Gå til innhold

Synthetic Quill Body Wrap


Knut R. Skåre

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...

Ser at flere bruker syntetiske body quills i kroppen på både buzzers og døgnflueduns. Tenkte å teste selv og Hends Body Quills ligger nå i bestilling i noen farger. Men jeg har ett par spørsmål til de som har brukt dette:

 

-Er materialet tungt (tyngre enn naturlig quill/biot)? Egner det seg bra til lette tørrfluer?

-Surrer man oftest flere lag på kroken for å få fram fargen i materialet?

-Er materialet fleksibelt?

-Pleier man å legge litt UV-lim etter surring for å forsterke, eller er materialet sterkt nok som det er?

 

mvh Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også bestilt litt hends body quill på spoler.

Trodde det var ett bra syntetisk alternativ til naturlige quills, men etter å ha lest litt er det nok mest beregnet på nymfer osv. Men fant noen videoer på youtube, som viser at de kan brukes på feks døgnfluer og mygg med hell. Jo flere lag man surrer på, jo mørkere blir den. Så man kan da lage en fin tapering på fluene, med lys bakerst og mørkere framover feks, hvis det har noen hensikt.

Så er spennt når jeg får disse i posten. Tror det kan bli gøy :) de ser også fine ut å bruke som ribbing :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Hends body quill litt på duns i fjor. Har ikke hatt noe problem med flyteevnen. Resultatet blir en smakssak, men man kan skape litt artige farger med å variere farge på bindetråden som man legger under quillen ettersom den er litt gjennomsiktig. Personlig synes jeg det blir mye finere med ekte vare, men det er mye enklere å bruke syntetisk. Synes også holdbarheten har vært bra. Har ikke brukt noe lim og ingen av fluene har blitt ødelagt enda (får ikke så alt for mye fisk).

 

Et tips er å kjøpe en lys nøytral farge så styrer man fargen med bindetråden og slipper å kjøpe 10 forskjellige..

 

Edit: Det er ikke noe strekk i materialet hvis det var det du lurte på Jarle

Endret av Morten Drægebø
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Flotte duns Morten! Nette og lette.

 

Gleder meg til å prøve dette! Skjønner at materialet er ganske transparent/gjennomsiktig, og liker ideen med å styre fargenyansen ved å variere bindetråden! Det å kjøpe lysere farger var interessant.

 

Takk for svar Viktor og Morten :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...