Gå til innhold

Fortom.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

En god kaster sier ikke noen verdens ting om en fortom.

Da handler det mer om kompensering,og ikke hvor bra eller dårlig

fortommen er.

Selv har jeg kastet med 14m fortommer som strekker seg.

Det lar seg gjøre fordi den taperes riktig,men hva er poenget?

Nok om det,som sagt så gjort,jeg tok med meg en Akron HB 3X 10ft,

en Akron HB 4X 10ft,en Akron Wind Master 4X 13ft.

I tillegg tok jeg med Misty Pluss spissmatriale.

Som tidligere nevnt,masse er det absolutt viktigste når det gjelder fortommer.

Jeg startet med 3X`n med en microring på 1,6mm,3m 4X og 3m 5X.

Selfølgelig hadde jeg ikke særlig tro på at dette ville være bra,men et sted måtte jeg

starte,og med medvind og kompensering strakk det seg også,men dette var ikke en

bra fortom,helt feil tapert.

Jeg endte opp med 1m 4X og 2m 5X som spiss/forlengelse.Da ble opplevelsen av kastet noe helt annet

og taperingen føltes helt riktig for meg.I dette tilfellet en 6m fortom som strekker seg.

Jeg testet HB 4X og Wind Master 4X med 2m 5X spiss.Funker helt bra.

Når jeg kom hjem igjen tok jeg meg tid til å måle litt.

Akron HB 3X har butt = 0,69-0,70mm

Akron HB 4X har butt = 0,55mm

Akron WM 4X har butt = 0,60mm

Noe å tenke på er at en gjennomsnittelig 0,50 mono veier ca. 0,24gr/m

En microring 1,6mm veier ca. 6-7mg.

1m 5X spiss veier ca.23mg

Og luftmotstand er det som ødelegger for oss. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg heier på Akron Heavy Butt, men har i år fått smaken for Windmaster også... Til tørrfluefiske: Heavy Butt 4X, tappert ned med 1meter 5X Akron Stealth og 2meter 6X. Goe'Pote!

Dessuten:

15 meter fortom som strekker seg? I call bluff, og oppfordrer til at du legger ut video av at du kaster med så lang fortom... Så klart er dette en digresjon, og for det beklager jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 meter fortom gitt, ikke dårlig. Trur ikke jeg har bruk for det der jeg fisker. Trenger jo knapt snøre da, holder med backing og fortom ;D ;D

20 meters kast utføres med 5 meter snøre ute, nei er nok ikke noe for sånne amatører som meg detta som stort sett fisker fra 7-8 meter og opp til 20 meter. Av og til strekker jeg meg litt lenger stort sett bare for å bomme tillslaget og banne. Nei skjønner at dette er fortommer for lengder fra 35 meter og oppover og det skjønner jeg ikke noe av  ;)

Nei tar meg tar meg et lite glass til i kveld også gjør jeg klar mine fortommer for neste ukes fisketur. De er ikke så vanskelige å ha med å gjøre, di er stort sett fra 3,5-6 meter lange slår både over og under om det er ønskelig. Skal lese gjennom her igjen når jeg er helt edru og se om det er noe jeg ikke skjønner eller mer riktig skjønner at jeg ikke skjønner.

Nå begynner jeg å røre som Robban men har det i grunn greit nok i min egen røre. Det er sommer og den beste årstid for fluefiske, så mitt beste fortomsråd er: ta dere en tur ut å fisk. Om fortommen er 15 meter eller 2 meter er i hvertfall sjangsen for fisk størst på fisketur ;D ;D

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Akron HB og Rio Trout er 2 møkkafortommer for å si det mildt, makan til tjafs! ;D

Selv slår jeg et slag for Rene Harrop's signature leader, en 14 fot sak som jeg holder på å teste denne sesongen. Så langt liker jeg den meget bra, faktisk så bra at den har tatt over Hends Camou og Powerstrike + for øyeblikket. Butten er en tanke tykk, men den slår helt nydelig over lange tippets uten problemer og krever minimalt med retting før bruk. Definitivt noe jeg skal teste videre på denne sesongen :D

Eneste minuset jeg har på Hends Camou, er at den ikke er så god i motvind, ellers en jækla god fortom! Dog kan dette sikkert ha noe med at jeg kaster som ei kråke, menmen.. ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en eller to slike Harrop signature fortommer her som du kan få av meg, Raymond... :) Kjøpte en 3-pack for ei tid tilbake. Den ene har jeg gitt bort og de siste har blitt liggende. Den minte meg faktisk for mye om Rios troutleader. Den er jo litt dusere og mjukere enn rio, men fortsatt for stiv og kraftig for min del  ;) Å herrgud så nerdete man blir...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok en digresjon, men Can I Kick It? Ja, det kan jeg. For jeg har også smakt på øl og vin så!

Et problem med de ferdigtaperte synes jeg ofte er at de har en for pinglete butt. Om jeg ikke husker helt feil, så er det nok "SØ-fortom" på de fleste tørrfluesnellene mine nå. Grunnen til at jeg ikke husker, er at jeg aldri, eller usedvanlig sjelden trenger å bytte hele sulamitten før selve snøret er utslitt.

Det blir bare å tapere selv etter hvert, lenger og lenger opp.

Å, du dævven om det hadde vært en fasit på dette snøre/fortom/spiss-greiene!

For, etter min rørete erfaring, kan et snøre passe faaaantastisk bra på ei stang, for så å være helt feil på en annen. Ok, dette er jo en felvsølgelighet(Se! Der la jeg inn en snøvling, for å vise hvordan jeg egentlig hadde blitt oppfattet LIVE nå!) men her kommer fortsettelsen;

Så viser det seg at cluet er at det faktisk er fortom/spiss-oppsettet som ikke matcher stang 2...

For å rote det hele til, så rullet plutselig et oppsett mye bedre over da jeg doblet lengden på selve 0,15-spissen(Legg også merke til at jeg ikke for mitt bare liv kan skjønne grunnen til denne X-formuleringa.)

Forøvrig blir jeg innimellom litt småsvett av å lese hvor ekstremt lang fortom og spiss folk mener å bruke.

Det vanligste jeg opplever langs elver, er 1,5 til ca. 2 stanglengder totalt.

Skjønt, den beste pakka mi på sist tur, hadde en på 2,5+

Merket på utgangspunktfortommen aner jeg ikke. Men jeg har gått helt bort fra fluo-spiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

En god kaster sier ikke noen verdens ting om en fortom.

Da handler det mer om kompensering,og ikke hvor bra eller dårlig

fortommen er.

Selv har jeg kastet med 14m fortommer som strekker seg.

Det lar seg gjøre fordi den taperes riktig,men hva er poenget?

Nok om det

What?  Jorden kaller!  

punkt 1 : vrøvl!

Punkt 2: videosnutt please!  og, det skal være fiskbart, vi andre er fluefiskere Tom...

Og ja, jeg mener virkelig dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hei Raymond

Siden du er i Harrop og Trout Hunter land

Har du testa TroutHunter finesse 12 fot 5X spiss ? synes den ser spennende ut

Har ikke fått testa den ennå selv

Nei, ikke fått testet de enda, men skal testes til neste sesong. Tippetmaterialt deres er også knall, anbefales <<l

Har en eller to slike Harrop signature fortommer her som du kan få av meg, Raymond... :) Kjøpte en 3-pack for ei tid tilbake. Den ene har jeg gitt bort og de siste har blitt liggende. Den minte meg faktisk for mye om Rios troutleader. Den er jo litt dusere og mjukere enn rio, men fortsatt for stiv og kraftig for min del  ;) Å herrgud så nerdete man blir...  ;D

Stiv? ???

Akkurat den er jeg ikke med på. Tykk, ja, men ikke stiv! Siden det er en stund siden du har prøvd de, må Rene/Trouthunter ha skiftet materiale i fortommene sine. Kan ikke se en annen grunn, for mine er like myke som SA Trout, Powerstrike + og Camou :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det var vel ikke noe annet å vente,jeg skulle kanskje aldri ha nevnt denne

14m fortommen. ;D

Heretter skal jeg være mer forsiktig med å fortelle om alt det Sven og jeg drev på med.

Det er ingen som tror på det allikevel,og det samme kan det egentlig være.

For å ta historien om den 14m fortommen da,siden jeg nå engang har startet den.

Det var en klubbkveld på Holmendammen for votter og vinter siden at Sven dukket

opp med et artig oppsett.Jeg tror det var et #7 eller #8 snøre med en 10m lang fortom

Jeg så på Sven kaste og så jo tydlig at det strakk seg.Jeg fikk prøve,og det strakk seg uten vanskeligheter.

Det var faktisk lett å få fortommen til å strekke seg. :)

Vi begynte da å snakke om dette med lange fortommer og det var spiren som fikk

meg til å se på dette som en utfordring,noe jeg ville leke med og lære mer om.

Jeg har aldri brukt slike fortomslengder ved fiske,men det var heller ikke poenget,

det var for å kunne lære mer om fortommer,og å se hvilke dimensjoner og taperinger

som fungerte fremfor andre.

Ved lange fortomslengder krever det så klart å ha et langt nok,eller tungt nok snøre

utenfor stangtuppen slik at fortommen skal ha mulighet for å kunne rette seg ut.

Jeg endte opp med denne fortommen som jeg lekte med og fikk strekk på.

Den var montert på et #5 snøre.

0,65(0,70) - 6,5m

0,55 - 3m

0,45 - 1,5m

0,35 - 0,75m

0,25 - 0,40m

0,20 - 0,20m

Med en spiss 0,18 på 1,65m så får vi en fortomm på 14m.

Den lar seg faktisk strekke. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det var vel ikke noe annet å vente,jeg skulle kanskje aldri ha nevnt denne

14m fortommen. ;D

Heretter skal jeg være mer forsiktig med å fortelle om alt det Sven og jeg drev på med.

Det er ingen som tror på det allikevel,og det samme kan det egentlig være.

For å ta historien om den 14m fortommen da,siden jeg nå engang har startet den.

Det var en klubbkveld på Holmendammen for votter og vinter siden at Sven dukket

opp med et artig oppsett.Jeg tror det var et #7 eller #8 snøre med en 10m lang fortom

Jeg så på Sven kaste og så jo tydlig at det strakk seg.Jeg fikk prøve,og det strakk seg uten vanskeligheter.

Det var faktisk lett å få fortommen til å strekke seg. :)

Vi begynte da å snakke om dette med lange fortommer og det var spiren som fikk

meg til å se på dette som en utfordring,noe jeg ville leke med og lære mer om.

Jeg har aldri brukt slike fortomslengder ved fiske,men det var heller ikke poenget,

det var for å kunne lære mer om fortommer,og å se hvilke dimensjoner og taperinger

som fungerte fremfor andre.

Ved lange fortomslengder krever det så klart å ha et langt nok,eller tungt nok snøre

utenfor stangtuppen slik at fortommen skal ha mulighet for å kunne rette seg ut.

Jeg endte opp med denne fortommen som jeg lekte med og fikk strekk på.

Den var montert på et #5 snøre.

0,65(0,70) - 6,5m

0,55 - 3m

0,45 - 1,5m

0,35 - 0,75m

0,25 - 0,40m

0,20 - 0,20m

Med en spiss 0,18 på 1,65m så får vi en fortomm på 14m.

Den lar seg faktisk strekke. :)

Tom.

Det var ikke vanskelig å forstå at det var dette du mente i de første innleggene Tom. Men enkelte vil vel bare ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ja,det var vel ikke noe annet å vente,jeg skulle kanskje aldri ha nevnt denne

14m fortommen. ;D

Heretter skal jeg være mer forsiktig med å fortelle om alt det Sven og jeg drev på med.

Det er ingen som tror på det allikevel,og det samme kan det egentlig være.

For å ta historien om den 14m fortommen da,siden jeg nå engang har startet den.

Det var en klubbkveld på Holmendammen for votter og vinter siden at Sven dukket

opp med et artig oppsett.Jeg tror det var et #7 eller #8 snøre med en 10m lang fortom

Jeg så på Sven kaste og så jo tydlig at det strakk seg.Jeg fikk prøve,og det strakk seg uten vanskeligheter.

Det var faktisk lett å få fortommen til å strekke seg. :)

Vi begynte da å snakke om dette med lange fortommer og det var spiren som fikk

meg til å se på dette som en utfordring,noe jeg ville leke med og lære mer om.

Jeg har aldri brukt slike fortomslengder ved fiske,men det var heller ikke poenget,

det var for å kunne lære mer om fortommer,og å se hvilke dimensjoner og taperinger

som fungerte fremfor andre.

Ved lange fortomslengder krever det så klart å ha et langt nok,eller tungt nok snøre

utenfor stangtuppen slik at fortommen skal ha mulighet for å kunne rette seg ut.

Jeg endte opp med denne fortommen som jeg lekte med og fikk strekk på.

Den var montert på et #5 snøre.

0,65(0,70) - 6,5m

0,55 - 3m

0,45 - 1,5m

0,35 - 0,75m

0,25 - 0,40m

0,20 - 0,20m

Med en spiss 0,18 på 1,65m så får vi en fortomm på 14m.

Den lar seg faktisk strekke. :)

Tom.

Har ikke vondt for å tro den strakk seg med det oppsettet. Men diskusjonen her er vel mer fokusert på rene fiskesitusjoner. DU tror jo ikke på oss som syntes Hends Camou er nydelig, og strekker seg helt topp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Pål.

Jeg tror på dere.Og for all del bruk det dere trives med. <<l

Det skulle bare mangle.

For min del trives jeg ikke med den,den krever mer i form av kompensasjon

enn det jeg foretrekker.

Sånn er vi nå engang skapt,vi har alle oppfatninger om hva som er best for hver og en av oss.

Akkurat som som vi velger forskjellige stenger og snører.

Den har en litt spessiell tapering bare. ;D

Jeg liker taperinger som er andeledes.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Har fisket en del  med Hends Camo 450 (4x) og forstår ikke kritikken. ???

Det som kjennetegner Hends camo er at den slår godt over, og man skremmer mindre fisk med denne fortommen.

Har aldri hatt problemer med overrullinga på denne fortommen, jeg knyter på en meter med 0,15 og fortommen er klar til bruk. Hvis man ikke får en Hends camo til å slå over så bør man kanskje jobbe litt med kasteteknikken. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skremmer du mindre fisk med denne fortommen Johnny?

Johnny det blir for dumt at du sier jeg må jobbe med teknikken for å få denne

fortommen til å slå over.Allerede da blir det feil,i og med at andre fortommer som er lengre slår

godt over uten å måtte kompensere.

Du vet Johnny noen ganger er det dønn stille,andre ganger får vi motrekk,og andre ganger

har vi medvind.

Johnny ta deg tid til prøve forskjellige taperinger og tykkelser på mono i forskjellige situasjoner så

kanskje du ser hva jeg er ute etter? ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Tom det er flere på denne siden som har mere kunnskaper om fluefiske enn deg. Trådene du deltar i avslører det. Du tror ikke på noen andre, så blir du indignert når noen trekker deg i tvil... "det blir for dumt" -"tror du på dette selv" etc...  Det bidrar ikke til tonen på FFS, og, jeg beklager samtidig mine frekkheter til deg.

Ta det som konstruktiv kritikk. Helt fint med motstridende argumenter, men innenfor visse grenser...

Du må gjerne slå meg i hodet pga dette, det får jeg tåle.

Jeg var på en utrolig fin fisketur med en som står camoufortommen nært i går, og hvis du hadde visst alle elementen og filosofiene som er forsøkt tatt hensyn til, så tror jeg du hadde forstått mere av denne. En ting er å slå over, noe annet er å rekke fram til en stor fisk med mindre fisk mellom fiskeren og den store uten å jage opp hele hølen. Det er selvfølgelig en stor oppgave for en fortom, men den type tankesett ligger bak. Så kan det hende at du har bedre løsninger, det vet jeg ikke noe om, men denne fortommen er nå engang tilgjengelig for oss dødelige enkle fiskere, så da bruker jeg den, og andre merker for den del.

Og, hvis jeg kan spørre deg hvordan er erfaringsgrunnlag ditt for fiske på stor sky ørret i elv?  (altså noe som ikke kan tilegnes med en casting analyzer"

Igjen var dette for frekt beklager jeg på forhånd. Og med risiko for selv å framstå som "like god"

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hvorfor skremmer du mindre fisk med denne fortommen Johnny?

Hends er jo en camo-fortom!  ;D

Johnny det blir for dumt at du sier jeg må jobbe med teknikken for å få denne

fortommen til å slå over.

Vel, det er mange som bruker denne fortommen, og du er den første som har klagd på overrullingsegenskapene. ;)

Allerede da blir det feil,i og med at andre fortommer som er lengre slår

godt over uten å måtte kompensere.

Dette med å kompensere er en del av det å fiske med flue, man kan ikke alltid "kaste etter boka".

Johnny ta deg tid til prøve forskjellige taperinger og tykkelser på mono i forskjellige situasjoner så

kanskje du ser hva jeg er ute etter? ;D

Har alltid lagd mine egne fortommer og har nok prøvd det meste av både lengder og taperinger, men sliter stadig med å forstå hva du er ute etter. Kanskje din fortom ikke finnes, kanskje også du må gjøre som oss andre og kompensere litt når utstyret ikke strekker til.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hends er jo en camo-fortom!  ;D

Oki Doki da.Da sier vi det.I allfall tilsier navnet det,men om det er tilfelle vet jeg ikke,og

jeg lurer på om dere andre vet noe mer om det,eller er det bare det at dere bruker denner fortommen og

har bestemt dere for at denne fortommen er den beste.Hvis dere vil forbedre den,hva ville dere forandre

på da?

Vel, det er mange som bruker denne fortommen, og du er den første som har klagd på overrullingsegenskapene. ;)

Det er fullt mulig Johnny,men jeg tør å si det jeg,den fortommen er ikke i min fluefiskerbok.

Nå er det jo et hav av andre fluefiskere der ute som ikke gir utrykk for hva de synes,det er et

fåtall av alle fluefiskere som deler sine meninger her på nettet.

Vel,om jeg så er den eneste,så er den fortommen i min verden ikke tapert godt.

Jeg respekterer til fulle at du og andre synes det,men jeg foretrekker andre taperinger fremfor denne

som gjør at overrulling blir anderledes.Hver sin smak. :)

Dette med å kompensere er en del av det å fiske med flue, man kan ikke alltid "kaste etter boka".

Ja,men med det utgangspunktet er nær sagt alt mulig. ;D

Har alltid lagd mine egne fortommer og har nok prøvd det meste av både lengder og taperinger, men sliter stadig med å forstå hva du er ute etter. Kanskje din fortom ikke finnes, kanskje også du må gjøre som oss andre og kompensere litt når utstyret ikke strekker til.  :)

Joda,den finnes den Johnny.Og så klart jeg kompensere jeg også.

Men å lage en fortom som ruller bedre over er enkelt. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Når alle meninger fra fiskere skal settes i tvil fra et CASTING synspunkt blir man aldri enige.

Du glemmer allle de andre viktige(re) faktorene med en tapert fortom, og det beviser at a:) det er ren kverrulering, b:) du fisker ikke (nok). For all del, dine meninger er like legitime som alle andres, men hvorfor får jeg en følelse av at det de fleste liker, liker ikke du, av rent prinsipp ?!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...