Gå til innhold

Den forhatte fluesnapper?


Guttemann

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med deg i at den antakelig ikke har så mye å si. Men for meg blir det litt oter-tendens i det å bruke fluesnapper på fluestang. Det hender jeg bruker fluesnappere hvis jeg skal kaste med flue og dupp, med et par våtfluer som opphengere. På fluestang, med fluer som er ment for å brukes under vannoverflata så bruker jeg heller løkkeknute hvis jeg er ute etter bevegelig gange på for eksempel en streamer. Synes det blir penere og mer naturlig. Spissmaterialet byttes jo ut ganske ofte alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt fluesnappere i noen tilfeller, og har ikke noen negative erfaringer med det. Ikke ser jeg noen grunn til at det skulle være noe mindreverdig ved å bruke disse heller.

En annen ting er at fluesnappere, og løkkeknuter for den del, brukes først og fremst til streamere.

Og - å fiske med streamere har en svært dårlig klang blant en del her på forumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er denne "streamer"?

En type fluevalg og fisketeknikk med et bredt spekter, som kan være med å gjøre deg til en mer komplett fluefisker. Den såkalte "Dry or Die" mentaliteten er ut for maaange år sia nå, for å si det mildt...

Har aldri brukt fluesnappere.EDIT, feilinfo... Har aldri brukt fluesnappere til annet enn i kombo med stålfortommer og gjeddefiske. Det funka greit, men tjukkelsene på snapperen var ofte større enn sjølve øyet på kroken, noe som IKKE funker så greit.

En del av sjarmen for meg er å lage gode, sterke knuter med fine proporsjoner. Spiss blir slitt og stadig bytta uansett  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fluesnappere" finnes i forskjellige størrelser, passende til våtfluer og streamere helt ned til de minste størrelsene i vanlig bruk. Og så er det dette med kvelden, mørkret og kanskje dårlig vær.. litt grovere spisser, da kan den være grei å ha, for å slippe noen omknytninger. Løkkeknuter er ikke de enkleste å få fine og riktige med dårlig lys og valne fingre.

Men enig med deg Olav - knuter må knytes om og spisser må byttes, og gode kontrollerte knuter er trygt og bra.

For min del er fluesnapperen et supplement. Og jeg innbiller meg at flua / streameren får en minst like ledig gange som med løkkeknute.

Victor P; Streamer er tradisjonelt en flue med hårvinge, bundet på langskaftet krok. Hjortehår og bucktail ble mye brukt i tidligere tider - nå er jo utvalget av hår mye større, og det brukes ofte litt flash i tillegg.

Ideen med streamer var /er å imitere fiskeyngel, og baktanken var å friste de store ruggene, som mere sjelden bryr seg om småkryp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streamere er utmerket for fangst av større fisk når de fiskes riktig.

Men, godt impregnert, fisket dead drift, med lett utstyr, og med tynne fortommer fungerer de som regel dårlig.

Jeg har forståelse for slikt fiske medfører frustrasjon og grobunn for ett slags hat mot redskapen  ;D

En snapper gjør det enkelt å bytte streamer.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er denne "streamer"?

Streamer er sluk som lar seg kaste med fluestang  ;)

Er faktisk enig i det. <<l

Tom.

Tullinger og småharrfiskere. Det er det dere er ;D ;D ;D

Tull & tøys  ;D

Det er bare fluefiskere med et særdeles nedlatende forhold til slukfiske som ikke vil innse at slukfiske og streamerfiske i praksis er samme greia.

Fisker en sjelden gang med streamer selv jeg, og det er en uhyre effektiv fiskemetode, akkurat som slukfiske kan være.

Har fisket i såpass mange år med sluk at jeg vet det ikke bare er å kaste ut og sveive inn igjen, om man skal ha litt uttelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er denne "streamer"?

Streamer er sluk som lar seg kaste med fluestang  ;)

Er faktisk enig i det. <<l

Tom.

Tullinger og småharrfiskere. Det er det dere er ;D ;D ;D

Tull & tøys  ;D

Det er bare fluefiskere med et særdeles nedlatende forhold til slukfiske som ikke vil innse at slukfiske og streamerfiske i praksis er samme greia.

Fisker en sjelden gang med streamer selv jeg, og det er en uhyre effektiv fiskemetode, akkurat som slukfiske kan være.

Har fisket i såpass mange år med sluk at jeg vet det ikke bare er å kaste ut og sveive inn igjen, om man skal ha litt uttelling.

Slukfiskere er no pakk, kommer gjerne fra det Indre Østland og har hockeysveis ;D

Har nesten slutta med tørrfluefiske, det er alt for lett når fisken vaker og totalt meningsløst når den ikke vaker ;D

Takke meg til en fet Zonker: https://vimeo.com/49934211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del - Alt til sin tid... og til sitt sted..

Dry or Die?

Da hadde jeg vært dau for lenge siden..

PS.: Effektiviteten på fiske med streamer blir ofte svært overdrevet. Som med tørrfluefiske - noen ganger, når forholdene klaffer, ja. Men ikke veldig ofte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten slutta med tørrfluefiske, det er alt for lett når fisken vaker og totalt meningsløst når den ikke vaker ;D

Takke meg til en fet Zonker

Her er det bare å ønske god bedring ;D

Typisk innlegg som burde vært slettet av moderator, da dette er tanker som dreper visionene om et lykkelig fluefiskeliv for unge lovende ;D

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten slutta med tørrfluefiske, det er alt for lett når fisken vaker og totalt meningsløst når den ikke vaker ;D

Takke meg til en fet Zonker

Her er det bare å ønske god bedring ;D

Typisk innlegg som burde vært slettet av moderator, da dette er tanker som dreper visionene om et lykkelig fluefiskeliv for unge lovende ;D

<<l

Er langt bortenfor all redning Lars. THE TUG IS MY DRUG 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten slutta med tørrfluefiske, det er alt for lett når fisken vaker og totalt meningsløst når den ikke vaker ;D

Takke meg til en fet Zonker

Her er det bare å ønske god bedring ;D

Typisk innlegg som burde vært slettet av moderator, da dette er tanker som dreper visionene om et lykkelig fluefiskeliv for unge lovende ;D

<<l

Er langt bortenfor all redning Lars. THE TUG IS MY DRUG 8)

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...