Gå til innhold

Fortom.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Fortomer er et spennende tema ja 8) Og at vi har forskjellige meninger og løsninger er jo bare kult.

For å ta det første først:

Hvilken fortom er den absolutt beste?

Det er lett å svare på, den finnes ikke  :'( forskjellige fluer, forskjellig presentasjon/fisketeknikk og forskjellige fiskesteder "krever" forskjellige fortomer...

Jeg har brukt mange forskjellige fortomer opp igjennom årene (inkluderte div. ferdigtaperte mono fortomer, flettede fortomer og spunnede (furled) fortomer) men jeg ender alltid opp igjen med å knute mine egne mono fortomer. Det er flere grunner til at jeg synes selvknytede fortomer er å foretrekke:

1) De er billige (for prisen av 3-4 ferdig fortomer får man fortomsmateriale for en hel skoleklasse).

Dette er ikke sååå viktig (for meg) lenger, men jeg har mange liner som det skal hektes en fortom på og sunnmøringen i meg liker at det ikke koster en formue. Dessuten så gjør den lave prisen at jeg ikke trenger å tenke meg om før jeg begynner kutte og tilpasse i fortomen.

2) De er fleksible:

Dette er det aller største plusset ;D Det er utrolig enkelt å gjøre forandringer/tilpassninger i fortomen. Trenger jeg en fortom som slår hardere over? Et par kutt i fortomen og et par nye knuter og vips så er jeg der. Og siden materialet er billig så spiller det ingen rolle at jeg senere må kassere hele fortomen og knyte på en ny lang tørfluefortom.

3) Har ennå ikke prøvd noen ferdigtapert fortom som er bedre enn det jeg enkelt lager selv (og det inkluderer den oppskrytte Hends Camo fortomen)...

"Fortomskonseptet" jeg bruker er en variant av Gary Borgers UniBody system fra "Fluepresentasjon" (1994 eller noe sånnt) og det ligner på systemet Alf presenterte her: http://flyalf.wordpress.com/2012/05/18/show-me-your-leader-2/

Fra klasse 4 til 7 bygger jeg fortomskropp (i.e. rot og overgang) av tre mono tykkelser, i rota bruker jeg 0.50 mm og i overgangen bruker jeg 0.35 og 0.25 mm (for store streamere bruker jeg 0.25 mm som spiss). Fra og med denne sesongen bruker jeg Suffix XL Strong (etter tips her på ffs) som jeg liker veldig godt (billig, mykt og lite minne (trenger ikke koking  :P)).

Min "standard" tørrfluefortom er ca. 2 stanglengder, og den knyter jeg kjappt sammen omtrent slik:

Rot: 200 til 250 cm 0.50 mm

Overgang: 30-50 cm 0.35 mm og 30-50 cm 0.25

Spiss: 50 cm 0.20 og 50 til 150 cm 0.14 mm (eller hva som passer som spiss for den aktuelle flua). Bruker stort sett Stroft GMT i spissen.

Knyter ofte en fortomsring i enden av enten i 0.25 eller 0.20 mm delen.

Som tommelfingerregel/utagspunkt er Ritz formelen 60%-rot, 20%-overgang og 20% spiss grei. Fortomens lengde justerer man enklest i rota, mens hvor hardt fortomen slår over og hvor mye slakk man vil ha justerer man i overgangen og spissen. Knyter og justerer mine fortomer helt på øyemål, og det funker helt utmerket  <<l (George Harvey's formelen for slakk fortom er omtrent 33%/33%/33% som gir en grei pekepinn på hvordan man kan kan sjonglere med overgang og spiss for å endre egenskaper i fortomen.)

Et par trix:

1) Fortomskroppen skjøter jeg sammen med blodknuten. Og når jeg skjøter fra 0.50mm til 0.35mm eller fra 0.35mm til 0.25mm så slår jeg færre tørner med den tykkeste monoen enn med den tynne f.eks. 5 tørn med den tykke og 7 tørn med den tynne.

2) slår ikke fortomen over skikkelig?

 a) Prøv å kort ned på nedtaperingen av fortomen (0.35 og 0.25 mm delen)

 B) Kort ned på både spiss og nedtapering

 c) Ønsker du mer slakk? Gjør det motsatte av pkt. a) og B) over  ;)

3) Ønsker du en megalang fortom? Gjør rotdelen så lang du vil  <<l

4) I stedenfor å drasse på svære 300 meter spoler med mono så har jeg tre zipbags i vesten/hip-bagen med 10-30 meter 0.50, 035, og 0.25 mm fortomsmateriale. Fyller på etter hvert som det minker.

5) Fortomen knytes i lina med nåleknuten. Hvis noen har et løkkesystem som virkelig funker så hører jeg mer enn gjerne om det!

Litt mer om Borgers UniBody system her:

http://fishfliesandwater.com/gear-rigging/some-leaders-for-trout/

http://www.garyborger.com/nymphing-leader/ (viser en kjapp tilpassing av dette systemet for nymfefiske).

Er ikke noen fortomsnerd, men for dem som har lyst til å bli det er dette et godt utgangspunkt.

http://globalflyfisher.com/fishbetter/leadercalc/

En annen ting, mulig jeg er sær, men jeg bruker ikke fluorkarbon. Fluorkarbon materialet brytes ikke ned og blir liggende i naturen i tusenvis av år, for meg er det god nok grunn til å la være å bruke greiene...

Kan forøvrig ikke se at noen har dratt inn CASTING i denne diskusjonen, så hvor den kommentaren kommer fra det skjønner jeg ikke...

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det var vel ikke noe annet å vente,jeg skulle kanskje aldri ha nevnt denne

14m fortommen. ;D

Heretter skal jeg være mer forsiktig med å fortelle om alt det Sven og jeg drev på med.

Det er ingen som tror på det allikevel,og det samme kan det egentlig være.

For å ta historien om den 14m fortommen da,siden jeg nå engang har startet den.

Det var en klubbkveld på Holmendammen for votter og vinter siden at Sven dukket

opp med et artig oppsett.Jeg tror det var et #7 eller #8 snøre med en 10m lang fortom

Jeg så på Sven kaste og så jo tydlig at det strakk seg.Jeg fikk prøve,og det strakk seg uten vanskeligheter.

Det var faktisk lett å få fortommen til å strekke seg. :)

Vi begynte da å snakke om dette med lange fortommer og det var spiren som fikk

meg til å se på dette som en utfordring,noe jeg ville leke med og lære mer om.

Jeg har aldri brukt slike fortomslengder ved fiske,men det var heller ikke poenget,

det var for å kunne lære mer om fortommer,og å se hvilke dimensjoner og taperinger

som fungerte fremfor andre.

Ved lange fortomslengder krever det så klart å ha et langt nok,eller tungt nok snøre

utenfor stangtuppen slik at fortommen skal ha mulighet for å kunne rette seg ut.

Jeg endte opp med denne fortommen som jeg lekte med og fikk strekk på.

Den var montert på et #5 snøre.

0,65(0,70) - 6,5m

0,55 - 3m

0,45 - 1,5m

0,35 - 0,75m

0,25 - 0,40m

0,20 - 0,20m

Med en spiss 0,18 på 1,65m så får vi en fortomm på 14m.

Den lar seg faktisk strekke. :)

Tom.

Vel,hvis jeg hadde fisket med så lang fortom,hadde det sikkert vært for at den ikke skulle strekke seg. ;);D

Bruker forøvrig,akkurat nå,Hends camou på 450cm m/mikroring i enden+spiss,og selv med 2,5 ganger stanglengde syns jeg noen ganger den strekker for lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Fortomer er et spennende tema ja 8) Og at vi har forskjellige meninger og løsninger er jo bare kult.

For å ta det første først:

Hvilken fortom er den absolutt beste?

Det er lett å svare på, den finnes ikke  :'( forskjellige fluer, forskjellig presentasjon/fisketeknikk og forskjellige fiskesteder "krever" forskjellige fortomer...

Jeg har brukt mange forskjellige fortomer opp igjennom årene (inkluderte div. ferdigtaperte mono fortomer, flettede fortomer og spunnede (furled) fortomer) men jeg ender alltid opp igjen med å knute mine egne mono fortomer. Det er flere grunner til at jeg synes selvknytede fortomer er å foretrekke:

1) De er billige (for prisen av 3-4 ferdig fortomer får man fortomsmateriale for en hel skoleklasse).

Dette er ikke sååå viktig (for meg) lenger, men jeg har mange liner som det skal hektes en fortom på og sunnmøringen i meg liker at det ikke koster en formue. Dessuten så gjør den lave prisen at jeg ikke trenger å tenke meg om før jeg begynner kutte og tilpasse i fortomen.

2) De er fleksible:

Dette er det aller største plusset ;D Det er utrolig enkelt å gjøre forandringer/tilpassninger i fortomen. Trenger jeg en fortom som slår hardere over? Et par kutt i fortomen og et par nye knuter og vips så er jeg der. Og siden materialet er billig så spiller det ingen rolle at jeg senere må kassere hele fortomen og knyte på en ny lang tørfluefortom.

3) Har ennå ikke prøvd noen ferdigtapert fortom som er bedre enn det jeg enkelt lager selv (og det inkluderer den oppskrytte Hends Camo fortomen)...

"Fortomskonseptet" jeg bruker er en variant av Gary Borgers UniBody system fra "Fluepresentasjon" (1994 eller noe sånnt) og det ligner på systemet Alf presenterte her: http://flyalf.wordpress.com/2012/05/18/show-me-your-leader-2/

Fra klasse 4 til 7 bygger jeg fortomskropp (i.e. rot og overgang) av tre mono tykkelser, i rota bruker jeg 0.50 mm og i overgangen bruker jeg 0.35 og 0.25 mm (for store streamere bruker jeg 0.25 mm som spiss). Fra og med denne sesongen bruker jeg Suffix XL Strong (etter tips her på ffs) som jeg liker veldig godt (billig, mykt og lite minne (trenger ikke koking  :P)).

Min "standard" tørrfluefortom er ca. 2 stanglengder, og den knyter jeg kjappt sammen omtrent slik:

Rot: 200 til 250 cm 0.50 mm

Overgang: 30-50 cm 0.35 mm og 30-50 cm 0.25

Spiss: 50 cm 0.20 og 50 til 150 cm 0.14 mm (eller hva som passer som spiss for den aktuelle flua). Bruker stort sett Stroft GMT i spissen.

Knyter ofte en fortomsring i enden av enten i 0.25 eller 0.20 mm delen.

Som tommelfingerregel/utagspunkt er Ritz formelen 60%-rot, 20%-overgang og 20% spiss grei. Fortomens lengde justerer man enklest i rota, mens hvor hardt fortomen slår over og hvor mye slakk man vil ha justerer man i overgangen og spissen. Knyter og justerer mine fortomer helt på øyemål, og det funker helt utmerket  <<l (George Harvey's formelen for slakk fortom er omtrent 33%/33%/33% som gir en grei pekepinn på hvordan man kan kan sjonglere med overgang og spiss for å endre egenskaper i fortomen.)

Et par trix:

1) Fortomskroppen skjøter jeg sammen med blodknuten. Og når jeg skjøter fra 0.50mm til 0.35mm eller fra 0.35mm til 0.25mm så slår jeg færre tørner med den tykkeste monoen enn med den tynne f.eks. 5 tørn med den tykke og 7 tørn med den tynne.

2) slår ikke fortomen over skikkelig?

 a) Prøv å kort ned på nedtaperingen av fortomen (0.35 og 0.25 mm delen)

 B) Kort ned på både spiss og nedtapering

 c) Ønsker du mer slakk? Gjør det motsatte av pkt. a) og B) over  ;)

3) Ønsker du en megalang fortom? Gjør rotdelen så lang du vil  <<l

4) I stedenfor å drasse på svære 300 meter spoler med mono så har jeg tre zipbags i vesten/hip-bagen med 10-30 meter 0.50, 035, og 0.25 mm fortomsmateriale. Fyller på etter hvert som det minker.

5) Fortomen knytes i lina med nåleknuten. Hvis noen har et løkkesystem som virkelig funker så hører jeg mer enn gjerne om det!

Litt mer om Borgers UniBody system her:

http://fishfliesandwater.com/gear-rigging/some-leaders-for-trout/

http://www.garyborger.com/nymphing-leader/ (viser en kjapp tilpassing av dette systemet for nymfefiske).

Er ikke noen fortomsnerd, men for dem som har lyst til å bli det er dette et godt utgangspunkt.

http://globalflyfisher.com/fishbetter/leadercalc/

En annen ting, mulig jeg er sær, men jeg bruker ikke fluorkarbon. Fluorkarbon materialet brytes ikke ned og blir liggende i naturen i tusenvis av år, for meg er det god nok grunn til å la være å bruke greiene...

Kan forøvrig ikke se at noen har dratt inn CASTING i denne diskusjonen, så hvor den kommentaren kommer fra det skjønner jeg ikke...

Grunde

4) Gud bedre så mye striping med så mange knuter.

6) Blir vel dyrere da ma sjelden bruker hele spolen, og må kaste den istedet. Frafaller hvis gamnel mono er ok.

7) På den tiden man bruker på å lage alle disse knutene kunne man vært 10 minutter lengre på jobben og kjøpt ferdigtapert istedet

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden.

Det er ikke noe vanskeliger enn at jeg ikke liker den.Det gjør derimot dere.

Ikke synes jeg dere kverrulerer heller,og jeg får en følelse av at det irritererer deg at jeg

faktisk ikke liker den fortommen.

Tom.

Jeg er enig med deg Tom. I denne tråden har du argumentert for ditt syn ... ikke er jeg særløig uenig heller - da må jeg ta forbehold for ting jeg ikke har forsøkt. Likevel - i likhet med deg Tom misstenker jeg mange for å være uenig med deg fordi det er mote nå. Vellykket markedsføring heter det. Hvis en sannhet blir sagt mange nok ganger, tror alle at det er slik. Tøfft at du tør å være kjærringa mot strømmen Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det er nok ikke fullt så enkelt Bjørnar. Jeg bytter til Hends, og står i elva å ser funksjonen til fortommen, for deretter å lese på FFS at nei, det er ikke riktig det jeg opplever...

SÅ kan det hende at man er både hårsår eller misforstår, men uansett noe motefronten er det ikke for mitt vedkommende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden.

Det er ikke noe vanskeliger enn at jeg ikke liker den.Det gjør derimot dere.

Ikke synes jeg dere kverrulerer heller,og jeg får en følelse av at det irritererer deg at jeg

faktisk ikke liker den fortommen.

Tom.

Jeg er enig med deg Tom. I denne tråden har du argumentert for ditt syn ... ikke er jeg særløig uenig heller - da må jeg ta forbehold for ting jeg ikke har forsøkt. Likevel - i likhet med deg Tom misstenker jeg mange for å være uenig med deg fordi det er mote nå. Vellykket markedsføring heter det. Hvis en sannhet blir sagt mange nok ganger, tror alle at det er slik. Tøfft at du tør å være kjærringa mot strømmen Tom

Takk for det Bjørnar. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Du verden.

Det er ikke noe vanskeliger enn at jeg ikke liker den.Det gjør derimot dere.

Ikke synes jeg dere kverrulerer heller,og jeg får en følelse av at det irritererer deg at jeg

faktisk ikke liker den fortommen.

Tom.

Jeg er enig med deg Tom. I denne tråden har du argumentert for ditt syn ... ikke er jeg særløig uenig heller - da må jeg ta forbehold for ting jeg ikke har forsøkt. Likevel - i likhet med deg Tom misstenker jeg mange for å være uenig med deg fordi det er mote nå. Vellykket markedsføring heter det. Hvis en sannhet blir sagt mange nok ganger, tror alle at det er slik. Tøfft at du tør å være kjærringa mot strømmen Tom

Moten er vel heller å starte tråder for å rakke ned på ting flertallet liker ? Du mener ikke at vi som liker et produkt gjør det FORDI ikke Tom gjør det ???????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener jeg selvfølgelig ikke Pål.. Men jeg mener at enkelte hiver seg på sterk argumentasjon om ting fordi rutinerte gjerne profilerte fisker sier det..

Akkurat der hender det Tom er kjærringa mot strømmen. Jeg ser argumentene til Fredrik, og forstår at han kan irritere . Men jeg mener slike trengs.

Det er klart utstyr blir helt mote!!??!! En periode skal alle ha Scott... så skal de ikke ha det lengre, Lamson... så er Sage One verdens beste stang .... så er den det ikke lenger .. men Cirka. Ei lekk vadebukse er helt grei så lenge den heter Simms..

Da er det ok at noen tør å legge hodet på hoggestammen.. Det var det jeg mente -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Akkurat der hender det Tom er kjærringa mot strømmen. Jeg ser argumentene til Fredrik, og forstår at han kan irritere . Men jeg mener slike trengs.

Jeg vet ikke hvem som irriterer i denne setningen din Bjørnar, er det meg så greit nok, jeg har vel lagt basis for det selv.

Men å spore Hendsfortommen inn som et motefenomen er for enkelt, fortommen slår uanstrengt fluene over. Jeg er på fjerde uka med vadere på.(jeg er lærer jeg også vettu) Jeg har benyttet forskjellige fortommer av kjent  merke. Den mest omtalte den siste tiden er mest effektiv med et lite fnugg av en cdc klekker eksempelvis. Og da mener jeg rett ut av "eska" med påmontert lang spiss.

Mens dette pågår kan man (teit som jeg er) logge seg på FFS å lese at så er ikke tilfelle... Dermed er krangelen i gang  ;D

Ingen er uvenner eller noe, det er en sunn god disputt etter mitt syn. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ikke noe problem Bjørnar, ser den :) har pigga litt ute fra før fordi jeg ble beskyldt for løgn og for ikke ha peiling i en annen diskusjon (grusspisende harr). Ser ut som målet er å kverrulere for "moro" skyld iblant..

Uansett, langt off topic, og jeg gir meg i denne tråden. Beklager hvis noen føler seg støtt av mine innlegg. Sikkert bare frustrert fordi jeg ikke får fiska hver dag. Har en kalveklar sambo serru.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes spenstig ut. Hva vil det si den er dobbelttapert?

Hei Paul.

Det betyr at den tykkeste delen av fortommen ikke er buttdelen. :o

Jeg har som sagt ikke prøvd selv,men jeg mener å huske at dette var noe

#000 - #3 gutta drev med.Jeg husker at jeg leste det et sted,men det er lenge siden. ;D

Forholdvis korte fortommer på svært lette snører.

Det kunne faktisk være interessant å prøve for eksempel noe sånt som

en tapering etter denne oppskriften:

30cm - 0,22mm

50cm - 0,30mm

20cm - 0,25mm

35cm - 0,22mm

Jeg lurer på hvordan den slår over?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...