Gå til innhold

Hørselvern -- Støkkjakt/skytebane


Tommy S.

Anbefalte innlegg

Hei!

Finnes såkalt aktive vern  som er glimrende til sitt bruk.Justering vil være et problem om du beveger deg selv

Da de vil forsterke dine egne skapte lyder men på post fungerer de bra.....og demper smellen.

Forstår de er snakk om hagle....ellers hadde j gått for demper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg jaktet i vel 40 år å har fått ødelagt hørsel å pådratt meg tinitus.....

Følg m på jaktbladene utover ....der testes stadig aktive vern. Finn noe brukbart å bruk det....

Aktuelle merker....bilson...peltor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd det meste og har endt opp med Peltor. Men Sordin er også bra, de finner du faktisk på XXL. Beste rådet jeg kan gi er at du legger endel penger i hørselverna, og styr unna formstøpte øreplugger - de gir ikke god nok demping alene.

Som nevnt over vil du nok gå glipp av noen sjanser. Men du slipper tinnitus. Enkelt valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posteringsjakt, som på due, ender, gås, eller under andre former for posteringsjakt, som på elg, eller rådyr/harejakt med hund, kan aktive hørselvern, være et kjempegodt hjelpemiddel, samt at man beskytter hørselen, mer enn nok. På fuglejakt, som skogsfugl eller rype for den sakens skyld, både med og uten hund, er det derimot mye mer til irritasjon. Den største utfordringen får du spesielt under støkkjakt.

Fuglejakt med hund, gir deg muligheten til å sette på øreklokkene, når du går opp i situasjonen, og dette i seg selv er uten problemer. Det er først når fuglen letter, det blir verre. Retningsoppfattelsen, er nemlig ikke så god som man ønsker, for lyden blir på en måte sittende "midt mellom" ørene. Spesielt på skogsfuglen, har du ikke tid, til å "lete" etter fuglen. På rypa, fungerer dette bedre. Under støkkjakt, fungerer slike ting ikke! Det forsterker all lyd du selv lager, og som tidligere nevnt, du er ennå mer dess orientert på støkkjakt, ved opp flukt, enn du er med hund. Støkkjakta er vanskelig nok i seg selv, og man trenger hjelp av alle de sansene man kan benytte. Derfor er nok det en jaktform, som helst og best bør utøves i "natura".

Personlig, har jeg jaktet skogs fugl med og uten hund i over 30 år. De 14 siste, med hund, og har aldri benyttet slikt utstyr annet enn under testing. Dine egne skudd, er faktisk svært sjeldent eller aldri et problem. Derimot andres... Av den enkle grunn, anbefaler jeg faktisk heller, dersom man er flere, at man sørger for å holde minst 50 meters avstand, med tanke på lydnivået, enn å benytte hørselvern.

Jeg skal ikke gå ut, å anbefale at man ikke skal la være å bruke hørselvern, men det er nok slik at det er få muligheter, som fungerer. Sørg bare, for å ikke stå ved siden av eller i umiddelbar nærhet av andre som skyter.

Ronny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen år bak meg med støkkjakt på skogsfugl, og det kunne aldri falle meg inn å bruke hørselvern på denne type jakt. Man mister rett og slett følelsen med det man driver med . . .

Jeg benyttet aldri hørselvern under jakt med hund heller, hverken i skogen eller på rypejakt i fjellet, men det var mitt valg.

Skulle jeg gått med hørselvern under jakt ville jeg mistet en vesentlig del av det å være ute i naturen.

Det blir sjelden veldig mange skuddsituasjoner i løpet av en dag heller  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fyldige svar! Som sagt har jeg nettopp tatt prøven, og har aldri jaktet før. Fint med noen råd og vink da  <<l

Var disse jeg i utgangspunkt tenkte på:

http://www.xxl.no/Root/Jakt/Jaktutstyr/H%C3%B8rselvern/Supreme-Pro-h%C3%B8rselvern/p/9004442_1_Style

men det er tydeligvis ikke noe å går for? 

Jeg trodde at de slapp gjennom det meste av lyd, men blokkerte alt over 82db.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å motsi de over her som sier at bruk av elektronisk hørselvern vil gjøre deg noe mindre effektiv som støkkjeger. Og antageligvis vil det gå bra uten. Antageligvis....Noen har ører som tåler alt, andre er mer ømfintlige.

Det jeg kan si, er at de som anbefaler å gå uten, neppe har samme lyd på øra som jeg har. Det finnes ingen tiur i verden som er stor nok til at jeg noen gang, resten av mitt liv, i halvsøvne kunne finne på å skyte selv, eller stå i nærheten av et hagleskudd fra ei udempa hagle uten bruk av propper og klokker. Og det sier jeg som nærmest har levd for jakta siden jeg var 16. Har jakta de siste 5 åra med elektronisk hørselvern, riktignok med hund, men jeg har de på stort sett hele tida når jeg ikke er alene. Det er en vanesak, og jeg synes dagens elektronikk er god nok til at det går greit. Litt slitsomt, noe svett blir man, og opplevelsen føles noe forringet. Men likevel er de en selvfølge for meg. Jeg må prioritere hørselen min.

Når jeg legger til at jeg har heldempa hagle i tillegg til hørselvern så skjønner du at jeg har lært "the hard way". Mulig jeg overdriver, men vil heller det enn å gjøre ting værre. Kjøper du de hørselverna du linker til, og bruker dem, så vil du ikke få problemer.

Dette var ikke ment som et "skremme-innlegg" altså.. :) Det er bare det at jeg vet mer om dette enn de fleste og klarer ikke holde meg unna å si "pass på hørselen din!" Den kan ikke repareres. I fremtida tror jeg de fleste vil bruke hørselvern, slik som et flertall (iallfall av de yngre og oppdaterete jegerne) idag bruker lyddemper på rifla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å motsi de over her som sier at bruk av elektronisk hørselvern vil gjøre deg noe mindre effektiv som støkkjeger. Og antageligvis vil det gå bra uten. Antageligvis....Noen har ører som tåler alt, andre er mer ømfintlige.

Det jeg kan si, er at de som anbefaler å gå uten, neppe har samme lyd på øra som jeg har. Det finnes ingen tiur i verden som er stor nok til at jeg noen gang, resten av mitt liv, i halvsøvne kunne finne på å skyte selv, eller stå i nærheten av et hagleskudd fra ei udempa hagle uten bruk av propper og klokker. Og det sier jeg som nærmest har levd for jakta siden jeg var 16. Har jakta de siste 5 åra med elektronisk hørselvern, riktignok med hund, men jeg har de på stort sett hele tida når jeg ikke er alene. Det er en vanesak, og jeg synes dagens elektronikk er god nok til at det går greit. Litt slitsomt, noe svett blir man, og opplevelsen føles noe forringet. Men likevel er de en selvfølge for meg. Jeg må prioritere hørselen min.

Når jeg legger til at jeg har heldempa hagle i tillegg til hørselvern så skjønner du at jeg har lært "the hard way". Mulig jeg overdriver, men vil heller det enn å gjøre ting værre. Kjøper du de hørselverna du linker til, og bruker dem, så vil du ikke få problemer.

Dette var ikke ment som et "skremme-innlegg" altså.. :) Det er bare det at jeg vet mer om dette enn de fleste og klarer ikke holde meg unna å si "pass på hørselen din!" Den kan ikke repareres. I fremtida tror jeg de fleste vil bruke hørselvern, slik som et flertall (iallfall av de yngre og oppdaterete jegerne) idag bruker lyddemper på rifla. 

Har full forståelse for dette . . . Smell fra hagle/grovkalibret rifle har aldri vært noen god medisin for hørselen  ;)

Det har sikkert kommet brukandes hørselvern også siden jeg holdt på med jakt . . . Det er snart 15 år siden  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 15 årene - har jeg jaktet mye med revolver i Afrika.

Korte revolverløp - avgir mye smell.

Det eneste som har funket for min del - er øreplugger.

De setter jeg svakt inn - slik at jeg stort sett har "all hørsel" intakt.

Hvis jeg ikke får tid til å trykke de inn - før jeg skyter - "tar de av" såpass at jeg ikke har fått noen problemer.

Hittil  :)

Har kjøpt elektroniske plugger - tilpasset ørene, og brukt mange forskjellige typer hørselvern - men har endt opp med overfornevnte løsning.

Tror det vil være vanskelig å beskytte hørselen helt - samtidig med at man skal høre det meste av lyder -  når man går på støkk (evt. stilljakt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det jeg skrev om bruk av hørselvern, ble oppfattet som anbefaling i form av at man ikke skal ta vare på hørselen sin. Når man selv avfyrer et skydd, fra et våpen med normale løpslengder (67 - 72 cm), vil lyden føres vekk fra deg. Kortere løp/høyere smell. Så lenge, du ikke har noen som skyter med munningen ved siden av eller nærmere deg, enn det du selv gjør, vil ikke problemet være så stort. Og du bør ha gode odds, for at dette skal gå bra. Tenker da under jakt. På bane SKAL man bruke hørselsvern, uansett. På banen, trenger du ikke hørselen til noen ting, og det er som regel andre der, i tillegg til at skuddfrekvensen er høy i forhold til jakt.

Ved jaktformer, som f. eks duejakt, der det fort kan gå mange skudd, bruker jeg hørselvern, men da er jeg heller ikke avhengig av hørselen i så stor grad for å oppfatte viltet.

Det er heller ikke slik, at vi har like tolleranser for skudd og lydnivået dette medfører. Selv, har jeg skutt tusenvis av skudd på jakt, og har ingen skade av dette. Har også skutt aktivt med hagle i rundt 10 år(med hørselvern). Den eneste gangen jeg har fått meg en real smell, var ved en situasjon, hvor jeg vi var to mann bak et camonett på duejakt, hvorpå jeg ikke fikk med meg innflukten av en due kompisen skjøt. Munningen var da ved siden av meg, men vesentlig nærmere enn mitt eget ville vert.

Lyddemper på hagla, er i mine øyne, den aller siste utveien. Da dette blir tungt, ødelegger all form for balanse i våpenet, og koster en formue. Må man benytte noe til jakt, fremstår aktive hørselvern, som eneste "gode" alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dette blir tungt, ødelegger all form for balanse i våpenet, og koster en formue

Itte hackel, jeg gir deg rett i det meste utenom pengene. Hagla over kostet under 10000.- importert fra England, dvs billigere enn alle andre hagler jeg har hatt :) Men selvfølgelig er det siste utvei - jeg hadde ikke kjøpt den om jeg ikke hadde øresus. Når det er sagt, skyter jeg omtrent like bra med denne som den forrige.

Den eneste gangen jeg har fått meg en real smell, var ved en situasjon, hvor jeg vi var to mann bak et camonett på duejakt, hvorpå jeg ikke fikk med meg innflukten av en due kompisen skjøt

Jepp, det var slik det skjedde med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.

Jeg kjenner meg godt igjen i betraktningene til Itte Hackel. Støkkjakt etter skogsfugl krever 100% sanser. Også hørsel. For meg også under jakt med hund, da jeg fortsatt mener bjelle på bikkja gir en artigere og bedre jakt. Å finlytte til bjella gir i hvert fall meg bedre og raskere informasjon enn GPS, og det holder meg mere konsentrert. GPS er for folk som ikke dresserer fuglehunden riktig  :P

Skudd fra egen børse under jakt opplever jeg som lite plagsomt. I hvert fall i skog hvor vegetasjon demper en hel del. Det er også meget sjelden man skyter mange skudd i løpet av en jaktdag.

Tinnitus er en lei tilstand og det er svært viktig å ta forholdsregler for å forebygge. Langvarig og høyfrekvent støy er sannsynligvis det værste. Feks vindsuset i en motorsykkelhjelm. Å være sliten, søvndeprivert eller bakfull øker også sjansen for å utvikle tinnitus. Ikke helt ukjente faktorer på jakttur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen år bak meg med støkkjakt på skogsfugl, og det kunne aldri falle meg inn å bruke hørselvern på denne type jakt. Man mister rett og slett følelsen med det man driver med . . .

Jeg benyttet aldri hørselvern under jakt med hund heller, hverken i skogen eller på rypejakt i fjellet, men det var mitt valg.

Skulle jeg gått med hørselvern under jakt ville jeg mistet en vesentlig del av det å være ute i naturen.

Det blir sjelden veldig mange skuddsituasjoner i løpet av en dag heller  ;)

Det ville ikke tatt seg særlig godt ut heller;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...