Gå til innhold
  • 0

Floker på fortom og kasteteknikk...? Hjelp!:)


BjørnHelge

Spørsmål

Hei!

Jeg er helt fersk med fluestanga, og øver for tiden på kasteteknikk (har en 9fots #5 stang og WF snøre med ca 1 meter tippet(?) + fortom). Jeg føler at jeg begynner å få det til litt, men er usikker på et par ting:

1: Hvor langt bør jeg klare å kaste med dette utstyret? Klarer 13 meter på det meste nå. Hvor langt er liksom et gjennomsnittlig greit kast?

2: Jeg opplever til stadighet at fortommen floker seg...:P noen som kan tenke seg en typisk grunn til at dette skjer? Jeg sliter litt med å få den runde slengen på snøret når jeg kaster fremover (bakoverkastene går greit), alt blir liksom skutt rett fram slik at det blir krøll. Har mekka fortommen selv med 1m 0,50 + 1m 0,30 + 70cm 0,20 spiss.

Nå blir vel kanskje 1/10 kast sånn noen lunde, så jeg håper på å forbedre den statistikken etterhvert:)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Mange mange år siden jeg har fisket med annet enn egenlagde fortommer (sjøfisker), de nyere ferdigtaperte kombinert med mikroring, hvilke fordeler har de mtp å slå over fluer osv. Har stort sett brukt ca 2 stanglengder.

Brukte ferdiglagde før, men har ikke særlig gode erfaringer med det egentlig.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja ja - etter mye klabb og babb ble dette en tråd om fortommer. Hvis du fortsatt henger med, og ikke har fått svar på det du lurte på mht. kastinga: Jeg er en av dem som har vært gjennom en lang læreperiode, og mangler fortsatt en del på å bli GOD i fluekasting. Og - selv med en del instruksjon tok det tid før jeg fikk skikkelig tak i - og fikk overført til min egen kasting - de virkelig basic viktige tingene. Å se på de som var gode til å kaste, villedet nesten like mye som det veiledet.

 

De tingene jeg mener er grunnleggende viktige er:

1: Stangbevegelsen skal være aksellererende fram til brå stopp, i baksleng og framsleng. Ikke rykk - og bruk så lite kraft som mulig! Tren med luftkast til du får rolige, fine bukter som ruller jevnt og pent ut, med en linelengde på 10-12 meter utenfor stangtoppen.

Dess mindre arbeidsvei du bruker i kastebevegelsen (f.eks. ned mot kl. 1 bakover og kl. 11 framover) desto trangere blir buktene. Og da kan over- og underlina i bukta lettere hekte i hverandre.

 

2: Prøv å få stangtuppen til å arbeide i mest mulig rett linje, bakover og framover.

3: Når du avslutter med framkastet for å legge snøret på vannet - og slipper eventuell løsbukt i fremre stoppøyeblikk - Ikke fall for fristelsen til å legge noe særlig ekstra kraft i dette siste framkastet. For mye kraft fører til grisehaler og at fortommen lander i en haug.

 

Etter hvert som du har kontroll og rytme på plass, kan du øke linelengda litt etter litt..

 

Har noen meninger om dobbelttrekket også, men det kan være en historie for seg..

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...