Gå til innhold

Ny Macbook Pro, godt nok med integrert grafikk?


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Hei  :) Vil gjerne ha noen meninger på dette, om noen vil hjelpe meg.

Vurderer å kjøpe meg en Macbook Pro, i stedet for en ny iMac. Mest for å kunne ha den med på lengre turer, og for å være mer mobil med hvor jeg redigerer fiskefilm/bilder. Det må være Mac, for jeg skal bruke Final Cut Pro.

Jeg har sett på denne her: http://www.eplehuset.no/tilpass_produkt.aspx?produktid=4102

Eneste som jeg er skeptisk til er at det er integrert grafikkkort. Hva synes dere om det?

Jeg ser i en test på hardware.no her http://www.hardware.no/artikler/test-macbook-pro-retina-15-sen-2013/153800/3 at den nye Macbook Proen allikevel skal være relativt råbra på filmkonvertering. Og det teller mest for meg.

Med 16 gb ram ender prisen fort på 18700.-

For samme Macbook Pro med NVIDIA GeForce GT 750M med 2 GB GDDR5-minne så blir prisen fort 22000.-

Tror dere det er stor forskjell på ytelse ved tung videokonvertering, når man legger til det Nivida grafikkortet?

Gjerne del tanker omkring dette, please  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Nå skal jeg ikke komme med noen eksperttips men jeg har en kompis som jobber mye med skate- og snowboardshoot og som blant annet jobber med Ken Block (eier av blant annet DC Shoes og energidrikken Monster, og han kjører rally). Han jobber med MYE film og foto og bruker kun MacBook Pro. Måten han jobber på når han er på turné med blant andre Ken Block er korte deadlines og mye filmmateriell samt bilder. Så det blir store datamengder. Jeg antar at han ikke ser noe annet alternativ enn akkurat MacBook Pro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosessorkraft er viktigst, tror ikke du trenger mer enn 8gb ram heller. Google litt rundt og se om final cut pro har større fordeler av dedikert skjermkort. Jeg tror det skal holde med integrert intel gpu til det mest av video og bilderedigering, men enkelte program kan ta nytte av dedikerte skjermkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd de nyeste macbok'sa er så og si totalt låst ned av apple... Vil anbefale deg å gi til innkjøp av lite bruk, kraftig unibody Macbook. Ca år/halvannent må du tilbake. Velg kraftig quadcore og en gig minne. Nå prater vi kanskje halve prisen - minst... Og her kan du oppgradere til 16 GB ram, SSD pluss ekstra intern ssd eller sata osv -

Har dere sett denna da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for 16 GB ram. ikke noe å lure på. Har en Imac (husker ikke spec, gidder ikke sjekke ca 2 år) med den har 12G ram. har også en macbookpro med retinaskjerm og 16 gb ram Lynrask på bildebehandling. Opplever at Imac en går noe tregere når jeg sitter å blar i stor RAW filer.  Bruker den bærbare mest. 

Er Macbook pro bra nok? selvsagt. har redigert en del med finale cut, og det går som ei kule. Når det gjelder grafikkortet har jeg ingen kunnskaper, annet en at det funker.

Har desverre hatt en del problemer med macbooken. har vært på repp 2 ganger for samme feil. byttet hovedkortet begge gangene. irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André, du må bare sjekke om de programmene du bruker benytter seg av grafikkortet. hvis de gjør det, blir det integrerte litt spedt.Hvis ikke, klarer du deg fint så lenge du ikke spiller. Det nye integrerte skjermkortet er så vidt jeg skjønner ganske bra.

16G RAM er veien å gå. Man bør ikke spare der.

Jeg ville gått for versjonen med dedikert grafikk, men det er fordi du da også får 16GB RAM og 512GB SSD på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Gisle. Ja, kommer til å gå for 16gb som du sier. Det er jo ikke særlig prisforskjell heller.

Hei, Vegard. Ja, det ser ut som man tross alt får mer bang for the bucks med den versjonen med grafikkort  :)

Et par av pluginsene bruker også grafikkort, ser det ut til, men det kan velges bort, og går da tregere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg Mac, (null peil på Mac) men jeg byttet skjermkort i min PC, fra integrert ca 340 MB og til et Geforce på 1,5 GB. Photoshop og de andre bilde/film redigeringsprogrammene min fikk nytt liv. Har bare 4 GB internminne, men at skjermkortet skulle bety så mye, trodde jeg ikke. Store HDR panorama bilder går som en lek, noe som ikke var mulig før byttet. (3x56 bilder i RAW) Så om jeg var i en slik situasjon at jeg skulle kjøpe ny maskin, så ville skjermkort være veldig viktig+ masse internminne på maskina, minst 16GB. (Skal oppgradere intern med opp til 16 GB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Gisle. Ja, kommer til å gå for 16gb som du sier. Det er jo ikke særlig prisforskjell heller.

Hei, Vegard. Ja, det ser ut som man tross alt får mer bang for the bucks med den versjonen med grafikkort  :)

Et par av pluginsene bruker også grafikkort, ser det ut til, men det kan velges bort, og går da tregere.

Da er det bare å innse at du bør gå for den med dedikert skjermkort. Du kommer nemlig til å angre som en hund hvis du ender opp med en SSD på 256 GB ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...