langbein Skrevet 8. april 2014 Rapporter Del Skrevet 8. april 2014 Brakk stanga i går. Et tilsynelatende helt umotivert brudd etter vannkast. Stangemnet knakk tvert av uten antydninger til fliser eller spriker i fibrene. For meg virker dette som en produksjonsfeil, og i hvertfall ikke noe som er forbrukerens feil. Her er det altså brudd på stang ved vanlig bruk, og i følge forbrukerkjøpsloven har jeg da reklamsjonsrett. (Stanga er kjøpt for halvannet år siden, så garantien er innafor, og man må jo forvente at gjenstanden har lengre forventet levetid enn det.) Ergo, det virker som jeg har en god sak, men er det noen som har erfaringer? Hvilke rettigheter har jeg som forbruker? Er selger (flue.no) pliktig til å erstatte stanga dersom ikke reservedelen er på lager? Hvordan går jeg frem? Noen som har tips? Tomas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klodrik Skrevet 8. april 2014 Rapporter Del Skrevet 8. april 2014 Spør der du kjøpte stanga, de er sikkert villige til å hjelpe, men kanskje ikke helt gratis. For å påberope deg mangel iflg forbrukerkjøpsloven, må det altså være produksjonsfeil eller lignende. Dette er ikke trivielt å fastslå objektivt, og bruk av stanga i halvannet år kan jo ha medført noen ytre påkjenninger som har gått ubemerket hen da det ikke ga umiddelbare konsekvenser, feks. ramlet mot en stein, fått flue i stanga etc.etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
langbein Skrevet 8. april 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. april 2014 Skjønner! Blir fort ord mot ord ja... Takk for fint svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
langbein Skrevet 8. april 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. april 2014 Men jeg undres likevel over bruddets karakter. At det brakk tvert av liksom. Man ser vel helst at bruddet er litt flisete dersom det skyldes en tidligere trykkskade? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ymze Skrevet 8. april 2014 Rapporter Del Skrevet 8. april 2014 Hei, Enig i det du skriver. Burde jo være fliser og slikt dersom bruddet skyldes uaktsomhet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cascade Skrevet 10. april 2014 Rapporter Del Skrevet 10. april 2014 Kakk og slag mot emnet kan også gi brudd før eller senere, av og til i form av rene bruddflater. Knapt nok noen hos forhandlere eller importører som med sikkerhet kan bekrefte/ avkrefte bruddårsaker i slike tilfeller.Typiske klemskader gir gjerne flisete brudd og er stort sett lettere å identifisere. Som fiskere kan vi ikke påstå at brudd med rene flater automatisk kvalifiserer til gratis reparasjon, deler eller ny stang. Noen brands løser dette med ubetingede garantiordninger, mens andre (særlig de rimeligere) har bygget inn en antatt kostnad for deleservice allerede i utsalgsprisen. Selv om en fiskestang er ment å vare i mange år så kan det være mange årsaker til at den ikke gjør det. Tipper at de aller fleste stangbrudd skyldes brukerfeil på en eller annen måte, og ofte er vi ikke klar over det selv. Det er morsomt å se hvordan brudd ofte blir forklart (obs, jeg er IKKE i bransjen): Fluestenger med ubetinget garanti: tok i for mye ved bunn napp, var for hardhendt når jeg holdt i fortommen og skulle trekke ut mer line, coneheadflua traff emnet i framkastet osv. Fluestenger uten garanti: knakk under kasting, uten forvarsel. Sier ikke med dette at trådstarter ikke snakker sant, fabrikasjons feil forekommer også. Dette er helt klart et vanskelig område. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
langbein Skrevet 10. april 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. april 2014 Jeg kan leve med at stangbruddet kansje er min egen feil, uansett vil det bli en evig kamp med ord mot ord og bortimot umulig å finne årsakssammenheng. Men det som irriterer meg grenseløst nå er at selger (for andre gang) ikke har reservedeler til de to stengene jeg kjøpte hos ham. Ved forrige stangbrudd (en annen stang i #5) måtte jeg kjøpe ny stang til redusert pris. Mens han nå hverken har ny stang eller reservedel. Ergo jeg kan bare glemme hele treer-stanga! Er det ikke ganske urimelig at en forhandler som selger et produkt, halvannet år seinere ikke kan tilby reservedeler når uhellet først er ute? Noen som kjenner lovverket bedre enn meg som vet hvilke rettigheter jeg har her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1337 Skrevet 10. april 2014 Rapporter Del Skrevet 10. april 2014 Kontakt importør/leverandør da vel. Det er ofte en god vei å gå om selger ikke gjør jobben sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
langbein Skrevet 10. april 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. april 2014 Problemet er at stengene er disse myteomspunnede kineserstengene, så det å kontakte leverandør kan bli en halvlang vei å gå.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lars p Skrevet 10. april 2014 Rapporter Del Skrevet 10. april 2014 Da er det nok bare å svelge kamelen gitt. Kjøpe billig , er ikke alltid billig ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cascade Skrevet 11. april 2014 Rapporter Del Skrevet 11. april 2014 Skjønner godt at du forventer at selger kan stille med reservedeler 1,5 år etter kjøp, eventuelt kan foreslå en oppgradering til en annen modell. Selger kan selvfølgelig sette seg på bakbeina og hevde at bruddet skyldes brukerfeil og ikke mangel ved produktet, og dermed frasi seg alt ansvar. Har sett litt på forbrukerkjøpsloven, men finner egentlig ikke noe svar på hvilke rettigheter du har med tanke på en god løsning hvis bruddet er din feil. Hvis bruddet skyldes mangler ved produktet er saken klar, da plikter selger enten å reparere eller levere ny vare som erstatning. Det er synd å gi Lars P rett her, men det er nok sånn at handler man mindre kjente merker fra firmaer som driver litt fra hånd til munn kan det billige kjøpet fort vise seg å ikke være så billig likevel. Men det blir feil å svartmale selger før han har hatt sjansen til å ordne opp, ta kontakt med ham og legg fram saken din på en grei måte. Det kan godt tenkes at selger løser dette på en bra måte for begge parter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Bean Skrevet 11. april 2014 Rapporter Del Skrevet 11. april 2014 Brakk stanga i går. Et tilsynelatende helt umotivert brudd etter vannkast. Stangemnet knakk tvert av uten antydninger til fliser eller spriker i fibrene. For meg virker dette som en produksjonsfeil, og i hvertfall ikke noe som er forbrukerens feil. Her er det altså brudd på stang ved vanlig bruk, og i følge forbrukerkjøpsloven har jeg da reklamsjonsrett. (Stanga er kjøpt for halvannet år siden, så garantien er innafor, og man må jo forvente at gjenstanden har lengre forventet levetid enn det.) Ergo, det virker som jeg har en god sak, men er det noen som har erfaringer? Hvilke rettigheter har jeg som forbruker? Er selger (flue.no) pliktig til å erstatte stanga dersom ikke reservedelen er på lager? Hvordan går jeg frem? Noen som har tips? Tomas Du har definitivt ingen god sak: Feil som følge av feil i produksjonen oppstår ikke etter 18 måneder, men inntreffer som oftest umiddelbart ved bruk. Forventet levetid på produktet som omfattes av forbrukerkjøpsloven forutsetter "normal bruk" og tar ikke hensyn til normal elde eller "wear and tear". En relativt vanlig årsak til stangrudd etter såpass lang tid er som oftest feil montering/demontering av stangdeler, brekkasje (stangemne blir truffet av gjenstand, f.eks under nymfefiske, smekk i en dør eller fall over skarp gjenstand) eller uvøren bruk (napp og røsk for å løsne noe som sitter fast i bunnen eller i et tre, eller også i forbindelse med treing av fortom). Forbrukerkjøpsloven gir deg således ingen rettigheter, men du kan håpe på at selger vil være behjelpelig med å skaffe til veie reservedel. Eventuelt i mangel på slik, selge deg en ny stang til redusert pris. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannen i gata Skrevet 11. april 2014 Rapporter Del Skrevet 11. april 2014 Var bruddet 5-10 cm over holken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg