Gå til innhold

Skal en vadebukse tåle å "ikke bli brukt"?


Roy Peistorpet

Anbefalte innlegg

Skal en vadebukse tåle å "ikke bli brukt" eller er det ferskvare?

Har et par eldre vadebukser som kun er brukt en håndfull ganger, men ikke blitt brukt de siste årene. Sist de ble brukt var de tette fine, mens nå lakker de som en sil. De er blitt oppbevart mørk og kjølig og ser så godt som nye ut. De har tydligvis ikke tålt å "ikke bltt brukt".  Garantitiden har dessverre løpt ut på disse buksene. Har også et par andre bukser av et annet merke som er både eldre og mye mere brukt. Disse er like tette!

Det er tydligvis stor forskjell på hva vadebukser "tåler" og "ikke tåler"!

Roy Peistorpet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roy.

Interessant spørsmål.Er det Gore Tex?

Eller er det noe annet?

Jeg kan bare snakke for min egen del,og jeg vet at man ikke skal brette sammen og

pakke ned Gore Tex klær da de kan ta skade av det og således ikke lenger holder tett.

Mine Loop Gore Tex vadebukser har jeg alltid hengt opp helt fritt med en kleshenger og jeg husker ikke

lenger hvor gamle de er,men de lekker ikke.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde dette med ei Vision Extreme bukse for et par år siden.

Brukte den ei uke rett etter den ble kjøpt, før jeg pakket den bort for sesongen . . . Da jeg tråkket ut i elva med den året etter formelig fosset det vann inn der neoprensokkene er festet. Buksa var lagret på mest skånsomt vis gjennom vinteren.

Jeg kan bare snakke for min egen del,og jeg vet at man ikke skal brette sammen og

pakke ned Gore Tex klær da de kan ta skade av det og således ikke lenger holder tett.

Tom.

Merkelig . . . Simms vadebukser og jakker i gore-tex ligger da brettet sammen i pappesker fra de forlater fabrikken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det kan du kanskje si Lars,men er det noen annen måte å la den forlate fabrikken på som ikke koster

for mye?Kanskje den skulle vært rullet forsiktig sammen istedenfor å bli brettet sammen?

Eller er det kanskje bare tull alt sammen det jeg har hørt?

Jeg er ikke sikker jeg,men jeg lar mine henge på kleshengeren jeg,og satser på at de holder tett

noen år til ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da! Jeg har akkurat begynt å ta i bruk en vader som har ligget i boden i noen år, som ble brukt kun et par ganger før "lagringen"(Guideline Vision Extreme Zip). Heldigvis tette enda.  :P

Edit: oooops: VISION ikke GUIDELINE

Varer nok ikke lenge.... Hsr dårliger erfaringer med de buksene >:( Sømmene er ankepunktet, og vil begynne å lekke etter en stund. Mulig jeg fikk et mandagsprodukt, får håpe du er heldigere <<l
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da! Jeg har akkurat begynt å ta i bruk en vader som har ligget i boden i noen år, som ble brukt kun et par ganger før "lagringen"(Guideline Vision Extreme Zip). Heldigvis tette enda.  :P

Edit: oooops: VISION ikke GUIDELINE

Varer nok ikke lenge.... Hsr dårliger erfaringer med de buksene >:( Sømmene er ankepunktet, og vil begynne å lekke etter en stund. Mulig jeg fikk et mandagsprodukt, får håpe du er heldigere <<l

Husker mange hadde problemer med ovennevnte vader når du nevner det.  <<l Håper vaderen i det minste varer i noen turer til... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert, Vision-vaderene er tydeligvis ikke så holdbare og bra som for sju-åtte år siden.. Jeg hadde mine zip vanntett i gode tre år, og min bror i nærmere fem!! Skikkelig dårlig vedlikehold var det også. Men detta er som sagt en del år tilbake  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye pepper om vision buksene de siste årene desverre. Jeg husker jeg hadde den gamle versjonen av Extreme vaderen som jeg kjøpte for ca. 10 år siden. Den holdt i 3,5 år med hard fisking. Var virkelig ei bra bukse etter min mening, når man sammenlignet kvalitet og pris.

Virker ikke som de vision buksene som lages i dag holder den samme kvaliteten desverre, etter det jeg har hørt av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye pepper om vision buksene de siste årene desverre. Jeg husker jeg hadde den gamle versjonen av Extreme vaderen som jeg kjøpte for ca. 10 år siden. Den holdt i 3,5 år med hard fisking. Var virkelig ei bra bukse etter min mening, når man sammenlignet kvalitet og pris.

Virker ikke som de vision buksene som lages i dag holder den samme kvaliteten desverre, etter det jeg har hørt av andre.

Akkurat samme erfaring har jeg. Den første pustende vadebuksa mi var ei Vision Extreme, og den ble mye brukt i 4 sesonger, før den så smått begynte å lekke.

Dette var utgaven med ekstra lag i knærne som samlet vann mens man sto utvadet, men siden det var "dreneringshull" nederst så fosset vannet kjapt ut igjen når man gikk på land  ;D

De Vision-buksene jeg har hatt etter den har ikke holdt lenge, for å si det sånn . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roy.

Interessant spørsmål.Er det Gore Tex?

Eller er det noe annet?

Jeg kan bare snakke for min egen del,og jeg vet at man ikke skal brette sammen og

pakke ned Gore Tex klær da de kan ta skade av det og således ikke lenger holder tett.

Mine Loop Gore Tex vadebukser har jeg alltid hengt opp helt fritt med en kleshenger og jeg husker ikke

lenger hvor gamle de er,men de lekker ikke.

Tom.

Trodde det kun var cloudvell (mulig skrive leif!) Og simms som brukte gore tex i vade bekledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye prat om at det lekker i sømmene. Har ikke alle bukser tape på sømmene for at de skal være tette?

Benyttes det da tape/bånd som ikke er bra nok eller er det limet som ikke holder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...Jeg har hørt at aquasure går for å være et  fleksibelt lim, og brukes således til lapping av vadere. Jeg har 0 erfaring med dette limet, og lurer kanskje på om jeg skal lime over sømmene på Extreme Zip vaderen min..Kan dette være et sjakktrekk tru? Tips meg gjerne om andre limtyper om aquasure ikke er greia lizzom <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Tidens tann "knekker" aquasure/aquaseal også. IKKE ha vaderne lagret på et fuktig sted. OG ikke brett de så kan de henge leeeenge. Dette har i utgangspunktet ikke noe med merke å gjøre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...