Gå til innhold
  • 0

Floker på fortom og kasteteknikk...? Hjelp!:)


BjørnHelge

Spørsmål

Hei!

Jeg er helt fersk med fluestanga, og øver for tiden på kasteteknikk (har en 9fots #5 stang og WF snøre med ca 1 meter tippet(?) + fortom). Jeg føler at jeg begynner å få det til litt, men er usikker på et par ting:

1: Hvor langt bør jeg klare å kaste med dette utstyret? Klarer 13 meter på det meste nå. Hvor langt er liksom et gjennomsnittlig greit kast?

2: Jeg opplever til stadighet at fortommen floker seg...:P noen som kan tenke seg en typisk grunn til at dette skjer? Jeg sliter litt med å få den runde slengen på snøret når jeg kaster fremover (bakoverkastene går greit), alt blir liksom skutt rett fram slik at det blir krøll. Har mekka fortommen selv med 1m 0,50 + 1m 0,30 + 70cm 0,20 spiss.

Nå blir vel kanskje 1/10 kast sånn noen lunde, så jeg håper på å forbedre den statistikken etterhvert:)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Gratulerer med fluestang, og gratulerer med første innlegg!

 

Så til saken:  Alt du beskriver er helt normalt.  Således er du i rute.  Nå er det bare noen tusen treningskast som skiller deg fra å være en noenlunde habil kaster.  Fortvil imidlertid ikke.  Hvert eneste kast vil gjøre deg bedre, og du vil merke fremgang.  Det vil ikke være stor fremgang, men litt - dag for dag, kast for kast.  Det at alt havner i en klyse i fremkastet er ikke uvanlig.  Det skyldes selvfølgelig en kastefeil, og her kan det være mange å velge mellom.  Man skal alltid etterstrebe å føre stangtuppen i en rett linje - det medfører at man oppnår at snøret danner riktige bukter.  Når du sier at alt skyter rett frem kan det tyde på at du danner en såkalt grisreumpe (fortommen krysser/hekter i snøret).  For å bøte på det kan det være greit å åpne buktene litt.  Beste måten å gjøre dette på er å ikke føre stanga i en rett linje, men gi den en litt konveks bane.  Det vil si at du løfter stanga litt til midt i bevegelsen, og deretter senker den litt mot slutten.  Dette er også vranglære, men vil forhåpentligvis hindre at alt skyter rett frem i en klase.  Så kan du gradvis gjøre banen rettere, og sette finere bukter.  Ikke bruk mye kraft.  Det vil medføre det motsatte, at stanga bøyer seg så kraftig ned midt i kastet at du opplever en konkav bane.  Det vil gi deg kryssende line (grisreumpe) og hekt.  Altså:  Lite kraft, og litt løft i stanga midt i bevegelsen.  Løftet i stanga skal så gradvis reduseres til du får en tilnærmet rett linje.

 

Fortomsriggen din er heftig.  Den er ikke for finfiske på stille vann, men grei til øving.  Jeg ville vurdert å bruke en ferdigtapert fortom, og når det blir knuter på spissen kapper du den av og erstatter med en drøy halvmeter 0.16 spiss.  Slik fortsetter du å bytte spiss etterhvert som knutene lurer seg på.

 

Har du mulighet til å få litt kasteveiledning er det verdifullt, men du kan også lære mye på egenhånd.  Les deg opp på artiklene om kasting på dette nettstedet:  http://www.sexyloops.com.

 

Lykke til! 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for gode svar!

Lillevann: tipsene du ga meg funka veldig bra:) særlig det å bruke mindre kraft og ta det litt roligere gjorde at det ble mindre floker på fortommen. Var også veldig greit å stå med sola i ryggen slik at jeg kunne se på skyggen min hvordan kastehånda bevegde seg. Merka at jeg har en tendens til å la kastehånda fortsette alt for langt fremover slik at stanga ikke får den stoppen på slutten:) prøvde også å heve stanga litt i midten på kastet, og det virka også, men vet ikke om jeg tør å venne meg til å gjøre det hele tiden hvis det er noe en egentlig ikke bør gjøre:)

Fant også mange gode tips på elbe.no, Andreassti1, takk:)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Han skriver jo at rådene han har fått har hjulpet i massevis? Altså råd via tekst?

Javel,beklager i så tilfelle henvendelsen Olav.

Beklager Bjørn Helge,men helt ærlig talt min oppriktige mening er at du leser

deg ikke til å kaste bedre.

Å stå å kaste sammen med en god kaster som korrigerer deg fører deg milevis fortere

nærmere målet enn all verdens tekst,og teksten kan også i mange tilfeller gjøre vondt verre.

Er du langt unna Oslo Bjørn Helge?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

OK. Men her har altså det motsatte skjedd.

Javel,da håper jeg han er fornøyd.

Personlig ville jeg ha veddet lommeboka mi på at det motsatte vill ha gitt ham

en raskere og bedre utvikling.

Og ikke minst,de unotene som er lett å bygge opp ved å stå på egenhånd når man

er helt fersk ,og skal tolke tekst er vel noe av det verste man kan gjøre?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Javel,da håper jeg han er fornøyd.

Personlig ville jeg ha veddet lommeboka mi på at det motsatte vill ha gitt ham

en raskere og bedre utvikling.

Og ikke minst,de unotene som er lett å bygge opp ved å stå på egenhånd når man

er helt fersk ,og skal tolke tekst er vel noe av det verste man kan gjøre?

 

Tom.

Ingen kritikk Tom men man trenger ikke å være fersk for å lage/venne seg til unoter når det gjelder

Kasting med fluestang... Det gjør ALLE! For å kaste 'bra' så må alle konsentrere seg om det de driver med, hvis ikke så sklir det ut litt....

Alle burde kjenne seg igjen her.

Enig i at man bør trene litt med andre som observerer det man kåler med...lite som skal til for forbedring.

Anbefaler Jan Myhre (Kasteakademiet, Vestby)

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det du gjør, Tom, må da nødvendigvis være farlig nærme det eminente, i og med at de fleste andre, gjør det meste feil?

Hva er poenget med og trene, dersom man likevel ikke når målet?

 

I mitt enkle hode, bør målet, være og bli god nok til eget behov. Det bør de fleste fiskere, kunne få til, ved og trene regelmessig.

Skal man derimot, gjøre kastingen til et diskusjonstema, kommer man nok aldri, til mål lllol

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg vil tro at man i startfasen kan dra nytte av å lese noen helt grunnleggende tips, slik jeg nå har gjort. Men er enig med deg Tom, i at jeg sikkert hadde hatt svært stor nytte av å bli veiledet av noen som er erfarne når jeg står oppe i situasjonen:) Selv om jeg ikke floker fortommen like ofte lenger, så er kastene mine LANGT fra bra nok, og jeg vet ikke heelt hva jeg skal gjøre for å forbedre dem:p Har for øvrig lagt merke til at nesten alle tutorials på kasting som jeg har funnet på nettet, viser forskjellige preferanser på hvilke kastemetoder som er best osv, så det er litt forvirrende egentlig..

For tiden bor jeg på Averøya, Tom, men flytter til Hamar 1. Juli. Ikke såå langt fra Oslo med andre ord:) Vet du om noen kastekurs i området i tiden fremover kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig med deg i det Geir.

Alle har sine unoter,og du har så absolutt et godt poeng.

Jeg har tilgode å se en eneste kaster som forøvrig kaster rett.

Det er nok mange som tror de gjør det,men det er faktisk ikke tilfelle.

 

Tom.

Vist du har tilgode å se noen kaste rett så bør du kanskje spørre deg selv følgende spørsmål; Hva er egentlig rett?

Fint om du kunne definere 'rett' i fluefiske sammenheng. Du er jo tydeligvis Fluefiskeorakelet her på forumet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vist du har tilgode å se noen kaste rett så bør du kanskje spørre deg selv følgende spørsmål; Hva er egentlig rett?

Fint om du kunne definere 'rett' i fluefiske sammenheng. Du er jo tydeligvis Fluefiskeorakelet her på forumet.

 

Still deg foran eller bak den som kaster,og se på stangtuppen og snøret.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det besvarte ikke spørsmålet mitt. Hva er rett i fluefiske sammenheng? Det er stor forskjell på casting og praktisk fiske.  Det forundrer meg litt at en person som ALDRI har sett noen kaste rett, faktisk vet hva definisjonen av rett er. I tillegg så sier du at man lærer best av å kaste med noen som kan det. Da har du vell i bunn og grunn blitt foret med vranglære, siden du som sagt aldri har sett noen kaste rett?  Det er noe som skurrer fælt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis man er ute etter kastelengder så er det viktig å kaste rett.

Uansett lengde,hvis man vil at snøret skal bevege seg rett frem og tilbake

så er det mest effektive å føre stangtuppen så rett som mulig.

Det kalles"å vri" å ikke gjøre det,og det gjør alle.

 

Tom.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For tiden bor jeg på Averøya, Tom, men flytter til Hamar 1. Juli. Ikke såå langt fra Oslo med andre ord:) Vet du om noen kastekurs i området i tiden fremover kanskje

Hei Bjørn Helge. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med Hedmark fluefiskeforening; der vil du få god hjelp. Kan jo i første omgang nevne Terje Refsahl, eller Tørrfluepuristen om du vil. Ellers vil jeg tro at både Brumund og Tor Arne kan hjelpe deg.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis man er ute etter kastelengder så er det viktig å kaste rett.

Uansett lengde,hvis man vil at snøret skal bevege seg rett frem og tilbake

så er det mest effektive å føre stangtuppen så rett som mulig.

Det kalles"å vri" å ikke gjøre det,og det gjør alle.

 

Tom.

Ser ut som jeg har missforstått deg en smule her, Tom. Fikk for meg at du mente rett som i 'riktig' av en eller annen grunn.  Tolket det som at du aldri noen gang hadde sett en person kaste riktig med fluestang.  Da er vi sånn cirka på bølgelengde likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Heisann Bjørn Helge, vi (hedemarken fluefiskeforening) har akkurat arrangert et kastekurs og har ingen umiddelbare planer om et til. Men vi har onsdagsturer for medlemmer annenhver uke utover sommeren, unntatt i juli da er det ferietid for de fleste, så starter vi vel opp igjen i august en gang (info finnes på våre hjemmesider). Så det er nok muligheter for litt kastetrening selv om vi ikke har planer om kastekurs med det første.

Mvh

Vidar Langerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...