Gå til innhold

fluesnører kastelengder


idar

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg lurer litt på fluesnører, og håper noen kan si litt om dette. Altså: Jeg står ute i elva/vannet og må kaste litt lenger. 6-er stang, wf snøre. Det går greit helt til jeg holder hele skyteklumpen i lufta. Men hva nå? er det meningen at man skal kunne sende av gårde hele fluesnøret ved å "skyte" nå, (det er vel det som er meningen i teorien)? Jeg klarer ikke å nå langt på denne måten. Jeg holder derfor skyteklumpen, pluss mer og mer snøre i lufta før jeg sender hele stasen av gårde, med all lugging og riving som medfølger pga at skyteklumpen havner så langt utenfor stanga. Jeg skjønner jo at dette blir helt feil! 

Så hva er greia når de som virkelig KAN DET sender avgårde hele wf-snøret? Må jeg ha ett snøre med lengre skyteklump, eller er det rett og slett timing og det kastetekniske jeg mangler? Akkurat det skjønner jeg ikke helt. Jeg mener: hvordan få av gårde så mye snøre bare ved hjelp av denne relativt korte skyteklumpen?

Er svært takknemmelig for gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har nok litt overheng, altså mer enn bare klumpen, utenfor toppringen når de skal kaste langt.

Hvor mye overheng man takler å holde ute avhenger av hvor dyktig man er.

Dette fungerer greit på snører med litt lengre klump (13-15 meter), men på snører med klump på 10 meter eller mindre, blir det ustabilt når man holder særlig mer enn klumpen i lufta. Disse snørene er jo vanligvis ikke beregnet for lange kast, heller.

Ellers er det nok kasteteknikken det handler om når man ikke greier å skyte ut all verden med løssnøre.

Det er klart, står man utvadet i elv med mye løssnøre nedstrøms, så vil det bli tyngre å skyte ut dette snøret enn om man står på land.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder et WF snøre så er min erfaring at å holde 10m snøre utenfor og kunne

skyte 20m klarer vi bare i svært god medvind.

Med andre ord ,omtrent ingen klarer å skyte 20m.

Å holde 20m utenfor og kunne skyte 10m klarer vi i vindstille.

Mitt råd er at du må prøve forskjellige liner.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat fått en line der bak-taperingen på klumpen er laaaang, fra klump og helt til enden på fluelina. Her synes jeg det er lettere å holde mer og mer line i lufta, og har satt et merke på lina med tusj på mitt "max line i lufta før avlevering"

 

Med mere trening håper jeg på å kunne flytte det merket.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

Så dere mener at ett fluekast på 20 m kan kvalifisere til ett langt kast? ja, er jo enig i det i så fall. Men hva gjør de som virkelig kaster langt? De holder mye snøre i lufta, bruker hele kroppen og det ser da ut som de bruker mye energi også. Hva slags utstyr/snøre kreves for disse kastene? Er det spesialutstyr,(castingutstyr) som er lite egnet å fiske med? Finnes mange videoer på nett, også dvd, som viser hvordan enkelte utfører lange kast der hele snøret går ut. Hvordan er det mulig?!Selv kan jeg muligens klare kast opp mot ca 20-25 meter med riktig timing og litt, noen ganger svært mye flaks. Etterhvert som jeg blir sliten/går lei, kan ta mange timer, så kollapser kastene mer og mer, og griserompene tar helt fantastiske formasjoner! :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

Så dere mener at ett fluekast på 20 m kan kvalifisere til ett langt kast? ja, er jo enig i det i så fall. Men hva gjør de som virkelig kaster langt? De holder mye snøre i lufta, bruker hele kroppen og det ser da ut som de bruker mye energi også. Hva slags utstyr/snøre kreves for disse kastene? Er det spesialutstyr,(castingutstyr) som er lite egnet å fiske med? Finnes mange videoer på nett, også dvd, som viser hvordan enkelte utfører lange kast der hele snøret går ut. Hvordan er det mulig?!Selv kan jeg muligens klare kast opp mot ca 20-25 meter med riktig timing og litt, noen ganger svært mye flaks. Etterhvert som jeg blir sliten/går lei, kan ta mange timer, så kollapser kastene mer og mer, og griserompene tar helt fantastiske formasjoner! :-\

Ja,et fluekast på 20m er langt.De som kaster 10m lengre bruker ikke nødvendigves mye mer energi,men har en lengre arbeidsvei og holder mer snør i lufta enn det du gjør.

Tren på å holde mest mulig snøre i lufta,og bare det uten å være opptatt av lengde.

Det er faktisk mulig å holde mer eller mindre en hel WF i lufta,men det er ikke idiellt hvis vi

skal oppnå strekk eller det å oppnå mest mulig kastelengde.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,et fluekast på 20m er langt.De som kaster 10m lengre bruker ikke nødvendigves mye mer energi,men har en lengre arbeidsvei og holder mer snør i lufta enn det du gjør.

Tren på å holde mest mulig snøre i lufta,og bare det uten å være opptatt av lengde.

Det er faktisk mulig å holde mer eller mindre en hel WF i lufta,men det er ikke idiellt hvis vi

skal oppnå strekk eller det å oppnå mest mulig kastelengde.

Tom.

takk for tips! skal prøve på dette når jeg kommer til vann/elv ganske snart. men betyr dette at man ikke trenger å bry seg om hvor mye av skyteklumpen/snøret som er ute i luftslagene, bare man har teknikk og kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite treningstips; ikke hold på så lenge at kastene blir dårlige, ta heller en pause mens kastene er bra. Det er ofte det siste du gjør som blir sittende, så hvis du har holdt på så lenge at det siste kvarteret har bestått av griserumper har du ikke hatt en optimal treningsøkt. Jeg pleier å ta flere korte økter og godt med pauser, og slutter før kasting blir dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv deg på å kaste langt ved å klare å ha mye snøre i lufta. Det er noe av den beste trening på snørekontroll og kastelengde du kan ha.  Glem skytinga.  Den kommer av seg selv etter hvert, og skal bare gi de siste meterne.  Det å kontrollere snøret i lufta før du legger det ned gir bedre styring og finere presentasjon enn å pælme hele stasen ut.  I tillegg har du mer kontroll på at løssnøret faktisk glir ut, og ikke huker eller floker seg.  Du behøver ikke å tenke at du må ha noe spesialsnøre, så velg gjerne et standard allroundsnøre som ikke har noen utpregede egenskaper.  Unngå for korte klumper, de er ikke optimale å trene med.  Selv bruker jeg mye DT-snører.  De har ikke klump i det hele tatt, men de går fint å kaste langt med likevel - også skyte.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det snakk om WF#6. Med hele klumpen + litt overheng i lufta er det ikke noe problem å legge ut hele snøret når en står på plenen. Det gjelder å holde kontakten med snøret hele tiden. (Får en slakk er som oftest kastet spolert). En må da "skyte" mellom 15 og 20 m, alt etter klumplengden. Det er kun snakk om teknikk, ikke kraft!! Med litt trening på å sette smale snørebukter og dobbeltrekk så går det greit.

En annen sak er om det er nødvendig å kaste 30 m eller mer. I de aller fleste fiskesituasjoner er kast på 20 - 25 m mer enn nok.

Hvis presentasjonen av flua er det viktigste må en velge snører som presenterer flua pent på både korte og litt lengre kast.

Øvelse gjør mester!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Et snøre som har kort klump, kort baktapering og tynn bakline er ikke for lange kast. Det blir bare å skyte noen meter og dett er dett. For lange kast trenger du en bedre balanse mellom klump, tapering og bakline for å holde mer i lufta før avlevering. Du skyter ikke noe mindre snøre av den grunn, heller tvert om. Ellers veldig enig med Brumund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei GeirP!

Min mening om nødvendig kastelengde ved praktisk fiske bygger på egne erfaringer. De fleste fisker fanger jeg på kastelengder mellom 10m og 25m. Jeg fisker både i elv og på stille vann, for det meste etter sjøørret.

At noen er uenig i dette er bare fint. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dette er helt borti natta for meg. ....

Skjønte ikke hva det var som var bort i natta her engang, jeg...?

Regner med folk flest ikke kaster over 30 meter i fiskesituasjon? laugh.png' alt=':lol:'>

Selv kaster jeg sjelden mer enn 15 meter under praktisk fiske.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...