Gå til innhold

Tilslag - kan man være for sen?


Nofish

Anbefalte innlegg

Gjest Baetrix

Hans spørsmål er i tittelen: Tilslag - kan man være for sen?

Og videre skriver han: Nok en gjenganger, og som oftest er det knyttet til at man er for rask med tilslaget. Kan man i grunnen være for sen?

Settingen er sånn rimelig stor ørret, og den ruller fint over flua. Hvorfor ikke bare la den kroke seg selv?

Din oppfatning er: Tråden handler om at fisken kroker seg selv og ikke at jeg skal kroke den.

Tillslaget er helt uvesentlig i denne sammenheng.Poenget er at den kroker seg selv

av ulike årsaker.

Da forstår du tråden helt ulikt de fleste andre. Men det gjør du kanskje med vilje? Spørsmålene hans er hvertfall svart på av erfarne folk som alle er enige i at man kan være for sen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når og i noen tilfeller om vi skal sette tilslag er noe av det mest skumle å snakke om. Det kan tøyse til ting i systemet vårt som vi har brukt årevis på å tilegne oss. Jeg er glad jeg ikke skal fiske ennå og når den dagen kommer så har jeg glemt dette. Ikke tenk på dette, ikke tvil, Just do it!

Dette kan jeg skrive under på  ;D

Har perioder nesten hver sesong hvor jeg bomdrar mer enn godt er, men har funnet ut at det går seg til, såfremt jeg ikke begynner å tenke at jeg må gjøre noe anderledes.

Fisket mye sjørøye med nymfe tidligere, og der måtte man jaggu være kjapp med å sette tilslaget når man kjente det lugget litt. Mye frustrasjon før det løsnet, husker jeg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig jeg misforstår trådstarter.

Men det får han selv svare på.

Min enkle tankegang angående at en fisk skal kroke seg selv oppfatter jeg som at den

har kroket seg selv,og ikke kommer løs.

Hvorfor skal jeg da måtte gjøre et tilslag?Det har ikke noe med tilslaget i seg selv å gjøre.

Eneste grunn til at jeg gjør et tilslag er å satse på at jeg klarer å time når fisken har sugd i seg

flua,og lukker munnen,for dermed å sette kroken.

Det har ingen verdens ting med å gjøre at en fisk kan kroke seg selv å gjøre etter min mening.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Det er fullt mulig jeg misforstår trådstarter.

Men det får han selv svare på.

Min enkle tankegang angående at en fisk skal kroke seg selv oppfatter jeg som at den

har kroket seg selv,og ikke kommer løs.

Hvorfor skal jeg da måtte gjøre et tilslag?Det har ikke noe med tilslaget i seg selv å gjøre.

Eneste grunn til at jeg gjør et tilslag er å satse på at jeg klarer å time når fisken har sugd i seg

flua,og lukker munnen,for dermed å sette kroken.

Det har ingen verdens ting med å gjøre at en fisk kan kroke seg selv å gjøre etter min mening.

Tom.

Nei det har med om man kan være for sen eller ikke. Og det kan man så lenge den ikke kroker seg selv. Når den i så fall gjør det så trenger du ikke tenke på tilslag. Du merker at den sitter og har nok med å kjøre fisken. På enkelte andre fiskeslag enn ørret kan det også være lurt å sette kroken skikkelig med et tilslag selv om fisken er litt kroket allerede. Spesielt om kroken har en stor mothake. Om du fisker litt så finner du ut dette du også. Ikke så vanskelig. Tilslagstidspunkt er en helt annen greie og er som Rune sa et ømtålig og litt farlig tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer egentlig ikke i det hele tatt her,men bare gjentar det alle andre allerede har fått med seg.

Du skulle kanskje ta deg noen flere fisketurer med erfarne fiskere? ;D

Da blir det hele noe enklere.

Tom.

Og det tør du å påstå. Du har ti spørsmål til nå i denne tråden. Du svarer ikke må være det dummeste du av alle kan si.

Og tråden handler ikke om dette.

Godt nytt år og godt tilslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer egentlig ikke i det hele tatt her,men bare gjentar det alle andre allerede har fått med seg.

Du skulle kanskje ta deg noen flere fisketurer med erfarne fiskere? ;D

Da blir det hele noe enklere.

Tom.

Og det tør du å påstå. Du har ti spørsmål til nå i denne tråden. Du svarer ikke må være det dummeste du av alle kan si.

Og tråden handler ikke om dette.

Godt nytt år og godt tilslag.

Du kunne ikke tenke deg å holde deg til tråden da så du idet minste kunne bli oppfattet til en viss grad seriøst? ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer egentlig ikke i det hele tatt her,men bare gjentar det alle andre allerede har fått med seg.

Du skulle kanskje ta deg noen flere fisketurer med erfarne fiskere? ;D

Da blir det hele noe enklere.

Tom.

Og det tør du å påstå. Du har ti spørsmål til nå i denne tråden. Du svarer ikke må være det dummeste du av alle kan si.

Og tråden handler ikke om dette.

Godt nytt år og godt tilslag.

Du kunne ikke tenke deg å holde deg til tråden da så du idet minste kunne bli oppfattet til en viss grad seriøst? ;D

Tom.

Kan du slutte med å skrive så mye off topic. Du ødelegger tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Hvor lite eller mye jeg har av erfaring eller har fisket med folk som har mye vet du fint lite om Tom. Erfaringen tilsier at når du beveger flua kroker fisken seg ganske ofte selv og ved død drift sjeldent. Så ved død drift kan man lett bli for sen. Eller for rask. Ut og prøv selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer egentlig ikke i det hele tatt her,men bare gjentar det alle andre allerede har fått med seg.

Du skulle kanskje ta deg noen flere fisketurer med erfarne fiskere? ;D

Da blir det hele noe enklere.

Tom.

Og det tør du å påstå. Du har ti spørsmål til nå i denne tråden. Du svarer ikke må være det dummeste du av alle kan si.

Og tråden handler ikke om dette.

Godt nytt år og godt tilslag.

Du kunne ikke tenke deg å holde deg til tråden da så du idet minste kunne bli oppfattet til en viss grad seriøst? ;D

Tom.

Kan du slutte med å skrive så mye off topic. Du ødelegger tråden.

Du har tre innlegg her.Les igjennom dine egne innlegg,og tenk over ditt eget bidrag til tråden.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lite eller mye jeg har av erfaring eller har fisket med folk som har mye vet du fint lite om Tom. Erfaringen tilsier at når du beveger flua kroker fisken seg ganske ofte selv og ved død drift sjeldent. Så ved død drift kan man lett bli for sen. Eller for rask. Ut og prøv selv!

Det var jo akkurat det jeg prøvde å forklare deg at du vet like lite om meg.

Så hva er poenget ditt?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer egentlig ikke i det hele tatt her,men bare gjentar det alle andre allerede har fått med seg.

Du skulle kanskje ta deg noen flere fisketurer med erfarne fiskere? ;D

Da blir det hele noe enklere.

Tom.

Og det tør du å påstå. Du har ti spørsmål til nå i denne tråden. Du svarer ikke må være det dummeste du av alle kan si.

Og tråden handler ikke om dette.

Godt nytt år og godt tilslag.

Du kunne ikke tenke deg å holde deg til tråden da så du idet minste kunne bli oppfattet til en viss grad seriøst? ;D

Tom.

Kan du slutte med å skrive så mye off topic. Du ødelegger tråden.

Du har tre innlegg her.Les igjennom dine egne innlegg,og tenk over ditt eget bidrag til tråden.

Tom.

Bedre med tre av mine innlegg en ti av dine som innholder 40 spørsmål og 39 er ot.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gjenganger, og som oftest er det knyttet til at man er for rask med tilslaget. Kan man i grunnen være for sen?

Settingen er sånn rimelig stor ørret, og den ruller fint over flua. Hvorfor ikke bare la den kroke seg selv?

Hei.

Jeg gjør ikke tilslag i det hele tatt på ørretfiske. Ja.. det er seint det...

Lar den kroke seg selv. Bare å servere den en god flue på en god krok...

Sånn "torskefiskerøsking" hører ikke hjemme med fluestang i hånda..

Eventuell kroking av fiskearter som er 'harde' i munnen skal skje med

drag i lina, ikke "torskefiskerøsking"(hive/røske stanga opp).

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innlegg her. Jeg er vel en av de som kan surre det skikkelig til hva angår tilslag og mangel på tilslag (og alt annet..).Som med Rune/Lars er det når jeg begynner å endre metode eller tenke for mye på det det går riktig ille. Hogger meg litt i foten med denne tråden da...generelt lar jeg fisken kroke seg selv (altså ikke noe røsking, når fisken har rullet godt over og smilet er på plass løfter jeg stanga og gir motstand). Nymfing = tilslag umiddelbart med mindre jeg ser fisken på kloss hold. Da venter jeg bitte litt. Ser noen ganger fisken lukke munnen. Buzzer fiske med inntrekk = ikke noe tilslag. Her ordner det seg selv. Stor fare for fortomsbrudd hvis jeg gjør tilslag.

Et annet moment.

En guide på NZ ble regelrett drittsur på meg pga mine trege/mangelfulle tilslag. Han mente helt særiøst at siden vi skulle sette fisken ut igjen så var det helt unødvendig å "skade" fisken på denne måten??? Jo, slik jeg fisket ble kroken satt så dypt i munnen/gjellene at det var stor fare for at vi ville skade fisken. Et raskt tilslag ville sette kroken lengre ute i munnen/kjeveben og dette er naturlig nok mer skånsomt.

Han har vel et poeng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg gjør ikke tilslag i det hele tatt på ørretfiske. Ja.. det er seint det...

Lar den kroke seg selv.

Geir

Du mener seriøst at du aldri gjør tilslag ? Ikke når du fisker tørt heller ? :o

Hvis jeg ikke skulle gjøre tilslag så tror jeg faktisk det ville blitt svært lite kontakt med fisk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig kul tråd du startet Nofish. <<l

Det er veldig interessant å lese hva mange mener om tilslag,eller ikke tilslag i det hele tatt.

For ikke å snakke om timing.

Tenk på den enorme variasjonen som ligger i dette.

Tilslag - kan man være for sen? Ja

Tilslag - kan man være for rask? Ja

Tilslag - kan man la være å gjøre tilslag? Ja.

Tilslag - når gjør man tilslaget?......

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg gjør ikke tilslag i det hele tatt på ørretfiske. Ja.. det er seint det...

Lar den kroke seg selv.

Geir

Du mener seriøst at du aldri gjør tilslag ? Ikke når du fisker tørt heller ? :o

Hvis jeg ikke skulle gjøre tilslag så tror jeg faktisk det ville blitt svært lite kontakt med fisk  :)

...nei...bare holder snøret og løfter stanga rolig opp till ca 45 till 60 graders vinkel...game on!

Bruker ikke mothake på krokene heller..

..... det skal litt(!) til for at jeg hiver ei nymfe på fortommen da..fisker tørt så lenge jeg ser flua, i 'mørten'

blir det muddler-fiske eller cognac..

Får bra med fisk og mister sjelden..

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig kul tråd du startet Nofish. <<l

Det er veldig interessant å lese hva mange mener om tilslag,eller ikke tilslag i det hele tatt.

For ikke å snakke om timing.

Tenk på den enorme variasjonen som ligger i dette.

Tilslag - kan man være for sen? Ja

Tilslag - kan man være for rask? Ja

Tilslag - kan man la være å gjøre tilslag? Ja.

Tilslag - når gjør man tilslaget?......

Tom.

<<l

Samtidig må man overveie hver eneste situasjon etter hvor mye snøre man har ute, "banen" på snøret og strømmen i elva. Ett tidlig tilslag behøver nødvendigvis ikke å være ett raskt tilslag, hvis du skjønner hva jeg mener  <<l

Utrolig at du lar deg trolle så lett, Mr. Lee7, he he ;)

GeirP; Kjenner meg igjen!  Har sett for mye overdrevet kraftforbruk hos enkelte i tilslaget...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...