker.

La oss si at jeg tru den kroker nedenfra, ikke drar flua ut av kjeften, min mening.

Powerstriken slår over like bra i mitt hodet, men holder seg flytende litt lenger.

La oss si det er fortommen for ventefiske på ryddefisker ;).

Nytt i år er Hends Camou.

Ble skeptisk da den var så skrukkete da jeg tok den ut av pakningen, skikkelig lurvete var den.

En fortom jeg har glemt som faktisk  har noe å si er  Tiemco sin(akron) fluorkarbon, den synker og jeg bruker den når jeg skal fiske buzzer. Viktig.

Og jeg bruker den på sjø-ørret.

Tilbake til Hends. Jeg er ikke vant til å strekke den ut så mye , men når det var gjort så virket den fin.

Jeg understreker at jeg ikke har prøvd den på 20 x stanglengde , men til et fiske som nogenlunde alltid passer meg. Ca 1,5 gang + stanglengde spisset ut med  valgfritt spiss.

Jeg vet at jeg må opp i fortomslengde mange steder så slapp av de som tviler.

Og jeg ønsker ofte ikke full strekk heller alltid, slapp av alle sammen.

Alt dette kan jeg skrive om lenge , men er jo liksom ikke det det dreier seg om.

Hends camou for min del i år har kun dreid seg om en ting. Flex :o.

Jeg har vært så heldig i år og kroket mange ++ fisker og hvordan den var presentert har aldri vært tema.  Dette justere jeg jo litt selv rett etter kastet, både i elv og stillevann.

Mulig jeg har helt glemt hvordan en fortom skal funke, men alle fortommer funker best med selve kasteren og den som presenterer.

Jeg skrev tidligere at jeg ikke kjenner forskjell på hvordan den slår over. Det er helt ærlig og iKke noe nytt hype fra meg.

Det jeg faktisk la merke til var strechen. Noe jeg aldri har tenk på før.

Litt krøll, strekke, skjøte med min spiss egor pluss, så har man en fiskefanger helt intil håven.

Jeg snakker generelt ,og ikke 7 meters fortom i hemsil.

Det har jeg aldri trengt heller da satser jeg på innteressen for fluebinding og detaljer der.

Noen ganger virker det åsså.

Fy faen i helvete for et innlegg, sorry alle sammen, men fortom alene avgjør ikke, ikke line eller stang heller.

Prøving og feiling fra et personlig nivå og ikke bare bruke nettet som det er.

Et nyttig verktøy . ,men det gir ikke alle svar.

Fy faen for en dust, men alikavel....

Har ikke teste Eikre sin fortom i elv , men kan ikke forestille meg at ørreten er noe særlig vanskeligeree nn i stillevann, snarere tvert imot. <<l Min mening <<l

Ja ja ja ja nå tar jeg et nytt glass vin og sier bare at det er litt sånn jeg tenker. Enkelt, ikke fasitt, og erfaringer kan kun bygges på prøving og feiling, ikke at man leser seg frem til ting.

Yes, yes vin og øl , men ,,,,,,,,

Kanskje hadde jeg kroket mange fisk med et annet opsett, kanskje hadde jeg krokert mange flere?????

I mitt tilfelle denne sesongen så har det vært tilfeldighet, og min flue, min flue, min flue,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Nå driter jeg meg ut igjen med erfaringer, men samme det ;D ;D ;D ;D ;D Yjaaa yja whatever ;D ;D ;D ;D <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Har fiska mye med favorittfortommene dine, Tom. Etter min smak er butten og hele fortommen laga i for stivt materiale, spesielt Rio sine trout. Har ofte kappa dem ned og laga streamerfortommer av dem. Utenom litt heftig med slitasje-minne så er det høvelig gode fortommer. Vi har bare litt forskjellig smak og preferanser  <<l

Helt enig. Krøller lett også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som robban brukt power strike og hevybutt med egor til tupp i år funket som snus. :D er nok kasteren som er det viktigste, for en god kaster funker det meste. Jeg fisker forøvrig 100% stillevann.

Hadde med elstemann på en tur for ikke lenge siden. Han hadde 8f egenkompinert fortom med egor spiss på 30cm, vi fisket i et vann der fisken er sky sier de innfødte, vårfluene klekket og pene ørreter vaket.

post-295-13949896288978_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Dt er selvfølgelig riktig Knut, men man får mye gratis med en GOD fortom.  Og det er flere kanditater, men Hendsfortommen har det der lille ekstra at den slår over nør du tror du har missa kastet..

(Jeg bruker 2,5 ganger stanga for tiden i en elv der ørreten er ekstra sky, og, mulig det er hentet noen erfaringer herfra når de satta sammen Camou'en.... :-X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...