Gå til innhold

Stang/snøre kombo(#4/5)som virkelig funker?


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

-Joa. Dette overlapper nok utallige tråder. Og kan virke noe teit.

Men det har seg sånn at jeg kødder noe ofseleg med å finne roen med stanga/stengene jeg nå har til tørrfluefiske.

Eller rettere sagt, jeg tuller så fælt med å bli fornøyd med "riktig" snøre til Hovedstanga.

Det er nok min egen skyld. Jeg leiter hele tida etter samme feelingen jeg hadde med det forrige snøret(ute av prod.).

Så jeg har funnet ut at det nok er stanga som må byttes ut. Altså begynne litt på nytt, kinda.

Derfor:

Jeg er ute etter råd til kombo i både #4 og 5.

-Min helt subjektive oppfatning av hvordan jeg kaster:

Jeg er ikke i nærheten av å orke å lære meg gode vannkast, så dette kan sees bort fra.

Tør påstå at jeg har fått med meg noen triks, og legger ut greit med meter. Liker å kaste langt.

Synes det er moro med skikkelige "kastemaskiner" innimellom, men orker ikke drasse rundt på de verste kjeppene.

Altså en "Rask minus" stang, kanskje?

Og med et snøre som matcher denne stanga. Liker å holde mye snøre i lufta over elva.

Jeg ønsker tips fra de som har komboer de bruker. Så om det blir flere med noget erfaring som er enige i samme greie, kan jeg slå meg til ro med at dette er ting som virkelig funker, og at det nå ikke er utstyret det står på...

Om det produseres av en underbetalt kinamann, eller en skjeggete amerikaner er meg revnendes likegyldig.

Jeg vil bare begynne på nytt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å dra på villmarksmessa i april. Prøv stenger og liner om hverandre.

Min godstang er SAGE ZXL 9` #5. Den liker en riktig klassifisert line. SA trout er en super line til stanga. RIO LT Trout, har form nesten lik Lee Wulf TT, #5 er bra i elv, rullekast etc.

Guideline experience #4 er god til Winston BIIX 8`6" og Thomas&Thomas Horison II #4

Hilsen en amatør!

PS! Du bør fortelle hvilken stang du har. Er sikker på at det finnes en line som vil matche den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert som en har kastet og prøvd litt forskjellig noen år, så blir det litt samma skiten alt sammen. Det som jeg har glist stort av, er en Loop Cross S1 med Loop Evotech 100 snøre. Såpass at jeg handla det inn faktisk. Får du sjansen til å prøve den komboen, så gjør det. Alternativt skal visst denne stanga være helt konge med SA VPT snøret også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill.

Ønsket ikke å legge føringer med hvilken stang jeg har brukt mest.

Men derimot å få ei go`liste med komboer folk virkelig bruker, og er fornøyd med.

Og da kanskje være så enkel å handle det som blir oftest nevnt.

Noe av problemet for oss som plutselig begynner å tvile litt, er at produsentene stadig skal forandre på snørene sine.

Særlig om han har en litt "sær" stang... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pssst . ;)

Morten bruker Guideline Highwater,og han holder jo litt line i lufta. :rolleyes:

Sjøl liker jeg bedre Eikre's LB-line http://www.eikre-fly.no/no/liner/liner-og-backing ,fordi jeg synes den virker noe "smootere".(Presentere lettere/finere.)

Begge er ganske like,så smaken må nok avgjøre. ;)

9255077971_aea9319f35_c.jpg

Morten in action,i tilfelle du skulle ha glømt det. ;)

9598831788_a038b85af2_b.jpg

Og,fisk fanget på sånne kast,men det husker du vel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Tar sjansen, og bumper denne. Ønsker fortsatt forslag til gullegoe komboer. Fått noen gode råd allerede, tusen takk for det, men tar gjerne til meg mer.
Kommer muligens til å selge drittbillig/gi bort det meste av stangsamlinga jeg nå har om jeg finner det som virkelig funker. Og snørene skal rives av snellene og kastes.
Ser for meg stang sånn fra noe over medium pris og oppover, da jeg har lyst til å bli litt mer jålete, men ikke uten at noen kan fortelle hvilket snøre som funker som fy til denne.

 

Enkelt detta, vel?   
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kaste meg på denne tråden av en enkel grunn!

Et av årets store høydepunkt her på fluefiskesiden er dine skildringer av ditt fiske. Håpløsheten, fortvilelsen, og det menneskelige i fiske og livet som omgir dette blir skildret på en leken og fin måte. Det er bare en ting jeg kunne be om:

Sett deg opp med en Winston GVX 9' i #4 eller #5, med en Eikre LB, og prøv å skildre harmonien og følelsene denne kombinasjonen tilfører fiske ditt. Nedturene blir lavere, og høydepunktene større. Om ikke for et livslangt forhold, så bare for en sommerflørt. Jeg sponser tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orvis Heilos ZG tip flex (Førsteutgaven) med SA Expert distance. Siden du liker å holde litt line i lufta, vil du nok elske denne komboen.. 

 

Sier meg helt enig i dette - flott kombinasjon.

 

SA Expert distance funker også glimrende med Hardy Zenith og Sage Method.

 

En annen god kombo er Sage ZXL med SA Trout.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet mye stenger i #4 i fjor høst, og har noen jeg syntes var bedre enn andre.

Dette er helt personlige oppfatninger, og jeg svarer på bakgrunn av hva jeg selv foretrekker.

Hardy Zenit 9"#4 Trives meget godt med Guideline high water #4 og MKB DP #4. Nydelig til overhåndskasting moderate og lange kast.

Orvis Helios II mid flex - Testet med High water og experience (Guideline) Tror jeg ville anbefalt Experience på denne. Nydelig kombo.

Sage Method 490 - Går som en kanon med Rio Gold. Og er en nydelig kombo.

 

Jeg har kun testet dette til overhåndskasting, og jeg vil tro, at spesielt, Method, men også kanskje Orvis`n, kunne trenge en #5 line om det er snakk om mye vannkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...