Gå til innhold

UNI tråd


Flunes

Anbefalte innlegg

Starter tråden fordi jeg er ved å gå tom for en del bindetråd. Har forsøkt mye forskjellig bindetråd gjennom årenes løp, men hjørnesteinen er og blir UNI tråd i 8/0 og 6/0. Finnes ikke bedre tråd for meg, med Danvilles som god nr.2.

Så til spørsmålet: Noen som vet om norske nettbutikker som fører godt utvalg av UNI tråd?

Edit; Dere må gjerne bruke  denne tråden til å fremme UNI trådens fortreffelighet over alle andre bindetråder i denne delen av galaksen ;D

LR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke dy meg, unnskyld!

Shear 14/0, utrolig solid tråd som bygger svært lite. Bruker den til stort sett alt, inkludert vårfluer med rådyrhår!

Men, når det er sagt. Jeg har også lett etter UNI 8/0, jeg finner de vanlige fargene slik som sort, gul, brun, olive osv. Men skulle gjerne hatt Ligth Olive og ett par andre snedige varianter. Vet jeg kan bestille fra USA, men kanskje noen her på berget har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "gamledager", da det ble bundet fluer i timevis, hver dag, ble det testet mye forskjellige typer bindetråd.

Uni, Danville, Bennechi var vel de jeg benyttet mest. Kanskje med en liten knapp på Bennechi 12/0. Fordi denne var tynn, bygget lite, var sterk og kom i fine farger.

Nå, det siste året, har jeg, etter mer enn 10 års bindetørke, fått litt ny giv. I denne forbindelsen, har jeg prøvd litt forskjellige nye ting, som jeg ikke kjenner fra før. I denne prosessen, kom jeg over en bindetråd, jeg ikke hdde vert borte i fra før, Veevus. Denne tråden opplever jeg, som vanvittig sterk i de tynne utgavene, noe som gir meg mulighet til å benytte ennå tynnere tråder enn før. Favoritten til tørrfluer, er 16/0, og den er sterk som juling.

Vil tro man enkelt vil kunne bruke 12/0 tråden til mudlere....

Tråden har raskt blitt favorittråden min, og vil oppgraderes med langt flere farger til mitt binderi.

Veevus er ikke så enkelt å få tak i som jeg kunne ønske meg, men Robert på Gero, har som vanlig gjort det mulig for meg å kunne bestille det jeg trenger, og det kommer jeg til å gjøre  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og link. Skal teste ut Shear-tråden JFL <<l

Men det var nå tråden over ALLE tråder jeg var ute etter; UNI-tråd, og gjerne norske nettbutikker som fører godt utvalg i farge og tykkelse.

Ser ut som om disse folka har, ser jo rimelig greit ut med de fargene også.

http://www.grandesfluefiske.no/Fluebinding/Materialer/traad&tinsel.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det skrytes av TMC 16/0. Har ikke prøvd den, men 3 farger kjøpte jeg sist torsdag på Villmarksbutikken.

Av det jeg har lest er dette den "nye tråden over alle tråder"!

NB! Det er 200 meter på spolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrytes av TMC 16/0. Har ikke prøvd den, men 3 farger kjøpte jeg sist torsdag på Villmarksbutikken.

Av det jeg har lest er dette den "nye tråden over alle tråder"!

NB! Det er 200 meter på spolen.

Har mye forskjellig tråd og dette er etter min mening den beste for små tørrfluer. Mye tråd på spolen, bygger veldig lite samt er sterk i forhold til tykkelse :) Anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter tråden fordi jeg er ved å gå tom for en del bindetråd. Har forsøkt mye forskjellig bindetråd gjennom årenes løp, men hjørnesteinen er og blir UNI tråd i 8/0 og 6/0. Finnes ikke bedre tråd for meg, med Danvilles som god nr.2.

Så til spørsmålet: Noen som vet om norske nettbutikker som fører godt utvalg av UNI tråd?

Edit; Dere må gjerne bruke  denne tråden til å fremme UNI trådens fortreffelighet over alle andre bindetråder i denne delen av galaksen ;D

LR

Jeg har brukt UNI 8/0 som standard-tråd til små fluer i veldig mange år. Har prøvd det meste annet, men den er og blir den beste, synes jeg  <<l Er sterk, bygger svært lite, og mye mindre enn de tvinna tråd-merkene, naturlig nok  :) Uni 8/0 er i utgangspunktet en flat tråd, som er "tugga" litt sammen med tørrvoks. Det vil si at den bygger null og niks uten å flise seg opp, og den er fleksibel (GSP-tråd er på andre siden dødsdårlig med tanke på binde-feelingen, sånn sett. GSP har null stretch, null feeling. Om du har lyst til å føle deg fram som en nybegynner igjen, og det kunne vært moro, så er GSP-tråd fint. Og sterkt, så ingen fare, du ryker ikke, men har heller ingen feeling  ;D ) Men tilbake til god-tråd (og for 8/0 så snakker vi om ca. rundt 70 denier-tråd  :)  )

- skal være sterk

- ikke flise seg opp unødvendig

- MÅ være strekkbar (det er jo selve fluebindinga, å stretche en tråd omtrent til bristepunktet - og vite at den faktisk stretcher og der i gjennom låser som betong med bare 2-3 surringer)

- i gode farger.

- må være flat for å bygge minst mulig (flat tråd tvinner du til de bindestegene hvor det er ønskelig, og u-tvinner tilbake når det ikke er ønskelig med tvinna tråd.

Jeg vil igjen, som jeg har gjort i mange år, gi et tips til andre fluebindere også: Det er flere produsenter som kaller sine 70-denier tråder for 10/0 og til og med 12/0 når det egentlig er 8/0, men det er egentlig bare dårlig skjult reklame. For å få deg til å kjøpe noe som ikke er helt realiteten. Vær kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrytes av TMC 16/0. Har ikke prøvd den, men 3 farger kjøpte jeg sist torsdag på Villmarksbutikken.

Av det jeg har lest er dette den "nye tråden over alle tråder"!

NB! Det er 200 meter på spolen.

Har bundet ein del med TMC 16/0. Synest den

er svært bra til tørrfluer, bygger svært lite og holder bra <<l

http://baardsen.no/produkt/fiske-utstyr/fluebinding/trad-wire-floss-tinsel/tmc-160-strong

Dei har og UNI 8/0 i sortimanget sitt.

Bjørnen.

Støttes på det sterkeste. Tråden er jo ikke akkurat ny, men fyflate så herlig tynn og sterk. Fin å splitte også  <<l
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også prøve www.nfisk.no

Bruker selv 0/14 til alt jeg binder selv.

Men en kuriositet, da jeg begynte å binde for 1979-1980 (5 - 6 år gammel) fikk jeg til å bruke 0/4 0/6 og det var bra:) Har sett på tråden i sommer før det fikk gå i containeren - det var tau og jeg forstår ikke at jeg kunne binde fluer med det:)

   

God Jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...