Gå til innhold

Fortom.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det hørtes spenstig ut. Hva vil det si den er dobbelttapert?

Hei Paul.

Det betyr at den tykkeste delen av fortommen ikke er buttdelen. :o

Jeg har som sagt ikke prøvd selv,men jeg mener å huske at dette var noe

#000 - #3 gutta drev med.Jeg husker at jeg leste det et sted,men det er lenge siden. ;D

Forholdvis korte fortommer på svært lette snører.

Det kunne faktisk være interessant å prøve for eksempel noe sånt som

en tapering etter denne oppskriften:

30cm - 0,22mm

50cm - 0,30mm

20cm - 0,25mm

35cm - 0,22mm

Jeg lurer på hvordan den slår over?

Tom.

Helt ærlig Tom .. Den taperingen der er nesten level. Tviler på at den vil rulle særlig .. Spesielt på svært lett snøre - da de slår enda dårlige over fortom .. Men som sagt, det gjenstår å prøve.

Det eneste ... hva med å bytte ut de to første delene med FC, for så å ha mono på resten .. Bakframteori fiskemessig. Men dette er vel ikke ment å flyte i minuttvis. Da vil det bli en god del mere masse der .... kansje ... muligens??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørnar.

Kult dette her.Det med å eksperimentere med fortommer og snører. :)

I den anledning kan man også tenke over hvordan en levelline eller en

typisk Saltwater,eller Streamerline er tapert.Den tykkeste delen av lina er som regel

ikke bak,men heller i fremkant?

Jeg vil tro at tankegangen bak det er å sørge for overslag.

(Akkurat som liner for vannkast har motsatt tapering der den tykkeste delen er nærmest

stangtoppen.I den forbindelse husker jeg at Sven en gang nevnte at han snudde en slik line og den slår

over gjeddefluer så det griner. ;D

Men som du sier,det gjenstår å prøve,og som Grunde sier,hvordan det er å fiske med er en annen ting.

En av grunnene til at jeg starte denne tråden,er at jeg hater fortommer som jeg ikke selv har kontroll over.

Hvis jeg vil at fortommen skal lande i slakk,så vil jeg styre det selv,jeg vil ikke ha en fortom som lander

i slakk på grunn av tapering.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett Tom. Om ei type gjeddeline har mere vekt i front, så har den ei fronttapering. Denne har begynt ei overrulling, som gradvis tappes for energi. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å tappe denne overrullingen for masse, for så å øke den igjen. Vet ikke om det gir en kontrollert opplevelse. Du vil uansett ikke tilføre fortommen mere energi. Da denne er gitt ved stangstoppen - det eneste får være begrensning av luftmotstand en kort periode..

Men ... for ca 15 år siden, var jeg tungt inne i aktiv fritid for de som husker den.. Da var det en meget dyktig kaster (antar han er i Vak 2 nå  ;)) Som lekte med tanken om å forsøke å bygge type gammeldags powertaperklumper for enhånds med dobbeltapering i front.. Dvs en fortykning i fronttaperinga som igjen skulle ende i ei ny og endelig nedtapering.. Sp hvem veit.. kansje vi benytter dagens oppsett fordi at slik skal det være !?! hehe.. Nytenkning er uansett viktig for at ting skal utvikle seg.. så får heller noen ideer være dårlige.. De gir uansett erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett Tom. Om ei type gjeddeline har mere vekt i front, så har den ei fronttapering.

Joda Bjørnar,det er så absolutt et poeng. <<l

Men den taperingen kan med fordel være kort. <<l

I Svens tilfelle antar jeg at han kappet lina ved det tykkeste da han snudde lina,og monterte

fortommen på den tykkeste delen.Hvis han da tilpasser fortommen så tror jeg han fikk et glimrende

oppsett hva angår overrulling,og hvordan den slår over med større fluer.(Les luftmotstand.)

Denne har begynt ei overrulling, som gradvis tappes for energi. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å tappe denne overrullingen for masse, for så å øke den igjen. Vet ikke om det gir en kontrollert opplevelse.

Jeg er litt enig med deg når det gjelder kontrollert opplevelse,men jeg skal som sagt prøve,og jeg kan ikke la være å tenke på at ikke nødvendigvis størst mulig fart er det som slår over fortommen,men forandring av masse?

I den forbindelse kom jeg til å tenke på en litt artig episode for lenge siden da jeg satte sammen et snøre som jeg skulle kødde med Sven og Nielsen med.Det var et snøre som var satt sammen med flyt/synk i forskjellige

lengder.Jeg glemmer aldri hvordan vi lo av det der,når vi så på kastingen,men eiendommelig nok så satte

Nielsen bare farten opp på snøret og bestemte seg for at dette skal ut,og jaggu pokker og,tror du ikke

at han kastet det ut også. ;D

At det var et godt snøre å kaste med mente vel ingen av oss,men at det lot seg gjøre var tydlig. :)

Grunde,takk for påminnelsen,jeg husker den fortommen,og jeg er ganske sikker på at jeg fremdeles

har noen av de liggenes i en eller annen skuff et sted. ;D

Jeg skal lete etter dem.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

En liten Hends-historie:

Vi gikk opp til det lille fjellvannet en fredags ettermiddag, og etter at teltleiren var ferdig gikk jeg en runde for å speide etter ørret, uten fluestanga. Det lille fjellvannet lå blikke stille og solen skinte fra skyfri himmel. Fra en liten høyde så jeg en stor ørret, den sto tett inntil en stein som stakk opp fra vannet, det var ikke mer enn en meter dypt der fisken sto.

Jeg fisket kun på denne fisken, hele fredags kveld, hele lørdag og nå var det blitt søndags ettermiddag og den store ørreten sto stadig ved steinen. Prøvde alt jeg hadde av fluer, og flere ganger gikk fisken mot flua, men når den nærmet seg, skvatt den store ørreten  til og bråsnudde, jeg skjønte at det var solrefleksene i min hjemmelagde fortom som skremte den.

Som et siste forsøk satte jeg på en Hends Camo 450, med en meter med brun maxima 0,12 mm som spiss. Jeg la ut et kast og ørreten svømmer sakte mot flua, studerer den litt, og så tar den flua uten å nøle. I basketaket som oppsto skrapte fortommen mot steinen som stakk opp fra vannet, men jeg fikk til slutt håvet en ørret på 3 kg.

Glad og fornøyd gikk jeg tilbake til teltleiren og tok meg en kaffe. Etter kaffen studerte jeg fortommen og midt på Hendsèn var det et lite hakk, jeg nappet svakt i fortommen og den gikk rett av. Jeg ble veldig skuffet over hvor svak denne fortommen var, men skjøtet delene sammen med en blodknute. Jeg ville ikke ha denne stygge Hends-fortommen med knute, så jeg gav den til min datter. Hun gikk rett ned til vannet og la ut noen kast, og så ropte hun; for en god fortom, den slår jo over hver eneste gang, og så tok storørreten flua hennes med et kjempeplask!  ;D

Når ferske fluefiskere synes at fortommen slår lett over, så synes jeg det er litt merkelig at Tom plages med overrullinga? Kanskje noe feil med fortommen som Tom brukte?  ;)

Bruker stadig mine hjemmelagde fortommer, men når det er vanskelige forhold setter jeg på Hends Camo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig historie Johhny. :).

I utgangspunktet ble en typisk George Harvey fortom skapt for å kolapse.

Fiskemessig sett en fordel i og for seg,men mye bedre etter min mening å styre dette selv.

Drita vanskelig å vite hvor flua lander med en slik fortom,hvis du ikke kompenserer.

Vel,fisker du alt annet enn tørrt,så blir det en annen historie.

Johnny,jeg kjøpte fire stk. av fortommen og de er like...

Jeg tror ikke at det var noen feil med fortommen,men heller feil med meg. ;D

Jeg vil ikke bruke den fortommen fordi den for meg ikke er godt nok konstruert.

At mange andre gjør det er hver og ens egen sak.Jeg tilpasser mine fortommer helt

anderledes.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken.... Fortommen er i allefall konstruert av fiskere som er temmelig sikre på hva de driver med :)

Ja,ikke sant,du all verden hva gjorde vi før den fortommen dukket opp. :P

Fikk vi ikke fisk da?

Mener du at den fortommen har en typisk tapering for å rulle over,for det er det jeg snakker om,og det virker

som om du ikke har fått med deg akkurat det?

At den skal lande i slakk er gammelt nytt og ikke noe spessiellt med denne fortommen.

Den har en typisk tapering for akkurat det,være seg om du liker det eller ikke.

Den fortommen har ikke tapering som typisk kjennetegner overslag,eller mener du virkelelig det??????

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Mener ingenting jeg. Kast du, så fisker jeg..... Fortommen strekker som bare pokker under praktisk fiske. Behøver ikke jobbe for det engang.... Sikkert bare meg som har dritflaks....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg har også vært veldig heldig i sommer...Så mange fine presentasjoner med en så middelmådig fortom... Ja ja men det er jo forholdene bak låven som setter premissene så da får man bare satse på mere flaks rett og slett...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Så få vi i tillegg ta beskyldningene om ting vi ikke har peiling på, drømmer om, ikke fått med oss osv på kjøpet, MENS 2 stanglengder fortom ligger SNORRETT på vannet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Så få vi i tillegg ta beskyldningene om ting vi ikke har peiling på, drømmer om, ikke fått med oss osv på kjøpet, MENS 2 stanglengder fortom ligger SNORRETT på vannet :)

Ja å lenge vi tror på det selv.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camou fortommen strekker seg perfekt kun ved bruk av arm og fingre også ;) Det må kunne kalles ekte indianerfiske, med 450 og litt backing surra rundt en blikkboks eller noe?  8) Greit å slippe detta styret med stang og sånn, eller hva Tom?  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett .... hvis fortommen ikke passer Tom, så gjør den ikke det. Hvis den passer Pål og Fredrik og Olav og andre ... så gjør den det også!

Uansett er det så mange parametre dom gjelder om en fortom ruller over eller ikke. Stangaksjon, kastestil, wf-profil på snøre, lengde på spiss, tykkelse på spiss, fluetype, størrelse på flue, fortyngning på flue, motvind, medvind, sidevind, FC i front, mono i front, overheng ..... og myyyye annet..

Det overasker meg derfor mere om hvor enige enkelte er om slike viktige detaljer som fortommer. Jeg er overbevist om at en slik Camofortom vil fungere utmerket for meg ... faktisk skal jeg teste den hvis jeg kommer over i butikk et sted (hvor?).. Men jeg er også like overbevist om at jeg må preparere fortommen i mange situasjoner... Slikt krever mye trening og arbeid.. Dette er vel grunnen til at jeg har fortsatt bruken av mitt oppsett som jeg kjenner..

Helt til slutt ... fisken studerer ikke taperingen før den biter ... den studerer spissen - eller ikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett .... hvis fortommen ikke passer Tom, så gjør den ikke det. Hvis den passer Pål og Fredrik og Olav og andre ... så gjør den det også!

Fullstendig enig i det.

Uansett er det så mange parametre dom gjelder om en fortom ruller over eller ikke. Stangaksjon, kastestil, wf-profil på snøre, lengde på spiss, tykkelse på spiss, fluetype, størrelse på flue, fortyngning på flue, motvind, medvind, sidevind, FC i front, mono i front, overheng ..... og myyyye annet..

Enig i det meste her og Bjørnar,men er ikke helt med på det med stangaksjonen. :)

Det overasker meg derfor mere om hvor enige enkelte er om slike viktige detaljer som fortommer.

Enig.Overrasker meg også.

Jeg er overbevist om at en slik Camofortom vil fungere utmerket for meg ... faktisk skal jeg teste den hvis jeg kommer over i butikk et sted (hvor?).. Men jeg er også like overbevist om at jeg må preparere fortommen i mange situasjoner... Slikt krever mye trening og arbeid.. Dette er vel grunnen til at jeg har fortsatt bruken av mitt oppsett som jeg kjenner.

Så absolutt,klart du skal prøve Bjørnar.Og også her enig med deg.

Helt til slutt ... fisken studerer ikke taperingen før den biter ... den studerer spissen - eller ikke :-)

Den studerer flua vil jeg tro? ;D(Selv om jeg liker å si at det er fortommen som fisker. ;D)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at det ble solgt ferdigtaprte WF fortomer for noen år siden (ganske mange år muligens), av en eller annen grunn er de ikke lenger til salgs :P

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Så sannelig om jeg ikke fant den WF fortommen gitt. <<l

Det er en Umpqua Weight Forward Long Tapered Stealth Leader.

Jeg sjekket ut en 5X-12ft og den har en tapering på 60/20/20

Som alle andre ferdig-taperte fortommer så var heller ikke denne helt nøyaktig når det

gjelder både variasjon i diameter og tapering.

Men det ligger kanskje i kortene,hvis ekstruderingen tar for lang tid,så blir det ikke butikk?

Uansett kult at jeg fant den igjen.Skal prøve den i morgen sammen med et DT leader oppsett. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...